Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Lohmann Eggertsen
|
Hold
|
2024 3psyC124v ps (3psyC124v ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Når mennesker mødes - og gruppedynamik opstår
Social psykologi
Grundbog: Systime: "Psykologiens veje"
Primærkilde:
Kap 21: Social psykologi. https://psykologiensveje.systime.dk/?id=p5500
Incl. supplerende materiale til kap. 21. (ca 60 sider)
Vi har bl.a. arbejdet med normer for adfærd, roller, rollekonflikter, gruppedannelse, gruppeprocesser, haloeffekten og by-stander effekten
KAP: 21. Socialpsykologi
Massehypnose
Hvad er en gruppe?
Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol
Intergruppekonflikter
Roller
Autoritet og lydighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Psykologisk metode
Holdet har løbende arbejdet med psykologisk metode og undersøgelser i faget.
Vi har brugt bogen "Undersøgelser i psykologi" på Systime
Vi har arbejdet med kapitel 1, 2, 4 og 5.
Antal sider: ca 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab i sociale sammenhænge
Social psykologi, udviklingspsykologi samt personlighedspsykologi.
Grundbog: Systime: "Psykologiens veje"
Primærkilde:
KAP: 24. Ondskabens psykologi (Ca 40 sider)
Aggressionens natur
Opvækstens betydning
Fravær af empati
Fravær af selvkontrol
Lydighedens dilemma
Stanford fængselseksperimentet
Moralsk frakobling
Det onde som frihed
Vi har set filmen: "The Stanford Prison Experiment" fra 2015
Begreber: konformitet, lydighed og autoritet, mobning, ondskab, terror, attributionsteori . Ash, Milgram og Zimbardo forsøget ”The Standford Prison Experiment 1972”
Dokumentar:
”Stanley Milgram – Autoritet og lydighed”
Div. youtube klips fra forsøg osv. https://www.youtube.com/watch?v=yxUe0UbW9jU
Film:
The Experiment
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Barnets udvikling - sårbarhed og resiliens
Primært udviklingspsykologi - med links til socialpsykologi og personlighedspsykologi
Primærkilde:
Psykologiens veje kap: 6 og 8
Bogen: Undersøgelser i Psykologi, Systime.
Kapitlet: Udviklingspsykologi: (ca 15 sider)
I alt ca 100 sider
Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv - specielt med fokus på børns udvikling; herunder betydningen af arv, mijø, kultur, omsorg og familiens betydning, herunder betydningen af sårbarhed/resiliens.
Tema: omsorgssvigt/familien:
Vi har bl.a. arbejdet med emner som: Forælderrollen, Winnicot m fl., Harlows abeforsøg, Spitz, Bowly, omsorgssvigt, børneopdragelse, social arv mm.
Vi har bl.a. set dokumentarprogrammerne:
”Er du mors lille dreng”. – ”er du mors lille dreng – 10 år efter” + "Er du mors lille dreng - som voksen"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ungdom, personlighed og identitet
Personlighedspsykologi - med links til udviklings- og socialpsykologien.
Primærkilde:
Systime: Psykologiens Veje - kap 19 "Ungdom og Senmodernitet" samt kapitel 28 "Kriser"
i alt ca 50 sider
Erik Erikson
Ungdommen som livsfase, sociale areaner, digital dannelse, roller, identitet, personlighed, frigørelse fra forældre, selvrealisering, livsmestring, samt at blive voksen.
Krisebegrebet - udviklingskriser, traumatiske kriser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Læring og intelligens
Systime: "Psykologiens Veje" -
Kap 25. Intelligens (ca 20 sider)
Psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse samt behaviorisme.
Vi har arbejdet med Gardners intelligenser samt Daniel Golemans følelsesmæssige intelligens.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Arbejdsliv
Systime: "Psykologiens veje" - kap. 23. Stress og coping (ca 18 sider)
Vi bl.a. har været omkring følgende begreber og områder:
Arbejdets betydning for individet. Arbejdets udførelse og organisation over tid. Arbejde og identitet. Særligt stress er behandlet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144929",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144929",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144929"
}