Holdet 2023 2e23 IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Jeppe Trolle
Hold 2023 2e23 IØ (2e23 IØ, 3e24 IØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 IØA Tema 01: Verden hænger sammen
Titel 2 IØA Tema 02: Grundlæggende økonomi
Titel 3 IØ A Tema 03: Den offentlige sektor
Titel 4 IØA Tema 04: Arbejdsmarkedet og strukturpolitik
Titel 5 IØA Tema 05: Valuta
Titel 6 IØA Tema 06: Konkurrenceevne
Titel 7 IØA Tema 07: Den finansielle sektor
Titel 8 IØA Tema 08: Årsprøve
Titel 9 IØA Tema 09: Ulighed og velfærdsstaten
Titel 10 IØA Tema 10: Økonomiske skoler og modeller
Titel 11 IØA Tema 11: Frihandel
Titel 12 IØA Tema 12: Internationale organisationer
Titel 13 IØA Tema 13: Økonomiske politikker
Titel 14 IØA Tema 14: Miljø- og klimaøkonomi
Titel 15 IØA Tema 15: Eksamensprojekt + synopsis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 IØA Tema 01: Verden hænger sammen

Tema 1 – Verden hænger sammen

Grundmateriale:
Henrik Kureer 2017 IØA: Kapitel 1, 2 og 21
Pia Beck: Powerpoint “Verden hænger sammen”

Supplerende materiale:
IMF: World economic outlook – update – juli 2021 og juli 2022
OECD Economic Outlook, Volume 2022 Issue 1

Antal normalsider:
Kap 1:  18,8
Kap 2:    8,6
Kap 21:  9,8

Supplerende materiale:  6 normalsider

Ialt 37,2 normalsider

Kompetencer:
Eleven skal gennem temaet opnå indsigt og forstå konsekvenser af forskellige økonomiske kriser, og hvorledes disse opstod samt de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf.

Eleven skal have indsigt i hvorledes den globale økonomi svinger og have forståelse for de forskellige konjunkturers indflydelse på fx Arbejdsløshed og importen i et land.

Eleven skal kunne forstå de samfundsøkonomiske mål og vide i den forbindelse, hvad der menes med målkonflikt i disse.

Eleven skal have en forståelse for Danmarks økonomi i en kort historisk kontekst og kende konsekvenserne af forskellige kriser på Verdensøkonomien og Dansk økonomi.

Eleven skal udarbejde en makroøkonomisk landeanalyse ved at anvende kvalitative og kvantitative metoder samt fortolke resultater fra statistiske analyser.

Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg kender de 7 samfundsøkonomiske mål og kan forklare forskellen, og ved hvorfor der er målkonflikt.
• Jeg kan forklare begrebet høj- og lavkonjunktur.
• Jeg ved hvorfor den globale økonomi svinger og kan forklare hvordan forskellige konjunkturer påvirker de samfundsøkonomiske mål.
• Jeg kan overordnet forklare de større kriser i Danmark og verden (Oliekriserne, IT-krisen, Finanskrisen, Eurokrisen, Coronakrisen samt Ukraine/inflationskrisen)

Eleven er stillet følgende avancerede mål:
• Jeg kan forklare begreberne Trendvækst, Vækstlokomotiv, Outputgap og Austerity
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Makroøkonomisk landeanalyse 11-09-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 IØA Tema 02: Grundlæggende økonomi

Grundmateriale:
Henrik Kureer 2017 IØA:

Kap. 3: Produktion og indkomst  (særligt 3.4) (27,9 sider)
Kap 4: Prisdannelsen (45,3)  

PP KAEL: prisdannelse

Antal normalsider: 73,2 sider


Kompetencer:
Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
- Jeg forstår multiplikatorvirkningen
- Jeg kan forstå og anvende forsyningsbalancen
- Jeg kan forstå og anvende udbud/efterspørgselsdiagrammer
- Jeg kender og kan anvende det økonomiske kredsløb
- Jeg forstår begreber som marrkedsefficiens, forbrugeroverskud, producentoverskud, forskellige konkurrenceformer, indgreb i prisdannelsen og markedsfejl og eksternaliteter.

Eleverne skal kunne anvende viden om simple nationalregnskabsbegreber samt prisdannelsesmodeller med henblik på forståelse af de begreber og analysemodeller, der anvendes senere i faget.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 IØ A Tema 03: Den offentlige sektor

Kernestof:
Grundbog: Kureer, Henrik (2017: International økonomi A

- Kap. 7: Den offentlige sektor (23,3 sider)
- Kap. 9: Finanspolitik (25,9)

Ialt: 49,2


Kernestof:
økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter

Faglige mål
At kunne analysere og vurdere de samfundsøkonomiske virkninger af økonomiske politiske indgreb og begivenheder - med fokus på finanspolitik.

Eleven skal vide hvilke opgaver den offenlige sektor varetager. Hvordan den offentlige sektors indtægter og udgifter fordeler sig, størrelsen på den offentlige sektor, de forskellige typer skat.

Eleverne skal kende forskel på lempelig og stram finanspolitik og hvornår de anvendes. Derudover skal eleverne kunne reflektere over, hvilke finanspolitiske indgreb som har en direkte og indirekte påvirkning på efterspørgslen herunder multiplikatoreffekten.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgaver til kapitel 7 (afleveres og fremlægges) 25-10-2023
opgave skr. IØ - Ruslands økonomi 31-10-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 IØA Tema 04: Arbejdsmarkedet og strukturpolitik

Kernestof:

Kernestof:
Kapitel 6 Arbejdsmarkedet (31,3 sider)
Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik (33,7 sider)
Kapitel 16 Erhvervspolitik (15,2 sider)

I alt: 80,2 sider


Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik.

Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har også arbejdet med de forskellige arbejdsmarkedspolitiske instrumenter og begrebet flexicurity samt hvilke erhvervspolitiske strategier der findes. Eleverne har i dette forløb arbejdet med projekt omkring den 4. industrielle revolution og hvilke udfordringer det danske arbejdsmarked står overfor i fremtiden.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer


Supplerende stof:


9 moduler

Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere udfordringer på det danske arbejdsmarked samt vurdere de samfundsøkonomiske virkninger af forskellige arbejdsmarkedspolitiske tiltag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt om finanspolitik 15-01-2024
opgave til arbejdsmarked og strukturpolitik 25-01-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 IØA Tema 05: Valuta

7,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: Forløb 5 Valuta

Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har arbejdet med emnerne via et arbejdskompendium og eleverne har afslutning også arbejdet med kryptovaluta og digitale central bank penge.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:
(45,2) Kapitel 11 Valuta, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(14,9) Kapitel 14 Valutapolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Explainervideo om fastkurspolitik”, Nationalbanken, 3 min.
”Tyrkiets valuta styrtdykker efter Erdogans rentemelding”, TV2 Nyheder, 24. november 2021
”Baggrund: Bliv klogere på Danmarks fastkurspolitik”, DR Nyheder, 3. februar 2015
”Kæmpe kroneintervention kan varsle rentenedsættelse”, Finanswatch, 5. januar 2022 (uddrag)
”Ved du, hvordan Bitcoin egentlig fungerer?”, DR Explainer, 9. marts 2021, 7 min.
”Digitale centralbankpenge i Danmark?”, Nationalbanken, 15. december 2017 (sammenfatning)
”En trussel mod kronen? Kryptopenge er på vej, og Danmark er ikke klar”, Berlingske, 6. november 2021 (uddrag)

7 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af opgaver til IBS-dag 30-01-2024
opgaver til erhvervspolitik 06-02-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 IØA Tema 06: Konkurrenceevne

Kernestof: Kureer kapitel 10, 22 og 23

Kernestof:
(19,8) Kapitel 10 Betalingsbalance og kapitalbalance, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(23) Kapitel 22 Danmarks handel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(38) Kapitel 23, Konkurrenceevne, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Betalingsbalancen trækker udlandsformuen op”, Danmarks udlandsformue, 2. kvartal 2021, Danmarks Nationalbank, 30. september 2021
”Indien 2019: Høj vækst kan åbne dansk eksporteventyr”, DI Analyse, Dansk Industri, maj 2019

Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere Danmarks udenrigshandel. De skal kunne analysere, vurdere og perspektivere udviklingen i den danske konkurrenceevne samt selvstændigt kunne opsøge informationer på nettet om økonomiske nøgletal om Danmarks handel.

Forløb 6 Konkurrenceevne og betalingsbalancen

Dette forløb er bygget op omkring betalings- og kapitalbalance, Danmarks handel og konkurrenceevne. Eleverne har arbejdet med hvorledes betalingsbalancen og kapitalbalancen hænger sammen, hvad og hvem Danmark handler med samt hvordan konkurrenceevne kan belyses på flere måder (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne og Porters diamant). Eleverne har til dette forløb individuelt analyseret Danmarks konkurrenceevne og plads på det internationale marked i fremtiden.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
-Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

8 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgave til valutapolitik 15-02-2024
opgaver til kapitel 23 (skal fremlægges for klasse 02-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 IØA Tema 07: Den finansielle sektor

Kernestof: Kureer kapitel 12, 13 og 18.

Antal normalsider:
Kap 12:  24,5
Kap 13:  21,0
Kap 18:  19,4

Supplerende materiale:  

Ialt 64,9 normalsider

Kompetencer:
Eleverne skal kunne beskrive den finansielle sektor.

Eleverne skal kunne redegøre og analysere konkrete eksempler på anvendelsen af pengepolitik samt kunne vurdere konsekvenserne ved at føre denne politik.

Eleverne skal kunne beskrive vigtige begreber omhandlende inflation og analysere samt vurdere hvordan inflationen bekæmpes.

Eleverne er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg ved hvad den finansielle sektor omfatter
• Jeg kan forklare hvilke funktioner penge har
• Jeg ved hvilke opgaver Nationalbanken skal varetage
• Jeg kan nævne nogle indtægtskilder for pengeinstitutterne
• Jeg kan forklare hvad man forstår ved pengepolitik og ved hvem der føre pengepolitikken i Danmark
• Jeg kan vurdere hvornår det er hensigtsmæssigt at føre pengepolitik
• Jeg ved hvilken pengepolitik der skal føres, hvis kronen er under pres – dvs. hvis euroen er for stærk?
• Jeg kan forklare hvad man forstår ved begrebet ”kvantitative lempelser” (Quantitative Easing)
• Jeg kan forklare begrebet inflation og deflation.
• Jeg kan forklare de forskellige årsager til inflation
• Jeg kan diskutere hvilke udfordringer der er forbundet ved at føre fælles pengepolitik i eurolandene
• Jeg kan forklare hvad en obligation er
• Jeg kan forklare forskellen på de tre rentebegreber ved obligationer (nominel, direkte og effektiv rente)
• Jeg kan analysere hvilke faktorer der påvirker et lands renteniveau
• Jeg kan analysere på hvilken måde et rentefald påvirker den samfundsøkonomiske udvikling i Danmark
• Jeg kan vurdere hvorledes de forskellige inflationsformer bedst bekæmpes
• Jeg kan forklare hvorledes henholdsvis inflation og deflation påvirker samfundsøkonomien

Eleverne er stillet følgende avancerede mål
• Jeg kan forklare hvordan pengeinstitutters rentemarginal opgøres
• Jeg ved hvad interbankmarkedet er og har forstået betydningen af dette.
• Jeg kan forklare hvordan ESCB er opbygget
• Jeg ved hvilke pengepolitiske instrumenter som ECB benytter sig af
• Jeg kan forklare hvilken rolle inflationsbekæmpelsen spiller for ECB
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgave til miljøøkonomi 09-04-2024
lav opgave 12.5+12.6 21-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 IØA Tema 08: Årsprøve

Kernestof: Kureer kapitel 30, 31 og 32

Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere og vurdere forskellige levevilkår samt gøre rede for forskellige udviklingsteorier og former for udviklingsbistand.

Eleverne skal kunne analysere, vurdere og sammenligne informationer vedrørende erhvervsstruktur.

Eleverne skal kunne opsøge aktuelle data for økonomisk-geografiske udviklingskendetegn på internettet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgave om pengepolitik+valuta 28-04-2024
Årsprøve-projekt 13-05-2024
Aflevering af individuel synopsis (årsprøve) 21-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 IØA Tema 09: Ulighed og velfærdsstaten

Kernestof: Henrik Kureer kapitel 5 og 8,

Supplerende stof: Film: Michael Moore, Sicko samt Robert Reich "Inequality for all"

Normalsider:
Kapitel 5 - 13.3
Kapitel 8 - 26.2


Fokuspunkter:
At kunne analysere og vurdere de samfunds- og velfærdsøkonomiske virkninger af økonomiske-politiske indgreb og begivenheder med fokus på finans- og velfærdspolitik.

At kunne analysere, diskutere og vurdere forskellige velfærdsmodeller.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave til projektdag 02-09-2024
Foreløbig aflevering af studieretningsopgave IØ/AØ 18-09-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 IØA Tema 10: Økonomiske skoler og modeller


Kernestof: Henrik Kureer IØA 2023, kapitel 19, 20.1 og 20.4

Kapitel 19 – 31.3 normalsider
Kapitel 20.1 – 4,4 normalsider
Kapitel 20.4 – 2.7 normalsider

I alt 38 normalsider

Supplerende materiale: Keynes vs Hayek


Forløbet skal give en forståelse for de økonomiske skoler med fokus på Keynesianisme og Monetarisme.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studieretningsopgave om landeøkonomi i besøgsland 03-11-2024
opgaver til ulighed og velfærd 08-11-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 IØA Tema 11: Frihandel

Kernestof: Kureer kapitel 24, 25, 26 og 27

Antal normalsider:
Kapitel 24 - 31,7
Kapitel 25 - 39,0
Kapitel 26 - 15,6




Fokuspunkter:

Eleverne skal kunne anvende viden om handelsteorier til at analysere og vurdere udviklingen i den globale handel og den internationale arbejdsdeling

Eleverne skal kunne analysere, perspektivere og vurdere globale samfundsøkonomiske problemstillinger.

Eleverne skal kunne opsøge aktuelle data for den globale handel på nettet.

Eleverne skal kunne forstå globaliseringens fordele og ulemper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 IØA Tema 12: Internationale organisationer

Kernestof: Henrik Kureer IØA (2023) kapitel 28 og 29

Antal normalsider:

Kapitel 28.1.1 – 03, normalsider
Kapitel 28.1.3 – 1,6 normalsider
Kapitel 28.2 – 3 normalsider
Kapitel 28.3 – 4,3 normalsider

Kapitel 29.0 – 0,4 normalside
Kapitel 29.1.2 – 1,1 normalside
Kapitel 29.2 – 5,8 normalside
Kapitel 29.3 – 4,3 normalside
Kapitel 29.4 – 3,6 normalside
Kapitel 29,5 – 1,3 normalside


Fokuspunkter:

Eleverne skal kunne redegøre for de internationale organisationer.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftligt eksamenssæt 10-01-2025
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 IØA Tema 13: Økonomiske politikker

6 moduler
Forløbsbeskrivelse: Genbesøg af Forløb 5 Valuta og forløb 4 arbejdsmarkedspolitik, samt forløb 7 Pengepolitik

Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Hvis der er tid, vil vi også komme ind på forskellige former for strukturpolitik - F.eks. arbejdsmarkeds, uddannelses, og og erhvervspolitik.

Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har arbejdet med emnerne via et arbejdskompendium og eleverne har afslutning også arbejdet med kryptovaluta og digitale central bank penge.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:
(45,2) Kapitel 11 Valuta, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(14,9) Kapitel 14 Valutapolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Explainervideo om fastkurspolitik”, Nationalbanken, 3 min.
”Tyrkiets valuta styrtdykker efter Erdogans rentemelding”, TV2 Nyheder, 24. november 2021
”Baggrund: Bliv klogere på Danmarks fastkurspolitik”, DR Nyheder, 3. februar 2015
”Kæmpe kroneintervention kan varsle rentenedsættelse”, Finanswatch, 5. januar 2022 (uddrag)
”Ved du, hvordan Bitcoin egentlig fungerer?”, DR Explainer, 9. marts 2021, 7 min.
”Digitale centralbankpenge i Danmark?”, Nationalbanken, 15. december 2017 (sammenfatning)
”En trussel mod kronen? Kryptopenge er på vej, og Danmark er ikke klar”, Berlingske, 6. november 2021 (uddrag)

7 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tyrkiet-opgave Del 1 20-01-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 IØA Tema 14: Miljø- og klimaøkonomi

Grundmateriale: Henrik Kureer 2023 IØA, Kapitel 17

Supplerende materiale:
Film: A life  on our planet
David Attenborough

Antal normalsider:

Kapitel 17.0 – 0,7 normalside
Kapitel 17.1 – 7.7 normalside
Kapitel 17.3 – 8.8 normalside

Kernestof i alt – 17 normalsider

Fokuspunkter:

Eleverne skal beskrive aktuelle miljøproblemer samt kunne analysere og vurdere konsekvenserne ved at anvende miljøpolitik.

Eleverne skal også kunne se miljøpolitik i et internationalt perspektiv.

Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg kan forklare hvorfor der er grund til bekymring over ozonlaget.
• Jeg kan give eksempler på ressourcer, der er begrænsede og der ikke kan genanvendes
• Jeg kan forklare hvilke miljøproblemer der ofte er forbundet med et højt energiforbrug.
• Jeg kan give eksempler på administrative miljøindgreb
• Jeg kan vurdere anvendeligheden af klimapolitiske instrumenter og forklare hvordan et system med omsættelige forureningskvoter virker.

Eleven er stillet følgende avancerede mål:
• Jeg kan forklare hvorfor Ukrainekrisen har medført en energikrise og kan diskutere mulige tiltag i den forbindelse.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tyrkiet-opgave del 2 03-02-2025
2. skriftlige opgavesæt (Tyrkiet) 03-02-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 IØA Tema 15: Eksamensprojekt + synopsis

Eleverne skal udarbejde deres eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer