Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Gitte Rye
Hold 2022 FR/g (1g FRB GF, 1g FRB, 1g puljetid FRB, 2g FRB, 2g puljetid FRB, 3g FRB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 La maison et Noël
Titel 3 Le temps/la météo
Titel 4 Les Victoires de la musique
Titel 5 Quatre amis
Titel 6 Quatre Amis
Titel 7 Millau
Titel 8 Prévert og déjeuner du matin
Titel 9 Noël
Titel 10 Repetition af efterårets emner + terminsprøve
Titel 11 Jules Verne
Titel 12 EKSAMENSEMNE:Les Jeux Olympiques
Titel 13 Genbesøg fra Millau
Titel 14 Eksamensemne 1: Les jeux Olympiques
Titel 15 Eksamensemne 2: Les contes de fées
Titel 16 Eksamensemne 3: L'École
Titel 17 Eksamensemne: La Francophonie et l'amour difficile
Titel 18 Repetition og afslutning
Titel 19 Forløb#3
Titel 20 Forløb#4
Titel 21 Les contes de fées

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Fokus i grundforløb:
Udtale
tal fra 0-100
verbebøjninger: être, avoir, 1. bøjning
bøjning af substantiver
bøjning af adjektiver
basalt ordforråd inden for: at hilse (formelt og uformelt), præsentation af sig selv, familie, udseende, farver, nationaliteter, ugedage og måneder

Tekster:
Franskportal.dk
Bonjour Lyon (première lecon og kap. 1-4
Franske sange
Billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La maison et Noël

Fokus:
Ordforråd omkring hus og værelse (la maison et la chambre)
Alfabetet
Ordforråd omkring jul
franske juletraditioner
Grammatik:
adjektivers placering
Tekst:
Bonjour Lyon kap. 5
Franskportal.dk - Ma maison
sange
billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Le temps/la météo

Fokus
Ordforråd omkring vejret og årstiderne
kunne tale om, hvad der kendetegner de forskellige årstider
kunne tale om yndlingsårstid
ordforråd vedr. at skrive postkort (indledende og afsluttende hilsner)
kendskab til franske traditioner: l'épiphanie
Grammatik og verber
Bøjning af faire
Venir de (passé récent)

Tekst:
Franskportal.dk
Cartes Postales fra Formidable 2
https://www.youtube.com/watch?v=tQsNqgkq1OU (om årstidernes karakteristik)
sange
billeder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les Victoires de la musique

Fokus
Kende en fransk kulturbegivenhed
Lytte til franske sange
enkelt ordforråd omkring sang og musik.

Tekst:
musikvideoer fra de 5 nominerede sange inden for Chanson originale
https://www.evous.fr/Victoires-de-la-Musique-nominations-artistes-nomines,1172692.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Quatre amis

Følgende underemner sideløbende med de første 5 episoder af Quatre Amis:
École:
Ordforråd omring skoleting, skolefag, sport og fritid, film og dyr
Klokken
Viden om skolesystemets opbygning
Viden om Poisson d'avril og dens oprindelse
Viden om den franske begivenhed Le festival de Cannes

Grammatik:
Præpositioner
Sammentrækning af de/à + bestemt artikel
Aller (futur proche)

Tekst:
Quatre Amis (serie - kap. 1-5)
Le Poisson d'avril: https://www.podcastfrancaisfacile.com/texte/poisson-davril.html
Franskportal.dk
sange
billeder
videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=PkaOgOtQI2w&t=5s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Quatre Amis

Fokus:
Sommerferie
Kort repetition fra 1.g
Mad (herunder La cuisine francaise - la grande cuisine, la nouvelle cuisine og l'écogastronomie)
Tøj (herunder La haute couture - Coco Chanel, Christian Dior og Jean-Paul Gaultier)
huslige opgaver
Finde vej
Anmeldelse af Quatre Amis

Grammatik:
Artsartikel og delingsartikel
Genitiv
Passé composé

Tekst:
Quatre Amis af Mette Bering og Mimi Sørensen
Franskportal.dk
Allez-hop 9, s. 60-63

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Prévert og déjeuner du matin

Fokus
Kende Jacques Prévert
Kunne definere, hvad et digt er på fransk
finde tider og former af verber i et digt
Omskrive digtet og indtale eget digt (fokus på udtale)
Tekst:
Déjeuner du matin
Videolinks:
https://www.youtube.com/watch?v=MalR-e4IgAs
https://www.youtube.com/watch?v=I4YoBuJCbfo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Repetition af efterårets emner + terminsprøve

Fokuspunkter fra efteråret:

Quatre Amis:
• Comment s'appelle la série?
• Comment s'appellent les quatre amis?
• Décris les quatre amis. Ils ont quel âge? Comment est leur apparence?
• Ils sont en quelle classe?
• Où se passe l'histoire? L'histoire se passe…
• C'est où en France?
• Quel est le conflit dans la série? - brug følgende ord: un conflit entre…(en konflikt imellem), toutes les deux (begge to/i femininum)
• Quels sont les thèmes de la série? Les thèmes sont + substantifs (find substantiver - fx jalousi, ungdomsliv osv.)
• Qu'est-ce que tu penses de la série? Pourquoi?

La Mode:
• Qu'est-ce que tu portes? (hvad har du på?)
• Coco Chanel/Christian Dior/Jean-Paul Gaultier est connue pour quoi? (…. Er kendt for hvad?)

La nourriture/la gastronomie:

• Qu'est-ce que tu manges aux repas de la journée? (Hvad spiser du til dagens måltider?)
• Qu'est-ce que tu fais comme tâches ménagères à la maison? Ou qui fait quoi à la maison? (Hvad laver du af huslige pligter derhjemme? Eller hvem laver hvad derhjemme?)
• Quelles sont les différences entre les repas en France/à Millau et au Danemark?
• Qu'est-ce qui caractérise la grande cuisine/la nouvelle cuisine/l'écogastronomie?

Millau et Vordingborg

• Où se trouvent les deux villes?
• Qu'est-ce qu'il y a comme magasins à Millau et à Vordingborg?
• Comment est la nature/les environs des deux villes?
A Millau, il y a ….
A Vordingborg, il y a…
• Les villes sont connus pour quoi?
- Millau est connu pour le grand pont - le viaduc de Millau ainsi que pour la ganterie et pour les activités sportives dans la nature p.ex le kayak et la parapente.
- Vordingborg est connu pour…


Jacques Prévert

· Qui est Jacques Prévert?
· De quoi parlent ses poèmes?
· Quels sujets reviennent souvent?
· Comment écrivait-il ses poèmes?


Desuden ordforråd til billedbeskrivelse - Brug arket til billedbeskrivelse, som I har fået i kopi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Jules Verne

Indhold/fokus:
Fortælle om Jules Verne og hans liv og inspiration ud fra bogen "Les rêves de Jules Verne":
- Qui est Jules Verne (il vit/grandit quand, où?) (Hvem er Jules Verne? Hvor og hvornår lever/vokser han op?)
- Quelles sont ses sources d'inaspiration? (hvad er hans inspirationskilder?) (havnen i Nantes med de store skibe, bøger, onklens historier...)
- De quoi rêve-t-il comme enfant? (hvad drømmer han om som barn?)
- Quels sont ses titres les plus connus? (hvilke af hans titler er mest kendte?)
- Il est considéré comme un des inventeur de science fiction. Quels avantures de Jules Verne vont se réaliser plus tard? (se réaliser= realiseres/bliver til virkelighed)
- Qu'est-ce que tu penses de Jules Verne?
Øvrigt :
Beskrive selvvalgte billeder fra bogen samt hvad der går forud for billederne.
Udpege afrikanske lande fra bogen på et kort
Påske og Ramadan på fransk
Tekst:
"Les rêves de Jules Verne" af Myriam Louviot
Kort over Afrika
Le Ramadan: https://www.youtube.com/watch?v=Q8orcd0obrk
Pâques: Kort lærersammensat tekst om påskens symboler

Grammatik:
Spørgeord repetition og test








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 EKSAMENSEMNE:Les Jeux Olympiques

• Fortælle kort om OL:
o L'histoire
o Les anneaux
o Les valeurs et la devise


• Fortælle kort om OL i Paris 2024
o Combien de nations et sports
o Débat sur l'affiche et la cérémonie d'ouverbure
o Des arguments pour et contre la participation d'Aya Nakamura à la cérémonie d'ouverture des JO

• Fortælle, hvilke nationalsymboler Frankrig og DK har

• Fortælle, hvem Aya Nakamura er og give eksempler på:
o Argot dans ses paroles
o Mélange de langue dans ses paroles

• Give eksempel på OL-discipliner/typer af sportsgrene (løb/vandsport..osv - se kort) og fortælle om den nye disciplin som får debut i Paris - le breaking.

• Film: fortælle om film i forhold til handling, genre, personer og tema

• Musikvideo: beskrive musikvideo
• Sangtekst: lave kort analyse af sprog og tema
• Bruge udtrykket: Dans la chanson/le film il s'agit de (i sangen/filmen handler det om…)


Textes:
• Baggrund OL:  https://www.paris2024.org/fr/
• Om nationalsymboler: https://www.elysee.fr/la-presidence/les-symboles-de-la-republique-francaise-expliques-pour-les-enfants
• Undersøgelse om Franskmændenes foretrukne kunstnere til åbningsceremoni: https://www.linternaute.com/musique/evenement/4722325-quel-artiste-a-l-ouverture-des-jeux-olympiques-notre-sondage-exclusif/
• Artikel om den officielle OL-plakat: https://www.beauxarts.com/grand-format/une-vue-delirante-de-paris-a-la-jerome-bosch-laffiche-des-jo-2024-vient-detre-devoilee/
• Kritik af den officielle OL-plakat: https://www.francetvinfo.fr/les-jeux-olympiques/paris-2024/paris-2024-l-affiche-officielle-des-jo-critiquee-par-des-personnalites-politiques-de-droite-et-d-extreme-droite_6405583.html
• Aya Nakamura musikvideo “Djadja” 2018 – beskrive musikvideo
• Aya Nakamura sangtekst “Djadja”, 2018. Brugt som eksempel på sprogbrug og tematik: https://www.youtube.com/watch?v=iPGgnzc34tY
• Aya Nakamure explique: https://www.facebook.com/watch/?v=280108179294925

• Dansk baggrundsartikel om Aya Nakamura til åbningsceremoni: https://politiken.dk/kultur/art9833722/Superstjerne-er-ikke-fransk-nok-til-at-%C3%A5bne-OL-i-Paris
• Debat om Aya Nakamura: https://www.lepoint.fr/people/aya-nakamura-pour-chanter-aux-jo-ce-qu-en-pensent-les-francais-12-03-2024-2554806_2116.php
• For eller imod Aya Nakamura: https://academiedelachanson.fr/aya-nakamura-jo/
• Film: Let’s dance…

Grammatik: Gradbøjning af adjektiver

Omfang ca. 35 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Eksamensemne 1: Les jeux Olympiques

Fortsat fra 2.g:
Fortælle kort om OL:
o L'histoire
o Les anneaux
o Les valeurs et la devise


• Fortælle kort om OL i Paris 2024
o Combien de nations et sports
o Débat sur l'affiche et la cérémonie d'ouverbure
o Des arguments pour et contre la participation d'Aya Nakamura à la cérémonie d'ouverture des JO

• Fortælle, hvilke nationalsymboler Frankrig og DK har

• Fortælle, hvem Aya Nakamura er og give eksempler på:
o Argot dans ses paroles
o Mélange de langue dans ses paroles

• Give eksempel på OL-discipliner/typer af sportsgrene (løb/vandsport..osv - se kort) og fortælle om den nye disciplin som får debut i Paris - le breaking.

• Film: "Let's dance" fortælle om film i forhold til handling, genre, personer og tema
• Musikvideo: beskrive musikvideo
• Sangtekst: "Djadja" af Aya Nakamura: lave kort analyse af sprog og tema
• Bruge udtrykket: Dans la chanson/le film il s'agit de (i sangen/filmen handler det om…)


Textes:
• Baggrund OL:  https://www.paris2024.org/fr/
• Om nationalsymboler: https://www.elysee.fr/la-presidence/les-symboles-de-la-republique-francaise-expliques-pour-les-enfants
• Undersøgelse om Franskmændenes foretrukne kunstnere til åbningsceremoni: https://www.linternaute.com/musique/evenement/4722325-quel-artiste-a-l-ouverture-des-jeux-olympiques-notre-sondage-exclusif/
• Artikel om den officielle OL-plakat: https://www.beauxarts.com/grand-format/une-vue-delirante-de-paris-a-la-jerome-bosch-laffiche-des-jo-2024-vient-detre-devoilee/
• Kritik af den officielle OL-plakat: https://www.francetvinfo.fr/les-jeux-olympiques/paris-2024/paris-2024-l-affiche-officielle-des-jo-critiquee-par-des-personnalites-politiques-de-droite-et-d-extreme-droite_6405583.html
• Aya Nakamura musikvideo “Djadja” 2018 – beskrive musikvideo
• Aya Nakamura sangtekst “Djadja”, 2018. Brugt som eksempel på sprogbrug og tematik: https://www.youtube.com/watch?v=iPGgnzc34tY
• Aya Nakamure explique: https://www.facebook.com/watch/?v=280108179294925

• Dansk baggrundsartikel om Aya Nakamura til åbningsceremoni: https://politiken.dk/kultur/art9833722/Superstjerne-er-ikke-fransk-nok-til-at-%C3%A5bne-OL-i-Paris
• Debat om Aya Nakamura: https://www.lepoint.fr/people/aya-nakamura-pour-chanter-aux-jo-ce-qu-en-pensent-les-francais-12-03-2024-2554806_2116.php
• For eller imod Aya Nakamura: https://academiedelachanson.fr/aya-nakamura-jo/


Grammatik: Gradbøjning af adjektiver, bøjning af refleksive verber i præsens og passé composé, futur


Brugte online-hjælpemidler: ordbogen.com, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Eksamensemne 2: Les contes de fées

Fokus:
-     Kende og kunne bruge elementære begreber til at beskrive og analysere eventyr på fransk
- Genfortælle handling af eventyr
- Lave eventyranalyse ved inddragelse af aktantmodellen
- Sammenligne flere versioner af et eventyr
- Beskrive og fortælle ud fra et billede

Textes:

« Le petit chaperon rouge" de Charles Perrault
« Le petit chaperon bleu marine » de Philippe DUMAS, Boris MOISSARD:
« Bouledeneige » ed. B. Dahlgreen, V. Scott-Hansen, K. Thygesen, Gyldendal 1988, s. 84-85
Illustrations de Gustave Doré

Supplerende :
« il était une fois » af Nina Mohr Christoffersen og Birte Dahlgreen, s. 6-16
« La clé – analyse og metode til fransk”, s. 23-30

Grammatik, som ikke er i kompendiet:
Passé Simple
Pronomener (demonstrative, personlige som objekt og dativobjekt)
Adverbier
Brugte online-hjælpemidler: ordbogen.com, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Eksamensemne 3: L'École

Objectifs (mål):
- Fortælle om det franske skolesystem: hvornår man begynder i skole, hvad skolefaserne hedder og hvornår man ca. bliver student.
- Fortælle om forskelle og ligheder mellem en fransk og dansk skoledag.
- Fortælle om forskelle og ligheder mellem omgangsformer i skolen
- Genfortælle indholdet af et digt, et tekstuddrag og en film
- Fortælle om Jacques Prévert og hans skrivestil og temaer
- Samtale om problemstillinger i forhold til emnet.

Textes et film:

”Le Cancre” de Jacques Prévert, p. 10 à 11 dans « Paroles françaises »
Extrait du roman « Chagrin d’école » de Daniel Pennac, p.12 dans « Paroles françaises »
« Le redoublement – les experts globalement contre » p. 24 dans « Paroles françaises »
”Retour du redoublement : «Une perte de temps et d’énergie» ou une réussite de tous nos enfants!: http://www.fcpe95.com/blog/2017/12/03/retour-du-redoublement-une-perte-de-temps-et-denergie-ou-une-reussite-de-tous-nos-enfants/   (d. 7/5-19)
« La vie scolaire » film de Mehdi Idir og Grand Corps Malade, 2019

Supplerende: s. 7-9 om det franske skolesystem dans « Paroles françaises »

Grammatik:
Futur
conditionel
Infinitivmærke

Brugte online-hjælpemidler: ordbogen.com, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Eksamensemne: La Francophonie et l'amour difficile


Objectifs/mål:
• fortælle på fransk, hvad la Francophonie/la francophonie er
• Give eksempler på frankofone lande
• Beskrive, hvad en sang handler om (Africain à Paris)
• Snakke om problemstillinger ved immigration og relationer på tværs af frankofone lande ud fra et digt (poème à mon frère blanc), uddrag af roman (exilée tout le temps) og en film (Samba)

Textes et film:

Sang og tekst : « Africain à Paris » af Tiken Jah Fakoly
”Négritude” fra https://fr.vikidia.org/wiki/N%C3%A9gritude
« Poème à mon frère blanc » af Léopold SEDAR SENGHOR
La Francophonie fra Franskportal.dk
https://www.francophonie.org/la-francophonie-en-bref-754
« Les pieds noirs et les harkis » (kort forklaring) af Bering, Mette og Sørensen, Mette i  ”Entrée”, Gyldendal 2009
”Maghreb” (kort forklaring) fra https://www.axl.cefan.ulaval.ca/afrique/maghreb.htm
Film: Samba af Olivier Nakache, Éric Toledano, 2014
Supplerende :
« Paroles Francophones «  af Bering, Mette og Sørensen, Mette, Gyldendal 2015
”Kolonifrigørelse” fra Pour mieux comprendre i Frankrig gennem 30 år af Grethe Due

Grammatik:
Gérondif
Subjonctif
En/Y

Brugte online-hjælpemidler: ordbogen.com, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 19 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Les contes de fées

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer