Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Mulernes Legatskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Bas Kanthavanam, Poul Steiner Jensen, Thomas Ohnesorge
Hold 2024 ks/r (2r ks/hi, 2r ks/ks, 2r ks/re, 2r ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Indvandring til Danmark
Titel 2 Kolonialisme, imperialisme og vores verdensorden
Titel 3 Forløb#3
Titel 4 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Indvandring til Danmark

Dette forløb i historie er en del af et fællesfagligt ks-forløb med samfundsfag og religion, som fokuserer på islam, integration og indvandring.

Grundbog: Thomas Ohnesorge og  Karsten Nikolajsen: Den ny indvandring, Systime - kapitel 1-5 (og en smule af kapitel 6)

Fokus på
1) Forskel på indvandring før og efter 1960
2) Indvandringens dynamik i 1960'erne og holdninger hertil på arbejdsmarkedet
3) Familiesammenføring i 1970'erne og etablering af indvandrerområder - og holdninger hertil især på Vestegnen
4) Den liberale udlændingelov 1983 og etablering af skel mellem elite og masse i 1980'erne
5) Indvandringsbølger fra Bosnien og Somalia og dannelsen af Dansk Folkeparti
6) Systemskiftet i 2001
7) Socialdemokratiets holdningsændring med Mette Frederiksen


RELIGION:

I religionsdelen af dette tværfaglige forløb  har klassen arbejdet med islam med særlig vægt på islam i dagens Danmark. Centrale islambegreber og relevante religionsfaglige begreber blev inddraget undervejs

Islambegreber og forestillinger, som eleverne er blevet undervist i:

- Islams historiske baggrund
- Muhammed som profeternes segl
- Hijra
- Polyteisme, monoteisme, panteisme
- Uvidenhedens tid
- Ummah
- Kalifat
- Koran
- Mekkaåbenbaringer/Medinaåbenbaring
- Hadith og Sunna
- Islams dogmer og trosforestillinger, herunder gudsopfattelse og menneskesyn
- Islam rituelle dimension - herunder især bønnen og debatten om bederum på danske universiteter.
- Sharia
- Muamalat
- Fiqh
- Euroislam
- Ghettoislam
- Dar al-harb
- Dar al- islam
- Dar as-shahada
- Sharia og holninger til sharia

Fagbegreber, teorier/modeller, som eleverne er blevet undervist i:
- Jan Hjärpes model
- Integrationsmodeller
- Van Genneps overgangsritualmodel
- Metodisk ateisme
- Teksanalyse
- Indefra/udefra
- Makismalisme/minimalisme
-  Samuel Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød
- Teori om "os og dem" med med afsæt Niklas Luhmans systemteori

Baggrundsmateriale læst i religionsdelen:

- Maria Madsen: KS-bogeb. 2. udgavde, ss. 126 - 141
- "Hadith" fra Gads religionsleksikon. https://www.religion.dk/leksikon/H>  
- Wilkes understøgelsen for JP om muslimernes holdninger ( 2006 + 2015)
- Kate Østergaard: Islam - danske verdensreligioner. Gyldendal. Ss. 240-243
- "Os og dem" i: Hans Wagner m.fl.: Begrebsnøglen, systime: ss, 82 - 84

Tekster læst i forløbet:
- Sura 74: Tildækket
- Imam Raed Hliehel om kvinders påklædning
- Ditte Maria Hovmand: Kønsopdelt svømning er god integration, Politiken. d. 1. junu 2017
- Halime Ogüz og Anne V. Bertelsen: Sf'ere: Kønsopdelt svømning blåstempling af patriarkatet. Politiken d. 15. juni 2017
- Religionssociologer: Derfor er kønsopdelt svømning et hit blandt muslimske kvinder. Politiken d. 19. august 2017.
- Muhammedtegningerne skal ikke være obligatoriske i undervisningen.docx
- Derfor bør Muhammedtegningerne være obligatoriske i skolen.docx
-  Mustafa Sayegh: Jeg forlod islam, fordi den forhindrede mig i at blive integreret. Politiken 29.juli 2020
- Imam til kvinder: - I må ikke arbejde sammen med mænd.
- Interview med Malika om Islam i Diaspora.

Youtube-klip:
- Imam: " I må jo gerne tegne Muhammed". https://www.youtube.com/watch?v=tZt24K06dFA
- Hizb ut Tharir i deadlibe. https://www.youtube.com/watch?v=YJuMtLJCNU4
- Interview med Aminah Tønnsen om tørklædet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kolonialisme, imperialisme og vores verdensorden

Dette historieforløb er en del af et fællesfagligt forløb med religion og samfundsfag kaldet: Globalisering

Grundbog til historie:
Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie, Systime, herfra
- Uddrag af kapitel 3: "Europæerne i Amerika" og "Europæerne i Asien" og "Civilisationerne omkring 1700 - en status" (om kolonialisme)
- Uddrag af kapitel 4: "Den europæiske imperialisme" og "De hvides racisme" og "Europæisering af verden" (om imperialisme)
- Uddrag af kapitel 7: "Den økonomiske internationalisering" og "Den materielle kultur" og "Den muslimske migration - fra syd til nord"

Fokus på
Kendetegn ved kolonseringsbølgen 1450-1700. Herunder drivkræfter og konsekvenser
Kendetegn ved imperialismen. Herunder drivkræfter og konsekvenser
Kendetegn ved vor tids globalisering. Herunder drivkræfter og konsekvenser

Gennem historisk sammenligning undersøges, hvilke drivkræfter som historisk har ligget bag ønskes om at gøre verden mindre og mere globaliseret - samt hvilke konsekvenser det har haft.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer