Holdet 2024 2x24 ej - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Julie Voxen, Mona Heide Petersen
Hold 2024 2x24 ej (2x24 ej)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Demokratisk dannelse
Titel 2 Forløb 2: Erstatning- og forsikringsret
Titel 3 Aftaleret fra begyndelsen
Titel 4 Intro + Forbrugeraftaler + måske forbrugerkøb
Titel 5 Kreditaftaler, kredit m. ejendomsforbehold, pant i
Titel 6 Handelskøb
Titel 7 Markedsføring opsamling fra projekt i decemb. 2024
Titel 8 Fysiske pers. hæftelse + inkassoret og fogedret
Titel 9 Eksamensrepetition + evt. ud-af-huset
Titel 10 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Demokratisk dannelse

Læst kernestof:

Kap. 1 - Demokrati, etik, moral og jura (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 2 - Retskilder (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 3 - Juridisk metode (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
Kap. 4 - Det danske retssystem (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")

Supplerende stof:

- Filmklip - P3 Essensen fra maj 2019: "Ytringsfrihed: Hvad må man?" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=O9n168oL7-I&t=124s)  
- Artikel om tvind-sagen (skimmet): "Grænser for magt", Weekendavisen, 26. februar 1999
- Artikel om Umbrella-sagen (skimmet): "Højesteret om prøvesag i - Umbrella: Ja, det er deling af børneporno", Berlingske, 11. januar 2019"

Retssagsspil med udgangspunkt i Systime ibog "Ret og rimelighed"  kap. 7.6 - opgaver om bevis og vidner. Hertil suppleret med kenddinret.dk og film på youtube.com
Etiskraad.dk
Retsinformation.dk
Virkelighedsnære caseopgaver

Kernestoffet er:
̶  demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
̶  retskilder og det danske retssystem
̶  juridisk metode

Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- (Introduktion til) Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- (Introduktion til) Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- (Introduktion til) Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Foretage juridisk informationssøgning
- (Introduktion til) Anvende retskilder

Fagligt fokus for modulerne: demokratisk medborgerskab - herunder demokrati og ytringsfrihed, etik og moral, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og dennes anvendelse ifm. juridisk problemstillinger og overordnet om det danske retssystem, dets funktion, roller og opbygning gennem retssagsspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Besvare tjekspørgsmål til kap. 2 i grupper. Fælles gennemgang af caseopgave med fokus på retshierarkiet. Gruppearbejde med caseopgave med fokus på anvendelse af juridisk metode.
  • Læse - Artikel om Umbrella-sagen
  • Søge information - Om etiske temaer på etiskraad.dk
  • Diskutere - Diskussion i plenum om begrebet medborgerskab, og hvordan det kommer til udtryk i elevernes dagligdag. Diskutere Ytringsfrihed ifm. koran-afbrænding (ifm. youtubefilm) Sidemandsdiskussion om selvvalgt tema fra etisk råd med fokus på etiske/moralske overvejelser Diskutere digital dannelse
  • Projektarbejde - Retssagsspil
  • Formidling - Opsamling på sidemandsdiskussioner om selvvalgt tema fra etisk råd
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Gruppearbejde: Tildeling af et område af kap. 2 om retskilder, som de skulle skrive noter til i en fælles padlet og efterfølgende gennemgås.
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT - Padlet
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet - Søgning på etiskraad.dk og retsinformation.dk
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb 2: Erstatning- og forsikringsret

Læst kernestof:

Kap. 6 - Introduktion til erstatning
Kap. 7 - Erstatning
Kap. 8 - Forsikring

Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver - herunder caseopgave 7A, 7B, 7C, 7E, 7F, 7G og 8C fra bogen
- Tjekspørgsmål til kap. 7 og 8
- UfR 2019.860 Ø (kort drøftet dommens udfald/resume)

Kernestof er:

- erstatning udenfor kontrakt, herunder generelle forsikringsretslige principper

Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
- Foretage juridisk informationssøgning

Fagligt fokus for modulerne: Erstatningsbetingelserne generelt - herunder særligt culpabegrebet (inkl. børns erstatningsansvar) og objektivt ansvar i form af arbejdsgiveransvar og produktansvar, bortfald og lempelsesreglerne generelt, samt forsikring generelt - herunder forsikringsformerne og dobbeltforsikring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Gruppearbejde med caseopgaver med fokus på anvendelse af juridisk metode og opnåelse af faglig viden om sondringen i culpaansvar (simpel/grov), børns erstatningsansvar, arbejdsgiveransvar, produktansvar, økonomisk tab, kausalitet og adækvans. Samt lempelse/bortfald og tjekspørgsmål til erstatning og forsikring. Fokus på sondringen mellem summa- og skadesforsikring, dobbeltforsikring og vindingsforbud.
  • Lytte - Læreroplæg
  • Skrive - Gruppearbejde: Skrive noter til børns erstatningsansvar
  • Diskutere - Gruppediskussion af caseopgaver
  • Formidling - Af kreative repetionsplancher
  • Personlige
  • Kreativitet - Lave repetitionsplancher i tilfældigt inddelte grupper. Fokus på kreativ formidling (gerne tegninger) af tildelte område.
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Tilfældige grupper i kreativt projekt i erstatning
  • IT - Karnovgroup.dk og andre relevante hjemmesider
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde








Titel 10 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer