X - Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Mulernes Legatskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Bas Kanthavanam, Poul Steiner Jensen, Thomas Ohnesorge
Hold
2024 ks/r (
2r ks/hi
,
2r ks/ks
,
2r ks/re
,
2r ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Indvandring til Danmark
Titel 2
Kolonialisme, imperialisme og vores verdensorden
Titel 3
Forløb#3
Titel 4
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Indvandring til Danmark
Dette forløb i historie er en del af et fællesfagligt ks-forløb med samfundsfag og religion, som fokuserer på islam, integration og indvandring.
Grundbog: Thomas Ohnesorge og Karsten Nikolajsen: Den ny indvandring, Systime - kapitel 1-5 (og en smule af kapitel 6)
Fokus på
1) Forskel på indvandring før og efter 1960
2) Indvandringens dynamik i 1960'erne og holdninger hertil på arbejdsmarkedet
3) Familiesammenføring i 1970'erne og etablering af indvandrerområder - og holdninger hertil især på Vestegnen
4) Den liberale udlændingelov 1983 og etablering af skel mellem elite og masse i 1980'erne
5) Indvandringsbølger fra Bosnien og Somalia og dannelsen af Dansk Folkeparti
6) Systemskiftet i 2001
7) Socialdemokratiets holdningsændring med Mette Frederiksen
RELIGION:
I religionsdelen af dette tværfaglige forløb har klassen arbejdet med islam med særlig vægt på islam i dagens Danmark. Centrale islambegreber og relevante religionsfaglige begreber blev inddraget undervejs
Islambegreber og forestillinger, som eleverne er blevet undervist i:
- Islams historiske baggrund
- Muhammed som profeternes segl
- Hijra
- Polyteisme, monoteisme, panteisme
- Uvidenhedens tid
- Ummah
- Kalifat
- Koran
- Mekkaåbenbaringer/Medinaåbenbaring
- Hadith og Sunna
- Islams dogmer og trosforestillinger, herunder gudsopfattelse og menneskesyn
- Islam rituelle dimension - herunder især bønnen og debatten om bederum på danske universiteter.
- Sharia
- Muamalat
- Fiqh
- Euroislam
- Ghettoislam
- Dar al-harb
- Dar al- islam
- Dar as-shahada
- Sharia og holninger til sharia
Fagbegreber, teorier/modeller, som eleverne er blevet undervist i:
- Jan Hjärpes model
- Integrationsmodeller
- Van Genneps overgangsritualmodel
- Metodisk ateisme
- Teksanalyse
- Indefra/udefra
- Makismalisme/minimalisme
- Samuel Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød
- Teori om "os og dem" med med afsæt Niklas Luhmans systemteori
Baggrundsmateriale læst i religionsdelen:
- Maria Madsen: KS-bogeb. 2. udgavde, ss. 126 - 141
- "Hadith" fra Gads religionsleksikon.
https://www.religion.dk/leksikon/H
>
- Wilkes understøgelsen for JP om muslimernes holdninger ( 2006 + 2015)
- Kate Østergaard: Islam - danske verdensreligioner. Gyldendal. Ss. 240-243
- "Os og dem" i: Hans Wagner m.fl.: Begrebsnøglen, systime: ss, 82 - 84
Tekster læst i forløbet:
- Sura 74: Tildækket
- Imam Raed Hliehel om kvinders påklædning
- Ditte Maria Hovmand: Kønsopdelt svømning er god integration, Politiken. d. 1. junu 2017
- Halime Ogüz og Anne V. Bertelsen: Sf'ere: Kønsopdelt svømning blåstempling af patriarkatet. Politiken d. 15. juni 2017
- Religionssociologer: Derfor er kønsopdelt svømning et hit blandt muslimske kvinder. Politiken d. 19. august 2017.
- Muhammedtegningerne skal ikke være obligatoriske i undervisningen.docx
- Derfor bør Muhammedtegningerne være obligatoriske i skolen.docx
- Mustafa Sayegh: Jeg forlod islam, fordi den forhindrede mig i at blive integreret. Politiken 29.juli 2020
- Imam til kvinder: - I må ikke arbejde sammen med mænd.
- Interview med Malika om Islam i Diaspora.
Youtube-klip:
- Imam: " I må jo gerne tegne Muhammed".
https://www.youtube.com/watch?v=tZt24K06dFA
- Hizb ut Tharir i deadlibe.
https://www.youtube.com/watch?v=YJuMtLJCNU4
- Interview med Aminah Tønnsen om tørklædet
Indhold
Kernestof:
Velkommen i 2r til alle. Jeg glæder mig til at møde jer alle sammen. Timen i dag bruger vi på at tale om, hvad vi skal nå at gennemgå sammen.
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Hvordan man aflæser en tabel.docx
Kvantitativt materiale.docx
Indvandring til Danmark før 1960 - flekseksempel.docx
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 141-147, 149-154, 164-166, 169-177, 180-184
Læsefokus:
Jeres fleksundervisning inden modulet går ud på, at du skal kunne svare på ovenstående fire spørgsmål
Flexundervisning - kartoffeltyskere.docx
Flexundervisningen består i, inden modulet at have læst ovenstående sider og besvaret følgende spørgsmål:
Flexundervisning: Læs side 8-10 midt. Hvordan forholdt de politiske fløje sig til den ny indvandring?
Maria Madsen med flere: KS-bogen 2udg., columbus; sider: 130-135, 137-141
Flexundervisning: genlæs dine noter fra forløbet indtil videre. Og find 3 begreber, som du synes er mest interessante.
Vi ser afsnit 2" Danskhed" fra dokumentarserien "Perkerdansk" færdig. Vi er nået til 11.10.
Vi ser afsnit 4: "Udseende"
Flex: Se de to videoklip i vedhæftede artikel som omhandler Udlændingeloven af 1983Fra Glistrup til Vermund: 40 års flygtningedebat fortalt i otte nedslag
Flexundervisningen inden dagens modul: læs de ovenstående sider og besvar følgende:
I timen arbejder vi desuden med sociologen Bourdieus teori
Arbejdsspørgsmål til tekstenHvilken type tekst er der tale om her? Giv et kort referat af tekstens indhold og fremhæv tekstens problemstillinger.Uddyb hvordan Imam Raed Hliehel ser på muslimske kvinder påklædning.Bestem Raed Hliehel’s islamsyn ud fra
Læs kilden "I Ishøj, 1976", som findes i kompendiet side 23-24. Fortæl i Elevfeedback, hvorfor ved hæftede ChatGPT-billede IKKE kan bruges som illustration til teksten.
Onenote
Flex inden modulet: læs de vedhæftede sider og besvar følgende læsefokus, som du skal sende i elevfeedback i lectio inden modulet:
Vi taler kort om idrætsdagen. Har I styr på udklædning og kampråb?
Flex: Læs 27-30. Svar i Elevfeedback: Hvordan definerer teksten en "moderat muslim"? Hvorfor diskuterer teksten, om det er muligt at være "moderat muslim"?
Europæisk integration og integration.pdf
Tekster kønsopdelt svømning.docx
Flexundersvisning: Læs 43-47. Skriv i Elevfeedback, hvorfor sagen om Ali (øverst side 46) skaber debat.
Flex: Læs vedhæftede statistik. Skriv i Elevfeedback, hvad der overrasker dig mest? Skærmbillede 2025-09-05 125953.jpg
Flex: Læs kilden side 25-26 og besvar i Elevfeedback, hvad kilden siger om Venstrefløjens holdning til indvandrerspørgsmålet i 1970'erne.
Flex inden modulet: læs ovenstående sider og indsæt svarende på nedenstående spørgsmål i elevfeedback inden modulet:
Jeg forlod islam, fordi den forhindrede mig i at blive integreret i Danmark.docx
Flex: Forklar figuren
Niklas Luhmann og systemteori.docx
Flex: Læs vedhæftede oversigt over Udlændingeloven 1983 målt mod tidligere. Skriv i Elevfeedback et bud på hvorfor danske politikere efterfølgende har ændret loven?UDLÆNDINGELOVEN 1983.docx
Politik: A's skifte gennemgås i timen. Desuden gennemgås om Goffman fra d. 10.9
image.png
Flex inden modulet er at have orienteret sig om kommunalpolitik i Odense.
Husk de nye faste pladser!
Selvstændigt arbejde:
Flex: Titel
Flex: Podcasten fremsøges under titlen: Ung i 70’erne – Ungdomsoprør, fællesøkonomi og brune farver.
Flex: læs ovenstående sider. Tag noter til de to forskellige syn på indvandring og integration. De to "cases" om en ældre og en yngre mand. Send noterne i elevfeedback inden modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kolonialisme, imperialisme og vores verdensorden
Dette historieforløb er en del af et fællesfagligt forløb med religion og samfundsfag kaldet: Globalisering
Grundbog til historie:
Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie, Systime, herfra
- Uddrag af kapitel 3: "Europæerne i Amerika" og "Europæerne i Asien" og "Civilisationerne omkring 1700 - en status" (om kolonialisme)
- Uddrag af kapitel 4: "Den europæiske imperialisme" og "De hvides racisme" og "Europæisering af verden" (om imperialisme)
- Uddrag af kapitel 7: "Den økonomiske internationalisering" og "Den materielle kultur" og "Den muslimske migration - fra syd til nord"
Fokus på
Kendetegn ved kolonseringsbølgen 1450-1700. Herunder drivkræfter og konsekvenser
Kendetegn ved imperialismen. Herunder drivkræfter og konsekvenser
Kendetegn ved vor tids globalisering. Herunder drivkræfter og konsekvenser
Gennem historisk sammenligning undersøges, hvilke drivkræfter som historisk har ligget bag ønskes om at gøre verden mindre og mere globaliseret - samt hvilke konsekvenser det har haft.
Indhold
Kernestof:
Flex. Du skal have orienteret dig i vedhæftet fil, og overveje hvordan man kan arbejde samfundsfagligt med nogle af bilagene fra hvad du lært i samfundsfagsdelen af KS.
Projekt KS Islam i Danmark 2r 2025.docx
image.png
Vi gennemgår en skabelon til, hvordan I kan lave jeres skriftlige produkt
Skabelon til det skriftlige produkt til den fællesfaglige KS.docx
Muhammedtegningerne skal ikke være obligatoriske i undervisningen.docx
Derfor bør Muhammedtegningerne være obligatoriske i skolen.docx
'New age' fra Senmoderne religiøsitet.pdf
Flex: læs side 1-3 i Globaliseringskompendiet (findes i den blå mappe efter indvandringshistorien.) I elevfeedback fortæller du hvilke madvarer som du ville savne, hvis ikke Columbus havde haft dem med hjem fra Amerika. Kunne man fx lave en almindeli
Flex: undersøg kort hvad begrebet globalisering dækker over. Brug maks 20 minutter på det. I modulet skal vi lave en lille undersøgelse.
Flex: Læs 4-7 i det RØDE kompendium. Find et billede af skibet Vasa - og skriv i elevfeedback hvordan skibet kom fremad og hvordan man fører krig fra et skib.
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 218-224
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 4.pdf
Flex (max 20 min) Bemærk at du skal scrolle lidt i filen inden du finder lektien. Det er side 218-220 i selve bogen. Du skal læse om hvad der kendetegner accelerationssamfundet.
Flex: læs siderne og tag noter til de forskellige dimensioner af globaliseringen og hvorfor der er sket en globalisering
Flex er det samme som til det aflyste modul fredag d. 3/10
Den spirituelle revolution.pdf
Vestens unikke historie.docx
kinas manglende interesse.docx
biologisk forklaring.docx
Flex: Læs 8-10. I Elevfeedback besvares spørgsmålet side 10
Jeg holder et oplæg om udvalgte aspekter af globaliseringen
Flex: lav videoen færdig om formidlingen af mandagens materiale husk at sende til mig senest i dag klokken 9.00. På oh@mulerne-gym.dk
Om globaliseringen.pptx
Baumann og identitet.docx
Flex: Læs 10 nederst -12 midt. I elevfeedback besvares spørgsmålet midt på side 12
Flex: Læs side 18, og besvar opgaverne 1+2 i elevfeedback
Flex: Læs 19-20. Vær klar til at forklare denne figur:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813885", "T": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813885", "H": "/lectio/1143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75515813885" }