Holdet 2024 3samB124v Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Lykke Rømer
Hold 2024 3samB124v Sa (3samB124v Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Uorløb 1: usikker verdensorden?
Titel 2 Forløb 2: Forbrydelse og Straf
Titel 3 ulighed i danmark
Titel 4 bæredygtige liv i Danmark
Titel 5 repetition og synopsisfremlæggelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Uorløb 1: usikker verdensorden?

I dette forløb har vi arbejdet med verdens tilstand i en sikkerhedspolitisk og udenrigspolitisk kontekst men med særligt fokus på USA  og det amerikanske valg samt Kinas agressive adfærd i det kinesiske øhav samt Putins angreb på Ukraine og ikke mindst oprustning i mellemøsten. Forløbet er dog empirisk funderet og med fokus på en række grundlæggende begreber.
IP teorierne og deres forklaringskraft i forhold til de forskellige konflikter og brandpunkter i verden anvendes men det er dog et perifert anlagt fokus på netop disse teorier. Der arbejdes konkret med realismen og liberalismen. .
Eleverne fordyber sig i et selvvalgt område udfra det ovenordnede skitserede.
Elevernefremlægger i matrixgrupper for at give indblik i forskellige konfliktområder.

faglige mål:
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersø-ge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grund-lag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Eleverne har i øvrigt set dokumentar i Cinemateket

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Forbrydelse og Straf

I dette forløb arbejder vi med kriminalitets udvikling og straffesystemet. Vi ser blandt andet på bandekriminalitet som samfundsfænomen og hvorfor kriminalitet opstår i samfund som det danske. Vi arbejder med forskellige kriminalitetsteorier
I dette forløb arbejder vi med kriminalitets udvikling og straffesystemet. Vi ser blandt andet på bandekriminalitet som samfundsfænomen og hvorfor kriminalitet opstår i samfund som det danske. Vi beskæftliger os med etiske forhold og spørgsmålet om straf.
I forbindelse med forløbet har vi sidst på året været i byretten i København for at følge en retssag.

Eleverne introduceres i dette forløb til en række begreber og teorier. Vi har arbejdet med spørgsmål som :
hvorfor straffer vi,
hvordan virker straf?
hvorfor bliver nogle kriminelle.?

Vi  arbejder med risikofaktorer, og sociologiske baggrundsvariable- herunder kulturelle mønstre.
eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.

-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- identitetsdannelse og socialisering
politisk meningsdannelse og medier,
differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Politiske skillelinjer og ideologier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 ulighed i danmark

vi har arbejdet med ulighedsparametre både globalt og nationalt og lokalt. I skal kunne anvende bourdieus kapitalbegreb samt andre ulighedsteorier og begreber
Det danske samfund er præget af en stor stat og en udvidet velfærdsmodel, men på trods af den universelle velfærdsmodels ønske om "at udjævne forskelle i indkomst og levevilkår" fortsætter uligheden, og den er også steget i løbet af de sidste 2 årtier.
  I dette emne undersøger vi  årsagerne til den stigende ulighed, men også hvilke konsekvenser ulighed har for borgernes levevilkår.  Vi har arbejdet med "gammel ulighed" – altså når vi ser på indkomstulighed og så på den "nye ulighed", som viser ulige vilkår forbundet med, hvor man bor, hvilken uddannelse man får, og hvor længe man lever.

Dette emne er baseret på  projektarbejde, som resulterer i  udarbejdelse af synopsis, hvor du har analyseret og diskuteret forskellige aspekter, forklaringer på ulighed.  udover at kvalificere dit perspektiv på ulighed ligger forløbet også op til tværfaglighed og forhåbentlig vil du kunne bruge det som inspiration til sop.
Vi kommer til at diskutere   endvidere diskuteret konsekvenserne af ulighed set fra forskellige ideologiske perspektiver og dernæst hvorfor politikere tænker ulighed på den måde, de gør. Vi genbesøger atter  ideologibegrebet ligesom I selv har udvælger forskellige politiske partier og undersøgt deres syn på ulighed.
vi afholder også intern debat om emnet.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 bæredygtige liv i Danmark

i dette forløb har vi først taget afsæt i FN's verdensmål og derefter arbejdet med bæredygtighedsbegrebet udfra forskellige perspektiver. Vi har arbejdet med donutøkonomi og cirkulær økonomi og vi har ligeledes beskæftiget os med bærdygtig livsstil.
I denne forbindelse har vi haft fokus på livsstilsbegrebet og hvordan Bourdieus teorier kan anvendes som analyseramme for livsstils valg.
Vi har også arbejdet med forskellige politiske vinkler på bæredygtighed og hvordan politiske partier ser på denne udfordring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 repetition og synopsisfremlæggelser

forløbet er repetition vi arbejder med metode og med at lave en god synopsis. Alle elever fremlægger deres synopsis i samtale med mig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer