Holdet 2024 1k24 sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Lykke Rømer
Hold 2024 1k24 sa (1k24 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Køn og ligestilling i det senmoderne
Titel 2 Alle forløb samlet beskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Køn og ligestilling i det senmoderne

Forløbet er gennemført i grundforløbet
Dette forløb har køn og ligestilling som tema. Forløbet har 3 under temaer og målet er at eleverne introduceres til emnet og stifter bekendtskab med emnet ud fra en politologisk, økonomisk og sociologisk optik. Samtidig er det målet at eleverne påbegynder at tilegne sig en række studietekniske og metodiske kompetencer og vi har fokus på at lære eleverne at tænke og arbejde samfundsfagligt og arbejde i gymnasiefaglig kontekst. Derfor vil en del af tiden også blive brugt til netop dette, så de har et stærkt afsæt for den fremadrettede undervisning. Det studietekniske elementer indarbejdes i hvert modul og derfor er der også et begrænset pensum, der forventes gennemført.  


Tema 1: Køn og opdragelse
Socialisering, biologisk kontra socialt køn, flere køn, kønsdebatten. Forskellige politiske holdninger til Køn og kønnethed.

Tema 2: Ulige betingelser
Lønforskelle, sundhed, barsel, værnepligt, karakterforskelle, børnepenge, politiske holdninger til strukturelle uligheder

Tema 3: Svær kønnet ungdom
Abort, dating, mistrivsel, druk, misbrug, kropsopfattelser, mental load, forventninger /normer til henholdsvis piger og drenge i ungdomslivet.  

Tema 4: Metode
arbejde med en opgave med problemstilling i løbet af undervisningen og præsentere væsentligste fund i dette arbejde

Vi arbejder lektiefrit/lektielet. Det er en forudsætning at vi alle forsøger at indfri dette, fordi eleverne evaluerer lektiefri undervisning meget positivt. Og  

Lære at bruge og slå op i bogen

Læseteknik. Give konkrete anvisninger til hvordan de skal læse en tekst. Giver I lektier for så er det et imperativ at I giver anvisninger til hvordan de skal læse.  

Træning af tabellæsning og kvantiativ materiale.     


Eleverne introduceres i dette forløb til en række begreber: (her kan vi sammen aftale hvad der ellers mangler)


Biologisk og socialt køn og juridisk køn

ligestilling (formel og reel)  

kønsroller og kønsrollenormer,  

socialiseringsbegrebet  

normer og gruppeadfærd,

Det kønsopdelt arbejdsmarked, uddannelsesvalg,

samtykkelov



Faglige mål der delvist indfries

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå

- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.



Kernestof

Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) afsnit 1 og 1.1 (handler om hvad faget samfundsfag er)



1. gang : Kernestof til opdragelse til Køn  samlet pensum 5 normalsider plus de to videoer. Ca 6 minutter

Kapitel 2: Samfundsfag ‒ Køn, er det så vigtigt? | Flere sider af køn (frydenlund.dk)  Kapitel 2 til og med afsnit 2.2.3  

2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.2.1 Det ufødte barn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)  

(3643) Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories - YouTube

2.2.2 Den primære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.2.3 Den sekundære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

Debatfilm - Luk Samfundet Op   (transpersoners rettigheder)





Kernestof til temaet Ulige betingelser:   (5.5

2.3.4 ‘Taberdrenge’ og ‘vinderpiger’ | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.4.1 Fravær fra arbejdspladsen | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.4.2 Nye rettigheder til mænd | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.6 Sundhed og levealder | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

Evt: Ligestilling - Danmarks Statistik (dst.dk)





Kernestof til : Svær kønnet ungdom: (6 normalsider)  

- 2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.3.3 #MeToo | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.5 Samtykkelov | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.8 Opbrud i kønstænkning | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

Supplerende stof:  

- DR (1. maj 2024): Ligestilling og længere tid i trøjen: Forstå den nye værnepligt   
- Zetland (27. april 2024): “Er det en prinsesse eller en fodboldspiller derinde?”
- DR (5. juni 2024): Tre byd på mandens mentale byrder  

I denne del er det især det supplerende artikler der vil danne grundlag for undervisningen samt det allerede gennemgåede stof om opdragelse. Fx kønnet opdragelse i afsnit 1



Arbejdsformer:  

Der arbejdes med lektielet/lektiefri undervisning. Der læses i klassen og gives der lektier for derhjemme så må det max være 2-3 sider med tilhørende læsevejledning.  

Der arbejdes i faste studiegrupper som er lavet af kontaktlærerne, når der arbejdes med den større opgave.

Eleverne skal løse den tilhørende opgave omkring køn og ligestilling. Eleverne vælger selv 2-3 artikler og videoer ud fra det supplerende materiale og på baggrund af denne empiri besvarer de opgavens problemstillinger. Eleverne udarbejder underspørgsmål de vil besvare.  

Hver gruppe fremlægger deres undersøgelse for læreren og får mundtlig feedback efterfølgende. Fremlæggelsen er en del af elevernes portefølje til en videre eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Alle forløb samlet beskrivelse

se vedhæftet beskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer