Holdet 2024 1v24 sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Sofie Paludan
Hold 2024 1v24 sa (1v24 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb # 1: Grundforløb - ligestilling
Titel 2 Forløb#2: Demokrati og parlament
Titel 3 Forløb#3 Økonomi i velfærdsstaten
Titel 4 Forløb#4 Velfærdsstatens ramme Globalisering+klima
Titel 5 Forløb#5 Dit mediebillede i foråret 2025
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb # 1: Grundforløb - ligestilling

Dette forløb har køn og ligestilling som tema. Forløbet har 3 under temaer og målet er at eleverne introduceres til emnet og stifter bekendtskab med emnet ud fra en politologisk, økonomisk og sociologisk optik. Samtidig er det målet at eleverne påbegynder at tilegne sig en række studietekniske og metodiske kompetencer og vi har fokus på at lære eleverne at tænke og arbejde samfundsfagligt og arbejde i gymnasiefaglig kontekst. Derfor vil en del af tiden også blive brugt til netop dette, så de har et stærkt afsæt for den fremadrettede undervisning. Det studietekniske elementer indarbejdes i hvert modul og derfor er der også et begrænset pensum, der forventes gennemført.  


Tema 1: Køn og opdragelse

Tema 2: Ulige betingelser

Tema 3: Svær kønnet ungdom

Tema 4: Metode   

Eleverne introduceres i dette forløb til en række begreber: (her kan vi sammen aftale hvad der ellers mangler)

- Biologisk og socialt køn og juridisk køn
- ligestilling (formel og reel)  
- kønsroller og kønsrollenormer,  
- socialiseringsbegrebet  
- normer og gruppeadfærd,
- Det kønsopdelt arbejdsmarked, uddannelsesvalg,
- samtykkelov

Faglige mål der delvist indfries

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå

- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof

Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) afsnit 1 og 1.1 (handler om hvad faget samfundsfag er)

1. gang : Kernestof til opdragelse til Køn  samlet pensum 5 normalsider plus de to videoer. Ca 6 minutter

Kapitel 2: Samfundsfag ‒ Køn, er det så vigtigt? | Flere sider af køn (frydenlund.dk) Vi bruger i år denne bog da emnerne i denne bog passer bedre til de vi har aftalt.  Kapitel 2 til og med afsnit 2.2.3  

2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.2.1 Det ufødte barn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)  

(3643) Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories - YouTube

2.2.2 Den primære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

2.2.3 Den sekundære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

Debatfilm - Luk Samfundet Op   (transpersoners rettigheder)



Kernestof til temaet Ulige betingelser:   (5.5 normalsider)

2.3.4 ‘Taberdrenge’ og ‘vinderpiger’ | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.4.1 Fravær fra arbejdspladsen | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.4.2 Nye rettigheder til mænd | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.6 Sundhed og levealder | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Evt: Ligestilling - Danmarks Statistik (dst.dk)

Kernestof til : Svær kønnet ungdom: (6 normalsider)  

- 2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.3.3 #MeToo | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.5 Samtykkelov | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.8 Opbrud i kønstænkning | Flere sider af køn (frydenlund.dk)

Supplerende stof:  

- DR (1. maj 2024): Ligestilling og længere tid i trøjen: Forstå den nye værnepligt   
- Zetland (27. april 2024): “Er det en prinsesse eller en fodboldspiller derinde?”
- DR (5. juni 2024): Tre byd på mandens mentale byrder  

I denne del er det især det supplerende artikler der vil danne grundlag for undervisningen samt det allerede gennemgåede stof om opdragelse. Fx kønnet opdragelse i afsnit 1



Arbejdsformer:  

Der arbejdes med lektielet/lektiefri undervisning. Der læses i klassen og gives der lektier for derhjemme så må det max være 2-3 sider med tilhørende læsevejledning.  

Der arbejdes i faste studiegrupper som er lavet af kontaktlærerne, når der arbejdes med den større opgave.

Eleverne skal løse den tilhørende opgave omkring køn og ligestilling. Eleverne vælger selv 2-3 artikler og videoer ud fra det supplerende materiale og på baggrund af denne empiri besvarer de opgavens problemstillinger. Eleverne udarbejder underspørgsmål de vil besvare.  

Hver gruppe fremlægger deres undersøgelse for læreren og får mundtlig feedback efterfølgende. Fremlæggelsen er en del af elevernes portefølje til en videre eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2: Demokrati og parlament

Forløbet introducerer til at forstå politik på statsniveau. Ideologier og partier behandles, herunder blandingsideologier. Desuden parlamentarisme, magtens 3-deling, beslutningsprocesser og lovdannelse, incl. Molins model.

Følgende mål har i særlig grad været i fokus i forløbet:

* Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå

* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.

* Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber nvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

* Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

̶* Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer


Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Økonomi i velfærdsstaten

Forløbet introducerer til basal makroøkonomi, og derefter til de 3 velfærdsmodeller.

Følgende faglige mål opfyldes:

* anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå

* anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer

* undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶
* undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

* undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer

* formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

* argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.



Kernestof Politiske ideologier
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund̶
Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Kvantitativ og kvalitativ metode.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Velfærdsstatens ramme Globalisering+klima


I forlængelse af forrige forløb skal de rammevilkår for velfærdsstaten undersøges, som udgøres af udefrakommende pres på velfærdsudgifterne, forklaret med globalisering og klimaændringer. FN, EU og NATO som relevante internationale fora for samarbejde og alliancer præsenteres.

Dette forløb har en sammenfattende funktion, hvor de præsenterede begreber og perspektiver inddrages på tværs af område, og individuel informationssøgning gennemføres her.


Faglige mål:
* Formidle indholdet i enkle modeller og tabeller ̶formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fag-lige begreber

*argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold ̶

* undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.

* undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæs-sige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer

* ̶formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge



Kernestof:
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Dit mediebillede i foråret 2025


Forløbet handlede om medier og kulminerede med et tværfagligt forløb med informatik, hvor eleverne undersøgte en politikers brug af sociale medier og analyserede dette fra hvert fags vinkel.
Forløbet fokuserede på medialisering og sociale medier, hvor elevernes eget medieforburg er størst. Trykte medier og TV blev også inddraget.

Følgende faglige mål har i særlig grad været i fokus i forløbet:

̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber


Følgende kernestof har været inddraget:
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- identitetsdannelse og socialisering
̶  sociale og kulturelle forskelle.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer