Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Rune E H Smidt
|
Hold
|
2023 1tysb223 Ty (1tysb223 Ty, 2tysb224 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1: Land & Kultur
OMFANG CA. 30 SIDER
I dette forløb stifter eleverne kendskab med den store nabo mod syd, hvor vi dykker ned i Tyskland som land, kigger på dets traditioner og kultur samt arbejder med nogle af de unge mennesker, der er kommet til landet for at arbejde og studere der. Fokus er på Landeskunde og hvorfor tysk er et plus i dagligdagen, og hvorfor det kan være sjovt at blive klogere på den store nabo.
Forløbet blev afholdt af anden lærer.
Faglige mål: Eleverne har skulle redegøre for emnet på tysk efter at have læst tekster og set videoer om emnet. Således har de skulle oparbejde en samfundsmæssig og kulturel viden om de tysktalende lande.
Arbejdsformer: Arbejdsformerne har hovedsageligt været klasseundervisning, par- og gruppearbejde og præsentationer – ligeledes i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - Weihnachten
|
21-12-2023
|
Wegbeschreibung
|
10-01-2024
|
Optagelse
|
12-01-2024
|
kira
|
15-01-2024
|
Startscreening
|
04-02-2024
|
Opgave 4
|
12-02-2024
|
In Germany we don't say...
|
15-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Im Unternehmen
OMFANG CA. 20 SIDER
I dette korte forløb stifter eleverne bekendtskab med tysk virksomhedskultur og handelskorrespondance. Eleverne har lært om Siezen und Duzen, forskelle og ligheder i virksomhedskulturer i Danmark og Tyskland og arbejdet med unge danskere, der har med tyske virksomheder at gøre. Herudover har eleverne stiftet bekendtskab med forretningsgange og lavet forretningsbreve ifm. casen om virksomhederne Spangsberg og Bio4Pack.
Forløbet blev afholdt af anden lærer.
Faglige mål: Eleverne skal kunne anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt. Eleverne har skulle redegøre for emnet på tysk efter at have læst tekster og set videoer om emnet. Således har de skulle oparbejde en samfundsmæssig viden om emnet.
Arbejdsformer: I dette forløb har der været klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 1: Spangsberg + Bio4pack
|
21-03-2024
|
Case 1: Spangsberg + Bio4pack
|
04-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 Identität und Gender
OMFANG CA. 40 SIDER
I dette forløb arbejder eleverne med køn og kønsidentiteter. De har arbejdet med begreberne transseksualitet, homoseksualitet såvel som køn og gender. De har arbejdet med eksempler fra den virkelige verden, og hvordan disse personer lever med deres kønsidentitet i det offentlige rum. Honneths sociologiske teori om anerkendelse har spillet en væsentlig rolle i arbejdet med disse identiteter. Centrale begreber har været social, juridisk, og følelsesmæssig anerkendelse.
Faglige mål: For at oparbejde et nuanceret ordforråd inden for emnet har eleverne arbejdet med forskellige opgaver af ordtilegnelse. deres skulle redegøre for emnet på såvel tysk som dansk, da det her til tider har handlet om, at de kan forstå talt tysk og herefter videreformidle dette. De har således arbejdet med læse- og lyttestrategier.
Arbejdsformer: I dette forløb har eleverne lavet en mundtlig fremlæggelse. Det har såvel været individuelle opgaver som gruppearbejde og klasseundervisning. Herudover har klassen været modtagerklasse for AKADEMISCHES GYMNASIUM WIEN, der var på udveksling på KHS. 1c var modtagerklasse og stod for indhold og hosting.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Was ist Gender", Wer bin ich? Sport und Identität, Systime, https://werbinich.systime.dk/?id=140
-
"Honneths soziologische Theorie", Wer bin ich? Sport und Identität, Systime, https://werbinich.systime.dk/?id=140
-
"Daniel Drepper: "Ich war nie eine Frau"", Sport und Identität, Systime, https://werbinich.systime.dk/?id=141
-
"Mich outen? Das kann ich nicht", Sport und Identität, Systime, https://werbinich.systime.dk/?id=142
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#4 ½ projektdag om Murens Fald
OMFANG CA. 10 SIDER
På denne halve projektdag, hvor eleverne arbejdede selv, har de beskæftiget sig grundlæggende med Muren og den tysk-tyske grænse. De har undersøgt, hvorfor den blev bygget samt undersøgt hvad der førte til Murens og grænsens åbning. Ud over at undersøge disse forhold, har de også lavet et lille rollespil i form af en brevøvelse, hvor de skulle forestille sig at være østtysker, der skrev et brev om oplevelserne i vinteren 1989.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag tysk - del 1
|
17-04-2024
|
Projektdag tysk - del 1
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Krimigeschichten
OMFANG CA. 50 SIDER
I dette forløb skal eleverne arbejde med forskellige genrer og udtryksformer inden for emnet "Krimi".
Fokus er på simple litterære analyser, genfortælling og simple diskussioner om genrekonventioner.
Eleverne vil skulle læse en række korte krimier, der dækker de forskellige krimiformer. De vil ligeledes skulle se et afsnit af krimiserien Tatort.
Faglige mål: For at oparbejde et nuanceret ordforråd inden for emnet har eleverne arbejdet med forskellige opgaver af ordtilegnelse. deres skulle redegøre for emnet på såvel tysk som dansk, da det her til tider har handlet om, at de kan forstå talt tysk og herefter videreformidle dette. De har således arbejdet med læse- og lyttestrategier.
Arbejdsformer: Det har såvel været individuelle opgaver som par- og gruppearbejde og klasseundervisning.
Søndagskrimi: "Tatort - Afmagt" (har alle set). "Tatort - Lad børnene komme til mig" (frivilligt afsnit).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jan Flieger: „Liebfraumorgen“. In: Dunkel ist der Weg der Rache. Dr. Ziethen Verlag, 2010
-
Ingrid Noll: „Nasentropfen“. In: Falsche Zungen: gesammelte Geschichten, 2005.
-
Andrea Maria Schenkel. "Finsterau", I: Helle Egendal, Gattungen. Gyldendal 2017, https://gattungen.systime.dk/
-
"Krimi", I: Helle Egendal, Gattungen. Gyldendal 2017, https://gattungen.systime.dk/?id=15
-
Tatort, "Ohnmacht", ARD 2014, via MitCfu.dk
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#6 Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg
OMFANG CA. 60 SIDER
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med Tyskland efter Anden Verdenskrig. Vi dykker ned i perioden efter nederlaget - Stunde Null, arbejder os ind i Wirtschaftswunder og skabelsen af Forbundsrepublikken. Her bruger vi primært Filmen "Das Wunder von Bern" og reklamer fra perioden til at spejle udviklingen i. Vi slutter af med at samle op på projektdagen i 1.g ved at arbejde med "Die da drüben" om livet på den anden side af Muren. Her dykker vi ned i enkeltskæbner, der på den ene eller anden måde kom i kløerne på regimet og Stasi. Eleverne arbejder med den virtuelle udstilling om kvindefængslet Hoheneck.
Faglige mål: Eleverne har i dette forløb arbejdet med historiske og samfundsmæssige forhold i forbindelsen med bearbejdelsen af Tysklands fortid.
Arbejdsformer: De væsentligste arbejdsformer har været klasseundervisning og gruppearbejde. Eleverne har desuden udarbejdet små tekster og videoer.
Film: "Das Wunder von Bern" (har alle set); "Der Tunnel" (frivillig film).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#7 Projektdag 2.g - Grænselandet
OMFANG CA. 20 SIDER
Projektdag, hvor eleverne har arbejdet selv med det danske grænseland. I opgaven undersøger eleverne historien om skabelsen af grænselandet, som det ser ud i dag, om mindretal på begge sider af grænsen, om det sønderjyske kaffebord og dronningens særlige forhold til regionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag 2.g
|
27-02-2025
|
Projektdag 2.g
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#8 Trends und Perspektiven
OMFANG CA. 40 SIDER
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med nye trends og perspektiver på livet i det 21. århundrede. Der arbejdes med delingsøkonomi, zero waste, minimalisme.
Der er blevet arbejdet med definitioner, ordforrådsøvelser, sætningsanalyser, ordbogsøvelser, antonymer, synonymer og reklameanalyse.
Hvert modul er startet med at eleverne har set den seneste udgave af Tagesschau 100 Sekunden, hvorefter vi har snakket om, hvad der sker rundt om i verden. Det er brugt som "lytteøvelser".
ANVENDTE VÆRKER:
"Trends und Perspektiven", I: Anne Lønberg Eskesen, Genau! - Grundbog i tysk til HHX. Gyldendal 2018.
https://genau.systime.dk/?id=132
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsamling "Umwelt"
|
06-04-2025
|
Ausstieg Trends und Perspektiven
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#9 Grammatik
Forløbets indhold og fokus: I dette forløb har vi arbejdet med den tyske grammatik i såvel den skriftlige som mundtlige kommunikation.
Faglige mål: Eleverne har arbejdet med de grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk.
Kernestof: Eleverne har primært arbejdet med tysk grammatik på minlæring.dk
Områder:
Ordklasser
Ordbogsopslag
Sætningsanalyse
Verber
- generelt om verber
- sein, haben, werden
- svage verber
- stærke verber
Artikler
Substantiver
Pronominer
- personlige
- refleksive
- relative
- possessive
Ordstilling
Præpositioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144216",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144216",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144216"
}