Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Julie Voxen, Mona Heide Petersen
|
Hold
|
2024 2x24 ej (2x24 ej)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Demokratisk dannelse
Læst kernestof:
Kap. 1 - Demokrati, etik, moral og jura (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 2 - Retskilder (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 3 - Juridisk metode (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
Kap. 4 - Det danske retssystem (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Supplerende stof:
- Filmklip - P3 Essensen fra maj 2019: "Ytringsfrihed: Hvad må man?" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=O9n168oL7-I&t=124s)
- Artikel om tvind-sagen (skimmet): "Grænser for magt", Weekendavisen, 26. februar 1999
- Artikel om Umbrella-sagen (skimmet): "Højesteret om prøvesag i - Umbrella: Ja, det er deling af børneporno", Berlingske, 11. januar 2019"
Retssagsspil med udgangspunkt i Systime ibog "Ret og rimelighed" kap. 7.6 - opgaver om bevis og vidner. Hertil suppleret med kenddinret.dk og film på youtube.com
Etiskraad.dk
Retsinformation.dk
Virkelighedsnære caseopgaver
Kernestoffet er:
̶ demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
̶ retskilder og det danske retssystem
̶ juridisk metode
Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- (Introduktion til) Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- (Introduktion til) Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- (Introduktion til) Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Foretage juridisk informationssøgning
- (Introduktion til) Anvende retskilder
Fagligt fokus for modulerne: demokratisk medborgerskab - herunder demokrati og ytringsfrihed, etik og moral, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og dennes anvendelse ifm. juridisk problemstillinger og overordnet om det danske retssystem, dets funktion, roller og opbygning gennem retssagsspil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Besvare tjekspørgsmål til kap. 2 i grupper.
Fælles gennemgang af caseopgave med fokus på retshierarkiet.
Gruppearbejde med caseopgave med fokus på anvendelse af juridisk metode.
- Læse - Artikel om Umbrella-sagen
- Søge information - Om etiske temaer på etiskraad.dk
- Diskutere - Diskussion i plenum om begrebet medborgerskab, og hvordan det kommer til udtryk i elevernes dagligdag. Diskutere Ytringsfrihed ifm. koran-afbrænding (ifm. youtubefilm)
Sidemandsdiskussion om selvvalgt tema fra etisk råd med fokus på etiske/moralske overvejelser
Diskutere digital dannelse
- Projektarbejde - Retssagsspil
- Formidling - Opsamling på sidemandsdiskussioner om selvvalgt tema fra etisk råd
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Gruppearbejde: Tildeling af et område af kap. 2 om retskilder, som de skulle skrive noter til i en fælles padlet og efterfølgende gennemgås.
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - Padlet
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet - Søgning på etiskraad.dk og retsinformation.dk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2: Erstatning- og forsikringsret
Læst kernestof:
Kap. 6 - Introduktion til erstatning
Kap. 7 - Erstatning
Kap. 8 - Forsikring
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver - herunder caseopgave 7A, 7B, 7C, 7E, 7F, 7G og 8C fra bogen
- Tjekspørgsmål til kap. 7 og 8
- UfR 2019.860 Ø (kort drøftet dommens udfald/resume)
Kernestof er:
- erstatning udenfor kontrakt, herunder generelle forsikringsretslige principper
Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
- Foretage juridisk informationssøgning
Fagligt fokus for modulerne: Erstatningsbetingelserne generelt - herunder særligt culpabegrebet (inkl. børns erstatningsansvar) og objektivt ansvar i form af arbejdsgiveransvar og produktansvar, bortfald og lempelsesreglerne generelt, samt forsikring generelt - herunder forsikringsformerne og dobbeltforsikring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gruppearbejde med caseopgaver med fokus på anvendelse af juridisk metode og opnåelse af faglig viden om sondringen i culpaansvar (simpel/grov), børns erstatningsansvar, arbejdsgiveransvar, produktansvar, økonomisk tab, kausalitet og adækvans. Samt lempelse/bortfald og tjekspørgsmål til erstatning og forsikring.
Fokus på sondringen mellem summa- og skadesforsikring, dobbeltforsikring og vindingsforbud.
- Lytte - Læreroplæg
- Skrive - Gruppearbejde: Skrive noter til børns erstatningsansvar
- Diskutere - Gruppediskussion af caseopgaver
- Formidling - Af kreative repetionsplancher
- Personlige
- Kreativitet - Lave repetitionsplancher i tilfældigt inddelte grupper. Fokus på kreativ formidling (gerne tegninger) af tildelte område.
- Sociale
- Samarbejdsevne - Tilfældige grupper i kreativt projekt i erstatning
- IT - Karnovgroup.dk og andre relevante hjemmesider
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Aftaleret fra begyndelsen
Aftaleret: Aftalers indgåelse + aftalemodellen, Fuldmagt, Fuldmagt og aftalers ugyldighed, Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
8. ForsikringsretAfsnit
-
Erhvervsjura C - Kapitel 8 forsikring.pptx
-
Feedback (1).docx
-
Cases karaktersamtaler 21102024.docx
-
Karaktersamtaler dd: Amaya, Emma Clemmensen, Erik, Fiona, Frederikke, Jakob, Jeppe, Marcus, Marie, Mathias, Simon, Thomas, Victoria. (= 85 min., så jeg krydser af, så går vi i gang og resten af klassen arbejder videre med cases).
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro + Forbrugeraftaler + måske forbrugerkøb
Aftaleret fra begyndelsen: Aftalers indgåelse + aftalemodellen +
Fuldmagt, Fuldmagt og aftalers ugyldighed, Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kreditaftaler, kredit m. ejendomsforbehold, pant i
Kreditaftaler
kredit m. ejendomsforbehold
Pant i forbrugerforhold
Tinglysning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Handelskøb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145039",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145039",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145039"
}