Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Mulernes Legatskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Lone Schmidt
|
|
Hold
|
2025 sa/G6 (G6 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Køn og identitet
Grundforløbet tager udgangspunkt i emnet Køn og ligestilling, der bliver belyst udfra et sociologisk, økonomisk og politisk perspektiv. Eleverne bliver bl.a. præsenteret for forskellige sociologiske teorier - Anthony Giddens og Thomas Ziehe. Og forskellige kønsteorier - Simone de Beauvoi og Judith Butler.
Begreber og problematikker som ligestilling, løngab og kønsneutrale jobs bliver udfoldet og diskuteret.
Eleverne har set følgende udsendelser, der belyser emnet "Det ekstreme køn" og debatten om kønsskifte.
"Et helt menneske", DR
Mandefald, DR1 - afsnit 1.
Uden køn, DR 2013
Materiale:
Samfundsfag på Tværs s 15-82
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Titel
-
Hej G6! Jeg skal have jer til samfundsfag og glæder mig til at være sammen med jer. Vi ses. Hilsen Lone
-
Flex inden undervisningen: Læs s. 7-13 i jeres bog Samfundsfag på tværs og svar på følgende spørgsmål derhjemme. Husk også jeres bog og navneskilt:
-
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 7-13, 16-23, 25-33, 35-41, 49-57, 60-66
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Flex inden modulet: Læs s. 16-23 i bogen. Og se den lille video - se vedhæftet link.
-
Recording #12
-
Ny undersøgelse: Mere end hver femte dansker har homofobiske holdninger
-
time 2Flex inden undervisningen: Læs s. 25-33 i bogen og forklar med dine egne ord, hvad følgende begreb og teorier betyder: biologisk determinisme, Simone de Beauvoirs teori og Judith Butlers teori. Se også den vedhæftede video til dagens lektie.
-
Flex inden modulet: Læs s. 35-41 (I behøver ikke at tage noter til lektien)
-
Her er de største ligestillingsudfordringer ifølge ordførerne
-
Flex inden modulet: se i elevfeedbacken
-
Flex inden modulet: Læs s. 60-66 og forklar med dine egne ord, hvad følgende begreber betyder: formel og reel ligestilling, løngab, kønskvoter og glasloft. Læg dine svar ind i elevfeedbacken inden kl. 9.00.
-
Én gruppe mænd dør ofte, før de overhovedet når pensionsalderen. Løsning? Lær af kvindebevægelsen
-
Flex inden modulet: Læs s. 72-75 i bogen. Svar på følgende spørgsmål i elevfeedbacken inden kl. 9.00. Hvorfor har vi et kønsopdelt arbejdsmarked med typiske mandejobs og kvindejobs (brug undervisningen og lektien fra sidst (s. 64-70)) og forklar også
-
Flex inden modulet: Læs s. 58 (faktaboks) om de udsatte mænd og begrebet "det ekstreme køn" i jeres bog. Og det vedhæftede interview med Svend Aage Madsen.INTERVIEW - Svend Aage Madsen.pdf
-
I får dette modul til at færdiggøre jeres læserbrev.
-
Flex inden modulet: Læs s. 77-80 i Samfundsfag på tværs.
-
Samfundsfaglig metode.pdf
-
Flex inden modulet: Læs det vedhæftede dokument om metoder i samfundsfag. Det er forberedelse til jeres kommende projekt i næste uge i fagene samfundsfag og idræt.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813551",
"T": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813551",
"H": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813551"
}