Holdet 2024 2l24 Iø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Lykke Rømer
Hold 2024 2l24 Iø (2l24 Iø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 IØB Tema 01: Verden hænger sammen
Titel 2 IØB Tema 02: Grundlæggende økonomi
Titel 3 Forløb 3: Det danske arbejdsmarked under forandrin
Titel 4 Forløb 4: velfærd til alle? konkret finanspolitik
Titel 5 forløb 6: Hvad gør vi nu – lille du? Dansk handels
Titel 6 forløb 7:Frihandel og globalise

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 IØB Tema 01: Verden hænger sammen

Tema 1 – Verden hænger sammen
Kernestof: Kureer IØ B, kapitel 1 og 2 og 17
Antal moduler

Kompetencer:
Eleven skal gennem temaet opnå indsigt og forstå konsekvenser af forskellige økonomiske kriser, og hvorledes disse opstod samt de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf. Eleven skal have indsigt i hvorledes den globale økonomi svinger og have forståelse for de forskellige konjunkturers indflydelse på fx Arbejdsløshed og importen i et land. Eleven skal kunne forstå de samfundsøkonomiske mål og vide i den forbindelse, hvad der menes med målkonflikt i disse. Eleven skal have en forståelse for Danmarks økonomi i en kort historisk kontekst og kende konsekvenserne af forskellige kriser på Verdensøkonomien og Dansk økonomi.

Eleven er stillet følgende mål:
• Jeg kender de samfundsøkonomiske mål og kan forklare forskellen, og ved hvorfor der er målkonflikt.
• Jeg kan forklare begrebet høj- og lavkonjunktur.
• Jeg ved hvorfor den globale økonomi svinger og kan forklare hvordan forskellige konjunkturer påvirker de samfundsøkonomiske mål.
• Jeg kan overordnet forklare de større kriser i Danmark og verden (Oliekriserne, IT-krisen, Finanskrisen, Eurokrisen, Coronakrisen)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
makroøkonomisk analyse opgave 1 02-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde


Titel 3 Forløb 3: Det danske arbejdsmarked under forandrin

Forløb 3 Arbejdsmarkedet under forandring

Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik. Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har også arbejdet med de forskellige arbejdsmarkedspolitiske instrumenter og begrebet flexicurity.

Eleverne har i dette forløb arbejdet casebaseret med et miniprojekt om hvilke udfordringer det danske arbejdsmarked står overfor i fremtiden og hvordan det danske ar bejdsmarked indgår i den globale internationale arbejdsdeling- herunder betydningen af bestemte sektorers udflytning (off shoring) af produktionen

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
(31,3) Kapitel 6 Arbejdsmarkedet, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(33,7) Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(15,2) Kapitel 16 Erhvervspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Ukendt

8 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: velfærd til alle? konkret finanspolitik

Forløb 4 : Velfærdsstaten under pres.
Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: den offentlige sektors opgaver, indtægter samt finanspolitik.  
I  dette forløb arbejder I med hvordan den danske offentlige sektor er skruet sammen, herunder hvad angår indtægter og udgifter. Eleverne har også arbejdet med finanspolitikken og hvordan denne kan bruges til at regulere efterspørgslen i samfundet, herunder ekspansiv og kontraktiv finanspolitik. Eleverne har i dette forløb udarbejdet forslagtil finanspolitiske indsatser (herunder også multiplikatorer) overfor en dansk økonomi i krise og undersøgt hvilke udfordringer det danske velfærdsssystem står overfor. Vi har sammenlignet med andre europæiske økonomier- dog på et mere overordnet plan.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
(32,9) Kapitel 7 Den offentlige sektor, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(37,7) Kapitel 9 Finanspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:


8 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 forløb 6: Hvad gør vi nu – lille du? Dansk handels

2024/25: 2l24 Iø
Periode: 01-01-2025 — 14-02-2025
Fag: International økonomi
Lærer: Lykke Rømer
Estimat: 8,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: Kernestof: Kureer kapitel 9, 10, 13, 18 og 19

I dette forløb arbejder vi med dansk konkurrenceevne i en globaliseret verdenshandel. For at opnå en forståelse heraf starer vi med at afdække verdenshandlens mønstre og globale strømninger. Således undersøger vi først hvilke faktorer, der har betydning for et lands konkurrenceevne. I sammenhæng med det afsøger vi konkret dansk udenrigshandel, samarbejdspartnere og den globale økonomis påvirkning på dansk økonomi.  Vi har særligt fokus på EU, Kina og USA i denne sammenhæng.



Fokuspunkter:
At beskrive valutaens historiske betydning for handel og  kunne analysere de forskellige valutakursers betydning samt vurdere hvad der sker når valutakurserne påvirkes.

Eleverne skal kunne redegøre for betalingsbalancens løbende poster

Eleverne skal eleverne kunne beskrive vigtige begreber omhandlende inflation og analysere samt vurdere hvordan inflationen bekæmpes.

Eleverne skal kunne analysere Danmarks konkurrenceevne samt vurdere konsekvenserne af konkurrenceevneforbedrende politikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 forløb 7:Frihandel og globalise

Kernestof: Kureer kapitel 20, 21, 22 og 23

Fokuspunkter: At anvende viden om handelsteorier til at analysere og vurdere udviklingen i den globale handel og den internationale arbejdsdeling. At analysere, perspektivere og vurdere globale samfundsøkonomiske problemstillinger. At kunne opsøge aktuelle data for den globale handel på internettet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Konkurrenceevne opgave 09-02-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer