Holdet 2023 2v23 IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Pia Beck
Hold 2023 2v23 IØ (2v23 IØ, 3v24 IØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 IØA Intro 2. år
Titel 2 IØA Tema 01: Verden hænger sammen
Titel 3 IØA Tema 02: Grundlæggende økonomi
Titel 4 IØ A Tema 03: Den offentlige sektor
Titel 5 IØA Tema 04: Arbejdsmarkedet og strukturpolitik
Titel 6 IØA Tema 05: Konkurrenceevne
Titel 7 IØA Tema 06: Den finansielle sektor
Titel 8 IØA Tema 07: Ulande - årsprøve
Titel 9 IØA Introduktion 3. år
Titel 10 IØA Tema 08: Ulighed og velfærdsstaten
Titel 11 IØA Tema 09: Økonomiske skoler og modeller
Titel 12 IØA Tema 11: Frihandel
Titel 13 IØA Tema 10: Eksamensprojekt
Titel 14 IØA Tema 12: Miljøøkonomi
Titel 15 IØA Tema 13: Internationale organisationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 IØA Intro 2. år

Forløbet skal give en indsigt i fagets indhold samt et overblik over de enkelte fagområder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 IØA Tema 01: Verden hænger sammen

Tema 1 – Verden hænger sammen

Grundmateriale:
Henrik Kureer 2023 IØA: Kapitel 1.1, 2.1-2.2 og 21
Pia Beck: PowerPoint “Verden hænger sammen”

Antal normalsider:
Kapitel 1.1 og 2.1 og 21
Kapitel 1.1 - 2 normalsider
Kapitel 2.1 - 2,2 normalsider
Kapitel 2.2 - 1,7 normalsider
Kapitel 21 - 9,2 normalsider

I alt 15,1 normalsider

Kompetencer:
Eleven skal gennem temaet opnå indsigt og forstå konsekvenser af forskellige økonomiske kriser, og hvorledes disse opstod samt de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf.

Eleven skal have indsigt i hvorledes den globale økonomi svinger og have forståelse for de forskellige konjunkturers indflydelse på fx Arbejdsløshed og importen i et land.

Eleven skal kunne forstå de samfundsøkonomiske mål og vide i den forbindelse, hvad der menes med målkonflikt i disse.

Eleven skal have en forståelse for Danmarks økonomi i en kort historisk kontekst og kende konsekvenserne af forskellige kriser på Verdensøkonomien og Dansk økonomi.

Eleven skal udarbejde en makroøkonomisk landeanalyse ved at anvende kvalitative og kvantitative metoder samt fortolke resultater fra statistiske analyser.

Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg kender de 7 samfundsøkonomiske mål og kan forklare forskellen, og ved hvorfor der er målkonflikt.
• Jeg kan forklare begrebet høj- og lavkonjunktur.
• Jeg ved hvorfor den globale økonomi svinger og kan forklare hvordan forskellige konjunkturer påvirker de samfundsøkonomiske mål.
• Jeg kan overordnet forklare de større kriser i Danmark og verden (Oliekriserne, IT-krisen, Finanskrisen, Eurokrisen, Coronakrisen samt Ukraine/inflationskrisen)

Eleven er stillet følgende avancerede mål:
• Jeg kan forklare begreberne Trendvækst, Vækstlokomotiv, Outputgap og Austerity
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 01 - Et lands økonomi - Powerpoint 29-08-2023
Test 01 04-09-2023
Case 01:Et lands økonomi - notat 06-09-2023
Test 02 08-09-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 IØA Tema 02: Grundlæggende økonomi

Tema 02 – Grundlæggende økonomi

Grundmateriale:
Henrik Kureer 2023 IØA: Kapitel 3.2, 3.3, 3.5, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4

Kapitel  3 Produktion og indkomst
Kapitel  4: Prisdannelsen   

PP KAEL: prisdannelse

Kapitel 3.2 - 8.1 normalsider
Kapitel 3.3 - 3.6 normalsider
Kapitel 3.5 - 3,4 normalsider
Kapitel 4.1 - 4,1 normalsider
Kapitel 4.2 - 5,0 normalsider
Kapitel 4.3 - 1,9 normalsider
Kapitel 4.4 – 2,0 normalsider

Antal normalsider i alt: 28,1 sider


Kompetencer:
Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg forstår multiplikatorvirkningen
• Jeg kan forstå og anvende forsyningsbalancen
• Jeg kan forstå og anvende udbud/efterspørgselsdiagrammer
• Jeg kender og kan anvende det økonomiske kredsløb
• Jeg forstår begreber som markedsefficiens, forbrugeroverskud, producentoverskud, forskellige konkurrenceformer, indgreb i prisdannelsen og markedsfejl og eksternaliteter.

Eleverne skal kunne anvende viden om simple nationalregnskabsbegreber samt prisdannelsesmodeller med henblik på forståelse af de begreber og analysemodeller, der anvendes senere i faget.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 2: Forsyningsbalanceanalyse 22-09-2023
Evaluering af SOS 03-10-2023
Test 03 24-10-2023
Opg. 3: Udbud / efterspørgsel 03-11-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 IØ A Tema 03: Den offentlige sektor

Kernestof:
Kernestof:
Grundbog: Henrik Kureer IØA (2023) kapitel 7 og 9

Kapitel 7 og 9.1-9.3 samt 9.6.1 (Stabilitetspagt)
Kapitel 7.1 - 2.3 normalsider
Kapitel 7.2 - 2.2 normalsider
Kapitel 7.3 - 8 normalsider
Kapitel 7.4 - 5.1 normalside
Kapitel 7.5 - 1,4 normalside

Kapitel 9.1 - 2,2 normalsider
Kapitel 9.2 - 3,7 normalsider
Kapitel 9.3 - 2,5 normalsider
Kapitel 9.6.1 - 3.3 normalsider

Antal normalsider i alt: 35,8 sider


Supplerende materiale:


Omfang:

4 moduler

Kompetencer
At kunne analysere og vurdere de samfundsøkonomiske virkninger af økonomiske politiske indgreb og begivenheder - med fokus på finanspolitik.

Eleven skal vide hvilke opgaver den offenlige sektor varetager. Hvordan den offentlige sektors indtægter og udgifter fordeler sig, størrelsen på den offentlige sektor, de forskellige typer skat.

Eleverne skal kende forskel på lempelig og stram finanspolitik og hvornår de anvendes. Derudover skal eleverne kunne reflektere over, hvilke finanspolitiske indgreb som har en direkte og indirekte påvirkning på efterspørgslen herunder multiplikatoreffekten.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Faglig samtale 31-10-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 IØA Tema 04: Arbejdsmarkedet og strukturpolitik

Kernestof:
Henrik Kureer IØA 2023 – Kapitel 6 og 15

Kapitel 6.1 - 4,6 normalsider
Kapitel 6.2 - 1,5 normalsider
Kapitel 6.3 - 4,6 normalsider
Kapitel 6.4 - 3,5 normalsider
Kapitel 6.5 - 1,6 normalsider

Kapitel 15.1 - 3,1 normalsider
Kapitel 15.2 - 5,2 normalsider
kapitel 15.3 - 0,9 normalsider
Kapitel 15.4 - 2,7 normalsider
kapitel 15.5 - 0,7 normalsider

I alt 28,6 normalside

Supplerende stof:


Omfang
6 moduler


Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik.

Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har også arbejdet med de forskellige arbejdsmarkedspolitiske instrumenter og begrebet flexicurity samt hvilke erhvervspolitiske strategier der findes. Eleverne har i dette forløb arbejdet med projekt omkring den 4. industrielle revolution og hvilke udfordringer det danske arbejdsmarked står overfor i fremtiden.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case : Arbejdsmarkedet - PowerPoint 11-12-2023
Case : Arbejdsmarkedet - Notat 19-12-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 IØA Tema 05: Konkurrenceevne

Kernestof: Kureer kapitel 10, 11, 14, 22, 23 og 16

Kernestof:
(19,8) Kapitel 10 Betalingsbalance og kapitalbalance, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(23) Kapitel 22 Danmarks handel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(38) Kapitel 23, Konkurrenceevne, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:

Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere Danmarks udenrigshandel. De skal kunne analysere, vurdere og perspektivere udviklingen i den danske konkurrenceevne samt selvstændigt kunne opsøge informationer på nettet om økonomiske nøgletal om Danmarks handel.

Forløb 6 Konkurrenceevne og betalingsbalancen

Dette forløb er bygget op omkring betalings- og kapitalbalance, Danmarks handel og konkurrenceevne. Eleverne har arbejdet med hvorledes betalingsbalancen og kapitalbalancen hænger sammen, hvad og hvem Danmark handler med samt hvordan konkurrenceevne kan belyses på flere måder (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne og Porters diamant). Eleverne har til dette forløb individuelt analyseret Danmarks konkurrenceevne og plads på det internationale marked i fremtiden.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
-Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

8 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test 04 15-12-2023
Konkurrenceevne Powerpoint 19-03-2024
Test 05 22-03-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 IØA Tema 06: Den finansielle sektor

Kernestof: Kureer kapitel 12, 13 og 18.

Antal normalsider:
Kap 12:  24,5
Kap 13:  21,0
Kap 18:  19,4

Supplerende materiale:  

Ialt 64,9 normalsider

Kompetencer:
Eleverne skal kunne beskrive den finansielle sektor.

Eleverne skal kunne redegøre og analysere konkrete eksempler på anvendelsen af pengepolitik samt kunne vurdere konsekvenserne ved at føre denne politik.

Eleverne skal kunne beskrive vigtige begreber omhandlende inflation og analysere samt vurdere hvordan inflationen bekæmpes.

Eleverne er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg ved hvad den finansielle sektor omfatter
• Jeg kan forklare hvilke funktioner penge har
• Jeg ved hvilke opgaver Nationalbanken skal varetage
• Jeg kan nævne nogle indtægtskilder for pengeinstitutterne
• Jeg kan forklare hvad man forstår ved pengepolitik og ved hvem der føre pengepolitikken i Danmark
• Jeg kan vurdere hvornår det er hensigtsmæssigt at føre pengepolitik
• Jeg ved hvilken pengepolitik der skal føres, hvis kronen er under pres – dvs. hvis euroen er for stærk?
• Jeg kan forklare hvad man forstår ved begrebet ”kvantitative lempelser” (Quantitative Easing)
• Jeg kan forklare begrebet inflation og deflation.
• Jeg kan forklare de forskellige årsager til inflation
• Jeg kan diskutere hvilke udfordringer der er forbundet ved at føre fælles pengepolitik i eurolandene
• Jeg kan forklare hvad en obligation er
• Jeg kan forklare forskellen på de tre rentebegreber ved obligationer (nominel, direkte og effektiv rente)
• Jeg kan analysere hvilke faktorer der påvirker et lands renteniveau
• Jeg kan analysere på hvilken måde et rentefald påvirker den samfundsøkonomiske udvikling i Danmark
• Jeg kan vurdere hvorledes de forskellige inflationsformer bedst bekæmpes
• Jeg kan forklare hvorledes henholdsvis inflation og deflation påvirker samfundsøkonomien

Eleverne er stillet følgende avancerede mål
• Jeg kan forklare hvordan pengeinstitutters rentemarginal opgøres
• Jeg ved hvad interbankmarkedet er og har forstået betydningen af dette.
• Jeg kan forklare hvordan ESCB er opbygget
• Jeg ved hvilke pengepolitiske instrumenter som ECB benytter sig af
• Jeg kan forklare hvilken rolle inflationsbekæmpelsen spiller for ECB
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 IØA Tema 07: Ulande - årsprøve

Kernestof: Kureer kapitel 30, 31 og 32

Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne analysere og vurdere forskellige levevilkår samt gøre rede for forskellige udviklingsteorier og former for udviklingsbistand.

Eleverne skal kunne analysere, vurdere og sammenligne informationer vedrørende erhvervsstruktur.

Eleverne skal kunne opsøge aktuelle data for økonomisk-geografiske udviklingskendetegn på internettet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve synops 22-05-2024
Årsprøve Powerpoint 27-05-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 IØA Introduktion 3. år

Forløbet skal give en reminder på hvad IØ lige gik ud på. Vi taler om årsplanen og går i gang med den første eksamensopgave.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 01: Disposition til Portugal 26-08-2024
Opg 02: Portugal reflektionsskriv 27-08-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 IØA Tema 08: Ulighed og velfærdsstaten

Kernestof:

Henrik Kureer 2017 IØA:
Kapitel 5 (undtagen afsnittet om livsindkomster)
Kapitel 8.1 (de tre afsnit om velfærdsmodeller), Kapitel 8.2 (afsnittene om Fattigdomsbegreber samt Median – og gennemsnitsindkomst), Kapitel 8.3 og 8.4

Pia Beck: Powerpoint “Ulighed og velfærdsstat”

Supplerende materiale:
Film: Michael Moore: “Sicko, Robert Reich: “Inequality for all”
Antal normalsider:

Kapitel 5: 9,1 normalside
Kap 8.1:   6,8
Kap 8.2:     2,5
Kapitel 7,9
Kapitel 8.4 5,4

I alt 22,2 normalsider 31,7

Fokuspunkter:

At have kendskab til målemetoder for indkomster og ulighed
At kunne analysere, diskutere og vurdere forskellige velfærdsmodeller og fordelingspolitiske spørgsmål.

Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:

• Jeg kan forklare forskellige indkomster
• Jeg kan forklare sammenhængen mellem forbrug og opsparing samt betydningen af de gennemsnitlige kvoter
• Jeg kan forklare Lorenz-kurven og Ginikoefficienten
• Jeg kender de 3 velfærdsmodeller og kan give kan give konkrete eksempler på disse
• Jeg kan forklare styrker og svagheder ved de tre velfærdsmodeller
• Jeg har kendskab til forskellige fattigdomsbegreber
• Jeg har kendskab til forskellige målemetoder for ulighed
• Jeg kan forklare årsager til den stigende ulighed
• Jeg kan forklare konsekvenser ved den stigende ulighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 03: Velfærd 02-09-2024
Opg 04: Arbejdsspørgsmål til Sicko 18-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 IØA Tema 09: Økonomiske skoler og modeller


Kernestof: Henrik Kureer IØA 2023, kapitel 19, 20.1 og 20.4

Kapitel 19 – 31.3 normalsider
Kapitel 20.1 – 4,4 normalsider
Kapitel 20.4 – 2.7 normalsider

I alt 38 normalsider

Supplerende materiale: Keynes vs Hayek


Forløbet skal give en forståelse for de økonomiske skoler med fokus på Keynesianisme og Monetarisme.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 IØA Tema 11: Frihandel

Kernestof: Kureer kapitel 24, 25, 26 og 27

Antal normalsider:
Kapitel 24 - 31,7
Kapitel 25 - 39,0
Kapitel 26 - 15,6




Fokuspunkter:

Eleverne skal kunne anvende viden om handelsteorier til at analysere og vurdere udviklingen i den globale handel og den internationale arbejdsdeling

Eleverne skal kunne analysere, perspektivere og vurdere globale samfundsøkonomiske problemstillinger.

Eleverne skal kunne opsøge aktuelle data for den globale handel på nettet.

Eleverne skal kunne forstå globaliseringens fordele og ulemper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 IØA Tema 12: Miljøøkonomi

Grundmateriale: Henrik Kureer 2023 IØA, Kapitel 17

Supplerende materiale:
Film - Al Gore 2007 "En ubekvem sandhed" - 93 minutter
Film - Bjørn Lomborg 2014 "Cool it" - 84 minutter

Antal normalsider:

Kapitel 17.0 – 0,7 normalside
Kapitel 17.1 – 7.7 normalside
Kapitel 17.3 – 8.8 normalside

Kernestof i alt – 17 normalsider

Fokuspunkter:

Eleverne skal beskrive aktuelle miljøproblemer samt kunne analysere og vurdere konsekvenserne ved at anvende miljøpolitik.

Eleverne skal også kunne se miljøpolitik i et internationalt perspektiv.

Eleven er stillet følgende grundlæggende mål:
• Jeg kan forklare hvorfor der er grund til bekymring over ozonlaget.
• Jeg kan give eksempler på ressourcer, der er begrænsede og der ikke kan genanvendes
• Jeg kan forklare hvilke miljøproblemer der ofte er forbundet med et højt energiforbrug.
• Jeg kan give eksempler på administrative miljøindgreb
• Jeg kan vurdere anvendeligheden af klimapolitiske instrumenter og forklare hvordan et system med omsættelige forureningskvoter virker.

Eleven er stillet følgende avancerede mål:
• Jeg kan forklare hvorfor Ukrainekrisen har medført en energikrise og kan diskutere mulige tiltag i den forbindelse.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3v24 IØ skr. prøve 13-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 IØA Tema 13: Internationale organisationer

Kernestof: Henrik Kureer IØA (2023) kapitel 28 og 29

Antal normalsider:

Kapitel 28.1.1 – 03, normalsider
Kapitel 28.1.3 – 1,6 normalsider
Kapitel 28.2 – 3 normalsider
Kapitel 28.3 – 4,3 normalsider

Kapitel 29.0 – 0,4 normalside
Kapitel 29.1.2 – 1,1 normalside
Kapitel 29.2 – 5,8 normalside
Kapitel 29.3 – 4,3 normalside
Kapitel 29.4 – 3,6 normalside
Kapitel 29,5 – 1,3 normalside


Fokuspunkter:

Eleverne skal kunne redegøre for de internationale organisationer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer