Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Signe Emilie Tjørnløv
|
Hold
|
2023 1b23 Ty (1b23 Ty, 2b24 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Soziale Medien und Generation Selfie
OMFANG CA. 40 SIDER
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Tim Bendzko: Programmiert (2013) (Fra: Auf uns)
- Lukas Boing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich (2015) (Fra: Auf uns)
- Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe (2014) (Fra: Auf uns)
- Kira Brück: Gefällt mir: so geht social Media (2014) (Fra: Auf uns)
- Ok Kid: Mehr mehr (2013) (Fra: Auf uns)
Faglige mål:
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
- Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten "Programmiert" af Tim Bendzko i kompendiet "Soziale Medien und Generation Selfie" samt lav den tilhørende opgave "Analyse und Interpretation". Både tekst og opgave findes her på Lectio under fanen "Dokumenter". Sangteksten kan også høres
-
I skal lave opgaven til teksten "Programmiert" af Tim Bendzko færdig til i dag, hvis I ikke allerede har gjort det.
-
Læs teksten "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich" af Lukas Böing. Teksten findes i kompendiet "Soziale Medien und Generation Selfie" her på Lectio.
-
Lav opgave 4 "Einen Text zusammenfassen" (resumé) på tysk (5-10 linjer) til teksten "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich".
-
Lav opgave 2 "Liste machen", s. 40, i kompendiet "Soziale Medien und Generation Selfie". Opgaven hører til teksten "Chronik einer Liebe".
-
Lav opgave 4 "Textfragen", s. 40, i kompendiet "Soziale Medien und Generation Selfie". Opgaven hører til teksten "Chronik einer Liebe". Besvar følgende udvalgte spørgsmål til teksten:
-
Læs/Genlæs teksten "Gefällt mir: So geht Social Media" af Kira Brück, s. 42-43 i kompendiet "Soziale Medien und Generation Selfie" samt lav tilhørende arbejdsspørgsmål s. 45 i samme kompendium. Lav følgende spørgsmål om Anna-Luisa: 1+2+3+4+5. Lav føl
-
Besvar følgende spørgsmål til teksten om Kiara:
-
Læs/Genlæs teksten "Mehr, Mehr" af OK KID, s. 54 i kompendiet "Soziale Medien und Generation Selfie" samt lav opgave 5+6, s. 56-57 i samme kompendium.
-
Thema - Soziale Medien und Generation Selfie - tysk version - 1.b.docx
-
Det er lektie at gøre emneopgaven klar til fremlæggelse. Vi starter fremlæggelser i dag. Husk at øve fremlæggelsen.
-
For jer, der ikke har fremlagt emneopgaven endnu, er det lektie at gøre opgaven klar til fremlæggelse. Husk også at øve fremlæggelsen. De grupper, der har fremlagt, må gerne arbejde hjemme med enten lektier i andre fag eller tysk grammatik via Minlae
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 1 - Soziale Medien und Generation Selfie
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Wirtschaft - Firmenporträt (HARIBO)
OMFANG CA. 25 SIDER
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Karsten Langer: Haribo-Chef Hans Riegel, König der Gummibärchen (2004)
- Unternehmen - fra bogen „Los geht´s - auch mit Marketing!“, Unternehmen.
Ud over at læse materiale samt besvare en række spørgsmål om virksomheden HARIBO skal eleverne selv søge supplerende information om virksomheden. Arbejdet med emnet skal munde ud i en PP-præsentation med fokus på information om virksomheden samt relevante faglige modeller fra faget Afsætning (f.eks. SWOT-analyse).
Faglige mål:
- Udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks.
- Anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt.
- Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
- Behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som et gruppearbejde, der dels er stilladseret via konkrete spørgsmål, dels er målrettet mod selvstændigt at søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 2 - Wirtschaft: Firmenporträt (HARIBO)
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Deutsche Geschichte: Die Berliner Mauer
OMFANG CA. 30 SIDER
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Deutschland 1945
- Karten: Die Teilung Deutschlands 1945
- Nie wieder Krieg
- Die Mauer
- Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg (tidslinje: 1945-1990)
- DDR/BRD Karte
- 1961: Der Bau der Mauer (YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=wzItcv0akA0
- Deutschland – Die BRD
- Der Tunnel (2001), film instrueret af Roland Suso Richter
- Supplerende materiale om ”Die Berliner Mauer” fra internettet (elevernes egne søgninger)
Faglige mål:
- Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde og gruppearbejde. Der integreres spørgsmål til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten "Deutschland - die BRD" samt lav en tidslinje over de begivenheder, der nævnes i teksten. Skriv i stikord på tysk, hvad der sker de forskellige årstal. Teksten findes her på Lectio under fanen "Dokumenter" > Hold > 1b23 Ty > 3 - Deutsche
-
Besvar på tysk spørgsmål om Berlinmuren i dokumentet "Die Berliner Mauer". I skal selv søge efter svarene på internettet. Husk at være kildekritiske og sætte de links ind, I bruger, så I ved, hvor I har fundet svar på de forskellige spørgsmål. Spørgs
-
Læs teksten "Deutschland 1945" i kompendiet "Deutsche Geschichte - Kompendium", s. 1, samt besvar de tilhørende arbejdsspørgsmål, der findes i forlængelse af teksten s. 2, hvor der også er gloser til teksten.
-
Læs/Genlæs teksten "Deutschland 1945" i kompendiet "Deutsche Geschichte - Kompendium", s. 1, samt besvar de tilhørende arbejdsspørgsmål, der findes i forlængelse af teksten s. 2, hvor der også er gloser til teksten.
-
Besvar spørgsmålene til filmen "Der Tunnel" af Roland Suso Richter. Spørgsmålene findes her på Lectio under fanen "Dokumenter".
-
Læs teksten "Nie wieder Krieg" i kompendiet "Deutsche Geschichte - Kompendium", s. 11-13, gloser til teksten findes s. 14. Vi læser også teksten sammen i plenum.
-
Lav arbejdsspørgsmålene til teksten "Nie wieder Krieg" i kompendiet "Deutsche Geschichte - Kompendium", s. 15.
-
Læs teksten "Die Mauer" i kompendiet "Deutsche Geschichte - Kompendium", s. 19-20.
-
Thema - Deutsche Geschichte - Die Berliner Mauer - 1.b.docx
-
Det er lektie at gøre jeres oplæg om emnet "Deutsche Geschichte (Die Berliner Mauer)" færdig, så det er klar til at blive fremlagt.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 3 - Deutsche Geschichte (Die Berliner Mauer)
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Märchen
OMFANG CA. 30 SIDER
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Spielregeln im Märchenland
- Es war einmal
- Märchen – warum?
Eventyr (fra: www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/favorites):
- Der Wolf und die sieben jungen Geisslein (Gebrüder Grimm)
- Schneewittchen (Gebrüder Grimm)
- Frau Holle (Gebrüder Grimm)
Eleverne har også hørt/set en version af eventyrene via Youtube:
- Der Wolf und die sieben jungen Geisslein: www.youtube.com/watch?v=EIsqw2s7KyA
- Schneewittchen: www.youtube.com/watch?v=VAvTRaPcN64
- Frau Holle: www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU
Faglige mål:
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg. Der lægges i arbejdet med analyse og fortolkning af de udvalgte eventyr særlig vægt på psykologisk læsning, genkendelse af eventyrtræk, portræt af brødrene Grimm samt kendskab til forskellen på kunsteventyr og folkeeventyr.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten "Spielregeln im Märchenland" i kompendiet "Märchen", s. 1-3, og lav en liste med kort forklaring til de eventyrtræk, der fremgår i teksten. Kompendiet findes her på Lectio under fanen "Dokumenter".
-
Genlæs teksten "Es war einmal", s. 4-5 i kompendiet "Märchen" og skriv et portræt (5-10 linjer) af brødrene Grimm.
-
VIGTIGT: Jeg er desværre blevet syg. I skal derfor arbejde selv med tilstedeværelse af en vikar. Læs i modulet teksten "Märchen - warum?", s. 6-8 i kompendiet "Märchen", og besvar de tilhørende 10 arbejdsspørgsmål, s. 8. i samme kompendium. Vi gennem
-
Genlæs teksten "Es war einmal", s. 4-5 i kompendiet "Märchen" og skriv et portræt (5-10 linjer) af brødrene Grimm + læs teksten "Märchen - warum?", s. 6-8 i kompendiet "Märchen" samt besvar de tilhørende 10 arbejdsspørgsmål, s. 8 i samme kompendium.
-
Læs/Genlæs teksten "Märchen - warum?", s. 6-8 i kompendiet "Märchen" samt besvar de tilhørende 10 arbejdsspørgsmål, s. 8 i samme kompendium, hvis I ikke allerede har gjort det. Vi mangler af tale om spørgsmål 8, 9 og 10.
-
Læs/genlæs eventyret "Der Wolf und die sieben jungen Geisslein" (Gebrüder Grimm) og besvar de 5 tilhørende arbejdsspørgsmål. Tekst og spørgsmål findes her på Lectio under fanen "Dokumenter > Hold > 2b24 Ty > 4 - Märchen.
-
Det er også muligt at se og høre en version af eventyret på YouTube: Der Wolf und die sieben Geißlein - Märchen für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt
-
Læs/Genlæs eventyret "Schneewittchen" (Gebrüder Grimm) i kompendiet "Märchen", s. 27-35 og besvar de tilhørende 5 arbejdsspørgsmål.
-
Læs/Genlæs eventyret "Frau Holle" (Gebrüder Grimm) og besvar de tilhørende 5 arbejdsspørgsmål. Begge dele findes her på Lectio under fanen "Dokumenter" > 2b24 Ty > 4 - Märchen.
-
Det er også muligt at se og høre en version af eventyret på YouTube: Frau Holle - Märchen und Geschichten für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt
-
Det er lektie at færdiggøre jeres oplæg om emnet "Märchen". Husk også at øve oplægget. Det skal fremlægges i dag.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 1 - Märchen
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Kultur, Gesellschaft und Wirtschaft
OMFANG CA. 25 SIDER
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Aus aktuellem Anlass > Landeskunde (Systime): https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=128
- Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog > Migrantenliteratur (Systime): https://dd.systime.dk/index.php?id=131
- Tysk B-bogen: Tematiske forkøb (Grundbog til tysk) (Systime): https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=328
Eleverne skal selv søge, udvælge samt anvende relevant tysksproget materiale fra internettet om aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i Tyskland og andre tysksprogede lande med hovedvægt på Tyskland. Arbejdet med emnet skal munde ud i en kort film på tysk (varighed ca. 3 min.) med fokus på information om det valgte materiale herunder en sammenligning mellem forholdene i Tyskland og et andet tysksproget land og/eller Danmark.
Til forløbet hører også et foredrag om valget i Tyskland i februar 2025. Foredragsholderen er Lasse Soll Sunde, der er journalist inden for især politik, økonomi og samfundsstof. Han bor og arbejder skiftevis i København og Berlin.
Foredraget taler ind i kernestoffet i tyskfaget jf. bekendtgørelsen for tysk fortsættersprog på B-niveau om, at eleverne skal have viden om ”aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland”.
Derudover havde holdet d. 30. april 2024 besøg af 3 lærere fra den tyske by Bad Neuenahr-Ahrweiler, der fortalte om oversvømmelsernes ødelæggelser af deres skole og by i juli 2021. Lærerne var på besøg på vores skole med henblik på at finde inspiration til at genopbygge deres egen skole. Der har i forbindelse med besøget været fokus på det tyske skolesystem.
Faglige mål:
- Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Didaktiske principper:
Forløbet er afviklet på en projektdag d. 11/12-24, hvor hele skoledagen er dedikeret til tyskfaget.
Forløbet foregår som et gruppearbejde, der er stilladseret via konkrete forslag til emneområder inden for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med henblik på en intern sammenligning af det fundne materiale. Arbejdet er målrettet mod selvstændigt at søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 2 - Kultur, Gesellschaft und Wirtschaft
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Krimis
OMFANG CA. 30 SIDER.
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
Fra: ”Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog” (Systime): https://dd.systime.dk/?id=121:
- Mord im Hotel (1989)
- Milena Moser: Mein fünfter Mord (1991)
- Jan Flieger: Liebfrauenmorgen (2010)
- Ingrid Noll: Nasentropfen (2005)
- ”Borowski og det evige hav” (2024), afsnit fra "Tatort", tysk tv-krimiserie.
- Kendsgerninger undersøgt på nettet (Google eller YouTube) om den østrigske kvinde Natascha Kampusch, der blev kidnappet som 10-årig i 1998.
- Erik Christophersen: "Der Krimi – einige Informationen" („Eine kurze Definition“. „Die klassischen Krimiformen“ samt „Moderne Tendenzen des Krimis (einige Beispiele)“. Fra: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog (Systime)
- Helle Egedal: „Begriffskarte Krimi“ samt „Merkmale des Krimis“. Fra: Gattungen (Systime)
Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Didaktiske principper:
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser samt konkrete spørgsmål til de udvalgte tekster samt en større skriftlig opgave med et udvalgt grammatisk fokus. Der trænes mundtlighed gennem mundtlige oplæg. Der lægges i arbejdet med materialet fokus på at diskutere forskellige etiske og samfundsmæssige aspekter af forskellige typer af krimier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag
|
27-02-2025
|
Opg. 3 - Krimis
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb 7 - Deutsche Geschichte nach 1945 - Stasi
OMFANG CA. 30 SIDER
EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
- Das Ende der Kunst von Reiner Kunze (1969)
- Das Ministerium Für Staatssicherheit (Die Stasi)
- Die Bespitzelungmethoden der Stasi
- Stasi I
- Stasi II
- Hvor løgnen hersker (anmeldelse af filmen ”Das Leben der Anderen” fra Berlingske, 2006)
- In den Fängen der Stasi (1992) (fra Juma Magazin)
- Das Leben der Anderen (information om filmen ”Das Leben der Anderen")
- Das Leben der Anderen - Overvågningssamfundet DDR (Die
Überwachungsgesellschaft der DDR)
- Børn brugt som stikkere for Stasi (Jyllands-Posten/Jørgen Ullerup)
Nedenstående 10 tekster stammer fra "Berlins Geschichte" af Magdalena und Gunnar Schupelius, Berlin story Verlag:
- Kriegsende 1945
- Ein neuer Angang 1945
- Die Teilung
- Die Luftbrücke
- Zwei Zonen – Zwei Länder
- Republikflucht
- Die Stasi
- Das Leben in West-Berlin
- Krise und Mauerfall
- Berlins Geschichte – Berlin Heute
- Das Leben der Anderen (2006), film instrueret af Florian Henckel von Donnersmarck.
Faglige mål:
- På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Didaktiske principper:
Ud over at læse angivet materiale samt se filmen ”Das Leben der Anderen” (2006) skal eleverne i grupper besvare en række spørgsmål, der knytter sig til emnet. Arbejdet med emnet skal munde ud i en PP-præsentation med fokus på information om emnet "Deutsche Geschichte nach 1945" med særligt fokus på Die Stasi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 4 - Deutsche Geschichte nach 1945 - die Stasi
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 - Handelskorrespondenz und Kultur
OMFANG CA. 20 SIDER.
IKKE EKSAMENSEMNE
Kernestof samt supplerende materiale:
Materiale: iBogen Tysk virksomhedskommunikation: https://tyskvirksomhed.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- kapitel 1: Kulturforskelle > 1.1: Kulturmøde i München samt 1.2: Fordomme og forskelle.
- kapitel 2: Forretningsbreve – sådan! > 2.1: Et typisk forretningsbrev
- kapitel 3: En forretningsgang > 3.1: Forespørgsel, 3.2: Tilbud, 3.3: Ordre, 3.4: Ordrebekræftelse.
- kapitel 4: Når noget går galt > 4.1: Rykker ved forsinket levering, 4.2: Reklamation over fejl og mangler og 4.3: Betalingspåmindelse.
- kapitel 5: E-mails i ekstern og intern kommunikation > 5.1: Eksterne e-mails, 5.2: Formalitet i eksterne e-mails og 5.3: Interne e-mails
Faglige mål:
- Anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt.
- Anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande.
Didaktiske principper:
Forløbet har fokus på kulturforskelle mellem Tyskland og Danmark samt forskellige typer handelsbreve. Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Der integreres øvelser til de forskellige tekster samt brevtyper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144429",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144429",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144429"
}