Holdet vg6 dr (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Hanne Blicher
Hold 2025 dr/vg6 (vg6 dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skuespillerens redskaber og improvisation
Titel 2 Komik og Klovn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skuespillerens redskaber og improvisation

Forløbet er holdets første forløb i grundforløbet. Vi starter som et stort  dramahold med 29 elever.

Forløbet har fokus på en skuespillers arbejde og redskaber ift arbejdet med rollen og er også en introduktion til faget dramatik i gymnasiet.
Vi arbejder med stemme, kropssprog, mimik, gestik, bevægelseskvaliteter, relationer og forhold til rummet.
Vi arbejder med improvisation og principper for improvisation, teatersport som teatergenre og afprøver, hvordan man fortæller en historie for andre.
Forløbet starter med introduktion til fagets mål og indhold og forskellige ryste-sammen aktiviteter, hvor det at skabe et trygt læringsrum er i fokus.
Der er fokus på faglige begreber som: stiliseret kropssprog, blikretning, tempo og pauser, sig ja!, spil med status, placering i rum.
Begrebet proces portfolio introduceres for eleverne. Der arbejdes løbende med portfolio refleksioner gennem året.


Hand-out i forløbet: IKKE kernestof
Hvad er en portfolio i drama?
De 10 teatersportsråd



Materialer til forløbet:
Sørensen, Karen. Dramatik - en grundbog, Systime 2008. s. 8-13,  (Skuespillerens virkemidler og kroppen som redskab) (6 s.)
3 tekster om teatersport og improvisation med titlerne.(artikler i pdf på Lectio): Miami, Marianne: Hvad er teatersport?, Johnstone, Keith: Status og Ravn, Susanne: Improvisation, at sætte det kendte på spil.
Eleverne læser hver 1 artikel og fremlægger for hinanden i matrixgrupper. (4 s.)
(I alt 10 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Komik og Klovn

Forløbet startes i grundforløbet og afsluttes med en klovneforestilling i starten af det nye studieretningsforløb.

Forløbet introducerer eleverne til komik og komiske elementer i drama. Vi forholder os til komedie begrebet ved at se og tale om tv-dramatiseringen af  ”90-års fødselsdagen” og dens komiske greb og virkemidler og sammenligner med et moderne klip fra "Klovn" (Kasper og Frank).
Vi inddrager brugen af gentagelser, statusskift, kropssprog og mimik som komiske elementer.

Forløbet har teaterhistorisk særligt fokus på Commedia dell´arte teatret som eksempel på en tidlig komedie-type i teori. Vi arbejder i teori og praksis med typerne fra CDA og placeringen i status-trekanten, lazzi introduceres, og slow-motion slagsmål som en slags "moderne" eksempel på lazzi/ stilistisk-arbejde. Eleverne introduceres til brugen af maske og brugen af status ift Commedia dell´arte typerne - f.eks. herre-tjener forholdet.

Forløbet afsluttes med et praktisk projekt omkring stilistisk teaterarbejde med udgangspunkt i klovnefiguren.
Elevernes klovneforestilling vises for et inviteret børnepublikum med 2  gange 0. klasse fra en lokal skole. Forestillingen er ordløs og med musik som lydkulisse. Eleverne arbejder i mindre grupper med en klovnescene ud fra et benspænd om, at de skal bruge rekvisitten "en rød næse" og indføre et statusskift mellem figurerne i deres scene. Alle mindre scener sættes sammen til en fælles forestilling. Forestillingen er fysisk - ordløs og med musik.
Målet for klovneforløbet er: At afprøve sig selv på en scene foran et fremmed publikum, at arbejde med et "eget" mindre projekt og at arbejde stiliseret med en figur.
Forløbet afsluttes i begyndelsen af studieretningsforløbet.
Vi ser Holbergs "Den politiske kandestøber" i Odense Teaters opsætning.

Alle læser:
Dramatik - en grundbog s. 33-35 og 54-56 om stilistisk teater vs. realistisk teater. (6 s.)
"Klar Scene - en introduktion til teater" s. 42-45 om Commedia dell´arte teatret som oplæg til forløbet. (4 s.)
Desuden arbejdes med et sammendrag om CDA typerne fra Torben Jetsmarks bog: Krop og Masker - Lærerens Bog, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1988 (pdf). (11 s.)
Nielsen, Henning "De tre hanrejer" i Klar Scene s. 54 (1 s.)
Jetsmark, Torben: pdf. Om Klovnen, s. 14 ned.- s.15 (1 s.)
Vi ser flg. klip/ videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=l2Z5z8lZNjs (90-års fødselsdagen) (3 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=x8jBdfb5Ip0 (Klovn - the Litterbox (1 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY&spfreload=10 (The World of Commedia dell´arte) (3 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=VpIfWbFosD0 (Eksempel på lazzi) (1 s.)

(i alt 31 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer