X - Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/FRB1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Mulernes Legatskole
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Anna Lærke Hansen
Hold
2022 FR/FRB1 (
2g FRB1
,
3g FRB1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Les contes de fée
Titel 2
La Famille
Titel 3
La francophonie
Titel 4
L'amour et la jeunesse
Titel 5
L'amitié
Titel 6
la deuxième guerre modiale
Titel 7
Être different
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Les contes de fée
I forløbet har vi arbejdet med eventyrgenren og læse forskellige kendte eventyr.
Grammatik fokus: Passé composé
Materialer:
Cendrillon
Blanche Neige
Willy Williams "Ego" (tekst + musikvideo)
Onenote
Minlæring
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Vi skal lave en skriveøvelse med ordene fra quizletten om "les sentiments" - I kan med fordel repetere den inden timen https://quizlet.com/194814507/des-sentiments-flash-cards/
Da jeg skal afholde fællestime for 1.g/1.hf første halvdel af modulet skal I arbejde selv. I skal lave jeres grammatik præsentation færdig, således at I er HELT KLAR til at fremlægge når jeg kommer tilbage. I må sidde inde i klassen eller ude i sofae
Cendrillon p.1 l.22 - p.2 l.6: Lire et traduire
Lav sætningerne med refleksive verber færdig
Blanche-Niege p.1 l.29 - p.2 l.28 : Lire et traduire
I skal have lavet sætningerne med passé composé - obs. på hvilket hjælpeverbum I skal bruge
Blanche-Niege p.2 l.29 - p.3.l.14: Lire et traduire
Blance Niege p.3 l.15 - p.4 l.20
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La Famille
Forløbet har taget udgangspunkt i filmen "La famille Bélier" hvor vi har arbejdet med undervisningsmateriale til filmen.
Grammatisk fokus: Det relative pronomen
Materiale:
"La famille Bèlier" film + manuskript
Vianney "Beau-papa" (tekst + musikvideo)
Slima "Chez toi" (tekst + musikvideo)
minlæring.dk
ordbogen.com
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Qu'est-ce que tu as fait pendant tes vacances ? Écrivez cinq phrases - attention au passé composé
"La famille Bélier" s.50 "Un resumé du film" læs og oversæt
Lav introduktionsopgaverne til La famille Bélier (s. 4, 5, 6)
"La famille Bélier" scene 2, 3 og 4: lire et traduire
Lav sætningerne med det relative pronomen færdigRepeter evt. det relative pronomen Relative pronominer (Webvisning)
Minlæring
La famille Bélier: lav øvelserne til scene 2,3,4 færdig (s.8-11) færdig
Opgave Une belle course.docx
Asynkront modul. I skal arbejde med filmen "Une belle course" som vi har set i 2. og 3.modul.Se vedhæftede fil. Besvarelsen afleveres i lectio som en aflevering senest onsdag morgen kl.10.00 hvor der føres fravær.
"La famille Bélier" opgaver til scene 8,9 og 10 (s.15-18)
La famille Bélier: lav øvelserne til scene 20 - s.28 + 29. Jeg samler øvehæfterne ind
Vi arbejder videre med det relative pronomen med præpositioner - I skal have lavet sætningerne færdige:
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La francophonie
I forløbet har vi arbejdet med francophonie idet vi har især haft fokus på Canada og Québec.
Materialer:
Entrées s.106-117
Roch Carrier "Le chandail de hockey"
Mommy (film, 2014)
Loic Nottet "Mr/Mme" (tekst + musikvideo)
Indhold
Kernestof:
Øv læsning + oversættelse af teksten til La Francophonie (side 1 i vedhæftede fil)
Francophonie.pdf
lav spørgsmålene til "Le chandail" p.1 færdig
"Le chandail de hockey" p.3 l.10 - slut: Lire + traduire
I skal have lavet spørgsmålene til "Le chandail" (Det er en SKAL lektie!)
Lav sætningerne til det bundne personlige pronomen færdigRepeter oversættelsen af "Mr. Mme" Ny sektion 2 (Webvisning)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
L'amour et la jeunesse
Forløbet har taget udgangspunkt i uddrag fra den canadiske ungdomsroman La triple vie de Charlie"
Grammatisk emne: Det bunde personlige pronomen
Materiale:
Carine Paquin "La triple vie de Charlie" (uddrag: s.11- 17, s.127-131)
"Une belle course" (film, 2023)
Axel Tony "Je t'amais, je t'aime et je t'aimerais" (tekst + musikvideo)
Ycare "Adieu, je t'aime" (tekst + musikvideo)
onenote
minlæring
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Lav sætningerne til det bunde personlige pronomen færdigII - Det bundne personlige pronomen del 2 (Webvisning)
Læs i "La triple vie de Charlie" den første del
Lav spørgsmålene til "La triple vie de Charlie" færdig
Læs i "La triple vie de Charlie" s.127 - 129 l.17. I behøver ikke lave en ord-til-ord oversættelse, men I skal have forstået den grundlæggende handling.
La triple vie de Charlie s.127.pdf
"La triple vie de Charlie" p.129 - 131: Lire et comprendre
"La triple vie de Charlie" lav 5 spørgsmål (en francais) til tekststykket s.129-131
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
L'amitié
Forløbet har taget udgangspunkt i filmen "Intouchables" og det venskab der opleves der. Derudover har vi også arbejdet med sangtekster og været i biografen.
Vi har især haft fokus på den skriftlige dimension og arbejdet med delprøve 1, men også trænet de sproglige kompetencer.
Materialer:
"Intouchables" (film)
Karen Østergaard: Læs en film "Intouchables" (manuskript + øvehæfte)
"No me mirés mas" (sangtekst + musikvideo)
"Une belle course" (film)
La triple vie det Charlie (s.179-183)
minlæring.dk
ordbogen.com
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Qu'est-ce que tu as fait pendant tes vacances ? Écrivez cinq phrases. Attention au passé composé
Lav oversættelsen til "Plus tard" færdig 1gfrbg1 22-23 (Webvisning)
Øv bøjningen af modalverberne Modalverber (Webvisning)"La triple vie de Charlie" p.179-181 l.8: lire et comprendre
La triple vie de Charlie chap. 16.pdf
Fais cinq question pour le texte "la triple vie de Charlie"Lav sætningerne til modalverberne færdig Modalverber (Webvisning)
"La triple vie de Charlie" : læs og forstå sidste del af teksten
Lav spørgsmål til "La triple vie de Charlie" færdig
Intouchables scenes 2 + 3: Lire, traduire et faire des excercises
Lav øvelserne til "intouchables" scènes15,16 og 17 færdig
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
la deuxième guerre modiale
I forløbet har vi med udgangspunkt i historien om "Arlette" arbejdet med 2.verdenskrig i Frankrig og derudover også haft fokus på "La rafle"
Udover et tematisk fokus og har vi også arbejdet med skriftlighed og haft fokus på delprøve 1 og de forskellige elementer i den.
Materialer:
Je m’apelle Arlette (uddrag kap. 1-7)
La rafle (film)
ordbogen.dk
minlæring
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Lav sætningerne med "AT" færdig. NB obs. på infinitivmarkøren Ordet "AT" + Infinitivmarkør (Webvisning)
Læs vedhæftede tekst (på dansk) om 2.verdenskrig i Frankrig
2.verdenskrig i Frankrig.pdf
Lav spørgsmålene til "Je m'appelle Arlette" færdig
Vi starter samtalerne 13.45 med Achwak som den første. linket til samtalen bliver lagt her umiddelbart inden timen
Se vedhæftede plan og onenote " La rafle" (Webvisning)
Undervisning uge 49.docx
Se vedhæftede plan + onenote " La rafle" (Webvisning)
Opsamling på spørgsmålene til "Je m'appelle Arlette" fra før ferien
Repeter verbernes bøjning Regelmæssige verber (Webvisning)
Repeter gloserne til "L'ouef ou la poule" https://quizlet.com/dk/992000793/louef-ou-la-poule-flash-cards/?new
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Être different
Forløbet har taget udgangspunkt i det at være anderledes, idet vi har arbejdet med forskellige tekster, hvor personerne på den ene eller anden måde har været lidt anderledes.
Materialer:
Édouard Louis : en finir avec Eddy Bellegueule (uddrag s.23-27)
Angéle : Balanche ton quoi (tekst + musikvideo)
Maguerite : Les fille, les meufs (tekst)
Indhold
Kernestof:
Opsamling på det neutrale pronomen: Læs eller genlæs power pointen og lav øvelserne færdig Det neutrale pronomen (Webvisning)
"En finir avec Eddy...." p.23: lire et comprendre
Formuler ca. 3 spørgsmål en francais til Mila og Klervi
I arbejder selv. Læs og forstå s.24 i "Eddy Bellegueule" og svar på spørgsmålene i onenote "En finir avec Eddy Bellegueule" Édouard Louis (Webvisning)
Opsamling på spørgsmålene til "En finir avec Eddy Bellegueule" "En finir avec Eddy Bellegueule" Édouard Louis (Webvisning)
Gruppearbejde Paris.docx
Asynkron undervisning. Forberedelse af fremlæggelser i ParisSe vedhæftede opgavebeskrivelse
Virtuel undervisning mandag d.docx
Se vedhæftede opgavebeskrivelse.Opgaven afleveres i dag senest kl.10.00 hvor der føres fravær.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 34,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73446074524", "T": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73446074524", "H": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73446074524" }