Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lykke Rømer
|
Hold
|
2024 1k24 sa (1k24 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Køn og ligestilling i det senmoderne
Forløbet er gennemført i grundforløbet
Dette forløb har køn og ligestilling som tema. Forløbet har 3 under temaer og målet er at eleverne introduceres til emnet og stifter bekendtskab med emnet ud fra en politologisk, økonomisk og sociologisk optik. Samtidig er det målet at eleverne påbegynder at tilegne sig en række studietekniske og metodiske kompetencer og vi har fokus på at lære eleverne at tænke og arbejde samfundsfagligt og arbejde i gymnasiefaglig kontekst. Derfor vil en del af tiden også blive brugt til netop dette, så de har et stærkt afsæt for den fremadrettede undervisning. Det studietekniske elementer indarbejdes i hvert modul og derfor er der også et begrænset pensum, der forventes gennemført.
Tema 1: Køn og opdragelse
Socialisering, biologisk kontra socialt køn, flere køn, kønsdebatten. Forskellige politiske holdninger til Køn og kønnethed.
Tema 2: Ulige betingelser
Lønforskelle, sundhed, barsel, værnepligt, karakterforskelle, børnepenge, politiske holdninger til strukturelle uligheder
Tema 3: Svær kønnet ungdom
Abort, dating, mistrivsel, druk, misbrug, kropsopfattelser, mental load, forventninger /normer til henholdsvis piger og drenge i ungdomslivet.
Tema 4: Metode
arbejde med en opgave med problemstilling i løbet af undervisningen og præsentere væsentligste fund i dette arbejde
Vi arbejder lektiefrit/lektielet. Det er en forudsætning at vi alle forsøger at indfri dette, fordi eleverne evaluerer lektiefri undervisning meget positivt. Og
Lære at bruge og slå op i bogen
Læseteknik. Give konkrete anvisninger til hvordan de skal læse en tekst. Giver I lektier for så er det et imperativ at I giver anvisninger til hvordan de skal læse.
Træning af tabellæsning og kvantiativ materiale.
Eleverne introduceres i dette forløb til en række begreber: (her kan vi sammen aftale hvad der ellers mangler)
Biologisk og socialt køn og juridisk køn
ligestilling (formel og reel)
kønsroller og kønsrollenormer,
socialiseringsbegrebet
normer og gruppeadfærd,
Det kønsopdelt arbejdsmarked, uddannelsesvalg,
samtykkelov
Faglige mål der delvist indfries
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) afsnit 1 og 1.1 (handler om hvad faget samfundsfag er)
1. gang : Kernestof til opdragelse til Køn samlet pensum 5 normalsider plus de to videoer. Ca 6 minutter
Kapitel 2: Samfundsfag ‒ Køn, er det så vigtigt? | Flere sider af køn (frydenlund.dk) Kapitel 2 til og med afsnit 2.2.3
2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.2.1 Det ufødte barn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
(3643) Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories - YouTube
2.2.2 Den primære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.2.3 Den sekundære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Debatfilm - Luk Samfundet Op (transpersoners rettigheder)
Kernestof til temaet Ulige betingelser: (5.5
2.3.4 ‘Taberdrenge’ og ‘vinderpiger’ | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.4.1 Fravær fra arbejdspladsen | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.4.2 Nye rettigheder til mænd | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.6 Sundhed og levealder | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Evt: Ligestilling - Danmarks Statistik (dst.dk)
Kernestof til : Svær kønnet ungdom: (6 normalsider)
- 2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.3.3 #MeToo | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.5 Samtykkelov | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.8 Opbrud i kønstænkning | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Supplerende stof:
- DR (1. maj 2024): Ligestilling og længere tid i trøjen: Forstå den nye værnepligt
- Zetland (27. april 2024): “Er det en prinsesse eller en fodboldspiller derinde?”
- DR (5. juni 2024): Tre byd på mandens mentale byrder
I denne del er det især det supplerende artikler der vil danne grundlag for undervisningen samt det allerede gennemgåede stof om opdragelse. Fx kønnet opdragelse i afsnit 1
Arbejdsformer:
Der arbejdes med lektielet/lektiefri undervisning. Der læses i klassen og gives der lektier for derhjemme så må det max være 2-3 sider med tilhørende læsevejledning.
Der arbejdes i faste studiegrupper som er lavet af kontaktlærerne, når der arbejdes med den større opgave.
Eleverne skal løse den tilhørende opgave omkring køn og ligestilling. Eleverne vælger selv 2-3 artikler og videoer ud fra det supplerende materiale og på baggrund af denne empiri besvarer de opgavens problemstillinger. Eleverne udarbejder underspørgsmål de vil besvare.
Hver gruppe fremlægger deres undersøgelse for læreren og får mundtlig feedback efterfølgende. Fremlæggelsen er en del af elevernes portefølje til en videre eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Alle forløb samlet beskrivelse
se vedhæftet beskrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have løst denne opgave (Demokrati hvad er det?) i studiegruppen fra i fredags og alle elever skal ligge besvarelsen op på dette moduls elevfeedback. I finder svarene under afsnit 6.1 -6.3 Øvelsesopgaver | LUK SAMFUNDET OP!
-
læs følgende afsnit 6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab | LUK SAMFUNDET OP!
-
madpakker.docx
-
I skal have læst følgende afsnit til idag; 2.2: Normer, sociale roller og social kontrol | LUK SAMFUNDET OP! og I skal svare på følgende spørgsmål inden timen og de skal ligge i elevfeedback.
-
I timen ser vi sammen et afsnit af mitcfu - Alt for kliken ( 2 ) og den skal I lave en analyse af med brug af begreberne ovenfor.
-
arbejdsgrupper til filmen.png
-
dag 3 - Hjælpeark til caseanalyse af dokumentaren alt for kliken.docx
-
vi arbejder med caseanalysen med afsæt i dokumentaren fra sidst. I skal også have læst følgende afsnit til idag. 2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet | LUK SAMFUNDET OP! og I skal have set videoen i kapitlet. Vi ses :-)
-
Microsoft Forms
-
I skal have læst afsnittet om front stage/back stage. I skal have uploadet jeres analyse i elev feedback og sammen gennemgår vi jeres analyse. Derfor skal I lave analysen færdig derhjemme. I skal have forholdt jer til følgende
-
læs afsnit 3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP! til dagens time. I skal kunne redegøre for følgende begreber skriftligt uden brug af bog og hjælpemidler.
-
læs følgende afsnit og fremhæv de vigtigste begreber hos Ziehe. I skal kunne begreberne uden hjælp af bog og computer lige som sidst.
-
Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet | Samfundsfag C
-
spørgsmål 6- Identitetsdannelse i det senmoderne samfund 1l.docx
-
13. Økonomiens grundbegreber | Samfundsfag C efter dette modul har I styr på
-
læs kapitel 12 og svar på følgende spørgsmål
-
læs kapitel 12 i 12. Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C og lav opgaven 12.2 og 12.14 husk I fik tid i timen til at lave det og læse sidste fredag.
-
Se følgende videoer om velfærdsmodellerne: https://youtu.be/BArhWq7ZZYY og læs afsnit 16. Velfærdsmodeller | Samfundsfag C Løb opgaverne 16.1 mundtligt igennem
-
kapitel i kureer 18.1 plus 18.2 samt 18.3 og 18.5 og 18.6 https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1024
-
lektie til i dag er afsnit 18.3 samt 18.5 og 18.6. Overvej hvilke økonomiske politikker eller tiltag politikerne bør tage for at sikre dansk økonomi fremadrettet. 18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
-
2. De politiske partier | Samfundsfag C Vi læser og arbejder med hele kapitlet undtagen det om EU
-
I skal have styr på kapitel 1 og 2 og de relevante afsnit som vi arbejdede med sidste gang. I skal have læst artiklen herunder til timen.
-
surveybanken
-
temaopgave- ulighed (4).docx
-
https://mitcfu.dk/
-
I skal være på skolen og arbejde med projektet
-
Luk samfundet op kapitel 1, 2,3 (se note for forklaring)
-
gruppe 1: 8.20: August, Sverke, Mads og Mathias, Jacob
-
12.00 Anton, Christian, christian, max og viktor
-
I skal have læst og set på kapitel 1, 2 og 3 i luk samfundet op. Vi ser på 2 eksamensopgaver i disse to emner fra sidste år og I får mulighed for i grupper at diskutere hvad man skal gøre- tage med ind til fremlæggelse. I skal have læst de to eksamen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145074",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145074",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145074"
}