Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Mona Heide Petersen
|
Hold
|
2024 2h24 ej (2h24 ej)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Erhvervsjuridisk fundament
Læst kernestof:
Kap. 2 - Digital dannelse (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 3 - Retskilder (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 4 - Juridisk metode (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
Supplerende stof:
Retsinformation.dk
Virkelighedsnære caseopgaver (caseopgave 2A og 3A) samt relaterbare mini-cases
Lærerudarbejdet arbejdsspørgsmål
Kernestoffet er:
̶ demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
̶ retskilder og det danske retssystem
̶ juridisk metode
Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- (Introduktion til) Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- (Introduktion til) Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- (Introduktion til) Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Foretage juridisk informationssøgning
- (Introduktion til) Anvende retskilder
Fagligt fokus for modulerne: demokratisk medborgerskab, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og dennes anvendelse ifm. juridisk problemstillinger, overordnet om GDPR og databeskyttelse i henhold til inddeling af oplysninger i almindelige og følsommer personoplysninger, - samt kort introduktion til demokrati og ytringsfrihed, etik og moral.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Besvare arbejdsspørgsmål til kap. 3 i grupper.
Fælles gennemgang af caseopgave med fokus på retshierarkiet.
Gruppearbejde med caseopgave med fokus på anvendelse af juridisk metode.
- Søge information - På retsinformation
- Diskutere - Diskutere digital dannelse ud fra relaterbare mini-cases og caseopgave
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Juridisk metode
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet - retsinformation.dk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Retskilder og juridisk metode og det danske retssy
Demokrati, etik, moral og jura - Kap. 1#
Retskilder, kap. 3#
Juridisk metode - Kap.4#
Det danske retssystem - kap. 5#
Kernestoffet er:
̶ demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
̶ retskilder og det danske retssystem
̶ juridisk metode
Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- (Introduktion til) Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- (Introduktion til) Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- (Introduktion til) Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Foretage juridisk informationssøgning
- (Introduktion til) Anvende retskilder
Fagligt fokus for modulerne: demokratisk medborgerskab, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og dennes anvendelse ifm. juridisk problemstillinger, overordnet om GDPR og databeskyttelse i henhold til inddeling af oplysninger i almindelige og følsommer personoplysninger, - samt kort introduktion til demokrati og ytringsfrihed, etik og moral.
Faglige - Besvare arbejdsspørgsmål til kap. 3 i grupper. Fælles gennemgang af caseopgave med fokus på retshierarkiet. Gruppearbejde med caseopgave med fokus på anvendelse af juridisk metode.
Søge information - På retsinformation
Diskutere - Diskutere digital dannelse ud fra relaterbare mini-cases og caseopgave
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere - Juridisk metode
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet - retsinformation.dk
Arbejdsformer:
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aftaleret videre kap. 10.3 og frem
Aftaleret fortsat (Aftalers indgåelse + aftalemodellen gennemgået i sept. før SO2):
Fuldmagt
Fuldmagt og aftalers ugyldighed
Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aftaleret + forbrugerret + forbrugerkøb
Aftaleret fra begyndelsen: Aftalers indgåelse + aftalemodellen +
Fuldmagt, Fuldmagt og aftalers ugyldighed, Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kreditaftaler, kredit m. ejendomsforbehold, pant i
Kreditaftaler
kredit m. ejendomsforbehold
Pant i forbrugerforhold
Tinglysning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Handelskøb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145029",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145029",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145029"
}