X - Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Mulernes Legatskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Bas Kanthavanam, Poul Steiner Jensen, Thomas Ohnesorge
Hold
2024 ks/p (
1p ks/hi
,
1p ks/ks
,
1p ks/re
,
1p ks/sa
,
2p ks/re
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sa- enkeltfaglig: Klimakrisen og Danmark
Titel 2
Grøn danmarkshistorie
Titel 3
Re enkeltfagligt: Buddhisme og senmodernitet
Titel 4
Velfærdshistorie
Titel 5
Flerfaglig: Den danske velfærdsstat
Titel 6
Mellemøstens historie
Titel 7
Sa - enkeltfaglig: Dansk politik hvem bestemmer?
Titel 8
Re enkeltfagligt: Etik og aktiv dødshjælp
Titel 9
Forløb#7
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sa- enkeltfaglig: Klimakrisen og Danmark
Indhold
Kernestof:
I får udleveret et kladdehæfte, som er det I skal bruge til at tage noter i. Medbring desuden bogen "Samfundsfag på Tværs"
Velkommen til samfundsfagsdelen af KS
I får udleveret et kladdehæfte.
Klimaberegner – VedvarendeEnergi
Mandag har Danmark tømt årets lager for naturressourcer
Udflytning - Jens Nielsen.docx
Aarslev.docx
Medbring bogen "samfundsfag på tværs" og dit kladdehæfte
DRTV - Explainer: Derfor er du ligeglad med klimakrisen
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 208-230, 237-239, 249-251, 255-256
gæt en graf.docx
Ved timens start kl. 13.40 skal I være klar på følgende vis: Bogen "samfundsfag på tværs" samt dit kladdehæfte og skriveredskaber skal ligge på bordet. Din telefon skal være placeret i skabet kl. 13.40. Jeg vil notere, hvem af jer, der ikke er klar t
DRTV - Min klimakamp
Ved timens begyndelse skal man have styr på følgende ting:
I timen læses fagligt stof. Der tages noter på udleveret ark. Opsamling via dobbeltcirkler
DRTV - Adnan og de grønne løgne
Fotosafari
Afsnit
,: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 150-153
Medbring bogen samfundsfag på tværs og kladdehæftet samt skriveredskaber
https://vejr.tv2.dk/2024-10-20-ny-rapport-tegner-dyster-fremtid-for-tre-kystbyer-14000-kan-blive-hjemloese
HF læser 30 minutter i modulet
Maria Madsen med flere: KS-bogen 2udg., columbus; sider: 57-61
19331205-gregers_andersen-til-stauning-2.pdf
19331215-johanne-ekebjerg_til_stauning.pdf
19331221-lars-evald-christiansen_til_stauning.pdf
19331213-til-stauning.pdf
Medbring bogen samfundsfag på tværs
2.12.24 Læsefokus.docx
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 4.pdf
COP29 er nu slut – hvad blev landene enige om?
Medbring: bogen: "Samfundsfag på Tværs", alle dine samfundsfagsnoter fx i kladdehæftet samt skriveredskab fx blyant eller kuglepen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grøn danmarkshistorie
Enkeltfagligt forløb i historie
Grundbog: Poul Steiner Jensen: Den grønne Danmarkshistorie, Systime. Heri
- Kapitel 4: "Landbrugsnaturen og det døde hav"
- Kapitel 5: "Klimakrisen"
Fokus
- Vi undersøger hvordan dansk landbrug frem til ca. 1970 har indvundet land og bestræbt sig på at dyrke stadig mere intensivt uden hensyntagen til miljøet
- Vi undersøger hvordan den opkommende miljøbevægelse sammen med en mere miljøbevidst offentlighed fra o. 1970 har forsøgt at regulere landbruget
- Vi ser hvordan landbrugets dyrkning går ud over naturen - og undersøger hvilke løsning som er blevet taget i anvendelse for at begrænse miljøødelæggelserne
Vi sammenligner landbrugsreguleringen med tiltagene i nutidens klimakrise
Indhold
Kernestof:
I får udleveret et kladdehæfte, som er det I skal bruge til at tage noter i. Medbring desuden bogen "Samfundsfag på Tværs"
Velkommen til samfundsfagsdelen af KS
I får udleveret et kladdehæfte.
Klimaberegner – VedvarendeEnergi
Mandag har Danmark tømt årets lager for naturressourcer
Udflytning - Jens Nielsen.docx
Aarslev.docx
Medbring bogen "samfundsfag på tværs" og dit kladdehæfte
DRTV - Explainer: Derfor er du ligeglad med klimakrisen
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 208-230
gæt en graf.docx
Ved timens start kl. 13.40 skal I være klar på følgende vis: Bogen "samfundsfag på tværs" samt dit kladdehæfte og skriveredskaber skal ligge på bordet. Din telefon skal være placeret i skabet kl. 13.40. Jeg vil notere, hvem af jer, der ikke er klar t
DRTV - Min klimakamp
Ved timens begyndelse skal man have styr på følgende ting:
I timen læses fagligt stof. Der tages noter på udleveret ark. Opsamling via dobbeltcirkler
DRTV - Adnan og de grønne løgne
Fotosafari
Afsnit
,: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 150-153
Medbring bogen samfundsfag på tværs og kladdehæftet samt skriveredskaber
https://vejr.tv2.dk/2024-10-20-ny-rapport-tegner-dyster-fremtid-for-tre-kystbyer-14000-kan-blive-hjemloese
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Re enkeltfagligt: Buddhisme og senmodernitet
DET FAGLIGE MÅL OG FOKUS
I dette buddhismeforløb har klassen arbejdet med væsentlige sider af den buddhistiske religion. I forløbet har vi gennemgået:
• Den formative periode med vægt på buddhismens lære og forestillinger
• Buddhismens rituelle og praktiske dimension med vægt på meditation
• Buddhismen munkefællesskab og munkenes rolle i samfundet
• Buddhismen i Vesten med fokus på, hvorfor vesterlændinge tilsyneladende bliver draget af buddhismen. Og for at belyse dette spørgsmål har vi trukket på relevante religionssociologiske teorier samt begreber.
DET OVERORDNEDE FAGLIGE SPØRGSMÅL:
Hvorfor bliver vesterlændinge draget af en gammel østasiatisk religion, der forkynder minimalistisk livsførelse?
PLAN FOR FORLØBET
• Buddhismens religionshistoriske rødder
• Buddhismens myter
• Buddhismens lære og forestillinger
• Buddhismens ritualer og praksisformer
• Buddhismens i det senmoderne samfund/Vesten
FORLØBETS FAGLIGE MÅL
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
BAGGRUNDSMATERIALE:
Grundbogen til religion C: s. 143-153, 156-162
KS-bogen: s. 57-61
"Karma og samara", fra: Gadsreligionshistorisk leksikon.
Dokumentar:
- "Buddhas budbringer", BBC Dokumentar om buddhismen. url:
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=030401241930
- Buddha og milliardæren., TV2 dokumentar. url:
https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
Tekster:
- Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt
- Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse
- Benerasprædiken
- Tibetansk livshjul (Illustration)
- "Buddhistisk Meditation" fra.
Buddha.dk
- Udana 80-81: "Nirvana"
- Milindhapanha 270-271: Nirvana er usammensat
- Jens Vilstrup: Når man tror på tvivlen
Indhold
Kernestof:
,: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 150-153
HF læser 30 minutter i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Velfærdshistorie
Grundbog:
Andreas Bonne Sindberg, Ditte-Marie Klingbech og Iben Helqvist: Kampen om det gode samfund, Systime
Heri kapitel 1.2: "Den gode stat - fra natvægterstat til velfærdssamfund"
Fokus på
- 1890'erne: De første velfærdsordninger og deres fokus på at bringe værdige, arbejdsduelige tilbage på arbejdsmarkedet.
- 1930'erne: Kanslergadeforlig og Steinckes socialeform. Løses konflikter af godhed eller for at undgå konflikt?
- 1960'erne: Velfærdsstaten. Universelle velfærdsordninger. Hvorfor og med hvilke konsekvenser?
Indhold
Kernestof:
Afsnit
HF læser 30 minutter i modulet
Maria Madsen med flere: KS-bogen 2udg., columbus; sider: 57-61
19331205-gregers_andersen-til-stauning-2.pdf
19331215-johanne-ekebjerg_til_stauning.pdf
19331221-lars-evald-christiansen_til_stauning.pdf
19331213-til-stauning.pdf
Medbring bogen samfundsfag på tværs
2.12.24 Læsefokus.docx
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 237-239, 249-251, 255-256
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 4.pdf
COP29 er nu slut – hvad blev landene enige om?
Medbring: bogen: "Samfundsfag på Tværs", alle dine samfundsfagsnoter fx i kladdehæftet samt skriveredskab fx blyant eller kuglepen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Flerfaglig: Den danske velfærdsstat
RELIGION
I religion har klassen arbejdet med kristendom og dens virkningshistorie med særligt fokus på, hvorvidt reformationen har haft betydning for udviklingen af velfærdstankerne i Danmark.
Grundsbogsmateriale + dokumentan
• Maria Madsen: KS-Bogen: s. 196-216
• "Kristendom og velfærdsstaten" fra. Det gode samfund, url:
https://detgodesamfund.systime.dk/
• Reformations virkninger i samfund og kultur, fra.
Danmarkshistorien.dk
url:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationens-virkninger-i-samfund-og-kultur-1523-1660
• "At skabe et luthersk samfund - betydningen af Luthers Lille Katekismus og De Ti Bud i Danmark efter reformationen", fra.
Danmarkshistorien.dk
, url:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/at-skabe-et-luthersk-samfund-betydningen-af-luthers-lille-katekismus-og-de-ti-bud-i-danmark-efter
Tekster:
• Matt.12.1-8: Aksplukningen på sabbatten + helbredelsen af manden med den visne hånd.
• Lukasevangeliet 15. 11 – 32: Lignelsen om den fortabte søn
• Matt. 15.1-20: Spørgsmålet om rent og urent
• Luk. 10.25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
• Galaterbrev 5.2-12: Kristus eller omskærelse
• Martin Luther: Hvad er virkelig gode gerninger?
• Niels Kærgaard: Religion, politik og velfærdsstat, 2015, Kristeligt dagblad
• H.L.Martensen: Socialisme og christendom (1874)
• Søren Krarup: Kristendom og næstekærlighed, i: Allan Poulsen: Kristend i nutid, gyldendal.
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen samfundsfag på tværs
2.12.24 Læsefokus.docx
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 84-94, 98-102, 237-239, 249-251, 255-256
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 4.pdf
COP29 er nu slut – hvad blev landene enige om?
HF læser 30 minutter i modulet
Medbring: bogen: "Samfundsfag på Tværs", alle dine samfundsfagsnoter fx i kladdehæftet samt skriveredskab fx blyant eller kuglepen
Medbring bogen "Samfundsfag på tværs"
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
DRTV - Statsministerens nytårstale
Husk den gule historiemappe
Osmannerriget: Fem ting, du bør vide om det store imperie
Medbring bogen "samfundsfag på tværs"
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 84-89docx.docx
Medbring bogen "Samfundsfag på Tværs" som du skal have klar ved timens begyndelse
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 89-94docx.docx
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs så du er klar ved timens begyndelse
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 98-102.docx
Dokumentar: En vej to verdener afsnit 1. DR
Diktatorkort - FAE.docx
Aktivt medborgerskab. Modul 1.docx
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs og den skal være klar ved timens begyndelse.
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 103-107.docx
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 2.pdf
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 107-113.docx
Vi skal arbejde med tre former for velfærdsmodeller
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 121-126.docx
Udfordringer for velfærdsstaten og løsninger herpå
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 129-132.docx
Projekt 1 Velfærdsstatens fremtid alle bilag.docx
Først arbejder vi med, hvordan man kan løse velfærdsstatens udfordringer - særligt den demografiske
Dernæst arbejd med projekt
Lydfil Fattigdom i 1800-tallet med fattiggårdskilde.mp3
Besvar følgende spørgsmål i Elevfeedback
Arbejd med synopsis
Lydfil De tidlige velfærdsydelser.mp3
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs. Medbring også bilagsmaterialet i hånden.
skønnet fattighjælp.mp3 Besvar følgende spørgsmål i Elevfeedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mellemøstens historie
Enkeltfagligt forløb i historie
Grundbog: Poul Steiner Jensen: Mellemøsten i virkeligheden, Systime
Fokus på
- Osmannerriget og sultanen. Nedarvet magtdistance.
- Kolonitiden. Had/kærligheds-forholdet til Europa.
- De selvstændige mellemøststater. Statsmagten kuppes af et netværk
- Det arabeiske forår. Befolkningerne gør oprør mod uretfærdighed
- Oliestaterne. Økonomisk udvikling og politisk kontrol.
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen "Samfundsfag på tværs"
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
DRTV - Statsministerens nytårstale
Husk den gule historiemappe
Osmannerriget: Fem ting, du bør vide om det store imperie
Medbring bogen "samfundsfag på tværs"
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 84-89docx.docx
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 84-94, 98-102
Medbring bogen "Samfundsfag på Tværs" som du skal have klar ved timens begyndelse
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 89-94docx.docx
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs så du er klar ved timens begyndelse
HF læser 30 minutter i modulet
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 98-102.docx
Dokumentar: En vej to verdener afsnit 1. DR
Diktatorkort - FAE.docx
Aktivt medborgerskab. Modul 1.docx
Medbring bogen Samfundsfag på Tværs og den skal være klar ved timens begyndelse.
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 103-107.docx
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 2.pdf
Læsefokus til Samfundsfag på Tværs s. 107-113.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sa - enkeltfaglig: Dansk politik hvem bestemmer?
Indhold
Kernestof:
Husk den gule historiemappe
Intro til nyt enkeltfagligt forløb: "kend dit demokrati"
I dag træner vi at kunne lytte og tage noter aktivt. Jeg holder et oplæg for jer om demokratiets historie i Danmark. Dernæst skal I arbejde selvstændig med forskellige rettigheder man har, som borger i et demokratisk land
Demokrati i Danmark fra 1849.pptx
Den korte Skoledag: Vi får fri 14:30, hvis I har set tv-udsendelsen "Danskerne omfavner ungarerne". Log ind med unilogin på https://mitcfu.dk/
Vi arbejder med hvordan det danske demokrati fungerer som Folketinget, kommunen og regionerne
Afsnit
28.4.25 selvstændig info Odense Kommune.docx
28.4.25 Hvem gør hvad.docx
Byrådet - Kap 2 og 3.pdf
Læs kap 2 i vedhæftet
Fif til Word da hi opg med link til 1hf F 2025.docx
Vi arbejder videre med det helt nære nemlig viden om kommunalpolitik.
Kap 1.pdf
K84733461.htm
Kap 3.pdf
Nej til aktiv dødshjælp og assisteret selvmord i Danmark.docx
Friheden til livet overgår den enkeltes vilje. Derfor kan vi ikke legalisere aktiv dødshjælp.docx
Derfor bør aktiv dødshjælp være lovligt i Danmark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Re enkeltfagligt: Etik og aktiv dødshjælp
DET FAGLIGE FOKUS OG MÅL
I dette enkeltfaglige forløb har klassen arbejdet med etik og aktiv dødshjælp. I løbet af forløbet blev eleverne introduceret til begrebet etik og udvalgte etik-teorier, som eleverne anvendte på cases, der havde aktiv dødshjælp som omdrejningspunkt.
DEN FAGLIGE PROBLEMSTILLING?
Hvorfor vil debatten om aktiv dødshjælp ikke dø?
PLAN FOR FORLØBET:
• Introduktion til etik
• Udvalgte etiske teorier
• Nytteetik
• Pligtetik
• Tabuetik
• Situationsetik
• Præcisering af begreber vedr. aktiv dødshjælp som fænomen
• Anvendelse af etik-teorier på cases og tekster, som har aktiv dødshjælp som omdrejningspunkt.
LÆST STOF
Baggrundsstof:
• Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling – om medicinsk etik, 2. udg. Systime: s. 13 – 18
• Stig F. Sørensen: Perspektiver på religion. Frydenlund. S. 182 – 185
Tekster:
• Jan Vagn Jakobsen: ”Nej til aktiv dødshjælp og assisteret selvmord” blev bragt på
Altinget.dk
d. 1. marts 2017, url:
https://www.altinget.dk/artikel/debat-nej-til-aktiv-doedshjaelp-og-assisteret-selvmord-i-danmark
• Thomas Søbirk Petersen: Derfor bør aktiv dødshjælp være lovligt i Danmark. 2017. url:
https://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/aktiv-doedshjaelp-og-doeende/en-samtale-om-aktiv-doedshjaelp/blog-sobirk
• Henrik Gade: Friheden til livet overgår den enkeltes vilje. Derfor kan vi ikke legalisere aktiv dødshjælp. Dagbladet Information 14.12.2022.
Supplerende:
• ”5 skarpe om Løgstrup”, url:
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000025239&s=43110490&n=1&o=hits
• Dokumentar: ”Debatten der ikke vil dø” - en film om aktiv dødshjælp. Det Etiske Råd. url:
https://www.youtube.com/watch?v=C_lqP0ywHmM
• Horisont i DR om aktiv dødshjælp. url:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=Aktiv%20d%C3%B8dshj%C3%A6lp&orderby=title&SearchID=c7944b1d-b91b-4c05-ace3-04397517624a&index=1
• DR Dokumentar: Må Mathilde dø?. url:
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000103225&s=43418636&n=1&o=hits
Indhold
Kernestof:
Nej til aktiv dødshjælp og assisteret selvmord i Danmark.docx
Friheden til livet overgår den enkeltes vilje. Derfor kan vi ikke legalisere aktiv dødshjælp.docx
Derfor bør aktiv dødshjælp være lovligt i Danmark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,71
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813180", "T": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813180", "H": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813180" }