Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Caroline Ballieu, Caroline Risgaard Mortensen
|
Hold
|
2024 2k24 Iø (2k24 Iø delt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion
Eleverne er blevet introduceret til faget International Økonomi B samt præsenteret for Undervisningsministeriets læreplan.
Eleverne har stiftet bekendtskab med grundlæggende begreber og nøgletal centralt for faget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Verden hænger sammen
Dette forløb er bygget op omkring 3 dele: den globale økonomi, Danmarks økonomi og makroøkonomisk landeanalyse. Forløbet har introduceret faget til eleverne med mindre opgaver, hvor koncepter som økonomisk udvikling og målkonflikter har været i fokus. Eleverne har også i dette forløb arbejdet med en større case, hvor de har udarbejdet landeanalyser af europæiske økonomier.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof (46,4):
Kapitel 1 Den globale økonomi, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 2 Danmarks økonomi, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 17 Makroøkonomisk landeanalyse, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
“How the Dutch are reshaping their post-pandemic economy”, BBC Global via YouTube, 29. juni 2020 (6:30M)
“Amsterdam’s ‘doughnut economy’ puts climate ahead of GDP”, PBS NewsHour via YouTube, 24. april 2021 (9:41M)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IØ synopsis
|
03-10-2024
|
Test makroøkonomisk landeanalyse
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Grundlæggende økonomi
Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: 1) produktion og indkomst samt 2) prisdannelsen. Del 1 har givet eleverne indsigt i elementer som det økonomiske kredsløb, bruttonationalproduktet, årets og faste priser, forsyningsbalancen og multiplikatorvirkningen. Del 2 har givet indsigt i efterspørgsels- og udbudsfunktionerne, priselasticitet, forbruger- og producentoverskud, eksternaliteter og indgreb i prisdannelsen, herunder særligt afgifternes virkning.
Faglige mål:
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
Kapitel 3 Produktion og indkomst, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 4 Prisdannelsen, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
”Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året ”, Altinget, 27. januar 2023
”Lavere efterspørgsel på arbejdskraft får ledighed til at stige”, Berlingske, 18. oktober 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Den offentlige sektor og finanspolitik
Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: den offentlige sektor og finanspolitik. Eleverne har i dette forløb arbejdet med hvordan den danske offentlige sektor er skruet sammen, herunder hvad angår indtægter og udgifter. Eleverne har også arbejdet med finanspolitikken og hvordan denne kan bruges til at regulere efterspørgslen i samfundet, herunder ekspansiv og kontraktiv finanspolitik. Eleverne har i dette forløb udarbejdet med casen ”Den offentlige sektor og velfærd”, som har fokuseret på 1) den offentlige sektor indtægter og udgifter, herunder DAU-saldoens udvikling, 2 ) nyeste finanslovsforslag i 2025 og finanseffekterne heraf, og 3) relationen mellem finanspolitik og den danske velfærdsmodel.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
Kapitel 7 Offentlig sektor og velfærd, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 8 Finanspolitik, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
”Få overblikket: Her er regeringens udspil til en finanslov for 2025”, Altinget, 30. august 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL offentlig sektor og finanspolitik
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Arbejdsmarked og strukturpolitik
Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik. Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har i dette forløb arbejdet med PBL-opgaven omhandlende problemstillinger på det danske arbejdsmarked 2025. Eleverne har her analyseret arbejdsmarkedsrelaterede data og udarbejdet anbefalinger til valg af arbejdsmarkedspolitiske instrumenter samt evt. inddragelse af anden relevant økonomisk politik
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
Kapitel 6 Arbejdsmarkedet, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 14 Strukturpolitik, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
”Fremtidens redning for arbejdsmarkedet”, Fyns Stiftstidende, 6. juli 2024
”Her er fremtidens vinderjobs - og dem der er på vej til at uddø”, Danmark+, 15. december 2024
”Ti hårde år med mangel på arbejdskraft forude”, Berlingske, juni 2021
”Vi bliver ældre og ældre - og vigtigere på arbejdsmarkedet”, Nordjyske, 15. februar 2024
”Flere unge står uden for arbejdsmarkedet. Nu skal de hjælpes på vej”, Kristeligt Dagblad, 28. januar 2025
”Danmark er europamestre i at få ledige i arbejde, TV2 Nyheder”, 27. marts 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udfordringer på det danske arbejdsmarked 202
|
04-02-2025
|
Opgave om flexicurity og opgave om skat
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Valuta og valutapolitik
Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har i dette forløb særligt arbejdet med at analyse kursudvikling, herunder dansk, svensk, europæisk, amerikansk og argentinsk valuta.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof:
Kapitel 10 Valuta, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Afsnit 13.1 Valutapolitik, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
DKK-ARS kursudvikling, Forex, hentet per februar 2025
DKK-EUR valutakurs februar 2024 - januar 2025, DST, hentet per februar 2025
DKK-GBP valutakurs februar 2024 - januar 2025, DST, hentet per februar 2025
DKK-SEK valutakurs dec 2022 - januar 2025, DST, hentet per februar 2025
DKK-SEK valutakurs februar 2024 - januar 2025, DST, hentet per februar 2025
DKK-USD valutakurs februar 2024 - januar 2025, DST, hentet per februar 2025
Effektiv kronekurs, februar 2024 - januar 2025, DST, hentet per februar 2025
”Lav svensk krone 'Køb stort ind, hvis du tager afsted'”, DR Nyheder, 30. december 2022
”Ny regering vil nedskrive argentinsk valuta med over 50 procent”, DR Nyheder, 13. december 2023
OECD Economic Outlook, Volume 2024 Issue 2 – Argentina
“På sit laveste siden finanskrisen Derfor dykker den svenske krone”, Euroinvestor, 6. februar 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Konkurrenceevne
Dette forløb er bygget op omkring betalings- og kapitalbalance, Danmarks handel, erhvervspolitik og konkurrenceevne. Eleverne har arbejdet med hvorledes betalingsbalancen og kapitalbalancen hænger sammen, hvad og hvem Danmark handler med, hvordan staten kan støtte virksomheder, samt hvordan konkurrenceevne kan belyses på flere måder (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne og Porters diamant). Eleverne har til dette forløb arbejdet caseorienteret med en stærk dansk konkurrenceevne overfor en overordnet svækket europæisk konkurrenceevne.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Kernestof:
Kapitel 9 Betalingsbalance og kapitalbalance, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 18 Danmarks handel, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Afsnit 14.2 Erhvervspolitik, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 19 Konkurrenceevne, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
Denmark - Competitiveness Trends, IMD, hentet februar 2025
”Danske virksomheder har en stor bekymring, der overskygger alle andre, viser ny undersøgelse”, TV2 Nyheder, 10. januar 2025
Uddrag af ”Stormagter løber fra Europa i det store ræs om konkurrenceevne”, Berlingske, 16. august 2024
”Danmark mister førsteplads på liste over konkurrenceevne”, Midtjyllandsavis.dk, 18. juni 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk konkurrenceevne 2025
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Pengepolitik og inflation
Dette forløb er bygget op omkring emnerne den finansielle sektor, pengepolitik og inflation. Eleverne er blevet introduceret til den finansielle sektor i Danmark, herunder særligt til stats- og realkreditobligationer. Eleverne har her arbejdet med funktionen af obligationer samt de forskellige rentestørrelser (nominel rente, direkte rente og effektiv rente). Eleverne har i forlængelse heraf arbejdet med pengepolitikken, herunder også hvilke pengepolitiske instrumenter der kan anvendes til at styre renteniveauet. Eleverne er blevet gjort bekendt med både dansk og europæisk (ECB) pengepolitik. Eleverne har også lært om inflation, årsager til inflation og mulige løsninger herpå.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Kernestof:
Kapitel 11 Den finansielle sektor, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 12 Pengepolitik, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 16 Inflation, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
Bankernes rentemarginal falder igen, Finans Danmark, 25. februar 2025
Den Europæiske Centralbank trykker på knappen og sænker renten, DR Nyheder, 30. januar 2025
Disse 100 varer er steget mest i pris - og særligt én ting kan gøre ondt på pengepungen, DR Nyheder, 10. marts 2025
Anders And - Skillinger fra skyen, nr. 9/1951
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Velfærd og ulighed
Dette forløb er bygget op omkring flere dele: realløn, indkomst- og formueulighed samt velfærd(smodeller). Eleverne har arbejdet med begreberne realindkomst, forbrugs- og opsparingskvoter, indkomstfordeling (inklusiv Lorenz-kurve og Gini-koefficient). Eleverne har arbejdet caseorienteret med dansk og amerikansk velfærd og ulighed, herunder købekraft (realløn), udvikling i indkomst- og formueulighed samt hvordan valg af velfærdsmodel bidrager til mere eller mindre økonomisk ulighed.
Faglige mål:
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Kernestof:
Afsnit 5.1.1 Nominel indkomst og realindkomst, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Afsnit 5.3 Indkomstfordelingen, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Afsnit 7.4.1 Karakteristika ved den danske velfærdsmodel, International Økonomi B (2,2 s.) og Afsnit 8.1.3 Den liberale velfærdsmodel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Afsnit 8.3.5 Konsekvenser af for stor ulighed, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Inddrag Figur 8.18 Ulighed og social mobilitet – The Great Gatsby Curve, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
Inequality for all, 2013 (1:27M) via Filmstriben
Udvalgt data, World Inequality Database, Hentet marts 2025
Bernie Sanders bruger Danmarks velfærd i stikpille mod Trump, TV2 Nyheder, 28. januar 2025
Thomas Piketty - Ulighed kan gavne væksten - men ekstrem ulighed er farlig, Berlingske, 13. december 20.pdf
Ti grafer der fortæller historien om nutidens USA, Information, 6. november 2024.pdf
”Stéphanie og de gule veste”, DR1, 25. marts 2019 (24M) via CFU
Baguetteblues, fattigdom og franske bobler: Forstå det franske valg, DR Nyheder, 21. april 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk og amerikansk velfærd og ulighed 2025
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Eksamensprojekt
Eleverne har fået tildelt 13 moduler (20 timer) til at analysere en selvvalgt problemstilling, som indgår i overemnet ”Ubalancer”. Eleverne har formuleret problemformulering samt 3 taksonomiske arbejdsspørgsmål, foretaget selvstændigt research efter kvantitative og kvalitative kilder, databehandlet (beregning og illustrering) samt udvalgt relevante begreber og teori fra fagets pensum. Eleverne er i denne proces løbende blevet vejledt.
Eleverne har her udvalgt pensum relevant for netop deres problemstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IØ-eksamensprojekt (gruppens rapport)
|
29-04-2025
|
IØ-eksamensprojekt (individuel synopsis)
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Frihandel og protektionisme
Dette forløb er bygget op omkring 1) verdenshandelens sammensætning, 2) økonomisk globalisering, 3) handelsteori samt 4) frihandel og protektionisme. I forløbet er eleverne blevet bekendt med verdenshandelens udvikling og fordeling, hvordan verden er økonomisk forbundet, hvilke teoretiske argumenter der ligger til grund for samhandel samt hvilke protektionistiske værktøjer lande kan tage i brug for at beskytte indenlandsk produktion. Eleverne har analyseret den nyligt opståede amerikanske handelskrig i 2025 ud fra disse faglige elementer. Eleverne har også analyseret særligt dansk-amerikansk og europæisk-amerikansk handelsmønster via udvalgte statistikker.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof:
Kapitel 20 Verdenshandelens udvikling og fordeling, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 21 Globaliseringen af verdensøkonomien, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 22 Teorier om handel, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Kapitel 23 Frihandel og protektionisme, International Økonomi B, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
Udvalgt data, The Observatory of Economic Complexity (OEC), tilgået maj 2025
Inside an Apple iPhone: Where parts and materials come from, CNBC, 14. december 2018 (06:51M)
Trumps USA: Elon Musks kontroversielle sparekniv, DR TV, 13. februar 2025 (29 M)
Import-eksport mellem Danmark og USA, Danmarks Statistik, hentet maj 2025
Import-eksport mellem EU og USA, Eurostat, hentet maj 2025
Udvalgte handelspartnere, Danmarks Statistik, hentet maj 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144964",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144964",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144964"
}