Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Jeppe Trolle
|
Hold
|
2023 2e23 IØ (2e23 IØ, 3e24 IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
IØA Tema 01: Verden hænger sammen
Tema 1 – Verden hænger sammen
Grundmateriale:
Henrik Kureer 2017 IØA: Kapitel 1, 2 og 21
Pia Beck: Powerpoint “Verden hænger sammen”
Supplerende materiale:
IMF: World economic outlook – update – juli 2021 og juli 2022
OECD Economic Outlook, Volume 2022 Issue 1
Antal normalsider:
Kap 1: 18,8
Kap 2: 8,6
Kap 21: 9,8
Supplerende materiale: 6 normalsider
Ialt 37,2 normalsider
Kompetencer:
Eleven skal gennem temaet opnå indsigt og forstå konsekvenser af forskellige økonomiske kriser, og hvorledes disse opstod samt de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf.
Eleven skal have indsigt i hvorledes den globale økonomi svinger og have forståelse for de forskellige konjunkturers indflydelse på fx Arbejdsløshed og importen i et land.
Eleven skal kunne forstå de samfundsøkonomiske mål og vide i den forbindelse, hvad der menes med målkonflikt i disse.
Eleven skal have en forståelse for Danmarks økonomi i en kort historisk kontekst og kende konsekvenserne af forskellige kriser på Verdensøkonomien og Dansk økonomi.
Eleven skal udarbejde en makroøkonomisk landeanalyse ved at anvende kvalitative og kvantitative metoder samt fortolke resultater fra statistiske analyser.
Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg kender de 7 samfundsøkonomiske mål og kan forklare forskellen, og ved hvorfor der er målkonflikt.
• Jeg kan forklare begrebet høj- og lavkonjunktur.
• Jeg ved hvorfor den globale økonomi svinger og kan forklare hvordan forskellige konjunkturer påvirker de samfundsøkonomiske mål.
• Jeg kan overordnet forklare de større kriser i Danmark og verden (Oliekriserne, IT-krisen, Finanskrisen, Eurokrisen, Coronakrisen samt Ukraine/inflationskrisen)
Eleven er stillet følgende avancerede mål:
• Jeg kan forklare begreberne Trendvækst, Vækstlokomotiv, Outputgap og Austerity
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makroøkonomisk landeanalyse
|
11-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
IØA Tema 02: Grundlæggende økonomi
Grundmateriale:
Henrik Kureer 2017 IØA:
Kap. 3: Produktion og indkomst (særligt 3.4) (27,9 sider)
Kap 4: Prisdannelsen (45,3)
PP KAEL: prisdannelse
Antal normalsider: 73,2 sider
Kompetencer:
Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
- Jeg forstår multiplikatorvirkningen
- Jeg kan forstå og anvende forsyningsbalancen
- Jeg kan forstå og anvende udbud/efterspørgselsdiagrammer
- Jeg kender og kan anvende det økonomiske kredsløb
- Jeg forstår begreber som marrkedsefficiens, forbrugeroverskud, producentoverskud, forskellige konkurrenceformer, indgreb i prisdannelsen og markedsfejl og eksternaliteter.
Eleverne skal kunne anvende viden om simple nationalregnskabsbegreber samt prisdannelsesmodeller med henblik på forståelse af de begreber og analysemodeller, der anvendes senere i faget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
IØ A Tema 03: Den offentlige sektor
Kernestof:
Grundbog: Kureer, Henrik (2017: International økonomi A
- Kap. 7: Den offentlige sektor (23,3 sider)
- Kap. 9: Finanspolitik (25,9)
Ialt: 49,2
Kernestof:
økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter
Faglige mål
At kunne analysere og vurdere de samfundsøkonomiske virkninger af økonomiske politiske indgreb og begivenheder - med fokus på finanspolitik.
Eleven skal vide hvilke opgaver den offenlige sektor varetager. Hvordan den offentlige sektors indtægter og udgifter fordeler sig, størrelsen på den offentlige sektor, de forskellige typer skat.
Eleverne skal kende forskel på lempelig og stram finanspolitik og hvornår de anvendes. Derudover skal eleverne kunne reflektere over, hvilke finanspolitiske indgreb som har en direkte og indirekte påvirkning på efterspørgslen herunder multiplikatoreffekten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgaver til kapitel 7 (afleveres og fremlægges)
|
25-10-2023
|
opgave skr. IØ - Ruslands økonomi
|
31-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
IØA Tema 04: Arbejdsmarkedet og strukturpolitik
Kernestof:
Kernestof:
Kapitel 6 Arbejdsmarkedet (31,3 sider)
Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik (33,7 sider)
Kapitel 16 Erhvervspolitik (15,2 sider)
I alt: 80,2 sider
Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik.
Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har også arbejdet med de forskellige arbejdsmarkedspolitiske instrumenter og begrebet flexicurity samt hvilke erhvervspolitiske strategier der findes. Eleverne har i dette forløb arbejdet med projekt omkring den 4. industrielle revolution og hvilke udfordringer det danske arbejdsmarked står overfor i fremtiden.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Supplerende stof:
9 moduler
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere udfordringer på det danske arbejdsmarked samt vurdere de samfundsøkonomiske virkninger af forskellige arbejdsmarkedspolitiske tiltag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssæt om finanspolitik
|
15-01-2024
|
opgave til arbejdsmarked og strukturpolitik
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IØA Tema 05: Valuta
7,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: Forløb 5 Valuta
Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har arbejdet med emnerne via et arbejdskompendium og eleverne har afslutning også arbejdet med kryptovaluta og digitale central bank penge.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof:
(45,2) Kapitel 11 Valuta, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(14,9) Kapitel 14 Valutapolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
”Explainervideo om fastkurspolitik”, Nationalbanken, 3 min.
”Tyrkiets valuta styrtdykker efter Erdogans rentemelding”, TV2 Nyheder, 24. november 2021
”Baggrund: Bliv klogere på Danmarks fastkurspolitik”, DR Nyheder, 3. februar 2015
”Kæmpe kroneintervention kan varsle rentenedsættelse”, Finanswatch, 5. januar 2022 (uddrag)
”Ved du, hvordan Bitcoin egentlig fungerer?”, DR Explainer, 9. marts 2021, 7 min.
”Digitale centralbankpenge i Danmark?”, Nationalbanken, 15. december 2017 (sammenfatning)
”En trussel mod kronen? Kryptopenge er på vej, og Danmark er ikke klar”, Berlingske, 6. november 2021 (uddrag)
7 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering af opgaver til IBS-dag
|
30-01-2024
|
opgaver til erhvervspolitik
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
IØA Tema 06: Konkurrenceevne
Kernestof: Kureer kapitel 10, 22 og 23
Kernestof:
(19,8) Kapitel 10 Betalingsbalance og kapitalbalance, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(23) Kapitel 22 Danmarks handel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(38) Kapitel 23, Konkurrenceevne, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
”Betalingsbalancen trækker udlandsformuen op”, Danmarks udlandsformue, 2. kvartal 2021, Danmarks Nationalbank, 30. september 2021
”Indien 2019: Høj vækst kan åbne dansk eksporteventyr”, DI Analyse, Dansk Industri, maj 2019
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere Danmarks udenrigshandel. De skal kunne analysere, vurdere og perspektivere udviklingen i den danske konkurrenceevne samt selvstændigt kunne opsøge informationer på nettet om økonomiske nøgletal om Danmarks handel.
Forløb 6 Konkurrenceevne og betalingsbalancen
Dette forløb er bygget op omkring betalings- og kapitalbalance, Danmarks handel og konkurrenceevne. Eleverne har arbejdet med hvorledes betalingsbalancen og kapitalbalancen hænger sammen, hvad og hvem Danmark handler med samt hvordan konkurrenceevne kan belyses på flere måder (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne og Porters diamant). Eleverne har til dette forløb individuelt analyseret Danmarks konkurrenceevne og plads på det internationale marked i fremtiden.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
-Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
8 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave til valutapolitik
|
15-02-2024
|
opgaver til kapitel 23 (skal fremlægges for klasse
|
02-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
IØA Tema 07: Den finansielle sektor
Kernestof: Kureer kapitel 12, 13 og 18.
Antal normalsider:
Kap 12: 24,5
Kap 13: 21,0
Kap 18: 19,4
Supplerende materiale:
Ialt 64,9 normalsider
Kompetencer:
Eleverne skal kunne beskrive den finansielle sektor.
Eleverne skal kunne redegøre og analysere konkrete eksempler på anvendelsen af pengepolitik samt kunne vurdere konsekvenserne ved at føre denne politik.
Eleverne skal kunne beskrive vigtige begreber omhandlende inflation og analysere samt vurdere hvordan inflationen bekæmpes.
Eleverne er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg ved hvad den finansielle sektor omfatter
• Jeg kan forklare hvilke funktioner penge har
• Jeg ved hvilke opgaver Nationalbanken skal varetage
• Jeg kan nævne nogle indtægtskilder for pengeinstitutterne
• Jeg kan forklare hvad man forstår ved pengepolitik og ved hvem der føre pengepolitikken i Danmark
• Jeg kan vurdere hvornår det er hensigtsmæssigt at føre pengepolitik
• Jeg ved hvilken pengepolitik der skal føres, hvis kronen er under pres – dvs. hvis euroen er for stærk?
• Jeg kan forklare hvad man forstår ved begrebet ”kvantitative lempelser” (Quantitative Easing)
• Jeg kan forklare begrebet inflation og deflation.
• Jeg kan forklare de forskellige årsager til inflation
• Jeg kan diskutere hvilke udfordringer der er forbundet ved at føre fælles pengepolitik i eurolandene
• Jeg kan forklare hvad en obligation er
• Jeg kan forklare forskellen på de tre rentebegreber ved obligationer (nominel, direkte og effektiv rente)
• Jeg kan analysere hvilke faktorer der påvirker et lands renteniveau
• Jeg kan analysere på hvilken måde et rentefald påvirker den samfundsøkonomiske udvikling i Danmark
• Jeg kan vurdere hvorledes de forskellige inflationsformer bedst bekæmpes
• Jeg kan forklare hvorledes henholdsvis inflation og deflation påvirker samfundsøkonomien
Eleverne er stillet følgende avancerede mål
• Jeg kan forklare hvordan pengeinstitutters rentemarginal opgøres
• Jeg ved hvad interbankmarkedet er og har forstået betydningen af dette.
• Jeg kan forklare hvordan ESCB er opbygget
• Jeg ved hvilke pengepolitiske instrumenter som ECB benytter sig af
• Jeg kan forklare hvilken rolle inflationsbekæmpelsen spiller for ECB
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave til miljøøkonomi
|
09-04-2024
|
lav opgave 12.5+12.6
|
21-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
IØA Tema 08: Årsprøve
Kernestof: Kureer kapitel 30, 31 og 32
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere og vurdere forskellige levevilkår samt gøre rede for forskellige udviklingsteorier og former for udviklingsbistand.
Eleverne skal kunne analysere, vurdere og sammenligne informationer vedrørende erhvervsstruktur.
Eleverne skal kunne opsøge aktuelle data for økonomisk-geografiske udviklingskendetegn på internettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave om pengepolitik+valuta
|
28-04-2024
|
Årsprøve-projekt
|
13-05-2024
|
Aflevering af individuel synopsis (årsprøve)
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
IØA Tema 09: Ulighed og velfærdsstaten
Kernestof: Henrik Kureer kapitel 5 og 8,
Supplerende stof: Film: Michael Moore, Sicko samt Robert Reich "Inequality for all"
Normalsider:
Kapitel 5 - 13.3
Kapitel 8 - 26.2
Fokuspunkter:
At kunne analysere og vurdere de samfunds- og velfærdsøkonomiske virkninger af økonomiske-politiske indgreb og begivenheder med fokus på finans- og velfærdspolitik.
At kunne analysere, diskutere og vurdere forskellige velfærdsmodeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave til projektdag
|
02-09-2024
|
Foreløbig aflevering af studieretningsopgave IØ/AØ
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
IØA Tema 10: Økonomiske skoler og modeller
Kernestof: Henrik Kureer IØA 2023, kapitel 19, 20.1 og 20.4
Kapitel 19 – 31.3 normalsider
Kapitel 20.1 – 4,4 normalsider
Kapitel 20.4 – 2.7 normalsider
I alt 38 normalsider
Supplerende materiale: Keynes vs Hayek
Forløbet skal give en forståelse for de økonomiske skoler med fokus på Keynesianisme og Monetarisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Studieretningsopgave om landeøkonomi i besøgsland
|
03-11-2024
|
opgaver til ulighed og velfærd
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
IØA Tema 11: Frihandel
Kernestof: Kureer kapitel 24, 25, 26 og 27
Antal normalsider:
Kapitel 24 - 31,7
Kapitel 25 - 39,0
Kapitel 26 - 15,6
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne anvende viden om handelsteorier til at analysere og vurdere udviklingen i den globale handel og den internationale arbejdsdeling
Eleverne skal kunne analysere, perspektivere og vurdere globale samfundsøkonomiske problemstillinger.
Eleverne skal kunne opsøge aktuelle data for den globale handel på nettet.
Eleverne skal kunne forstå globaliseringens fordele og ulemper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kapitel 24.0+24.1+24.2 (overvej evt. hvad der er mest vigtigt at læse)
-
Opgave - AI og Økonomiske skoler.docx
-
læs kapitel 24.3+24.4+24.5
-
Fremlæggelse af opgaver til kap. 20.
-
Kap24 Eksport og teknologi (1).pptx
-
Debat om økonomer (jf. opgaver)
-
Læs kapitel 25.0+25.1+25.2+25.3
-
Læs kapitel 25.4+25.5+25.6+25.7
-
læs 25.8+25.9+25.10
-
læs kapitel 26 (Vigtigt!)
-
læs kapitel 27
-
Kap27 Frihandel og protektionisme.pptx
-
Lave opgaver. Mulighed for spørgsmål til eksamensopgaven til 30/12
-
Læs hjemme: Repetition af kapitel 1,2,21,3,4,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,22,23,30,31,32,5,8,19,20,25 og 26 (som I nu forventes at have styr på ;-)
-
Fremlægge opgaver til frihandel
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
IØA Tema 12: Internationale organisationer
Kernestof: Henrik Kureer IØA (2023) kapitel 28 og 29
Antal normalsider:
Kapitel 28.1.1 – 03, normalsider
Kapitel 28.1.3 – 1,6 normalsider
Kapitel 28.2 – 3 normalsider
Kapitel 28.3 – 4,3 normalsider
Kapitel 29.0 – 0,4 normalside
Kapitel 29.1.2 – 1,1 normalside
Kapitel 29.2 – 5,8 normalside
Kapitel 29.3 – 4,3 normalside
Kapitel 29.4 – 3,6 normalside
Kapitel 29,5 – 1,3 normalside
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne redegøre for de internationale organisationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftligt eksamenssæt
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
IØA Tema 13: Økonomiske politikker
6 moduler
Forløbsbeskrivelse: Genbesøg af Forløb 5 Valuta og forløb 4 arbejdsmarkedspolitik, samt forløb 7 Pengepolitik
Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Hvis der er tid, vil vi også komme ind på forskellige former for strukturpolitik - F.eks. arbejdsmarkeds, uddannelses, og og erhvervspolitik.
Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har arbejdet med emnerne via et arbejdskompendium og eleverne har afslutning også arbejdet med kryptovaluta og digitale central bank penge.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof:
(45,2) Kapitel 11 Valuta, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(14,9) Kapitel 14 Valutapolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
”Explainervideo om fastkurspolitik”, Nationalbanken, 3 min.
”Tyrkiets valuta styrtdykker efter Erdogans rentemelding”, TV2 Nyheder, 24. november 2021
”Baggrund: Bliv klogere på Danmarks fastkurspolitik”, DR Nyheder, 3. februar 2015
”Kæmpe kroneintervention kan varsle rentenedsættelse”, Finanswatch, 5. januar 2022 (uddrag)
”Ved du, hvordan Bitcoin egentlig fungerer?”, DR Explainer, 9. marts 2021, 7 min.
”Digitale centralbankpenge i Danmark?”, Nationalbanken, 15. december 2017 (sammenfatning)
”En trussel mod kronen? Kryptopenge er på vej, og Danmark er ikke klar”, Berlingske, 6. november 2021 (uddrag)
7 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tyrkiet-opgave Del 1
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
IØA Tema 14: Miljø- og klimaøkonomi
Grundmateriale: Henrik Kureer 2023 IØA, Kapitel 17
Supplerende materiale:
Film: A life on our planet
David Attenborough
Antal normalsider:
Kapitel 17.0 – 0,7 normalside
Kapitel 17.1 – 7.7 normalside
Kapitel 17.3 – 8.8 normalside
Kernestof i alt – 17 normalsider
Fokuspunkter:
Eleverne skal beskrive aktuelle miljøproblemer samt kunne analysere og vurdere konsekvenserne ved at anvende miljøpolitik.
Eleverne skal også kunne se miljøpolitik i et internationalt perspektiv.
Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg kan forklare hvorfor der er grund til bekymring over ozonlaget.
• Jeg kan give eksempler på ressourcer, der er begrænsede og der ikke kan genanvendes
• Jeg kan forklare hvilke miljøproblemer der ofte er forbundet med et højt energiforbrug.
• Jeg kan give eksempler på administrative miljøindgreb
• Jeg kan vurdere anvendeligheden af klimapolitiske instrumenter og forklare hvordan et system med omsættelige forureningskvoter virker.
Eleven er stillet følgende avancerede mål:
• Jeg kan forklare hvorfor Ukrainekrisen har medført en energikrise og kan diskutere mulige tiltag i den forbindelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tyrkiet-opgave del 2
|
03-02-2025
|
2. skriftlige opgavesæt (Tyrkiet)
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
IØA Tema 15: Eksamensprojekt + synopsis
Eleverne skal udarbejde deres eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144170",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144170",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144170"
}