Holdet 2023 2u23 IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Anisa Bazara Buskov, Caroline Ballieu, Caroline Risgaard Mortensen, Martin Olausson
Hold 2023 2u23 IØ (2u23 IØ, 3u24 IØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion
Titel 2 Forløb#2 Verden hænger sammen
Titel 3 Forløb#3 Grundlæggende økonomi
Titel 4 Forløb#4 Offentlig sektor og finanspolitik
Titel 5 Forløb#5 Arbejdsmarked og strukturpolitik
Titel 6 Forløb#6 Pengepolitik og inflation
Titel 7 Forløb#7 Valuta og valutapolitik
Titel 8 Forløb#8 Konkurrenceevne
Titel 9 Forløb#9 Udviklingsøkonomi
Titel 10 Forløb#10 Velfærd og ulighed
Titel 11 Forløb#11 Økonomiske skoler og modeller
Titel 12 Forløb#12 Miljøpolitik
Titel 13 Forløb#13 Frihandel og protektionisme
Titel 14 Forløb#14 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion

Introduktion til fagets faglige indhold og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Verden hænger sammen

Dette forløb er bygget op omkring 3 dele: global økonomi, dansk økonomi og analyse af makroøkonomiske nøgletal. I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med de samfundsøkonomiske mål, relevante nøgletal til at belyse et lands økonomiske situation (fx BNP, inflation, arbejdsløshed, m.m.) samt databaser hos IMF og OECD, hvor sådanne nøgletal kan tilgås. Eleverne har arbejdet med caseorienteret opgave med fokus på analyse af dansk og et selvvalgt europæisk lands økonomi, herunder årsager til vækst og mulige udfordringer.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
Kapitel 1 Den globale økonomi, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 2 Danmarks økonomi, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 21 Makroøkonomisk landeanalyse, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Udvalgte statistikker fra IMF, tilgået august 2023
Udvalgte statistikker fra OECD, tilgået august 2023
”Tysk økonomi er i krise og risikerer atter at blive ’Europas syge mand’ – det kan mærkes i Danmark”, Børsen, 7. august 2023
Økonomiske redegørelse maj 2023, Økonomiministeriet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløb #1: Danmarks økonomiske situaion 23-08-2023
Forløb #1: Danmarks økonomiske situation 23-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Grundlæggende økonomi

Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: produktion og indkomst samt prisdannelsen. I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab de grundlæggende markedskræfter, hvorledes produktion måles og opgøres økonomisk, hvordan udbud og efterspørgsel påvirker markedspriser samt hvordan indgreb i markedsmekanismen kan påvirke udbud og efterspørgsel. Eleverne har arbejdet med databehandling og analyse af portugisisk forsyningsbalance samt hvorledes markedsmekanismerne tager sig ud i russisk økonomi (hovedsageligt teoretisk opgave med illustration af udbud og efterspørgsel).

Faglige mål:

- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
Kapitel 3 Produktion og indkomst, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 4 Prisdannelsen, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Udvalgte nøgletal – Portugal, OECD Outlook 105 database, hentet oktober 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ruslands økonomi 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Offentlig sektor og finanspolitik

Dette forløb består af 3 dele: konstruktionen af den danske offentlige sektor, velfærdens udformning samt finanspolitikkens form og virkning i samfundsøkonomien. I forløbet er eleverne blevet bekendt med den offentlige sektors indtægter og udgifter, valg af velfærd i et land, samt de finanspolitiske indtægt- og udgiftsinstrumenter. Eleverne har arbejdet med caseorienteret opgave centreret om finanslovsforslaget fremført i efteråret 2023, herunder status på dansk økonomi, finanspolitiske udfordringer forbundet med denne periode, identifikation af de væsentligste elementer i finansloven samt hvorledes udvalgte aktører bliver påvirket af Finansloven 2024.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
Kapitel 7 Den offentlige sektor, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 8 Velfærdsstaten, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 9 Finanspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Debatten: Løn som fortjent, DR2 via mitCFU, 26. august 2021 (60M)
”Blåt DF sætter tyk streg under velfærd”, Avisen Danmark, 1. oktober 2023
”Erhvervsklummen: Otte årsskattelempelser til de mest velstillede har øget uligheden”, Avisen Danmark, 24. september
”Her er reaktionerne på regeringens finanslovsudspil”, Avisen Danmark, 1. september 2023
”Grønt lys fra økonomer til forsigtig finanslov”, Børsen, 4. september 2023
”Klimarådet overlever i finanslovsudspil”, Avisen Danmark, 1. september 2023
”Rådmand raser over finanslovsforslag: ’Jeg bliver frustreret’”, Aarhus Nord, 13. september 2023
” Dansk Erhverv: Mere e¬ffektiv sektor giver gevinst på 40 mia. kroner”, Berlingske, 22. november 2023
” Samarbejde. Frisæt den offentlige sektor”, Århus Stiftstidende, 17. november 2023
Horisont: De fattige amerikanere, DR1 via mitCFU, 2012 (27M)
Horisont: De fattige amerikanere, DR1 via mitCFU, 2014 (24M)
Udvalgt statistik: Indkomst- og formueulighed i USA, World Inequality Database, tilgået december 2023
Debatten: Hvem vinder med finansloven, DR2 via MitCFU, 31. august 2023 (60M)
”Udvidet seniorpension er blevet skrottet”, Århus Stiftstidende, 1. september 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløb #2 Den off sektor og finanslovsforslagt 24-11-2023
Finanspolitik 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Arbejdsmarked og strukturpolitik

Dette forløb består af to dele: sammensætningen og måling af det danske arbejdsmarked samt strukturpolitiske instrumenter til at påvirke hhv. udbuds- og efterspørgselssiden af arbejdsmarkedet. Eleverne har arbejdet med caseorienteret opgave centreret omkring diskussion af arbejdstid, som florerede i Danmark i slutningen af 2023 og begyndelsen af 2024.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
Kapitel 6 Arbejdsmarkedet, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 16 Erhvervspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Genstart: Arbejd, arbejd, DR Lyd, 2. januar 2024 (25M)
”Mens regeringen vil have danskerne til at arbejde mere, dropper flere virksomheder den normale arbejdsuge”, TV2 Nyheder, 5. oktober 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløb #3: Arbejdsmarkedet 15-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Pengepolitik og inflation

Forløbet består af tre dele: sammensætningen af den finansielle sektor, pengepolitikkens virkning og instrumenter samt måling af inflation og dens årsager. Gennem forløbet har eleverne fået kendskab til nationalbankens og bankernes rolle i samfundet, funktionen af stats- og realkreditobligationer, pengepolitiske instrumenter samt tilgået data der belyser udviklingen i hhv. inflation og kerneinflationen i Danmark (Danmarks Statistik). Eleverne har arbejdet med hvordan inflation påvirker forskellige indkomstgrupper i Danmark samt udfordringer med Tyrkiets inflationsproblematik og valg af ført pengepolitik

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
Kapitel 12 Den finansielle sektor, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 12 Pengepolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Kontanternes anvendelse i samfundet”, Analyse nr. 3, Danmarks Nationalbank, 3. marts 2022
Anders And - Skillinger fra skyen, nr. 9/1951
Explainer: Hvad er fastkurspolitik, og hvordan virker den?, Danmarks Nationalbank, tilgået februar 2024 (3M)
”Pengepolitikken er blevet strammet yderligere”, Analyse nr. 12, Danmarks Nationalbank, 20. september 2023
”Fortsat højt inflationspres kræver stram økonomisk politik”, Danmarks Nationalbank, 20. september 2023
Explainer: Derfor bliver alting dyrere, DR TV, 12. november 2021 (7M)
Udvalgt statistik: inflation (PRIS111), Danmarks Statistik, tilgået februar 2024
”En børnefamilie har næsten 4000 kroner mindre om måneden, viser nye tal”, TV2 Nyheder, 4. december 2023
”Ulighed i inflationen i Danmark”, Economic Memo nr. 5, Danmarks Nationalbank, 22. juni 2023
”Høj inflation vil ramme de svageste hårdest”, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 4. maj 2022
”Sådan rammes pensionister og andre familietyper af den stigende inflation som følge af krigen i Ukraine”, Cepos, 28. marts 2022
”Forbrugerpriserne i Kina fortsætter med at rasle ned”, Avisen Danmark, 9. december 2023
”Why the US economy has powered ahead of other rich nations”, CNN Business, 7. december 2023
”Danmark har fået en ny tænketank, som vil ændre selve formålet med økonomien”, Zetland, 26. februar 2024
”Comparing Fed and ECB monetary policies”, Monetary Dialogue Papers, European Parliament, november 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tyrkiets økonomi 04-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Valuta og valutapolitik

Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har i dette forløb arbejdet med mindre opgaver fra lærebogens opgavekompendium.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:
Kapitel 11 Valuta, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 14 Valutapolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Den store stygge verdensøkonomi – Valuta, DR2 via mifCFU, 2. juni 2022 (29M)
”Faldende valutakurser kan give dig en billigere ferie: 'Du kan spare omkring 50 procent på flere varer'”, DR Nyheder, 18. juni 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Konkurrenceevne

Dette forløb består af følgende elementer: Danmarks betalingsbalance, danske handelsmæssige styrkepositioner, status på dansk konkurrenceevne samt globaliseringens betydning for dansk konkurrenceevne. Eleverne har arbejdet med cases om udviklingens i det danske uddannelsessystems betydning for dansk konkurrenceevne samt det danske landbrugs konkurrenceevne på det globale marked set i en tid med flere miljøreguleringer.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
-Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
Kapitel 10 Betalingsbalance og kapitalbalance, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 22 Danmarks handel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 23, Konkurrenceevne, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 25 Globaliseringen af verdensøkonomien, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
IMD World Competitiveness Yearbook 2023, IMD World Competitiveness Center, 2023
”Kraka: Danske ungdomsuddannelser er langtfra forgyldte”, Politiken, 6. januar 2026
Udgifter til ungdomsuddannelser – international sammenligning, Kraka Analyse, 7. januar 2016
”Dansk landbrug kom godt ud af 2022”, Nyt fra Danmarks Statistik nr. 178, Danmarks Statistik, 24. maj 2023
”Landbruget er den store, røde knap i dansk klimapolitik. Nu skal politikerne finde ud af, hvor hårdt de tør trykke”, Zetland, 22. februar 2024
”Dansk CO2-afgift på landbruget vil ikke føre til store udledninger i udlandet”, Concito, 7. februar 2024
”En afgift må ikke blokere for de klimaeffektive løsninger”, Landbrug & Fødevarer, 26. februar 2024
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 14-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Udviklingsøkonomi

Dette forløb er bygget op omkring flere dele: analyse af makroøkonomien samt generelle udviklingskendetegn, forklaringer på udviklingslandes (manglende) udvikling frem mod industrialisering samt udformning og syn på udviklingsbistand. Eleverne har i dette forløb arbejdet projektorienteret og har i grupper analyseret et selvvalgt udviklingsland med inddragelse af data og udviklingsteori. Med henblik på at blive kompetent frem mod 3G’s eksamensprojekt i IØ og dertilhørende mundtlige eksamen har projektets forløb og udformning i høj graf efterlignet det forløb eleverne kommer igennem i 3G.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
Kapitel 21 Makroøkonomisk landeanalyse, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 30 Udviklingsteorier, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 31 Udviklingsbistand, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 32 Udviklingsøkonomisk landeanalyse, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Kvantitativ og kvalitativ empiri relevant for hvert enkelt gruppes projekt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve synopsis + power point 15-05-2024
Eksamensopgave 2022 19-12-2024
Indiens økonomi 2022 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Velfærd og ulighed

Dette forløb består husholdningernes forbrug samt landes valg af velfærdssystemer. I forløbet er eleverne blevet bekendt med inflationens betydning for indkomsten (realindkomst), indkomstgruppers forskellige forbrugs- og opsparingskvoter, velfærdsmodeller, måder at måle økonomisk ulighed på (Lorenz-kurve, Gini-koefficient) samt hvordan fattigdom kan anskues (absolut og relativ fattigdom). Forløbet har haft særlig fokus på forskellen mellem den skandinaviske og amerikanske velfærd, herunder problematikker med økonomisk ulighed og fattigdom. Til dette forløb knytter sig også en projektdag, hvor eleverne særligt at arbejdet med den danske velfærdsmodel, dansk befolkningsfremskrivning samt hvordan udvalgte økonomiske politikker kan løses udfordringer forbundet med den danske velfærd.

Faglige mål:
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
Kapitel 5 Husholdninger og forbrug, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 8 Velfærdsstaten, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Danskernes velfærdsoprør ulmer lige under overfladen”, Altinget, 1. juni 2023
” Regeringen siger, at reformer er nødvendige for at redde velfærdssamfundet. Hvad nu, hvis det ikke er rigtigt?”, Zetland, 7. februar 2023
”Ranked: The Countries With the Highest Wealth Inequality”, Visual Capitalist, 21. august 2024
Inequality for all, Robert Reich og 72 Productions (2013: 89M)
Sicko, Michael Moore, Dog Eat Dog Films og Lions Gate Entertainment (2007: 113M)
”Analyse: Amerikanerne føler sig økonomisk pressede - og det kan afgøre valget”, DR Nyheder, 15. september 2024
Udvalgt data, World Inequality Database, hentet september 2024
”Om få år runder Danmark seks millioner indbyggere”, Avisen Danmark, 5. juni 2024
”’Vi har aldrig tidligere oplevet, at arbejdsstyrken faldt så meget’”, Politikken, 14. marts 2024
”Nye beregninger får erhvervslivet til at hejse advarselsflaget”, Jyllands-Posten, 25. juli 2024
FRDK124: Befolkningsfremskrivning 2024 for hele landet efter herkomst, køn og alder, Danmarks Statistik, hentet september 2024
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IØ projektdag 02-09-2024
Genaflevering af eksamensopgave 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Økonomiske skoler og modeller

Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for de økonomiske skoler, herunder merkantilisme, klassisk økonomisk liberalisme, Keynesianisme samt monetarisme. Idet stoffet her er meget teoretisk har eleverne i grupper udfyldt et skema med fokus på elementer som tidsperiode, syn på samfundsøkonomien, holdning til statens rolle, syn på arbejdsløshed, m.m. Eleverne er i dette forløb også blevet præsenteret for andre syn på samfundsøkonomien, herunder James Tobin, Joseph Stiglitz, Richard Layard og Robert Solow. Eleverne er også blevet bekendt med økonomiske modeller, herunder særligt SE/SU-modellen.

Faglige mål:
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:
Kapitel 19 Økonomiske skoler, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 20 Økonomiske modeller, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
James Tobin, Først lærer vi økonomerne at kende ..., Nielsen, J., Gjerding, S. og Gøttsche, N., Informations Forlag, 2018
Joseph Stiglitz, Først lærer vi økonomerne at kende ..., Nielsen, J., Gjerding, S. og Gøttsche, N., Informations Forlag, 2018
Richard Layard, Først lærer vi økonomerne at kende ..., Nielsen, J., Gjerding, S. og Gøttsche, N., Informations Forlag, 2018
Robert Solow, Først lærer vi økonomerne at kende ..., Nielsen, J., Gjerding, S. og Gøttsche, N., Informations Forlag, 2018
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IØ modeller - regneopgave 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Miljøpolitik

Dette forløb består af to dele: miljøpolitiske instrumenter der kan regulere uhensigtsmæssig adfærd i samfundsøkonomien samt status på den grønne omstilling på dansk og globalt plan. Eleverne er blevet bekendt med økonomiske og administrative instrumenter, forskellen på miljø- og klimapolitik samt Kate Raworths Doughnut-økonomi. Eleverne har arbejdet med caseorienteret opgave om konflikten mellem økonomisk vækst og hensyn til miljø.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
Kapitel 17 Miljøpolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Sådan ser dit liv ud i en fem grader varmere fremtid”, Zetland, 17. januar 2018
A healthy economy should be designed to thrive, not grow, TED2018, April 2018 (15:44M)
Dokumentar: 2024, Damon Gameau, 2019 (92M)
“Overblik: Her er COP29-aftalens hovedpunkter”, Politiken, 24. november 2024
”Miljøorganisationer: COP29-aftale er utilstrækkelig og et svigt”, DR Nyheder, 24. november 2024
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL miljø 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Frihandel og protektionisme

Dette forløb er bygget op omkring flere elementer: det globale samhandelsmønster og dets udvikling, teoretiske perspektiver på landes samhandel, værktøjer til brug for hhv. frihandel og protektionisme samt betydningen af den økonomiske globalisering for landes position og økonomiske magt. Dette forløb har særligt fokuseret på den amerikanske handelskrig, herunder præsident Donald Trumps argumenter for at indføre toldsatser og årsager til USA’s globale økonomiske magt i nyere tid. Eleverne har arbejdet med caseorienteret opgave, hvor amerikansk samhandelsmønster er blevet analyseret, hvilke protektionistiske motiver præsident Donald Trump må have samt de mulige konsekvenserne af amerikansk handelskrig.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Kernestof:
Kapitel 24 Verdenshandelens udvikling og fordeling, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 25 Globaliseringen af verdensøkonomien, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 26 Teorier om handel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 27 Frihandel og protektionisme, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 28 Internationale organisationer, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 29 Den Europæiske Union, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Inddrag Figur 15.9:  Virkninger af at indføre en told, International Økonomi A (Sørensen, J.)

Supplerende stof:
Udvalgt data, The Observatory of Economic Complexity (OEC), tilgået maj 2025
Inside an Apple iPhone: Where parts and materials come from, CNBC, 14. december 2018 (06:51M)
Trumps USA: Elon Musks kontroversielle sparekniv, DR TV, 13. februar 2025 (29 M)
”Kommentar: Eksporten til USA i rekord - danskejede fabrikker i USA trækker fremgangen”, Dansk Erhverv, 9. januar 2025
”EU’s værktøjskasse i en handelskrig med USA”, Tænketanken Europa, 20. januar 2025
”Trumps handelskrig er et varsel om, hvad der kan vente alle andre”, DR Nyheder, 3. februar 2025
”Risikerer vi en handelskrig mod USA? Chefstrateg udlægger to mulige scenarier”, TV2 Nyheder, 1. februar
"Har Trump en pointe, når han taler om unfair handel?", TV2 Nyheder, 22. januar 2025
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
USA's økonomi 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt

Eleverne har fået tildelt 13 moduler (20 timer) til at analysere en selvvalgt problemstilling, som indgår i overemnet ”Ubalancer”. Eleverne har formuleret problemformulering samt 3 taksonomiske arbejdsspørgsmål, foretaget selvstændigt research efter kvantitative og kvalitative kilder, databehandlet (beregning og illustrering) samt udvalgt relevante begreber og teori fra fagets pensum. Eleverne er i denne proces løbende blevet vejledt.

Eleverne har her udvalgt pensum relevant for netop deres problemstilling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IØ-eksamensprojekt (grupperapport) 08-05-2025
IØ-eksamensprojekt (individuel synopsis) 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer