Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bas Kanthavanam
|
Hold
|
2024 re/k (2k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
VIGTIG INFO VEDR. EKSAMEN TIL EKSAMINAND OG CENSOR
PRØVEFORM (EKSAMINAND)
Der afholdes en mundtlig prøve på baggrund af en opgave, som består af ukendt bilagsmateriale.
Eksaminationstiden er ca. 24 minutter (inkl. votering). Der gives ca. 24 minutters forberedelsestid /inkl. træking og translokation).
Eksaminationen indledes med eksaminandens præsentation af sin analyse af det udleverede materiale (5-10 minutter), og former sig derefter som en samtale mellem eksaminand og eksaminator med udgangspunkt i opgaven og den gennemførte undervisning.
HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN (EKSAMINAND)
Det er tilladt at anvende hjælpemidler under prøven, også digitale hjælpemidler (dvs. du må gerne tage din computer med til prøven). Men det er forbudt at gå på nettet under prøven. Enhver form for kommunikation med omverdenen under prøven medfører bortvisning fra eksamen!
HVOR FINDER MAN GRUNDTEKSTERNE? (EKSAMINAND)
De grundtekster, som vi har læst i timerne, og som er opgivet i holdets UVB, findes enten i vores grundbøger eller i holdets Onenote. Bibelteksterne kan I også finde her: https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
MOBILTELEFON (EKSAMINAND)
Det er ikke tilladt at medbringe mobiltelefon til prøven. Mobiltelefonen skal deponeres et sted uden for forberedelses- og eksamenslokalet.
TILLADTE NETSTEDER TIL PRØVEN (EKSAMINAND OG CENSOR)
Til prøven giver jeg eksaminanden lov at tilgå holdets Onenote og ordbogen.com via skolens hjemmeside. Ingen andre netsteder tillades under prøven!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion religion og fagets metoder
INTRODUKTION TIL RELIGION
I dette introforløb blev eleverne præsenteret for religionsfagets identitet, formål, metode og væsentlige fagbegreber. Der stilles ingen særskilt opgave i dette forløb, men det forventes, at eleverne trækker viden og begreber fra introduktionsforløbet med over i de andre.
LÆST STOF (”PENSUM”)
Baggrundsmateriale
Lene Madsen et al.: Grundbog til Religion C, s. 14-16, 20 – 22, 316- 318
Dokumentar/klip:
”Emilie var ved at dø…” https://www.tvmidtvest.dk/fortael-mig-om/fmo-brud-med-jehova01
Klip med Rothstein: https://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
VIGTIGE BEGREBER:
• Minimalisme og maksimalise
• Elite og Mainstream
• Fortryllet samfund
• Affortryllet samfund
• Genfortryllet samfund
• Emic/Etic
• Metodisk ateisme
• Sakral og profan
• Axis mundi
• Tabu
• Relikvie
• Kanon
• Myte
• Ritual
MODELLER OG TEORIER
• Ninian Smarts syv dimensioner
• Jan Hjärpes typologi over religiøse aktører
• Teorier om hvorfor mennesker er religiøse
o Deprivationsteori
o Socialiseringsteori
o Teori om rational choice
• Myteteori
• Ritualteori
o Jørgen Podemann-Sørensens ritual-myte-model
o Victur Turnes ritualteori
o Van Genneps treleddede ritualmodel
o Teori om ritualet synæstesi
o Durkheims teori om effervescence
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
FAGLIGT MÅL OG FOKUS:
I dette kristendomsforløb har klassen arbejdet med væsentlige sider af den kristne religion med særlig vægt på den formative periode, Jesu forkyndelse og det rituelle rum. I slutningen af forløbet besøgte vi hhv. en protestantisk kirke og en katolsk kirke i Odense med henblik på at vurdere ligheder og forskelle mellem de to kirkerum.
PLAN OVER FORLØB:
• Introduktion bibelen med fokus på forholdet mellem GT og NT
• Grundmyterne i GT (Oprindelses- og problemmyten)
• Abrahams- og Mosespagt i Det Gamle Testament
• Det jødiske grupperinger i Palæstina på Jesu tid med særlig vægt på farisæerne
• Jesu som vandreprædikant og hans forkyndelsesvirksomhed
• Den historiske Jesus og den mytiske Jesus
• Kristendom fra jødiske sekt til en selvstændig religion
• Martin Luthers reformation med fokus på reformationsteologi
• Protestantisk og katolsk nadverforståelse.
• Folkekirken
FORLØBETS FAGLIGE MÅL
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig
terminologi
• redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og
nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige
begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle
diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og
nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og
håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Baggrundsmateriale
• Allan Poulsen: Kristendom i nutiden, Munksgaard; sider: 9-10, 44-49, 52-64, 133-135, 137-142
• Søren Korshøj: Kristendom - tro og praksis. sider: 207-208, 220-224
Tekster:
• ”Den apostolske trosbekendelse”
• 1. Mos. Kap. 1.1- 2.4: Verdens skabelse og syndefaldet
• ”Dorthee Sölle: Syndefald, Arbejde og kærlighed” i : Allan, Poulsen (m.fl.): Kristendom i nutid; sider: 25-26
• 1.Mos.17.1-14: Omskærelsen; sider: 81-82
• Åbenbaringen på Sinaj: 2.Mos 19,1-6; 29, 1-17, i: Allan Poulsen: Kristendom i nutid, gyldendal; sider: 82
• Omskærelsen 1.mos kap. 17.1-14
• Åbenbaringen på Sinai og de 10 bud 2.mos. 19.1-6-20.1-21
• Markus 1.1-28.
• Matt. 12.1-14: Aksplukningen på sabatten + Helbredelsen af manden med den visne hånd
• Matt. 15.1-20: Spørgsmålet om rent og urent
• Luk. 10.25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
• Matt 5.21 – 48: Bjergprædiken
• Mark. 14.1-2; 14.10-25: Beslutningen om Jesu død og nadveren
• Romerbrev 5.12-18: Adam og Kristus
• Martin Luther: De 95 teser ( i uddrag)
• Martin Luther: Hvad er virkelig gode gerninger?
Supplerende materiale:
”5 skarpe om Jesus”, url: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321405142230
”Nadver”, url: https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Allan Poulsen: Kristendom i nutiden, Munksgaard; sider: 9-10, 44-49, 52-64, 133-135, 137-142
-
”Dorthee Sölle: Syndefald, Arbejde og kærlighed” i : Allan, Poulsen (m.fl.): Kristendom i nutid; sider: 25-26
-
1.Mos.17.1-14: Omskærelsen; sider: 81-82
-
Åbenbaringen på Sinaj: 2.Mos 19,1-6; 29, 1-17, i: Allan Poulsen: Kristendom i nutid, gyldendal; sider: 82
-
Omskærelsen 1.mos kap. 17.1-14 og Åbenbaringen på Sinai og de 10 bud 2.mos. 19.1-6-20.1-21.docx
-
Markus 1.1-28.docx
-
Luk. 10.25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
-
Matt 5.21 – 48: Bjergprædiken
-
Paulus fra Kristendom - tro og praksis. .docx
-
Reformation fra Kristendom - tro og praksis.docx
-
Folkekirken og senmoderne religiøsitet.pdf
-
Ritualer fra Religion C.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
FAGLIGE FOKUS OG MÅL
I dette islanforløb har klassen arbejdet med islams opståen, formative periode, historiske udvikling, centrale dogmer, ritualer og dens nutidige fremkomst. Islams lære, forestillinger og praksisser skal belyses med klassiske såvel som repræsentative tekster. Vi har arbejdet intensivt med hajj-ritualet og femimam.
Plan over forløbet:
• Introduktion til islam og islams religionshistoriske baggrund
• Islams tekster: Koran og hadith
• Islams gudsopfattelse og menneskesyn
• Islams ritualer
• Sharia og debatten om sharia
• Politisk islam og Danmark
• Femimam og Mariammoskeen
LÆST STOF
Baggrundsmateriale:
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, systime; sider: 31-46,59-75, 87-93, 141-147, 167-172, 219-220
Tekster:
• Sura 74: Tildækket
• Malcolm X om valfarten + koranen om valfart
• Det er en muslimsk pligt at deltage aktivt i samfundet
• Mariam moskens manifest
• Kassem Rachid og Aminah Tønnsen: Må kvinder være imamer? Religion.dk. 3.08.2016
Supplerende:
Klip fra DR om Kvindelige imamer. url https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer#!/
”Sharia-zone i Tingbjerg”. url: https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0
Deadline: Hizb ut-Tahirir i fokus – afstandstagen, IS og demokrati. url: https://www.youtube.com/watch?v=YJuMtLJCNU4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
FAGLIGT MÅL OG FOKUS
I dette buddhismeforløb har klassen arbejdet med væsentlige sider af den buddhistiske religion. I forløbet har vi gennemgået:
• Den formative periode med vægt på buddhismens lære og forestillinger
• Buddhismens rituelle og praktiske dimension med vægt på meditation
• Buddhismen munkefællesskab og munkenes rolle i samfundet
• Buddhismen i Vesten med fokus på, hvorfor vesterlændinge tilsyneladende bliver draget af buddhismen. Og for at belyse dette spørgsmål har vi trukket på relevante religionssociologiske teorier samt begreber.
FORLØBETS FAGLIGE MÅL
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
BAGGRUNDMATERIALE
• Anders Nielsen: Buddhisme – introduktion og tekster, systime 2015. side: 19-25, 28-29, 33-40, 45-53, 62-63, 131-136
• Tim Jensen: Forskrifter- munke og lægfolket. url: www.relguide.sdu.dk, 1999
• Karma og samsara fra gads religionsleksikon.docx
• Hanne Friis Johnsen: ”Religiøs identitet i det senmoderne samfund”, ss.57-63, i: KS-bogen
TEKSTER
• Sofie Frei: Lidelsen forsvinder igen, religion.dk. 2009
• Rasmus Fahrendorff: Kritik: Skolebørns stress skal ikke behandles med mindfulness, Kristeligt Dagblad 18.12.2017
• “Nagasena om personlig identitet“
• “Benaresprædikens“
• ”Nirvana” (Udána 80-81), i: Esben Andreasen: Buddhismen.
• ”Nirvana er usammensat”(Milindapanha 270-271), i. Esben Andreasen: Buddhismen.
• Marcus Aggersberg: Fed fed lykke til alle
• Jens Vilstrup: Når man tror på tvivlen. Ud & Se, juni 2007
Dokumentar:
• DR-dokumentar: ”Buddha og milliardæren”, i: https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
• "Buddhas liv" (BBC-dokumentar) fra DR-temalørdag: Buddhas budbringer ( fra min. 2 - min. 52) , url: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000005408&s=43697357&n=1&o=hits
SUPPLERENDE
• Det buddhistiske livshjul (Illustration)
• Ikea-reklame fra 2012
• “A Guided Meditation on the Body, Space, and Awareness with Yongey Mingyur Rinpoche” https://www.youtube.com/watch?v=5GSeWdjyr1c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73446075058",
"T": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73446075058",
"H": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73446075058"
}