Holdet 2023 1tysb423 Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Finn Boesen
Hold 2023 1tysb423 Ty (1tysb423 Ty, 2tysb424 Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Krimigeschichten
Titel 3 Generation Selfi
Titel 4 Wirtschaftsleben - Aldi
Titel 5 Landeskunde: Die DDR
Titel 6 Foredrag med Michael Reiter
Titel 7 Unge og familie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

I forløbet stifter eleverne bekendtskab med rejsemål i Tyskland og dermed med temaet Landeskunde. Der er særligt fokus på at rejse bæredygtigt.

Gennem forskellige tekster. Elev- en skal opnå kendskab til forskellige
rejsemål. Eleven skal opnå kendskab til forskellige rejseformers miljøbelastning. Eleverne skal opbygge ordforråd. Eleverne skal samtale på tysk.

Arbejdsform: Gruppearbejde.
Hver tekst afsluttes med en gruppepræsentation. Præsentationen optages på mobiltelefonen og afspilles ved præsentationen. Tanker bag:
- finpudsning af udtale
- finpudsning af grammatik
- give eleverne selvtillid

MATERIALE
- https://www.reisedepeschen.de/saechsische-schweiz-zwischen-felsen/
Sächsische Schweiz zwischen Felsen (4,8 normalsider)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Krimigeschichten

Fornål.
Eleverne skal opnå kendskab til kortere tekster inden for genren. Der arbejdes med tekstforståelse. Der arbejdes med fortolkning.  Gennem tekstlæsning opbygges tematisk ordforråd. Der har været hovedvægt på mundtlig kommunikation, hvor der primært har været talt i hovedsætninger i præsens.

Indhold
- Mord im Hotel: https://dd.systime.dk/?id=123
- Mein fünfter Mord: https://dd.systime.dk/?id=122
- Nasentropfen: https://dd.systime.dk/?id=127
- Abschied ohne Zeugen: https://dd.systime.dk/?id=128
- Krimi: Der Alte: Umsomst ist der Tod: https://www.youtube.com/watch?v=HFFauVKNBE4

Omfang cirka 20 sider

Arbejdsformer
Individuelt arbejde: Opgaver til teksten
Pararbejde: Mundlige fremlæggelser der optages hjemmefra
Plenum: Spørgsmål til teksten. Opsamling på opgaver.

Skriftlig opgave: Udarbejdelse af overbliksskema (handling, personer, offer, gerningsmand, motiv, genrebestemmelse, clue, afsløring, morale).

Gode gloser fra temaet
Tat (gerning), Täter (gerningsmand), Opfer (offer), Mord, einen Mord begehen (begå et mord), Verbrechen (forbrydelse), Verbrecher (forbryder), Motiv, Polizei (politi), ermittlen (efterforske), einen Fall lösen (opklare en sag), Schuld (skyld), schuldig/undschuldig (skyldig/uskyldig), entfliehen (flygte fra), erschiessen (skyde), todschlagen (slå ihjel), Gasaustritt (gasudslip), ersticken durch Gas (kvælning ved gas)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Generation Selfi

EKSAMENSEMNE

Faglige mål:
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt
- Fokus på faste vendinger og stilladsering (Redemittel)

Arbejdsformer
- Individuelt arbejde: Tekstlæsning
- Pararbejde: Tekstrelaterede opgaver
- Plenum: Opfølgning på arbejdsopgaver. Spørgsmål til teksten.

Materialer
- Tim Bendsko: Programmiert: https://aufuns.systime.dk/?id=142
- Lukas Boing: Wie wäre mein Leben ohne...: https://aufuns.systime.dk/?id=143
- Kira Brück: Gefällt mir so: https://aufuns.systime.dk/?id=144
- Wolf Wondratschek: Mittagspause: https://aufuns.systime.dk/?id=145
- OK kid: Mehr, Mehr: https://aufuns.systime.dk/?id=146
- Ein Treid seit...: https://aufuns.systime.dk/?id=214


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Wirtschaftsleben - Aldi

FORLØB WIRTSCHAFTSLEBEN
OM ALDI
UNDERVISNINGSBESKRIVELSE

Titel: Wirtschaftsleben om Aldi
Omfang: 16 moduler
Periode: Uge 33-41
Formål
Eleven opnår kendskab til tekster inden for erhvervsrettet stof. Eleven opbygger ordforråd, og lærer at tale i korte sætninger med brug af faste udtryk. Emnet og materialerne skal åbne elevernes øjne for, at tysk er noget andet, end de har oplevet i folkeskolen. Desuden skal de med materialet og arbejdsformerne inspireres til at finde glæde ved at lære sprog. Der arbejdes med analyse og kommunikation i reklamer ud fra modeller, der kendes både fra sprogfag, samfundsfag og økonomiske fag.
Mål
Gennem varieret undervisningsmateriale, tekstlæsning, videoer, samtaler og løsning af opgaver arbejder eleven med mundtlig sprogfærdighed og præsentationsteknik opnår eleven kendskab til Aldi med forskellige vinkler: Historie, hvorfor Aldi forlader Danmark, opsplitningen i Süd/Nord, Aldis konkurrenter, Aldis forsøg på at nå den unge målgruppe. Der er vægt på elevens lyst til at samtale og indgå i dialog. Eleven opnår mundtlig sprogfærdighed gennem øvelser tekstnære opgaver arbejder eleven med grammatik, der skal bruges i den afsluttende præsentation.
Elevtid: 3 timer (afsluttende PowerPoint, der fremlægges i grupper)

Løbende opgaver.
• Eleven samler informationer til brug ved udarbejdelsen af fremstillingen af sit PowerPoint til sin mundtlige præsentation
• Eleven udarbejder løbende sin egen ”ordbog”, idet der samles gloser fra tekster og videoer

Fra bekendtgørelsen – faglige mål
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
• føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
• redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
• anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
• søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
• behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fra bekendtgørelsen – kernestof
• aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland – tekst- og casemateriale om tyske virksomheder
• virksomhedens eksterne kommunikation med særlig vægt på grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi
• grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge
• grundlæggende regler for tysk udtale og intonation. Der tages udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb. Fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper, der indgår i kernestoffet, skal være tysksprogede og ubearbejdede.

Didaktik
Variation af arbejdsformer: Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, plenum. Anvendte materialer: Tekster, videoer. Induktiv tilgang styrker elevens nysgerrighed. Deduktiv tilgang sikrer, at får det vigtigste fra undervisningen med. Vægt på mundtlig kommunikation både i grupper og plenum. Vægt på at man lærer mere af sine fejl end ikke at sige noget. Understregning af klasselokalet som elevens trygge træningslokale. Undervisning er sproglig træning.

Arbejdsformer
• individuelt arbejde – små refleksionsøvelser
• Pararbejde – små tekstopgaver og øvelser
• Gruppearbejde – analyseopgaver
• Plenum – igangsætning, instruktion, opsamling på øvelser, afslutning, lektier

Tekster om Aldi
• https://www.merkur.de/wirtschaft/aldi-nord-aldi-sued-discounter-trennung-teilung-unterschiede-13414488.html – Geschichte der Trennung (1,9NS)
• https://www.merkur.de/wirtschaft/aldi-sued-nord-geschichte-discounter-dynastie-theo-karl-albrecht-13302722.html  - Aldi Supermarkt: Geschichte und Entwicklung des Discounter-Imperiums (3,8 NS)
• https://www.focus.de/finanzen/news/unternehmen/aldi-im-news-ticker-aldi-macht--jagd-auf-junge-kunden-und-kommt-dafuer-sogar-zu-ihnen_id_11075948.html - Aldi macht mit neuer Strategie Jagd auf junge Kunden (0,7ns)
• https://www.nordisch.info/daenemark/aldi-verlaesst-daenemark/ - Aldi verlåasst Dänemark (0,9 NS)
• https://www.focus.de/finanzen/news/unternehmen/aldi-im-news-ticker-aldi-klar-geschlagen-hier-kaufen-die-deutschen-noch-lieber-ein-es-ist-nicht-lidl_id_10693504.html - Aldi klar geschlagen: Hier kaufen die Deutschen noch lieber ein – es ist nicht Lidl (0,7 NS)
• https://www.focus.de/finanzen/news/aldi-und-lidl-im-wandel-discounter-wollen-weg-vom-billig-image_id_4488167.html – Aldi und Lidl Weg vom Billig-Image: Auf das setzen Discounter in Zukunft (1,7 NS)
• https://www.aldi-nord.de/unternehmen/ueber-aldi-nord/aldi-chronik.html – 111 Jahre Kaufsmannstradition (6,9NS). Supplerende materiale.
• Lashwell og AIDA - 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk) (6,7 NS)
• Nordbek & Jespersen: Daniela schreibt eine Bewerbung, Forlaget ViCa 2009 (0,75NS)
• Ohne Quellenangabe: Die Zielgruppe – was ist das? (über das Minerva-Modell) (1,1 NS)
• Fra Los geht’s – auch mit Marketing: Unternehmenstypen, SWOT (2,3 NS)
Tekster i alt 20,0 NS (dansksproget tekst ikke medregnet)
Videoer
(omregnet med 1,0 NS pr. minuts varighed)
• Goetter (2,5 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=saQ2SzXON78
• Unsere Vielfalt für deine bewusste Ernährung (2,1 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=GEoobokaR4k
• TV Werbung Aldi 2016 Kinder (0,8 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=PxrHl0BC_6w
• ALDI-Einfach-Prinzip Nr. 1: Ein übersichtliches Warensortiment (0,8 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=Qj683FRSFr0  
• ALDI Weihnachten: Kais Weihnachtsfest (0,5 NS) – https://www.youtube.com/watch?v=haFQhijmKlE  
• Höchste Bio-Qualität für alle - Nur Nur Natur (1,0 NS) –https://www.youtube.com/watch?v=oofZDKJdWEU

Tekster til handelsbrev
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=123
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=124
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=125
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=126
- https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=149

Videoer i alt: 7,7 NS
Forløb i alt 27,7 NS


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Landeskunde: Die DDR

Temaet om DDR sætter fokus på DDR's grundlæggelse og livet i DDR. Undertemaer har været boligforhold, arbejdsliv og sport og kultur

De danske tekster i pensum har været brugt til at udarbejde tyske præsentationer. Det var den måde, jeg vurderede, at eleverne fik lettest adgang til mest mulig info.

Sprogligt har der været fokus på opbyggelse af ordforråd, brugen af redemittel og præsentationer og præsentationsteknik, at kunne tale frit ud fra stikord.

Arbejdsformer:
- individuel tekstlæsning
- gruppearbejde om præsentationer
- pararbejde om tekstrelaterede opgaver
- Foredrag I: 10. januar ved mig (Tyskland 1945-49)
- Foredrag II: 5/2 ved Michael Reiter (fælles arrangement for 2. g tyskhold): Det tyske valg

PENSUM
Michael Klos: DDR 1949-89
- https://ddr1949-1989.ibog.frydenlund.dk/?id=131&loopRedirect=1
- https://ddr1949-1989.ibog.frydenlund.dk/?id=132
- https://ddr1949-1989.ibog.frydenlund.dk/?id=133
- https://ddr1949-1989.ibog.frydenlund.dk/?id=134
Andre tekster
- https://www.hdg.de/lemo/kapitel/geteiltes-deutschland.html
- https://www.hdg.de/lemo/kapitel.html
- https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.html

Film
o Goodbye Lenin
o Das Leben der anderen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Foredrag med Michael Reiter

Michael Reiter: Foredrag om det forestående tyske valg. Fælles arrangement for alle 2. års tysk elever.

Foredragets indhold
- de tyske partier, herunder sammenligning mellem danske og tyske partier, særligt AFD
- de tyske partiers mærkesager
- de tyske partiers historiske samarbejdsmønstre
- den positive parlamentarisme
- de mulige koalitionskonstellationer efter valget
- tysk økonomi: udfordringer med vækst, klima, manglende digitalisering og investeringer
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Unge og familie

Forløbet handler om unges udfordringer med familien. Der har været særligt fokus på at beskrive dysfunktionelle familier. Der er fokus på tekster om unges relationer med familien, eller mangel på samme. Og der er fokus på unges egne udfordringer med angst, mangel på selvtillid og for meget ansvar. Forløbet indeholder kortere tekster samt uddrag en roman.

Tekstarbejdet har koncentreret som om tekstforståelse, tekstopbygning, bagvedliggende stof til tekster generelt, jagt på symboler og psykologisk opbygning af teksternes personer. Vi har fx talt om biblen som stofkilde til tekster og leverandør af symboler.

Arbejdsformer
- individuelt arbejde
- gruppe- og pararbejder om småopgaver
- plenum

TEKSTER
Fra Margit Graves Ponsaing; Beziehungen
- Ein rotes Kleid
- Gern aber wo?

Fra Marie Hagemann: Schwarzer, Wolf, Skin
- Kapitel 7
- Kapitel 8

Øvrige
- https://dd.systime.dk/?id=120 (intro til den moderne familie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer