Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
Ricky Steen Rasmussen
|
Hold
|
2024 3finC424v fn (3finC424v fn fn)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Pengeinstitutter
Bankernes hovedopgaver og regulering. Indlån, udlån, debitorvurdering:
Formålet med forløbet er at:
- Redegøre for pengeinstitutternes funktion i samfundet
- Redegøre for pengeinstitutternes hovedopgaver
- Forklare hvilke danske og internationale love og regler pengeinstitutterne er underlagt
- Forklare hvad solvenskrav er
- Indlån, herunder indskydergaranti, stiftelsesomkostninger og gebyrer
- Indlånskonti, herunder anfordringskonti, aftaleindlån, højrentekonti, opsparingskonti og depoter
- Udlån, herunder forståelse og beregning af ÅOP
- Udlånskonti, herunder boliglån, billån, forbrugslån og byggelån
- Debitorvurdering, herunder rådighedsbeløb, formue/egenkapital
- Kassekredit
- Alternative lånemuligheder som fx kviklån
Derudover indeholder forløbet også et besøg fra en bank
Materiale:
• Systime, Finansiering C&B, kap. 1-3
• PowerPoint slides der laves til hver undervisningstime
• Gruppeopgaver
• Forskellige bankers hjemmesider samt MyBanker.dk
• Evt. artikler fra Børsen, dr.dk, Berlingske eller lignende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aktier + Investering i aktier
Forløbet indeholder følgende:
- Gøre rede for forskellige aktiebegreber, herunder hvad aktier er, aktieklasser og aktietyper
- Forklare forskellige måder, hvorpå et selskab kan skaffe kapital ved aktieudvidelse
- Gøre rede for fondsbørser og deres opgaver
- Investorprofilen: Hvilke overvejelser skal man som investor føre?
- Investortype: Den kontrollerende, spekulerende eller investerende investor
- De samfundsøkonomiske forhold, herunder BNP og betydningen af renteniveauet
- Forskellen på cykliske og defensive aktier
- Øvrige forhold, såsom brancheforhold og likviditetsaspekt
- Risiko og afkast på en aktie såvel som alternative investeringer
- Regnskabsrelaterede nøgletal: Afkastningsgrad, overskudsgrad, egenkapitalens forretning, soliditetsgrad og likviditetsgrad
- Børsrelaterede nøgletal: Resultat pr. aktie, P/E ratio, indre værdi (teoretiske værdi), K/I-værdi
- Beregning af fortjeneste på en aktie, herunder kursgevinst/tab samt udbyttebetaling.
Derudover indeholder forløbet også en PBL opgave, samt deltagelse i Børsens aktiespil.
Materiale:
• Systime, Finansiering C&B, kap. 8 + 9 + 10 + tilhørende opgaver.
• PowerPoint slides der laves til hver undervisningstime.
• Gruppeopgaver samt PBL opgave.
• Artikler fra Børsen, dr.dk, Berlingske eller lignende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PBL 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Penge-, rente- og valutamarkedet. Nationalbanken
Forløbet indeholder følgende:
- Redegøre for de forskellige aktører på pengemarkedet
- Redegøre for de forskellige produkttyper på pengemarkedet
- Forklare hvad der menes med "den korte rente"
- Forklare hvilken indflydelse Nationalbanken har på de korte renter
- Forklare hvordan den korte rente har indflydelse på renten på boliglån og forbrugslån
- Redegøre for Nationalbankens hovedopgaver.
- Forklare hvordan Nationalbanken anvender de pengepolitiske redskaber og hvorfor.
- Forklare hvordan Nationalbanken styrer valutakursen på den danske krone.
- Vurdere hvad Nationalbankens arbejde betyder for renteniveauet i Danmark og den danske krone
- Redegøre for det internationale penge- og valutasamarbejde
- Redegøre for ECB's og FED's hovedopgaver og funktion
- Vurdere, hvad det internationale penge- og valutasamarbejde betyder for renteniveauet i Danmark og dermed for en virksomheds finansiering.
Derudover indeholder forløbet også en PBL opgave, samt ekstern oplæg fra Nationalbanken og dokumentaren på DR "Anders Agger og Nationalbanken".
Materiale:
• Systime, Finansiering C&B, kap. 3 + 4 + 5 + tilhørende opgaver.
• PowerPoint slides der laves til hver undervisningstime.
• Gruppeopgaver samt PBL opgave.
• Artikler fra Børsen, dr.dk, Berlingske eller lignende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PBL 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Obligationer, investering i obl., dansk realkredit
Indledningsvis er kap. 6 - Obligationsmarkedet:
- Formålet med obligationer
- Obligationskursen og renten
- Pålydende rente, direkte rente og den effektive rente
- Obligationsudstedere
- Amortisationsformer
- Fast rente/variabel rente
- Konverterbare/ inkonverterbare obligationer
- Med afdrag eller afdragsfrie obligationer
Herefter arbejdes med realkredit (kap. 7):
• Redegøre for begrebet realkreditobligation. Herunder realkreditsinstituttets opgave.
• Redegøre for begreberne ydelse, renter, bidrag, afdrag, løbetid, hovedstol og provenu.
• Redegøre for hvordan et lån etableres, herunder debitorvurdering, ejendomsvurdering og tinglysning
• Forklare forretningsgangen, hvilke aktører er med i processen fra at et hus vælges, til et lån er trådt i kraft.
• Forstå hvilke valg der skal tages i forbindelse med et realkreditlån. Herunder fast og variabel rente, afdrag eller afdragsfrit, obligationslån eller kontantlån samt amortisationsform.
• Forstå begreberne konverterbar og inkonverterbar obligation (lån).
• Redegøre for begrebet kurssikring.
Dernæst investering i obligationer (kap. 11)
• Redegøre for, hvor der handles obligationer.
• Redegøre for processen ved et obligationskøb.
• Redegøre for begreberne termin, nominel værdi, fondskurs, kursværdi, handelsomkostninger, valørdato, vedhængende renter og varighed.
• Forklare prisdannelsen på obligationer, herunder indflydelsen af de interne og eksterne faktorer.
Derudover indeholder forløbet også et besøg fra EDC Køge samt en PBL opgave.
Materiale:
• Systime, Finansiering C&B, kap. 6 + 7 + 11 + tilhørende opgaver.
• PowerPoint slides der laves til hver undervisningstime
• Gruppeopgaver samt PBL opgave
• Forskellige banker og realkreditinstitutters hjemmesider
• Artikler fra Børsen, dr.dk, Berlingske eller lignende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
PBL 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Realkreditlån, forretningsgang, konvertering
Forløbet indeholder følgende:
- Forklare, hvad en realkreditobligation er
- Forklare, hvad et realkreditinstitut laver
- Redegøre for de regler, der sikrer systemet – så lånerenterne forbliver lave
- Forklare princippet "Bidrag" – og hvordan økonomien i realkredit-systemet hænger sammen
- Redegøre for en realkredit låneproces – hvem er involveret, samt etableringen og driften trin for trin
- Redegøre for de forskellige valgmuligheder, når man vælger et realkreditlån – og de økonomiske konsekvenser af valget, herunder risiko og rente
- Forklare principperne i, og konsekvenserne af, konvertering – både op- og nedkonvertering
Derudover indeholder forløbet også en PBL opgave (sammen med kap. 6 + 11)
Materiale:
• Systime, Finansiering C&B, kap. 7 + tilhørende opgaver.
• PowerPoint slides der laves til hver undervisningstime.
• Gruppeopgaver samt PBL opgave.
• Artikler fra Børsen, dr.dk, Berlingske eller lignende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144923",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144923",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144923"
}