Titel
4
|
Wirtschaftsleben - Aldi
FORLØB WIRTSCHAFTSLEBEN
OM ALDI
UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Titel: Wirtschaftsleben om Aldi
Omfang: 16 moduler
Periode: Uge 33-41
Formål
Eleven opnår kendskab til tekster inden for erhvervsrettet stof. Eleven opbygger ordforråd, og lærer at tale i korte sætninger med brug af faste udtryk. Emnet og materialerne skal åbne elevernes øjne for, at tysk er noget andet, end de har oplevet i folkeskolen. Desuden skal de med materialet og arbejdsformerne inspireres til at finde glæde ved at lære sprog. Der arbejdes med analyse og kommunikation i reklamer ud fra modeller, der kendes både fra sprogfag, samfundsfag og økonomiske fag.
Mål
Gennem varieret undervisningsmateriale, tekstlæsning, videoer, samtaler og løsning af opgaver arbejder eleven med mundtlig sprogfærdighed og præsentationsteknik opnår eleven kendskab til Aldi med forskellige vinkler: Historie, hvorfor Aldi forlader Danmark, opsplitningen i Süd/Nord, Aldis konkurrenter, Aldis forsøg på at nå den unge målgruppe. Der er vægt på elevens lyst til at samtale og indgå i dialog. Eleven opnår mundtlig sprogfærdighed gennem øvelser tekstnære opgaver arbejder eleven med grammatik, der skal bruges i den afsluttende præsentation.
Elevtid: 3 timer (afsluttende PowerPoint, der fremlægges i grupper)
Løbende opgaver.
• Eleven samler informationer til brug ved udarbejdelsen af fremstillingen af sit PowerPoint til sin mundtlige præsentation
• Eleven udarbejder løbende sin egen ”ordbog”, idet der samles gloser fra tekster og videoer
Fra bekendtgørelsen – faglige mål
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
• føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
• redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
• anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
• søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
• behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fra bekendtgørelsen – kernestof
• aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland – tekst- og casemateriale om tyske virksomheder
• virksomhedens eksterne kommunikation med særlig vægt på grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi
• grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge
• grundlæggende regler for tysk udtale og intonation. Der tages udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb. Fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper, der indgår i kernestoffet, skal være tysksprogede og ubearbejdede.
Didaktik
Variation af arbejdsformer: Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, plenum. Anvendte materialer: Tekster, videoer. Induktiv tilgang styrker elevens nysgerrighed. Deduktiv tilgang sikrer, at får det vigtigste fra undervisningen med. Vægt på mundtlig kommunikation både i grupper og plenum. Vægt på at man lærer mere af sine fejl end ikke at sige noget. Understregning af klasselokalet som elevens trygge træningslokale. Undervisning er sproglig træning.
Arbejdsformer
• individuelt arbejde – små refleksionsøvelser
• Pararbejde – små tekstopgaver og øvelser
• Gruppearbejde – analyseopgaver
• Plenum – igangsætning, instruktion, opsamling på øvelser, afslutning, lektier
Tekster om Aldi
• https://www.merkur.de/wirtschaft/aldi-nord-aldi-sued-discounter-trennung-teilung-unterschiede-13414488.html – Geschichte der Trennung (1,9NS)
• https://www.merkur.de/wirtschaft/aldi-sued-nord-geschichte-discounter-dynastie-theo-karl-albrecht-13302722.html - Aldi Supermarkt: Geschichte und Entwicklung des Discounter-Imperiums (3,8 NS)
• https://www.focus.de/finanzen/news/unternehmen/aldi-im-news-ticker-aldi-macht--jagd-auf-junge-kunden-und-kommt-dafuer-sogar-zu-ihnen_id_11075948.html - Aldi macht mit neuer Strategie Jagd auf junge Kunden (0,7ns)
• https://www.nordisch.info/daenemark/aldi-verlaesst-daenemark/ - Aldi verlåasst Dänemark (0,9 NS)
• https://www.focus.de/finanzen/news/unternehmen/aldi-im-news-ticker-aldi-klar-geschlagen-hier-kaufen-die-deutschen-noch-lieber-ein-es-ist-nicht-lidl_id_10693504.html - Aldi klar geschlagen: Hier kaufen die Deutschen noch lieber ein – es ist nicht Lidl (0,7 NS)
• https://www.focus.de/finanzen/news/aldi-und-lidl-im-wandel-discounter-wollen-weg-vom-billig-image_id_4488167.html – Aldi und Lidl Weg vom Billig-Image: Auf das setzen Discounter in Zukunft (1,7 NS)
• https://www.aldi-nord.de/unternehmen/ueber-aldi-nord/aldi-chronik.html – 111 Jahre Kaufsmannstradition (6,9NS). Supplerende materiale.
• Lashwell og AIDA - 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk) (6,7 NS)
• Nordbek & Jespersen: Daniela schreibt eine Bewerbung, Forlaget ViCa 2009 (0,75NS)
• Ohne Quellenangabe: Die Zielgruppe – was ist das? (über das Minerva-Modell) (1,1 NS)
• Fra Los geht’s – auch mit Marketing: Unternehmenstypen, SWOT (2,3 NS)
Tekster i alt 20,0 NS (dansksproget tekst ikke medregnet)
Videoer
(omregnet med 1,0 NS pr. minuts varighed)
• Goetter (2,5 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=saQ2SzXON78
• Unsere Vielfalt für deine bewusste Ernährung (2,1 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=GEoobokaR4k
• TV Werbung Aldi 2016 Kinder (0,8 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=PxrHl0BC_6w
• ALDI-Einfach-Prinzip Nr. 1: Ein übersichtliches Warensortiment (0,8 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=Qj683FRSFr0
• ALDI Weihnachten: Kais Weihnachtsfest (0,5 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=haFQhijmKlE
• Höchste Bio-Qualität für alle - Nur Nur Natur (1,0 NS) –https://www.youtube.com/watch?v=oofZDKJdWEU
Tekster til handelsbrev
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=123
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=124
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=125
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=126
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=149
Videoer i alt: 7,7 NS
Forløb i alt 27,7 NS
|