Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse C
|
Lærer(e)
|
Kasper Asklund
|
Hold
|
2024 3kulC124v kf (3kulC124v kf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk kultur i en globaliseret verden
I dette forløb introduceres en række af fagets grundlæggende og centrale begreber og problemstillinger. Herudover beskæftiger vi os med nationalkultur og identitet, særligt i en dansk sammenhæng. Vi arbejder også med globalisering og hvilken rolle fx amerikanisering og indvandring spiller for den nationale selvforståelse. Forløbet afsluttes med en kort skriftlig/multple choice prøve
Moduler: ca 12
Kernestof
”Mødet med det fremmde” 1.5 Mødet med det fremmede | Kultur på arbejde (systime.dk) 3NS
”Det beskrivende og det komplekse kulturbegreb” 1.2 Det beskrivende og det komplekse kulturbegreb | Kultur på arbejde (systime.dk) 2. Kulturundersøgelser og kulturanalyser | Kultur på arbejde (systime.dk) 3NS
”Nationalstater, kultur og identitet” 1.6 Nationalstater, kultur og identitet | Kultur på arbejde (systime.dk) 1,5 NS
Brev til Indien, (den indiske antropolog professor Prakash Reddys studier af danskerne) (DVD) 40NS
”Nationalisme” https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=695 2,5NS
”Globalisering” 1.4 Globalisering | Kultur på arbejde (systime.dk) 2,5 NS
”Det globale og det nationale” i Grundbog i kulturforståelse 7NS
”Det multikulturelle samfund” i Grundbog i kulturforståelse 7,5 NS
” Nationer, brands og kultur” kap 9 – 9.4 9. Nationer, brands og kultur | Kultur på arbejde (systime.dk) 17NS
Supplerende stof
”når man arbejder med kultur” læreres PP-slides
Hjemmeside for udenlandske studerende i Danmark http://studyindenmark.dk/why-denmark/quality-of-life-1 10NS
1800-tallet på vrangen (uddrag) https://www.dr.dk/tv/se/18-tallet-pa-vrangen/1800-tallet-pa-vrangen-3/18-tallet-pa-vrangen-1-8 7NS
”I det aktuelle perspektiv” i Columbus’ vejviser til nye verdner 7NS
Natasja ” Giv mig Danmark tilbage” https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es 2NS
DF valg-video https://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI 2NS
”Perker dansk- danskhed” http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx? mode=2&page=5&pageSize=6&search=i ntegration&orderby=title&SearchID=08dff635-fea1-4149-b1da-e10d104aac1b&index=3 15NS
SAMLET 127 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kultur i Kina
I dette forløb er der fokus på Kina. Vi arbejder med kinesik kultur, religion og filosofi gennem tiderne, med særlig fokus på konucianisme og kommunisme. vi undersøger også hvordan de seneste årtiers globalisering og vestliggørelse har påvirket kinesisk kultur og identitet. Afslutninsvist arbejder vi med analysemodeller som kan give en forståelse for problemstillinger ifm. dansk kinesiske handelsforbindelser.
Forløbet afsluttes med gruppeeksaminationsøvelser.
Moduler: ca 11
Kernestof
”Kina som civilisation og stat” i Kina: Politik, økonomi, samfund https://kina.systime.dk/index.php?id=134 2NS
China: Triumph or Turmoil, part 1. Documentary (CFU/Youtube) 30NS
”Kinesiske idésystemer” i Kina: Politik, økonomi, samfund, Systime
https://kina.systime.dk/index.php?id=135 3NS
”Kommunistpartiets store projekt” i Civilisationernes verdenshistorie, Systime
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/index.php?id=360 1,5NS
”Socialisme med kinesiske særtræk”, Civilisationernes verdenshistorie, Systime ihttps://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/index.php?id=363 1,5NS
”Kinesisk identitet med vestlige kulturtræk” (artikel) 2NS
”Bling Bling og dyr Cognac” (artikel) 2NS
”Vil Kina overhovedet blive demokratisk?” https://kina.systime.dk/?id=176
2NS
”Krænkelse af menneskerettigheder”
https://kinasupermagt.systime.dk/?id=147 2NS
”Social kapital i Kina” (Guanxi) i Kina: Politik, økonomi, samfund
https://kina.systime.dk/index.php?id=188 2,5NS
Geert Hofstedes kulturanalysemodller 4. Geert Hofstedes kulturanalysemodeller | Kultur på arbejde (systime.dk) 30NS
Interkulturel kommunikation 5. Interkulturel kommunikation | Kultur på arbejde (systime.dk) 23NS
"Når danskere skal lede på kinesisk" artikel 2006 https://www.berlingske.dk/business/naar-danskere-skal-lede-paa-kinesisk 3NS
Supplerende stof
Lærer PP: Intro til Kinaforløb
Pilot Guides: rejseprogram
Antikkens store tænkere – Confucius (CFU) 10NS
Beijing Bubbles, documentary (CFU) 10NS
Why democracy: Please vote for me, documentary http://thewhy.dk/whydemocracy/documentaries/ 10NS
Samlet 134,5NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Subkultur, identitet og forbrug
Identitet i senmoderne samfund: Subkultur, identitetsmarkører og forbrug
Vi arbejder med konstruktion af identitet i senmoderne samfund, herunder subkulturel identitet forholdet mellem forbrug og identitet.
Forløbet afsluttes med en mindre skriftlig prøve
Moduler: ca 11
Kernestof
”Kulturel identitet i senmoderne samfund” https://culture.systime.dk/index.php?id=142 3,5NS
”Kulturel identitet” i Grundbog til kulturforståelse (udgave 1) 7NS
”Ungdomskultur” 3.4 Tematekst: Ungdomskultur | SamfNU HTX B (systime.dk) 17NS
”Forbrugradfærd, identitet og kulturlle fællesskaber” 8. Forbrugeradfærd, identitet og kulturelle fællesskaber | Kultur på arbejde (systime.dk) 23NS
”Komiske og forhadte: Hvor blevhipsterne af?” artikel, 2016 Komiske og forhadte: Hvor blev hipsterne af? (berlingske.dk)
4NS
”Hipsterhad er selvhad” artikel, 2012 Hipsterhad er selvhad | Information 2,5NS
Supplerende stof
Heavy Agger: Bonanza | Heavy Agger | Heavy Agger (dr.dk) 20NS
Morsom historisk gennemgang af hipstere og deres inspirationskilder https://www.youtube.com/watch?v=jbTI7eWaQbk 5NS
Interviews med hipstere på gaden i New York https://www.youtube.com/watch?v=8vC4vdoEwPs 5NS
Speedtalking og meget præcis gennemgang af hipster-fænomenet https://www.youtube.com/watch?v=f3xe-Wxio1o 5NS
Amatørvideo men meget skarp analyse af hipstere som massefænomen https://www.youtube.com/watch?v=CHzTGi70FQM
5NS
God morgen Danmark om hipstere https://www.youtube.com/watch?v=uXyhvMdlxAY 5NS
"Forbrug og identitet" Lærer-PP
Samlet:
102 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn og identitet
Vi arbejder med kønsidentitet og med den overordnede opfattelse af køn som henholdsvis værende biologisk betinget eller en social og kulturel konstruktion. Herudover berører vi kønspolitik i Danmark og begreberne woke og wokeness
Moduler: ca 7
Kernestof
”Køn” 7. Køn | SociologiNU (systime.dk) 16NS
”køn skal betyde mindre” artikel, 2011 'Køn skal betyde mindre, end det gør i dag' | Information 2,5NS
”vi skal anerkende at der er forskel på drenge og piger” artikel 2011 'Vi skal anerkende, at der er forskelle' | Information 2,5NS
”Woke: Udtrykket der definerer en ung og politiskbevidst internetgeneration”, Artikel 2018 Woke: Udtrykket der definerer en ung og politiskbevidst internetgeneration (heartbeats.dk) 6NS
“When wokeness goes too far”, artikel 2020 When wokeness goes too far | TheArticle 7,5NS
Supplerende stof
”Hvilket køn er du?” Hvilket køn er du? | Se online her | DRTV 25NS
”Kan man skabe et kønsneutralt barn? (inkl kommentarspor) Artikel 2011 Kan man skabe et kønsneutralt barn? (inkl kommentarspor)| Information 10NS
DR2 debatprogram om ligestilling i DK og Sverige (uddrag) 17NS https://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatten-2015-12-17#!/
Samlet 87,5 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Feltarbejde: Kultur og identitet
Klassens elever udarbejder gruppevist feltarbejde indenfor forløbene om fidentitet, subkultur og forbrug og køn og identitet. Feltarbejderne opbygges ud fra en selvvalgt overordnet problemformulering, og de fremlægges for lærere og en opponentgruppe. I fremlæggelsen redegøres for valg af feltarbejdsmetode og feltarbejdet analyseres med udgangspunkt i relevant teori.
Moduler: ca 6
Kernestof:
"Antropologiske undersøgelsesmetoder" https://culture.systime.dk/?id=184 (uddrag) 15 NS
Supplerende stof
Selvvalgt for hver gruppe
Samlet 15NS + selvvalgt materiale for hver gruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144936",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144936",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144936"
}