Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Finn Boesen, Tina Biil Eriksen
|
Hold
|
2023 1a23 Ty (1a23 Ty, 2a24 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb basistysk
Modul 1: Introduktion til tyskfaget på Hhx
Arbejde med Fragewörter. Samtaler om hverdagen ud fra Fragewörter. Klassesamtaler og parøvelser.
Modul 2. Arbejde med de tre hjælpeverber. Anvendelse af Min læring
Modul 3: Orbogsøvelser. Bevidsthed om ordklasser.
Modul 4: Daniella stellt sich vor. Læse tekst og forstå ud fra emnet: Azubi
Modul 5:Substantiver (Tyskgram GF i Min Læring)
Modul 6:Sætningsanalyse fra (Tyskgram GF i Minlæring)
Modul 7: Regelmæssige verber (Tyskgram GF i MinLæring)
Modul 8: Uregelmæssige verber (Tyskgram GF i MinLæring)
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Land und Kultur
EKSAMENSEMNE
Was ist typisch deutsch - Interview mit Nina Lindlahr - 1,5 s
Goethe Institut
https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/inl.html
Deutsch ist ein Plus, Goethe Institut:
https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl/dpl.html - 3 s
kurzfilm Victor + Aufgaben
kurzfilm Mads + Aufgaben
Typisch Dänish - Typisch Deutsch
https://dd.systime.dk/?id=173&L=0#c1409
Dein Deutschland, Tysk fortsættergrundbog, Systime
Teil 1,2,3 - 4 s
Weihnachten in Deutschland
Deutschland.de - 'Stille Nacht' - 1,5 s
https://www.deutschland.de/de/topic/leben/weihnachten-in-deutschland-wie-wird-gefeiert?
Song: Die krassesten Schlitten (Meine Freunde)
https://www.youtube.com/watch?v=r62CT2p_x5M
Film: Fack ju Göthe 3 s
Præsentationsopgave; Die deutsche und dänische Kultur
Faglige mål:
- Få en generel viden forståelse for den tyske kultur og traditioner.
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Soziale Medien und Generation Selfie
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Tim Bendzko: Programmiert (2013) (Fra: Auf uns)
- Lukas Boing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich (2015) (Fra: Auf uns)
- Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe (2014) (Fra: Auf uns)
- Kira Brück: Gefällt mir: so geht social Media (2014) (Fra: Auf uns)
Ca. 15 sider
Faglige mål:
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
- Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk opgave 5
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Haribo / Wirtschaft
EKSAMENSEMNE
Haribo
Homepage - Geschichte, Produkte, Marketing, Werbungen, Aktivitäten
https://www.haribo.com/de-de/produkte
Ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krimis
EKSAMENSEMNE
Formål:
Eleverne skal opnå kendskab til kortere tekster inden for genren. Der arbejdes med tekstforståelse. Der arbejdes med fortolkning. Gennem tekstlæsning opbygges tematisk ordforråd. Der har været hovedvægt på mundtlig kommunikation, hvor der primært har været talt i hovedsætninger i præsens.
Indhold
- Mord im Hotel: https://dd.systime.dk/?id=123
- Mein fünfter Mord: https://dd.systime.dk/?id=122 - Nasentropfen: https://dd.systime.dk/?id=127
- Abschied ohne Zeugen: https://dd.systime.dk/?id=128
- Krimi: Der Alte: Umsomst ist der Tod: https://www.youtube.com/watch? 2v=HFFauVKNBE4
- Krimi: Derrreck -2 sider
Omfang: Cirka 20 sider
Arbejdsformer
Individuelt arbejde: Opgaver til teksten
Pararbejde: Mundlige fremlæggelser der optages hjemmefra
Plenum: Spørgsmål til teksten. Opsamling på opgaver.
Skriftlig opgave: Udarbejdelse af overbliksskema (handling, personer, offer, gerningsmand, motiv, genrebestemmelse, clue, afsløring, morale).
Gode gloser fra temaet
Tat (gerning), Täter (gerningsmand), Opfer (offer), Mord, einen Mord begehen (begå et mord), Verbrechen (forbrydelse), Verbrecher (forbryder), Motiv, Polizei (politi), ermittlen (efterforske), einen Fall lösen (opklare en sag), Schuld (skyld), schuldig/undschuldig (skyldig/uskyldig), entfliehen (flygte fra), erschiessen (skyde), todschlagen (slå ihjel), Gasaustritt (gasudslip), ersticken durch Gas (kvælning ved gas)
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deutschland nach 1945
EKSAMENSEMNE:
Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Bevidsthed og viden om situationen i Tyskland efter 2. Verdenskrig med
fokus på væsentlige nøglebegreber (se stikord ovenfor)
• Mundtlig udtryksfærdighed og samtale om vigtige aspekter i efterkrigstidens Tyskland
• Oparbejdelse af relevant ordforråd
Der Zweite Weltkrieg - Hintergrundwissen:
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/eine-grausame-nacht-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/logo-erklaert-pogromnacht-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/konzentrationslager-100.html
Berliner Leben (Elke Meierjohann), Gyldendal
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236&loopRedirect=1
Wie kam es zum Mauerbau?
Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg
Frau Zwilling erzählt
Die Nationalsozialisten
Wirtschaftswunder -Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A (Heidi W. Madsen og Sus Storgaard), Systime.
https://tyskbogen.systime.dk/?id=178
Landeskunde Light - fra Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog (Rikke Taber, Martin Zickert Graverholt), Systime
https://dd.systime.dk/?id=130&L=0
Filmfestivalgdag med tema Bundesländer
Typisch dänisch - typisch deutsch - Teil 1,2,3
Oplæg om det tyske valg 2025 ved journalist Lasse Soll Sunde, februar 2025
Omfang: ca 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Landeskunde
EKSAMENSEMNE:
Forløb om Bundesländer, hvor eleverne har arbejdet i grupper med hver deres Bundesland med efterfølgende præsentation i klassen - i forbindelse med filmfestivalgdag i 2. fremmedsprog - blokdag for alle HHX 2g-elever.
Grupperne har arbejdet med følgende Bundesländer: Bayern, Berlin, Brandenburg, Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern,Nordrhein-Westfalen, Schleswig-Holstein, Thüringen.
Klassen har læst:
Landeskunde Light - fra Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog (Rikke Taber, Martin Zickert Graverholt), Systime
https://dd.systime.dk/?id=130&L=0
Fakten über Deutschland
Drei Grossstädte
Felix Gruber: Berlin ist eine grosse Stadt
Richard Dehmel: Blick auf Hamburg
Omfang: Cirka 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Die DDR
EKSAMENSEMNE:
Die DDR
Tyskbogen - grundbog til niveau B og A (Heidi W. Madsen og Sus Storgaard), Systime.
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137
Einstieg - die DDR
Zwei Staaten
Leben in der DDR
Friedliche Revolution in der DDR
Die Stasi: https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/s/stasi.html
Omfang i alt ca. 15 sider
Film:
Das Leben der Anderen (5 sider)
Eleverne har arbejdet med forskellige tekster indenfor temaet med det formål at opnå forståelse for den historiske og politiske kontekst og dagligdagen i DDR.
Forløbet har bestået af klasse-, gruppe- og pararbejde samt præsentation med øvelse af mundtlige sprogfærdigheder og gloser, der er relevante for temaet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Aldi / Wirtschaft
EKSAMENSEMNE:
Projektdag med temaet ALDI med fokus på viden om emnet og mundtlig sprogfærdighed
• Dokumentar: Die Aldi Brüder
- Log på MitCfu og se dokumentaren ’Aldi-brødrene’ (88 min.)
- Schreibt Notizen zu den wichtigsten Punkten und Ereignissen / Tag noter til de vigtigste punkter og begivenheder
• Erstellt ein Porträt von Aldi als Unternehmen /Lav et portræt af Aldi som virksomhed,
- Die Gründung und Geschichte von Aldi / Aldis grundlæggelse og historie
- Strategie und Wachstum von Aldi / Aldis strategi og vækst
- Die Konkurrenten von Aldi / Aldis konkurrenter
- Die finanzielle Situation von Aldi / Aldis økonomiske situation
- Die Situation und Marktposition von Aldi heute / Aldis situation og markedsposition i dag
- Erstellt eine SWOT-Analyse / Udarbejd en SWOT-analyse https://www.scribbr.de/modelle-konzepte/swot-analyse/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Adidas/Wirtschaft/Fussball
EKSAMENSEMNE:
Aus aktuellem Anlass, Wiebke Petrowitz, Systime
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172
Fussball in Deutschland, 3 sider
Frank Goosen: Weil Samstag ist - Grundlagen. Wieso Fußball? Teil 1 (Auszug) (2010), 5 sider
Adidas - eine Sportmarke aus Deutschland, 3 sider
Film: Die Dasslers - Mit Cfu + arbejdsopgaver, 10 sider
Film: Das Wunder von Bern, 5 sider
Klasse og gruppearbejde, glosetræning og fokus på udtale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Gemeinsamkeit und Einsamkeit
Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Systime
Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
https://dd.systime.dk/?id=211
Wortschatz
Text: Gemeinsamkeit
Bilderbeschreibung
Hans-Peter Zürcher: Einsam
Drei Zitate über digitale Gemeinschaft
I alt ca. 6 sider
Fokus på gloser indenfor emnet, mundtlig sprogfærdighed, gruppe- og klassearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144428",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144428",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144428"
}