Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Merethe Nørgaard
|
Hold
|
2024 1c24 if (1c24 if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kunstig intelligens og etik
I forløbet har eleverne arbejdet med nytænkende teknologi og etik
Eleverne har forholdt sig til ny teknologi og etiske problemstillinger i forhold til denne.
Begreber:
Etik
Kunstig intelligens
Materialer:
Supplerende artikler:
https://videnskab.dk/teknologi/hvad-er-kunstig-intelligens-ai-egentlig/
Udklip fra artikel omkring etik, fra etisk råds hjemmeside
DR dokumentar: mennesket vs. AI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Databaser
Der er blevet arbejdet med begrebet data og 4 forskellige datatyper: heltal, decimaltal, tegn og tekst, boolske værdier.
En grundlæggende forståelse af hvad en databaser er og kan bruges til.
Eleverne har arbejdet med struktureringen af data i et E/R diagram herunder begreberne:
E/R diagram
Entitet, relation, attribut
Nøgle attribut
Relationsgrad
Materiale:
Ibogen (informatik (2017) - systime)
Databser: https://informatik.systime.dk/?id=p1134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
IT-Sikkerhed
Eleverne har arbejdet med IT-sikkerhed. Særligt med fokus på elevens egen digitale sikkerhed.
Vi har beskæftiget os med nedenstående emner:
Persondatalov
GDPR
Cookies
Adgangskontrol
Fortrolighed, integritet og tilgængelighed
Kryptering
Phishing scam
Virus
Materiale:
Ibogen (informatik (2017)- systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p528 (IT sikkerhed)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Programmering
Eleverne har arbejdet med forskellige begreber indenfor programmering, og på den baggrund udviklet et mindre reklamespil i Scratch.
Begreber:
Variable
Kontrolstrukturer:
Sekvens
Forgrening
Løkke
Materiale:
Ibogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IT-politik i en virksomhed
I forlængelse af IT-sikkerhed har eleverne arbejdet med digital sikkerhed hos virksomheder. Eleverne har har arbejdet med begrebet IT-politik.
Eleverne har valgt en virksomhed og udviklet en IT-politik på skrift. Denne er efterfølgende lavet til en interaktiv skærm opsat efter designteorierne AIDA og gestaltlovene.
Begreber:
IT-politik
AIDA modellen
Gestaltlovene (nærhed, lighed, forbundethed, lukkethed, figur og baggrund)
Materiale:
Ibogen (informatik (2017) -systime)
IT-politik i en virksomhed: https://informatik.systime.dk/?id=p1058
Gestaltlovene: https://informatik.systime.dk/?id=p1132
AIDA: https://informatik.systime.dk/?id=c3436
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SO1
SO1 forløb
Tværfagligt forløb om digitalisering med Samfundsfag, Dansk og Informatik.
Eleverne arbejder med politisk kommunikation på sociale medier.
Eleverne har i informatik arbejdet med vælgerbeskrivelse, modalitet/multimodalitet og udvikling af interaktive prototyper i PowerPoint
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Innovation i IT
Eleverne har arbejdet med innovationsbegrebet i IT. Herunder vurderet om et IT-system eller IT-produkt er innovativt. Hvilken form for innovation ud fra 4p modellen og hvilken grad af innovation (radikal eller inkrementel)
Begreber:
Innovation
4p modellen
Radikal og inkrementel innovation
Materialer:
Ibogen (informatik (2017) - systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p1020
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Grundforløb
Grundforløbets periode er fra skolestart til og med uge 44.
Grundforløbet gav eleverne et indblik i informatikfagets projektorienteret opbygning.
Eleverne har arbejdet gennem de tre udviklingsfaser: planlægning, udarbejdelse og evaluering.
De har i grupper udarbejdet en prototype til en app. De har arbejdet med både low og high fidelity prototyper. Temaet i grundforløbet har været deleøkonomi.
Begreber
Planlægningsfasen: brainstorm, kravspecifikation, målgruppe
Udarbejdelsesfasen: interaktionsdesign (skitse, diagrammer, prototype, brugervenlighed)
Evalueringsfasen: test
Materiale:
Ibogen på systime Informatik (2017)
Planlægning: https://informatik.systime.dk/?id=p1064
Udarbejdelse: https://informatik.systime.dk/?id=p1100
Evaluering: https://informatik.systime.dk/?id=p1049
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145082",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145082",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470145082"
}