Holdet 2023 1b23 Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Signe Emilie Tjørnløv
Hold 2023 1b23 Ty (1b23 Ty, 2b24 Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Soziale Medien und Generation Selfie
Titel 2 Forløb 2 - Wirtschaft - Firmenporträt (HARIBO)
Titel 3 Forløb 3 - Deutsche Geschichte: Die Berliner Mauer
Titel 4 Forløb 4 - Märchen
Titel 5 Forløb 5 - Kultur, Gesellschaft und Wirtschaft
Titel 6 Forløb 6 - Krimis
Titel 7 Forløb 7 - Deutsche Geschichte nach 1945 - Stasi
Titel 8 Forløb 8 - Handelskorrespondenz und Kultur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Soziale Medien und Generation Selfie

OMFANG CA. 40 SIDER

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
- Tim Bendzko: Programmiert (2013) (Fra: Auf uns)
- Lukas Boing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich (2015) (Fra: Auf uns)
- Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe (2014) (Fra: Auf uns)
- Kira Brück: Gefällt mir: so geht social Media (2014) (Fra: Auf uns)
- Ok Kid: Mehr mehr (2013) (Fra: Auf uns)

Faglige mål:
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
- Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks

Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1 - Soziale Medien und Generation Selfie 11-02-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 - Wirtschaft - Firmenporträt (HARIBO)

OMFANG CA. 25 SIDER

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
- Karsten Langer: Haribo-Chef Hans Riegel, König der Gummibärchen (2004)
- Unternehmen - fra bogen „Los geht´s - auch mit Marketing!“, Unternehmen.
Ud over at læse materiale samt besvare en række spørgsmål om virksomheden HARIBO skal eleverne selv søge supplerende information om virksomheden. Arbejdet med emnet skal munde ud i en PP-præsentation med fokus på information om virksomheden samt relevante faglige modeller fra faget Afsætning (f.eks. SWOT-analyse).

Faglige mål:
- Udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks.
- Anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt.
- Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
- Behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som et gruppearbejde, der dels er stilladseret via konkrete spørgsmål, dels er målrettet mod selvstændigt at søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 2 - Wirtschaft: Firmenporträt (HARIBO) 21-03-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 - Deutsche Geschichte: Die Berliner Mauer

OMFANG CA. 30 SIDER

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
- Deutschland 1945
- Karten: Die Teilung Deutschlands 1945
- Nie wieder Krieg
- Die Mauer
- Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg (tidslinje: 1945-1990)
- DDR/BRD Karte
- 1961: Der Bau der Mauer (YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=wzItcv0akA0
- Deutschland – Die BRD
- Der Tunnel (2001), film instrueret af Roland Suso Richter
- Supplerende materiale om ”Die Berliner Mauer” fra internettet (elevernes egne søgninger)

Faglige mål:
- Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde og gruppearbejde. Der integreres spørgsmål til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 3 - Deutsche Geschichte (Die Berliner Mauer) 19-05-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 - Märchen

OMFANG CA. 30 SIDER

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
- Spielregeln im Märchenland
- Es war einmal
- Märchen – warum?

Eventyr (fra: www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/favorites):
- Der Wolf und die sieben jungen Geisslein (Gebrüder Grimm)
- Schneewittchen (Gebrüder Grimm)
- Frau Holle (Gebrüder Grimm)

Eleverne har også hørt/set en version af eventyrene via Youtube:
- Der Wolf und die sieben jungen Geisslein: www.youtube.com/watch?v=EIsqw2s7KyA
- Schneewittchen: www.youtube.com/watch?v=VAvTRaPcN64
- Frau Holle: www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU  

Faglige mål:
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.

Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg. Der lægges i arbejdet med analyse og fortolkning af de udvalgte eventyr særlig vægt på psykologisk læsning, genkendelse af eventyrtræk, portræt af brødrene Grimm samt kendskab til forskellen på kunsteventyr og folkeeventyr.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1 - Märchen 24-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 - Kultur, Gesellschaft und Wirtschaft

OMFANG CA. 25 SIDER

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
- Aus aktuellem Anlass > Landeskunde (Systime): https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=128
- Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog > Migrantenliteratur (Systime): https://dd.systime.dk/index.php?id=131
- Tysk B-bogen: Tematiske forkøb (Grundbog til tysk) (Systime): https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=328

Eleverne skal selv søge, udvælge samt anvende relevant tysksproget materiale fra internettet om aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i Tyskland og andre tysksprogede lande med hovedvægt på Tyskland. Arbejdet med emnet skal munde ud i en kort film på tysk (varighed ca. 3 min.) med fokus på information om det valgte materiale herunder en sammenligning mellem forholdene i Tyskland og et andet tysksproget land og/eller Danmark.

Til forløbet hører også et foredrag om valget i Tyskland i februar 2025. Foredragsholderen er Lasse Soll Sunde, der er journalist inden for især politik, økonomi og samfundsstof. Han bor og arbejder skiftevis i København og Berlin.
Foredraget taler ind i kernestoffet i tyskfaget jf. bekendtgørelsen for tysk fortsættersprog på B-niveau om, at eleverne skal have viden om ”aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland”.

Derudover havde holdet d. 30. april 2024 besøg af 3 lærere fra den tyske by Bad Neuenahr-Ahrweiler, der fortalte om oversvømmelsernes ødelæggelser af deres skole og by i juli 2021. Lærerne var på besøg på vores skole med henblik på at finde inspiration til at genopbygge deres egen skole. Der har i forbindelse med besøget været fokus på det tyske skolesystem.

Faglige mål:
- Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Didaktiske principper:
Forløbet er afviklet på en projektdag d. 11/12-24, hvor hele skoledagen er dedikeret til tyskfaget.
Forløbet foregår som et gruppearbejde, der er stilladseret via konkrete forslag til emneområder inden for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med henblik på en intern sammenligning af det fundne materiale. Arbejdet er målrettet mod selvstændigt at søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 2 - Kultur, Gesellschaft und Wirtschaft 11-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 - Krimis

OMFANG CA. 30 SIDER.

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
Fra:  ”Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog” (Systime): https://dd.systime.dk/?id=121:
- Mord im Hotel (1989)
- Milena Moser: Mein fünfter Mord (1991)
- Jan Flieger: Liebfrauenmorgen (2010)
- Ingrid Noll: Nasentropfen (2005)
- ”Borowski og det evige hav” (2024), afsnit fra "Tatort", tysk tv-krimiserie.
- Kendsgerninger undersøgt på nettet (Google eller YouTube) om den østrigske kvinde Natascha Kampusch, der blev kidnappet som 10-årig i 1998.
- Erik Christophersen: "Der Krimi – einige Informationen" („Eine kurze Definition“. „Die klassischen Krimiformen“ samt „Moderne Tendenzen des Krimis (einige Beispiele)“. Fra: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog (Systime)
- Helle Egedal: „Begriffskarte Krimi“ samt „Merkmale des Krimis“. Fra: Gattungen (Systime)

Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.

Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser samt konkrete spørgsmål til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg. Der lægges i arbejdet med materialet fokus på at diskutere forskellige etiske og samfundsmæssige aspekter af forskellige typer af krimier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektdag 27-02-2025
Opg. 3 - Krimis 04-03-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb 7 - Deutsche Geschichte nach 1945 - Stasi

OMFANG CA. 30 SIDER

EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
- Das Ende der Kunst von Reiner Kunze (1969)
- Das Ministerium Für Staatssicherheit (Die Stasi)
- Die Bespitzelungmethoden der Stasi
- Stasi I
- Stasi II
- Hvor løgnen hersker (anmeldelse af filmen ”Das Leben der Anderen” fra Berlingske, 2006)
- In den Fängen der Stasi (1992) (fra Juma Magazin)
- Das Leben der Anderen (information om filmen ”Das Leben der Anderen")
- Das Leben der Anderen - Overvågningssamfundet DDR (Die
Überwachungsgesellschaft der DDR)
- Børn brugt som stikkere for Stasi (Jyllands-Posten/Jørgen Ullerup)

Nedenstående 10 tekster stammer fra "Berlins Geschichte" af Magdalena und Gunnar Schupelius, Berlin story Verlag:
- Kriegsende 1945
- Ein neuer Angang 1945
- Die Teilung
- Die Luftbrücke
- Zwei Zonen – Zwei Länder
- Republikflucht
- Die Stasi
- Das Leben in West-Berlin
- Krise und Mauerfall
- Berlins Geschichte – Berlin Heute

- Das Leben der Anderen (2006), film instrueret af Florian Henckel von Donnersmarck.

Faglige mål:
- På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Didaktiske principper:
Ud over at læse angivet materiale samt se filmen ”Das Leben der Anderen” (2006) skal eleverne i grupper besvare en række spørgsmål, der knytter sig til emnet. Arbejdet med emnet skal munde ud i en PP-præsentation med fokus på information om emnet "Deutsche Geschichte nach 1945" med særligt fokus på Die Stasi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 4 - Deutsche Geschichte nach 1945 - die Stasi 04-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8 - Handelskorrespondenz und Kultur

OMFANG CA. 20 SIDER.

IKKE EKSAMENSEMNE

Kernestof samt supplerende materiale:
Materiale: iBogen Tysk virksomhedskommunikation: https://tyskvirksomhed.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- kapitel 1: Kulturforskelle > 1.1: Kulturmøde i München samt 1.2: Fordomme og forskelle.
- kapitel 2: Forretningsbreve – sådan! > 2.1: Et typisk forretningsbrev
- kapitel 3: En forretningsgang > 3.1: Forespørgsel, 3.2: Tilbud, 3.3: Ordre, 3.4: Ordrebekræftelse.
- kapitel 4: Når noget går galt > 4.1: Rykker ved forsinket levering, 4.2: Reklamation over fejl og mangler og 4.3: Betalingspåmindelse.
- kapitel 5: E-mails i ekstern og intern kommunikation > 5.1: Eksterne e-mails, 5.2: Formalitet i eksterne e-mails og 5.3: Interne e-mails

Faglige mål:
- Anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt.
- Anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande.

Didaktiske principper:
Forløbet har fokus på kulturforskelle mellem Tyskland og Danmark samt forskellige typer handelsbreve. Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de forskellige tekster samt brevtyper.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer