Titel
4
|
4. Valg og vælgeradfærd i et demokratisk samfund
Dette forløb har haft et todelt fokus: ét på partisiden, herunder de klassiske ideologier (socialisme, konservatisme og liberalisme + socialliberalisme) samt fordelings- og værdipolitik. Det andet fokus har været på vælgersiden, herunder kerne- og marginalvælger.
Eleverne har afslutningsvis arbejdet projektorienteret med et tildelt parti på en lang række parametre, herunder valgresultat, mærkesager og medieomtale. Eleverne har derefter præsenteret deres research.
Kernestof
Samfundsfag C, Systime.
Kapitel 1: Ideologi
1.1 Hvad er en ideologi? (1,6 s.)
1.2 Grundlæggende ideologier (0,5 s.)
Liberalisme (2,9 s.)
Socialisme (3 s.)
Socialliberalisme (2,1 s.)
Konservatisme (2,2 s.)
(12,3 sider)
Kapitel 2 De politiske partier
2.1 De politiske partier (2 s)
2.2 Inddeling af partierne
Inddeling efter ideologipolitik (1,1 s)
Inddeling efter fordelingspolitik (0,8 s)
Inddeling efter værdipolitik (1,4 s)
Inddeling efter magtpolitik (0,9 s)
Partierne og EU (0,6 s)
(4,8 s)
2.4 Partiernes adfærd (0,8 s)
Molins model (1 s)
(1,8 s)
Kapitel 3 Politisk deltagelse og vælgeradfærd
3.1 Politisk deltagelse (1,3 s)
3.2 Politisk deltagelse gennem institutioner
Valgdeltagelse og partimedlemsskab (0,6 s)
Vælgeradfærd (1 s)
Politikerlede (0,6 s)
3.3 Politisk deltagelse i konkrete situationer
Den politiske forbruger (0,7 s)
(4,2 s)
Kapitel 5 Grundloven og magtens tredeling
5.1 Grundloven (0,7 sider)
Borgernes rettigheder (2,2 sider)
Borgernes pligter (1,2 sider)
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (0,9 s.)
Magtens tredeling (1,5 s.)
5.4 EU og lovgivningen i Danmark (2 sider)
I alt: 8,5 sider,
Luk samfundet op! (Systime)
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab (0.4 s.)
6.1: Politik og politiske styreformer (1,1 s.)
6.2: Hvad er et demokrati? (1,6 s.)
6.3 Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati (2,5 s.)
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab (4,2 s.)
Statsborger, medborger og modborger (3,1 s.)
(12,9 sider)
I alt 46,5 sider
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Kernestof
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier (De klassiske: Liberalisme, Socialisme og konservatisme + Socialliberalisme)
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.”
|