Holdet 2024 1q24 if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Michael Larsen
Hold 2024 1q24 if ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 IT-politik i en virksomhed
Titel 2 Kunstig intelligens og etik
Titel 3 Programmering
Titel 4 IT-sikkerhed
Titel 5 Databaser
Titel 6 App lab projekt
Titel 7 Grundforløb
Titel 8 Innovation i IT

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 IT-politik i en virksomhed

I forlængelse af IT-sikkerhed har eleverne arbejdet med digital sikkerhed hos virksomheder. Eleverne har har arbejdet med begrebet IT-politik.

Eleverne har valgt en virksomhed og udviklet en IT-politik på skrift. Denne er efterfølgende lavet til en interaktiv skærm opsat efter designteorierne AIDA og gestaltlovene.

Begreber:
IT-politik
AIDA modellen
Gestaltlovene (nærhed, lighed, forbundethed, lukkethed, figur og baggrund)

Materiale:
Ibogen (informatik (2017) -systime)
IT-politik i en virksomhed: https://informatik.systime.dk/?id=p1058
Gestaltlovene: https://informatik.systime.dk/?id=p1132
AIDA: https://informatik.systime.dk/?id=c3436
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Kunstig intelligens og etik

I forløbet har eleverne arbejdet med nytænkende teknologi og etik
Eleverne har forholdt sig til ny teknologi og etiske problemstillinger i forhold til denne.


Begreber:
Etik
Kunstig intelligens

Materialer:
Supplerende artikler:
https://videnskab.dk/teknologi/hvad-er-kunstig-intelligens-ai-egentlig/
Udklip fra artikel omkring etik, fra etisk råds hjemmeside  







Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Programmering

Eleverne har arbejdet med forskellige begreber indenfor programmering, og på den baggrund udviklet et mindre reklamespil i Scratch.

Begreber:
Variable
Kontrolstrukturer:
Sekvens
Forgrening
Løkke

Materiale:
Ibogen
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 IT-sikkerhed

Eleverne har arbejdet med IT-sikkerhed. Særligt med fokus på elevens egen digitale sikkerhed.
Vi har beskæftiget os med nedenstående emner:
Persondatalov
GDPR
Cookies
Adgangskontrol
Fortrolighed, integritet og tilgængelighed
Kryptering
Hacking og hackere
Virus
Klient-server arkitektur

Materiale:
Ibogen (informatik (2017)- systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p528 (IT sikkerhed)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Databaser

Der er blevet arbejdet med begrebet data og 4 forskellige datatyper: heltal, decimaltal, tegn og tekst, boolske værdier.
En grundlæggende forståelse af hvad en databaser er og kan bruges til.
Eleverne har arbejdet med struktureringen af data i et E/R diagram herunder begreberne:
E/R diagram
Entitet, relation, attribut
Nøgle attribut
Relationsgrad

Materiale:
Ibogen (informatik (2017) - systime)
Databser: https://informatik.systime.dk/?id=p1134
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 App lab projekt

Projekt hvor eleverne skal udarbejde et interaktionsdesign til en app i programmet app lab som kan bruges af eleverne på Køge handelsskole.

Appen skal kunne løse/afhjælpe et problem, som eleverne kan have i løbet af deres skoledag eller i andre skolerelateret sammenhænge.

App lab er udviklet i app lab

Til at udvikle systemet, skal eleverne arbejde med den iterative proces gennem de tre faser: planlægning, udarbejdelse og evaluering.


Materiale
Case
Ibogen
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 7 Grundforløb

Grundforløbets periode er fra skolestart til og med uge 44.

Grundforløbet gav eleverne et indblik i informatikfagets projektorienteret opbygning.
Eleverne har arbejdet gennem de tre udviklingsfaser: planlægning, udarbejdelse og evaluering.
De har i grupper udarbejdet en prototype til en app. De har arbejdet med både low og high fidelity prototyper. Temaet i grundforløbet har været at udvikle en instruktionsapp. Prototypen er udviklet i app lab.

Begreber
Planlægningsfasen: brainstorm, kravspecifikation, målgruppe
Udarbejdelsesfasen: interaktionsdesign (skitse, diagrammer, prototype, brugervenlighed)
Evalueringsfasen: test

Materiale:
Ibogen på systime Informatik (2017)
Planlægning: https://informatik.systime.dk/?id=p1064
Udarbejdelse: https://informatik.systime.dk/?id=p1100
Evaluering: https://informatik.systime.dk/?id=p1049
Ca 10. ns
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 Innovation i IT

Eleverne har arbejdet med innovationsbegrebet i IT. Herunder vurderet om et IT-system eller IT-produkt er innovativt. Hvilken form for innovation ud fra 4p modellen og hvilken grad af innovation (radikal eller inkrementel)

Begreber:
Innovation
4p modellen
Radikal og inkrementel innovation

Materialer:
Ibogen (informatik (2017) - systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p1020
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning