Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Sofie Paludan
|
Hold
|
2024 1v24 sa (1v24 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb # 1: Grundforløb - ligestilling
Dette forløb har køn og ligestilling som tema. Forløbet har 3 under temaer og målet er at eleverne introduceres til emnet og stifter bekendtskab med emnet ud fra en politologisk, økonomisk og sociologisk optik. Samtidig er det målet at eleverne påbegynder at tilegne sig en række studietekniske og metodiske kompetencer og vi har fokus på at lære eleverne at tænke og arbejde samfundsfagligt og arbejde i gymnasiefaglig kontekst. Derfor vil en del af tiden også blive brugt til netop dette, så de har et stærkt afsæt for den fremadrettede undervisning. Det studietekniske elementer indarbejdes i hvert modul og derfor er der også et begrænset pensum, der forventes gennemført.
Tema 1: Køn og opdragelse
Tema 2: Ulige betingelser
Tema 3: Svær kønnet ungdom
Tema 4: Metode
Eleverne introduceres i dette forløb til en række begreber: (her kan vi sammen aftale hvad der ellers mangler)
- Biologisk og socialt køn og juridisk køn
- ligestilling (formel og reel)
- kønsroller og kønsrollenormer,
- socialiseringsbegrebet
- normer og gruppeadfærd,
- Det kønsopdelt arbejdsmarked, uddannelsesvalg,
- samtykkelov
Faglige mål der delvist indfries
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) afsnit 1 og 1.1 (handler om hvad faget samfundsfag er)
1. gang : Kernestof til opdragelse til Køn samlet pensum 5 normalsider plus de to videoer. Ca 6 minutter
Kapitel 2: Samfundsfag ‒ Køn, er det så vigtigt? | Flere sider af køn (frydenlund.dk) Vi bruger i år denne bog da emnerne i denne bog passer bedre til de vi har aftalt. Kapitel 2 til og med afsnit 2.2.3
2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.2.1 Det ufødte barn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
(3643) Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories - YouTube
2.2.2 Den primære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.2.3 Den sekundære socialisering | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Debatfilm - Luk Samfundet Op (transpersoners rettigheder)
Kernestof til temaet Ulige betingelser: (5.5 normalsider)
2.3.4 ‘Taberdrenge’ og ‘vinderpiger’ | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.4.1 Fravær fra arbejdspladsen | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.4.2 Nye rettigheder til mænd | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
2.6 Sundhed og levealder | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Evt: Ligestilling - Danmarks Statistik (dst.dk)
Kernestof til : Svær kønnet ungdom: (6 normalsider)
- 2.3.1 Sprog og forventninger til køn | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.3.3 #MeToo | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.5 Samtykkelov | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
- 2.8 Opbrud i kønstænkning | Flere sider af køn (frydenlund.dk)
Supplerende stof:
- DR (1. maj 2024): Ligestilling og længere tid i trøjen: Forstå den nye værnepligt
- Zetland (27. april 2024): “Er det en prinsesse eller en fodboldspiller derinde?”
- DR (5. juni 2024): Tre byd på mandens mentale byrder
I denne del er det især det supplerende artikler der vil danne grundlag for undervisningen samt det allerede gennemgåede stof om opdragelse. Fx kønnet opdragelse i afsnit 1
Arbejdsformer:
Der arbejdes med lektielet/lektiefri undervisning. Der læses i klassen og gives der lektier for derhjemme så må det max være 2-3 sider med tilhørende læsevejledning.
Der arbejdes i faste studiegrupper som er lavet af kontaktlærerne, når der arbejdes med den større opgave.
Eleverne skal løse den tilhørende opgave omkring køn og ligestilling. Eleverne vælger selv 2-3 artikler og videoer ud fra det supplerende materiale og på baggrund af denne empiri besvarer de opgavens problemstillinger. Eleverne udarbejder underspørgsmål de vil besvare.
Hver gruppe fremlægger deres undersøgelse for læreren og får mundtlig feedback efterfølgende. Fremlæggelsen er en del af elevernes portefølje til en videre eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Demokrati og parlament
Forløbet introducerer til at forstå politik på statsniveau. Ideologier og partier behandles, herunder blandingsideologier. Desuden parlamentarisme, magtens 3-deling, beslutningsprocesser og lovdannelse, incl. Molins model.
Følgende mål har i særlig grad været i fokus i forløbet:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
* Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber nvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
* Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
̶* Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Der er ingen lektier til 1. gang.
-
I undervisningen arbejder vi med arbejdsspørgsmål til lektien:
-
Læs 7.1 i Samfundsfag C, om Demokrati og Diktatur.
-
I undervisningen skal vi arbejde med disse arbejdsspørgsmål, som vi samler op på i fællesskab:
-
Læs kap. 7.2: https://samfc.systime.dk/?id=257
-
Samf sygeopgave 3.docx
-
I undervisningen skal I arbejde videre med modellen:
-
Til sidst skal vi definere populisme.
-
Læs om Molins model, og resten af siden.
-
Nogen finder dette til til Molins model lettere at forstå:
-
I undervisningen skal bordene lave en præsentation af følgende 6 parter, som fordeles 1 per bord:
-
Læs om partierne på dette link inden modulet: https://samfc.systime.dk/?id=245
-
I skal selv give jeres gruppe lektier for.
-
I undervisningen skal I også dele jeres handout m Sofie, der læser det, inden det gives til de andre i klassen. De er lektie til næste gang, hvis ikke I får dem læst i undervisningen i dag.
-
Alle skal læse handouts til alle partier, og forberede sig på egen rolle i debatten.
-
I kan læse om blandingsideologier i denne tekst. VI gennemgik den ikke i forløbet, men I fik den til repetition, til overskuelighed
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Økonomi i velfærdsstaten
Forløbet introducerer til basal makroøkonomi, og derefter til de 3 velfærdsmodeller.
Følgende faglige mål opfyldes:
* anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
* anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
* undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶
* undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
* undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
* formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
* argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof Politiske ideologier
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund̶
Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Velfærdsstatens ramme Globalisering+klima
I forlængelse af forrige forløb skal de rammevilkår for velfærdsstaten undersøges, som udgøres af udefrakommende pres på velfærdsudgifterne, forklaret med globalisering og klimaændringer. FN, EU og NATO som relevante internationale fora for samarbejde og alliancer præsenteres.
Dette forløb har en sammenfattende funktion, hvor de præsenterede begreber og perspektiver inddrages på tværs af område, og individuel informationssøgning gennemføres her.
Faglige mål:
* Formidle indholdet i enkle modeller og tabeller ̶formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fag-lige begreber
*argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold ̶
* undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
* undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæs-sige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
* ̶formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
Kernestof:
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Dit mediebillede i foråret 2025
Forløbet handlede om medier og kulminerede med et tværfagligt forløb med informatik, hvor eleverne undersøgte en politikers brug af sociale medier og analyserede dette fra hvert fags vinkel.
Forløbet fokuserede på medialisering og sociale medier, hvor elevernes eget medieforburg er størst. Trykte medier og TV blev også inddraget.
Følgende faglige mål har i særlig grad været i fokus i forløbet:
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Følgende kernestof har været inddraget:
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skim det materiale, du havde i grundforløbet, så du har et overblik over, hvad du lærte i det forløb, og hvad de centrale begreber er.
-
Dan dig et overblik over forløbet "Demokrati og Parlament", så du kander begreberne fra forløbet, og ved, hvor du kan læse definitioner af dem.
-
image.png
-
I grupper skal I forberede en eksamen i Prøvexamspm apr2025.docx eksamensspørgsmål.
-
Prøvexamspm apr2025.docx
-
Dan dig et overblik over forløbet "Økonomi i velfærdstaten", så du kander begreberne fra forløbet, og ved, hvor du kan læse definitioner af dem.
-
Afsnit
-
Dan dig et overblik over forløbet "Velfærdsstatens ramme Globalisering+klima", så du kander begreberne fra forløbet, og ved, hvor du kan læse definitioner af dem.
-
Dan dig et overblik over forløbet "Dit mediebillede i foråret 2025", så du kander begreberne fra forløbet, og ved, hvor du kan læse definitioner af dem.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145077",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145077",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145077"
}