Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Mulernes Legatskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Eva Becher, Jesper Dahl Jensen
Hold 2024 ks/q (1q ks/hi, 1q ks/ks, 1q ks/re, 1q ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HI enkeltfagligt Imperialisme og kolonisering
Titel 2 RE enkeltfagligt Kristendom
Titel 3 Samf enkeltfagligt: Kønsidentiter
Titel 4 His flerfagligt forløb USA
Titel 5 Flerfagligt: Valg i USA
Titel 6 HI Den sorte død, sygdomme der ændrede verden
Titel 7 RE Kristendom og juletraditioner
Titel 8 RE flerfagligt Islam
Titel 9 HI Nationer og nationalisme KS Flerfagligt
Titel 10 Samf enkeltfagligt: velfærdssystemer
Titel 11 Samf: Nationalisme
Titel 12 Re enkeltfagligt Buddhisme
Titel 13 HI enkeltfagligt Anden Verdenskrig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 HI enkeltfagligt Imperialisme og kolonisering

Forløb 1 Imperialisme
Faglige mål:
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
Sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling  Forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
Anvendelse af metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale
Historiebrug
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Hvordan har europæisk imperialisme fra det 19. til det 20. århundrede påvirket de koloniserede områder, og hvilke langsigtede konsekvenser har denne påvirkning haft på de tidligere kolonier og den globaliserede verden? Hvilke motiver lå bag de europæiske stormagters kolonisering af Afrika og Asien?
Hvordan blev de koloniserede samfunds politiske og økonomiske strukturer ændret under kolonistyret?
Hvilke former for modstand og oprør opstod mod kolonimagterne, og hvordan blev de håndteret?
Hvordan forløb dekolonisering, og hvilke udfordringer stod de tidligere kolonier overfor efter uafhængigheden?
Hvordan kan vi se spor af imperialismens arv i nutidens globale politiske og økonomiske forhold?

Motiver til imperialisme
Konsekvenser (dengang og i dag) af imperialisme
Case: Britisk Indien
Kolonisering af Afrika
Slavehandel
Erobring af Sydamerika



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RE enkeltfagligt Kristendom

Kristendom som religion.
Bibelen
Hellige steder
Sakramenter og trosbekendelse
Folkekirkens rolle/ Gudstjenesten
Civilreligion (USA som eks)
Næstekærlighed som begreb
Forstå de grundlæggende principper og tro. Kristendommens historiske udvikling. Centrale tekster og deres betydning. Kristendommens rolle i moderne tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Samf enkeltfagligt: Kønsidentiter

Dette forløb beskæftigede sig med kønsroller, kønsnormer og kønsidentiteter i det senmoderne samfund. Det trækker på mange forskellige teoretikere og deres syn på hvad køn er og hvordan synet på køn har ændret sig. Forløbet beskæftigede sig også med køn i en demokratisk sammenhæng, ligesom der også blev talt om kønsforskelle i økonomien, f.eks. ligeløn.

Kernebegreber
Seksualitetens frisættelse, senmoderne samfund, socialisering, dobbeltsocialisering, biologisk determinisme, Ziehe, Giddens, Butler, Strøm, identitetspolitik, ligestilling, Sennett, velfærdstrekanten, gender, social/kulturel/økonomisk kapital, habitus

Materiale:
• Ohnesorge og Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime, 2021. S. 16-80

Supplerende materiale
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 His flerfagligt forløb USA

KS forløb flerfagligt: USA
Faglige mål:
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
Samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
Metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale
Indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til egen tid
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
USA som den globale supermagt. Den historiske baggrund, den amerikanske selvforståelse. Hvordan påvirker religiøse grupper den amerikanske politiske udvikling? USA i valgkamp - hvem skal bestemme?
Nationale myter: American Dream og Exceptionalism/ America First
Borgerkrigen
Verdenskrigene
USAs splittelse i nyere tid
Manifest Destiny
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Flerfagligt: Valg i USA

Forløbet drejede sig om det amerikanske valg og de efterfølgende politiske spændinger, som de udløste. Der blev brugt tid på at forklare forskelle og ligheder mellem det danske og amerikanske system, der var en gennemgang af de forskellige ideologier, og så så vi kort på USA's rolle i verden som en dominerende stormagt.

Kernebegreber
Direkte/repræsentativt demokrati, veto, forfatning, magtens tredeling, statsleder, parlament, tokammersystem, højesteret, gerrymandering, first-past-the-post, fordelingspolitik, værdipolitik, kernevælger, marginalvælger, Downs model, Molins model, adfærdstrekanten, ideologi, liberalisme, konservatisme, socialisme, stat, marked, civilsamfund, hegemon, NATO, frihedsrettigheder, frihandel,

Materiale:
• Video: ”Explainer: Derfor har Højesteret i USA så meget magt”, DR, 8.10.20
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
o Kapitel 6: Det politiske system i Danmark
• Dokumentar: ”Venter på dommedag”, DR¸ 2023.

Supplerende materiale
• Video: ”The 11 Nations Inside The USA”, YouTube, 15.05.25. https://www.youtube.com/watch?v=N0YAR_vsQZ8
• Artikel: ”Harris vs. Trump”, DR Nyheder, 15.05.25
• Video: ”Trump campaign claims voter fraud in Pennsylvania, despite evidence to the contrary”, MSNBC, 31.10.24
• Artikel: “Kamala Harris denounces Trump as ‘fascist’ who wants ‘unchecked power’”, The Guardian, 23.10.24
• Video: “'She's A Marxist, Communist, Fascist, Socialist': Donald Trump Tears Into Kamala Harris”, Forbes Breaking News, 15.05.25. https://www.youtube.com/watch?v=VBwgDxN67CY
• Artikel: “I Georgia frygter Trump-støtter valgsvindel: 'Hvis det sker igen, vil vi tage landet tilbage – på en ikke voldelig måde'”, DR Nyheder, 04.11.24
• Video: ”Deadline – Amerikansk demokrati på vej mod afgrunden”. DR, 31.10.24.
• Video: ”Deadline – Hvem er den republikanske vælger i 2024?”, DR, 04.11.24.
• Podcast: ”Kampagnesporet – Trumps Amerika!”, Jyllands-Posten, 07.11.24
• Artikel: ”Til frokost med rigmanden, der gav 7 millioner kroner til Donald Trump”, DR Nyheder, 26.09.16
• Artikel: ”De Uforenede Stater: USA er delt i to lejre, som hader hinanden”, DR Nyheder, 04.11.22
• Video: ”Denmark's PM responds to Trump refusing to rule out taking control of Greenland”, Associated Press, 15.05.25. https://www.youtube.com/watch?v=p-qAIoZ2pdc
• Podcast: “Genstart – Trump Erobreren”, DR Nyheder, 22.01.25.
• Video: ”WATCH: Elon Musk appears to give fascist salute during Trump inauguration celebration”, PBS NewsHour¸ 15.05.25.
• Artikel: “Selskabet bag Facebook og Instagram dropper faktatjekkere”, DR Nyheder, 07.01.25.
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 HI Den sorte død, sygdomme der ændrede verden

Forløb enkeltfagligt: Den sorte død i middelalderen
Faglige mål:
Centrale begivenheder i Danmarks og Europas og historie
Samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
Forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvendelse af metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til egen tid
Historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Afgrænsning af begrebet 'Den Sorte Død'
Den Sorte Døds opståen og udvikling, Sygdommens kendetegn, Samtidens reaktion, Pestens eftervirkninger
Periode: middelalderens Danmark
Årsagsforklaringer - datidens egne forklaringer og nutidens
Faglige mål
• Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
• Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 RE Kristendom og juletraditioner

Kristendommen i Danmark
Hvor stammer traditioner fra? Hvordan har de udviklet sig over tid?
Forholdet mellem myte (juleevangeliet) og ritual (juletraditioner)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 RE flerfagligt Islam

Islam i globalt perspektiv med vægt på europæiske og danske fremtrædelsesformer
Væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
Fra en religionsvidenskabelig vinkel behandle islam som en mangfoldig, lokal og global religion.
Redegøre for og diskutere islams virkningshistorie i både dansk og global kontekst. Med nutidige skikkelser sigtes på religionens udtryk og praksis i det senmoderne samfund.
Kendskab til islams grundlag sikres bl.a. gennem læsning af nogle få centrale tekster fra Koranen og hadith-tekster
Islam på Balkan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 HI Nationer og nationalisme KS Flerfagligt

HI KS flerfagligt forløb: Nationer og nationalisme
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
Forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Samspillet mellem fortid, nutid og fremtid, samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt, og begrunde de formidlingsmæssige valg demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Styreformer, herunder demokrati og demokratiseringsprocesser
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Nationale og internationale konflikter og samarbejdsrelationer  
Nationalstatens dannelse med fokus på Danmarks historie
Hvad er nationalisme? Hvordan har begrebet udviklet sig frem til nutid? hvad vil det sige at være dansk?
De slesvigske krige og tabet af Sønderjylland
Første Verdenskrig
Genforeningen 1920
Jugoslavien - udvalgte lande på Balkan: hvordan opstod de som nationalstat
Nationale myter
Metoder: kildekritik, historiebrug, kollektiv erindring og årsagssammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Samf enkeltfagligt: velfærdssystemer

Forløb 3: Velfærdssystemer
Antal moduler: 7

I dette forløb beskæftigede vi os med forskellige velfærdsmodeller. Vi tog udgangspunkt i Mazlows behovspyramide for at illustrere, hvilke behov borgerne i et samfund skulle have opfyldt, hvorefter eleverne blev præsenteret for forskellige måder at indrette samfundet på. Vi sluttede forløbet af med at snakke mere indgående om den universelle velfærdsmodel og hvorfor den er under pres og hvad der kan gøres ved det.

Kernebegreber
Mazlows behovspyramide, stat, marked, civilsamfund, institutioner, familie, universel/residual/kooperativ velfærdsmodel, markedsøkonomi, omfordeling, overførselsindkomster, demografi, forsørgerbyrden, stigende forventninger, marginalisering, solidaritet, global konkurrence, outsourcing, produktion, mindsteløn, konkurrencestat, nedskærings- og udvidelsesstrategier, udlicitering, empowerment, brugerbetaling,

Materiale
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
• Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat

Supplerende materiale
• Video (uddrag): ”Tæt på Sandheden”, DR2, 25.01.23
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Samf: Nationalisme

Et kort forløb om nationalisme og hvordan ens nationale tilhørsforhold præger folk, særligt dem, der vokser op uden for deres nations grænser eller som har andre nationale bånd end til det samfund, som de vokser op i. i samme forbindelse berørte vi også, hvad en national identitet egentlig er og hvad den består af.

Kernebegreber
Nationalisme, patriotisme, national identitet, jeg-kultur, vi-kultur, ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet, identitetens fire niveauer, Hofstedes løgmodel, integration, assimilation, segregation, identitetskrise,

Materiale
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
• Kapitel 2.3-5

Supplerende materiale
• Leksikon (uddrag): ”Patriotisme”, Lex, 15.05.25
• Leksikon (uddrag): ”Nationalisme”, Lex, 15.05.25
• Klumme: ”Third Culture Kids: Jeg er splittet i spørgsmålet om mine børn og deres danske identitet”. POV International, 07.04.22
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 HI enkeltfagligt Anden Verdenskrig

HI enkeltfagligt Aden Verdenskrig
Faglige mål:
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling  Forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
Metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på historiebrug
Hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt, og begrunde de formidlingsmæssige valg
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Periode: Anden Verdenskrig 1939-1945
Optakt og baggrund
Danmarkshistorie: Danmarks besættelse/ Samarbejdspolitik og modstandskamp
Verdenshistorie: krigens parter, krigens forløb, Holocaust
Lokalhistorie: hvad skete i Odense under krigen og især 4. maj 1945?
Befrielse og retsopgør
Optakt til Den Kolde Krig
Forløb fortsætter efter sommerferien 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer