Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Gitte Rye
Hold
2022 FR/g (
1g FRB GF
,
1g FRB
,
1g puljetid FRB
,
2g FRB
,
2g puljetid FRB
,
3g FRB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
La maison et Noël
Titel 3
Le temps/la météo
Titel 4
Les Victoires de la musique
Titel 5
Quatre amis
Titel 6
Quatre Amis
Titel 7
Millau
Titel 8
Prévert og déjeuner du matin
Titel 9
Noël
Titel 10
Repetition af efterårets emner + terminsprøve
Titel 11
Jules Verne
Titel 12
EKSAMENSEMNE:Les Jeux Olympiques
Titel 13
Genbesøg fra Millau
Titel 14
Eksamensemne 1: Les jeux Olympiques
Titel 15
Eksamensemne 2: Les contes de fées
Titel 16
Eksamensemne 3: L'École
Titel 17
Eksamensemne: La Francophonie et l'amour difficile
Titel 18
Repetition og afslutning
Titel 19
Forløb#3
Titel 20
Forløb#4
Titel 21
Les contes de fées
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Fokus i grundforløb:
Udtale
tal fra 0-100
verbebøjninger: être, avoir, 1. bøjning
bøjning af substantiver
bøjning af adjektiver
basalt ordforråd inden for: at hilse (formelt og uformelt), præsentation af sig selv, familie, udseende, farver, nationaliteter, ugedage og måneder
Tekster:
Franskportal.dk
Bonjour Lyon (première lecon og kap. 1-4
Franske sange
Billeder
Indhold
Kernestof:
Bonjour
Tal 0-10
Lektier til i dag:
Décris toi-même
Lektie til i dag:
Devoir (lektie): Øv tallene fra 0-69 + øv Avoir (have)-bøjningen ved at øve sangen. Syng højt : ) Verbe avoir au présent de l'indicatif - alain le lait
Lektie: Øv dig, så du kan "avoir"-bøjningen udenad både på fransk og i den danske oversættelse
Ma famille
Øv familieord, tal og avoir-bøjning.
I får modulet til jeres aflevering. I skal arbejde selv.
Plan for modulet:
Vi arbejder videre med Pays et nationalité - lektie:
Arbejd selv-modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La maison et Noël
Fokus:
Ordforråd omkring hus og værelse (la maison et la chambre)
Alfabetet
Ordforråd omkring jul
franske juletraditioner
Grammatik:
adjektivers placering
Tekst:
Bonjour Lyon kap. 5
Franskportal.dk
- Ma maison
sange
billeder
Indhold
Kernestof:
Devoir (lektie):
Husk at medbringe Bonjour Lyon i dag
Alphabet
I arbejder selv i dette modul. I skal lave næste aflevering.
Bonjour Lyon
Devoir (lektie): Læs s. 39 og lav tekstforståelse øverst s. 40 i Bonjour Lyon. Lav også kopiarket med possessive pronomener. I skal kun lave den nederste del, hvor I skal indsætte det korrekte possessive pronomen.
Medbring Bonjour Lyon
Ma chambre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Le temps/la météo
Fokus
Ordforråd omkring vejret og årstiderne
kunne tale om, hvad der kendetegner de forskellige årstider
kunne tale om yndlingsårstid
ordforråd vedr. at skrive postkort (indledende og afsluttende hilsner)
kendskab til franske traditioner: l'épiphanie
Grammatik og verber
Bøjning af faire
Venir de (passé récent)
Tekst:
Franskportal.dk
Cartes Postales fra Formidable 2
https://www.youtube.com/watch?v=tQsNqgkq1OU
(om årstidernes karakteristik)
sange
billeder
Indhold
Kernestof:
La fête og verber
Bonjour Lyon - La fête
Lektie fra onsdag
Devoir (lektie): øv verbet 'venir' (komme) i 15 min. på Quizlet. Skriv bøjningen ned + øv med lyd, så du både lytter og også udtaler verbet. Øv forskellige øvesæt i Quizlet i de 15 minutter: Venir
Passé récent.docx Passé récent Husk Bonjour Lyon-bogen
Le temps (vejret)
I dag får I en verbetest uden hjælpemidler:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Les Victoires de la musique
Fokus
Kende en fransk kulturbegivenhed
Lytte til franske sange
enkelt ordforråd omkring sang og musik.
Tekst:
musikvideoer fra de 5 nominerede sange inden for Chanson originale
https://www.evous.fr/Victoires-de-la-Musique-nominations-artistes-nomines,1172692.html
Indhold
Kernestof:
Le temps
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Quatre amis
Følgende underemner sideløbende med de første 5 episoder af Quatre Amis:
École:
Ordforråd omring skoleting, skolefag, sport og fritid, film og dyr
Klokken
Viden om skolesystemets opbygning
Viden om Poisson d'avril og dens oprindelse
Viden om den franske begivenhed Le festival de Cannes
Grammatik:
Præpositioner
Sammentrækning af de/à + bestemt artikel
Aller (futur proche)
Tekst:
Quatre Amis (serie - kap. 1-5)
Le Poisson d'avril:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/texte/poisson-davril.html
Franskportal.dk
sange
billeder
videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=PkaOgOtQI2w&t=5s
Indhold
Kernestof:
Le temps
Le temps (vejret)
Nyt emne
I skal arbejde selv. I får modulet til at lave aflevering.
Quatre amis
L'Heure (klokken)
L'heure
Les fournitures scolaire
L'école - skolen
Les prépositions
L'école
Forberedelse til sprogeftermiddag
Quatres amis
École
Quatre amis og repetition af verber
Udveksling Millau datoer og betaling.docx
I dag skal I have jeres pas med (eller foto af siden med jeres navn og foto i jeres pas), så vi kan notere information til flyselskabet til vores udveksling.
Le corps et le visage - Husk betaling af depositum til Millau!
Skriftlig årsprøve
Mundtlig årsprøve
Le festival de Cannes - galla
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Quatre Amis
Fokus:
Sommerferie
Kort repetition fra 1.g
Mad (herunder La cuisine francaise - la grande cuisine, la nouvelle cuisine og l'écogastronomie)
Tøj (herunder La haute couture - Coco Chanel, Christian Dior og Jean-Paul Gaultier)
huslige opgaver
Finde vej
Anmeldelse af Quatre Amis
Grammatik:
Artsartikel og delingsartikel
Genitiv
Passé composé
Tekst:
Quatre Amis af Mette Bering og Mimi Sørensen
Franskportal.dk
Allez-hop 9, s. 60-63
Indhold
Kernestof:
Husk Bonjour Lyon. Den skal afleveres...Bienvenue en première (velkommen i 2.g)
Udveksling til Frankrig 2023.docx
Vi går i gang med afleveringen til næste uge - øv følgende til i dag: être og avoir-bøjningen. I vil blive hørt i bøjningerne i begyndelsen af timen. I finder bøjningerne i klassenotesbogen under "grammatik og verber" og herunder "uregelmæssige verbe
Link til forældreliste
Les vêtements (tøj)
les vêtements
Sprogcoaching m.m.
Genaflevering
Les vêtements og sprogcoaching
La mode
Lektie til puljetid: Øv på denne Quizlet i 25 min. Jeg hører jer i ordene i timen: La ville (byen)
Devoir (lektie): Læs om de tre modeskabere på siden i mappen (eller digitalt i klassenotesbogen under "Efterår 2.g" og Les vêtements (pdf'en) Du skal skrive en sætning om hver modeskaber: Her er nogle vendinger, du kan bruge:
Les fruits
Vi har mistet et par moduler pga. klimadag, så går hurtigt i gang med mad. Øv jer på disse Quizlets. Overfør ordene til din egen ordliste (nogle ord går igen i de forskellige Quizlets). Dette kan du gøre fra Quizletten. Øv 10 min. på hver Quizlet ef
Sprog-coaching - opfølgning.+ lektie: Lav de kopiark færdige, I gik i gang med tirsdag. I har dem i jeres mappe, og ellers er de her: ps7_2013_je_vais_au_marche.pdf ps7_2013_ma_nourriture_preferee.pdf
Devoir (lektie): Skriv, hvad I spiser til de forskellige måltider (lektie fra fredag - se fredagsmodulet). Øv desuden på emenet "La nourriture" (Du finder Quizletter i klassenotesbogen under "Efterår 2.g" og "la nourriture".
Devoir (lektie): Øv på denne Quizlet i 15 min: Trouver son chemin (finde vej) Medbring jeres mapper og Quatre amis-bogen.
Mademne, verber og Quatre amis - Husk bog og mappe med tekster.
Devoir (lektie): I skal læse teksten "La cuisine Francaise", som er i jeres røde mappe (der er gloser til teksten på siden efter).
La cuisine francaise: Devoir: Øv dig på de vendinger, som er fremhævet i opgave 1 til lektien i sidste uge. Det er de vendinger, som beskriver: 1. La grande cuisine. 2. La nouvelle cuisine og 3 l'écogastronomie.
Devoir (lektie): To lektier: 1) Øv jer på at kunne sige, hvad der karakteriserer de tre franske køkkener, vi har læst om. 2)Øv denne quizlet i 15-20 min. Husk at lave forskellige øvesæt + sige ordene højt: Udtryk med faireI får en time af modulet til
La nourriture lektie: Lav opg. 3+4 på s. 74 i vedhæftede dokument, som I også har fået i kopi til den røde mappe.
Evaluering af emnet La nourriture (se dokument)Evaluation nourriture .docx + sprogcoaching (hvordan er det gået siden sidst? Nyt mål eller gentagelse af gamle mål)
Quatre amis - husk bogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Millau
Forberedelse til udveksling med Millau
- Rep. af det franske skolesystem
- Viden om Aveyron og Millau
- Viden om Jules Verne
Gruppearbejde og fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Vi har mistet et par moduler pga. klimadag, så går hurtigt i gang med mad. Øv jer på disse Quizlets. Overfør ordene til din egen ordliste (nogle ord går igen i de forskellige Quizlets). Dette kan du gøre fra Quizletten. Øv 10 min. på hver Quizlet ef
Sprog-coaching - opfølgning.+ lektie: Lav de kopiark færdige, I gik i gang med tirsdag. I har dem i jeres mappe, og ellers er de her: ps7_2013_je_vais_au_marche.pdf ps7_2013_ma_nourriture_preferee.pdf
Devoir (lektie): Skriv, hvad I spiser til de forskellige måltider (lektie fra fredag - se fredagsmodulet). Øv desuden på emenet "La nourriture" (Du finder Quizletter i klassenotesbogen under "Efterår 2.g" og "la nourriture".
Devoir (lektie): Øv på denne Quizlet i 15 min: Trouver son chemin (finde vej) Medbring jeres mapper og Quatre amis-bogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Prévert og déjeuner du matin
Fokus
Kende Jacques Prévert
Kunne definere, hvad et digt er på fransk
finde tider og former af verber i et digt
Omskrive digtet og indtale eget digt (fokus på udtale)
Tekst:
Déjeuner du matin
Videolinks:
https://www.youtube.com/watch?v=MalR-e4IgAs
https://www.youtube.com/watch?v=I4YoBuJCbfo
Indhold
Kernestof:
Lektie: To lektier, så husk at læse, hvad du skal til begge. Husk at medbringe bogen Quatre amis. Den skal afleveres.
Le déjeuner du matin: Lektie: Øv jer på at sige nogle gøremål derhjemme, så I kan skændes lidt over det : ) I skal desuden have lavet opg. 1-6 under Déjeuner du matin (Det er inklusiv lektien fra sidst, så det er ikke så meget mere)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Noël
Fokus
Hvordan fejrer mange jul i Frankrig?
Hvordan fejrer mange jul i DK?
Tekst:
Franskportal.dk
Indhold
Kernestof:
Le déjeuner du matin: Lektie: Øv jer på at sige nogle gøremål derhjemme, så I kan skændes lidt over det : ) I skal desuden have lavet opg. 1-6 under Déjeuner du matin (Det er inklusiv lektien fra sidst, så det er ikke så meget mere)
Devoir (lektie): Gå ind i klassenotesbogen under Déjeuner du Matin, og lav opg. 7+8. I timen i dag laver vi aflevering
Noël - vi skal arbejde med jul i dag.
Devoir (lektie): Få skrevet alle svar ind til Noël à la francaise. Kig i samarbejdsområdet under "Noël", hvor vi skrev svarene ind. Medbring også et foto af julepynt - fx torvet i Vordingborg, adventskransen derhjemme eller andet. I dag laver I aflev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition af efterårets emner + terminsprøve
Fokuspunkter fra efteråret:
Quatre Amis:
• Comment s'appelle la série?
• Comment s'appellent les quatre amis?
• Décris les quatre amis. Ils ont quel âge? Comment est leur apparence?
• Ils sont en quelle classe?
• Où se passe l'histoire? L'histoire se passe…
• C'est où en France?
• Quel est le conflit dans la série? - brug følgende ord: un conflit entre…(en konflikt imellem), toutes les deux (begge to/i femininum)
• Quels sont les thèmes de la série? Les thèmes sont + substantifs (find substantiver - fx jalousi, ungdomsliv osv.)
• Qu'est-ce que tu penses de la série? Pourquoi?
La Mode:
• Qu'est-ce que tu portes? (hvad har du på?)
• Coco Chanel/Christian Dior/Jean-Paul Gaultier est connue pour quoi? (…. Er kendt for hvad?)
La nourriture/la gastronomie:
• Qu'est-ce que tu manges aux repas de la journée? (Hvad spiser du til dagens måltider?)
• Qu'est-ce que tu fais comme tâches ménagères à la maison? Ou qui fait quoi à la maison? (Hvad laver du af huslige pligter derhjemme? Eller hvem laver hvad derhjemme?)
• Quelles sont les différences entre les repas en France/à Millau et au Danemark?
• Qu'est-ce qui caractérise la grande cuisine/la nouvelle cuisine/l'écogastronomie?
Millau et Vordingborg
• Où se trouvent les deux villes?
• Qu'est-ce qu'il y a comme magasins à Millau et à Vordingborg?
• Comment est la nature/les environs des deux villes?
A Millau, il y a ….
A Vordingborg, il y a…
• Les villes sont connus pour quoi?
- Millau est connu pour le grand pont - le viaduc de Millau ainsi que pour la ganterie et pour les activités sportives dans la nature p.ex le kayak et la parapente.
- Vordingborg est connu pour…
Jacques Prévert
· Qui est Jacques Prévert?
· De quoi parlent ses poèmes?
· Quels sujets reviennent souvent?
· Comment écrivait-il ses poèmes?
Desuden ordforråd til billedbeskrivelse - Brug arket til billedbeskrivelse, som I har fået i kopi
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på diverse
I får timen i dag til repetition. Hav styr på jeres noter til emnerne (se i klassenotesbogen under "Efterår 2.g" og "Evaluation")
Første omgang af terminsprøver - Medbring også jeres grammatikbøger fra Voilà, som I skal lave øvelser i. I skal møde i 254. Vi bruger 208 til terminsprøver senere i modulet.
Husk at medbringe Voilà grundbog (den blå) til grammtikopgaver. Her er link til nogle vendinger: Tøveord mm.Vi fortsætter terminsprøver:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Jules Verne
Indhold/fokus:
Fortælle om Jules Verne og hans liv og inspiration ud fra bogen "Les rêves de Jules Verne":
- Qui est Jules Verne (il vit/grandit quand, où?) (Hvem er Jules Verne? Hvor og hvornår lever/vokser han op?)
- Quelles sont ses sources d'inaspiration? (hvad er hans inspirationskilder?) (havnen i Nantes med de store skibe, bøger, onklens historier...)
- De quoi rêve-t-il comme enfant? (hvad drømmer han om som barn?)
- Quels sont ses titres les plus connus? (hvilke af hans titler er mest kendte?)
- Il est considéré comme un des inventeur de science fiction. Quels avantures de Jules Verne vont se réaliser plus tard? (se réaliser= realiseres/bliver til virkelighed)
- Qu'est-ce que tu penses de Jules Verne?
Øvrigt :
Beskrive selvvalgte billeder fra bogen samt hvad der går forud for billederne.
Udpege afrikanske lande fra bogen på et kort
Påske og Ramadan på fransk
Tekst:
"Les rêves de Jules Verne" af Myriam Louviot
Kort over Afrika
Le Ramadan:
https://www.youtube.com/watch?v=Q8orcd0obrk
Pâques: Kort lærersammensat tekst om påskens symboler
Grammatik:
Spørgeord repetition og test
Indhold
Kernestof:
I dette modul laves aflevering. I har en time til opgaven.
Lektie:
En del af jer har brug for en ekstra forklaring på de forskellige artikler, derfor er der repetition i denne pause. Tag madpakken med, og så gennemgår vi det igen.
Devoir (Lektie) til Jules Verne: I skal læse kapitel 1 af bogen og lave opgaver til. Opgaverne er på kopiarket, som jeg har vedhæftet her, men I har det også i kopi. Jules Verne.docx
Lektie: til i dag øves følgende verber, så I kan bøje dem i præsens udenad: Rêver – être – venir – avoir – aimer – écrire - faire. Husk, at kap. 2 i Jules Vernes + opgaver hertil skal laves til på torsdag (se torsdagslektien)
Devoir (Lektie til i dag - husk at læse det hele også det med småt): Læs kapitel 2 i Jules Verne, og lav opgaver hertil i kopiark (følgende side i kopiark: 2. La mer et ses îles mystérieuses, p. 12), som I har fået. Opgaverne ligger også som pdf i kl
Devoir (lektie): Læs kap. 3+4 i Jules Verne-bogen. Brug opgaverne i kopiarkene til tekstforståelsen. Opgaverne til kap. 3 og 4 hedder "Compréhension du texte - 3. Rêves d'Afrique, p. 19" og "Compréhension du texte - 4. Autour du monde, p. 24". De er
Devoir (lektie): kap. 5+6 i Jules Verne + lave opgaverne hertil i kopiarkene (opgaverne ligger også i klassenotesbogen)
Devoir (lektie): Læs kap. 7 i Jules Verne, og lav opgaverne hertil.
Devoir (lektie): Læs kap. 8+9 af Jules Verne og lav opgaverne hertil . Når vi har gennemgået opgaverne, får I resten af modulet til aflevering. Husk, at I skal kunne spørgeordene udenad + kunne lave et spørgsmål med hvert af dem.
Vi runder Jules Verne af. Husk at medbringe bog, lyserød mappe samt den grønne mappe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
EKSAMENSEMNE:Les Jeux Olympiques
• Fortælle kort om OL:
o L'histoire
o Les anneaux
o Les valeurs et la devise
• Fortælle kort om OL i Paris 2024
o Combien de nations et sports
o Débat sur l'affiche et la cérémonie d'ouverbure
o Des arguments pour et contre la participation d'Aya Nakamura à la cérémonie d'ouverture des JO
• Fortælle, hvilke nationalsymboler Frankrig og DK har
• Fortælle, hvem Aya Nakamura er og give eksempler på:
o Argot dans ses paroles
o Mélange de langue dans ses paroles
• Give eksempel på OL-discipliner/typer af sportsgrene (løb/vandsport..osv - se kort) og fortælle om den nye disciplin som får debut i Paris - le breaking.
• Film: fortælle om film i forhold til handling, genre, personer og tema
• Musikvideo: beskrive musikvideo
• Sangtekst: lave kort analyse af sprog og tema
• Bruge udtrykket: Dans la chanson/le film il s'agit de (i sangen/filmen handler det om…)
Textes:
• Baggrund OL:
https://www.paris2024.org/fr/
• Om nationalsymboler: https://www.elysee.fr/la-presidence/les-symboles-de-la-republique-francaise-expliques-pour-les-enfants
• Undersøgelse om Franskmændenes foretrukne kunstnere til åbningsceremoni:
https://www.linternaute.com/musique/evenement/4722325-quel-artiste-a-l-ouverture-des-jeux-olympiques-notre-sondage-exclusif/
• Artikel om den officielle OL-plakat:
https://www.beauxarts.com/grand-format/une-vue-delirante-de-paris-a-la-jerome-bosch-laffiche-des-jo-2024-vient-detre-devoilee/
• Kritik af den officielle OL-plakat: https://www.francetvinfo.fr/les-jeux-olympiques/paris-2024/paris-2024-l-affiche-officielle-des-jo-critiquee-par-des-personnalites-politiques-de-droite-et-d-extreme-droite_6405583.html
• Aya Nakamura musikvideo “Djadja” 2018 – beskrive musikvideo
• Aya Nakamura sangtekst “Djadja”, 2018. Brugt som eksempel på sprogbrug og tematik:
https://www.youtube.com/watch?v=iPGgnzc34tY
• Aya Nakamure explique:
https://www.facebook.com/watch/?v=280108179294925
• Dansk baggrundsartikel om Aya Nakamura til åbningsceremoni:
https://politiken.dk/kultur/art9833722/Superstjerne-er-ikke-fransk-nok-til-at-%C3%A5bne-OL-i-Paris
• Debat om Aya Nakamura: https://www.lepoint.fr/people/aya-nakamura-pour-chanter-aux-jo-ce-qu-en-pensent-les-francais-12-03-2024-2554806_2116.php
• For eller imod Aya Nakamura: https://academiedelachanson.fr/aya-nakamura-jo/
• Film: Let’s dance…
Grammatik: Gradbøjning af adjektiver
Omfang ca. 35 ns
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs teksten og besvar spørgsmålene i vedhæftede (spørgsmålene er efter teksten) NB Forskellen på en marguerite og en pâquerette er, at sidstnævne er mindre (plus petite).Les symboles de Paques.pdf
Aujourd'hui, on commence le nouveau thème sur les Jeux Olympiques
Devoir (lektie): Der er tre lektier:
Vi bruger formiddagen på at forberede løb og "ateliers" (workshops) til franskmændene. Efter frokost ser vi film. Medbring gerne "des gourmandises" til filmen : )
Devoir (lektie): Gør arket med symboler færdigt og læs artikelen om Aya Nakamurs. Du skal kunne forklare, hvad artiklen handler om. Symboles franҫais.docx Superstjerne ikke fransk nok.docx
Devoir (lektie): Il y a trois devoirs (der er tre lektier):
Devoir (lektie): Lav vedhæftede dokument. Ud over at lave opgaven, skal du kunne oversætte, hvad der står.Opgaver til Aya Nakamura.docx Vi gennemgår desuden den lektie, vi ikke nåede at gennemgå i tirsdags. Se lektien til tirsdag.
Nous travaillons avec la cérémonie d'ouverture des JO (Vi arbejder med åbningsceremonien til OL). Vedhæftede er jeres næste aflevering i stedet for MinLæring, hvor der var fejl. Vi gennemgår i starten af modulet, hvad I skal. Tidsadverbier.docx
Program for ugen Genbesøg 2024 (1).pdf
I får timen til at stille ATELIERS (workshops) op
I dette modul laver I ateliers (workshops) for jeres franske venner
La cérémonie d'ouverture - I arbejder videre. Vi begynder modulet med at gennemgå jeres aflevering til emnet.
La cérémonie d'ouverture - sidste modul inden aflevering. Sørg for at få lavet lidt derhjemme, hvis I vil lave det færdigt i timen i dag.
Spørgsmål til teksten.docx
Aya Nakamura pour chanter aux JO.pdf
Sidste modul til opgaverne til La cérémonie d'ouverture
I dag har vi samtaler om debatten om Nakamura og OL-plakaten. I må gerne bruge noter, men de skal være printet ud eller skrevet i hånden.
Vi fortsætter med de manglende samtaler samt OL-Mappen, så husk at tage den med. Hvis der er tid, skal vi evaluere skoleåret og snakke om, hvordan næste år bliver. Rækkefølge:
Medbring mappe til les Jeux Olympiques. + On va jouer (vi skal lege) : )
Sidste modul - afslutning - Der vil være quizz, og vi skal have kåret årets Duolingo-spiller.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Genbesøg fra Millau
Indhold
Kernestof:
Program for ugen Genbesøg 2024 (1).pdf
I får timen til at stille ATELIERS (workshops) op
I dette modul laver I ateliers (workshops) for jeres franske venner
La cérémonie d'ouverture - I arbejder videre. Vi begynder modulet med at gennemgå jeres aflevering til emnet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Eksamensemne 1: Les jeux Olympiques
Fortsat fra 2.g:
Fortælle kort om OL:
o L'histoire
o Les anneaux
o Les valeurs et la devise
• Fortælle kort om OL i Paris 2024
o Combien de nations et sports
o Débat sur l'affiche et la cérémonie d'ouverbure
o Des arguments pour et contre la participation d'Aya Nakamura à la cérémonie d'ouverture des JO
• Fortælle, hvilke nationalsymboler Frankrig og DK har
• Fortælle, hvem Aya Nakamura er og give eksempler på:
o Argot dans ses paroles
o Mélange de langue dans ses paroles
• Give eksempel på OL-discipliner/typer af sportsgrene (løb/vandsport..osv - se kort) og fortælle om den nye disciplin som får debut i Paris - le breaking.
• Film: "Let's dance" fortælle om film i forhold til handling, genre, personer og tema
• Musikvideo: beskrive musikvideo
• Sangtekst: "Djadja" af Aya Nakamura: lave kort analyse af sprog og tema
• Bruge udtrykket: Dans la chanson/le film il s'agit de (i sangen/filmen handler det om…)
Textes:
• Baggrund OL:
https://www.paris2024.org/fr/
• Om nationalsymboler: https://www.elysee.fr/la-presidence/les-symboles-de-la-republique-francaise-expliques-pour-les-enfants
• Undersøgelse om Franskmændenes foretrukne kunstnere til åbningsceremoni:
https://www.linternaute.com/musique/evenement/4722325-quel-artiste-a-l-ouverture-des-jeux-olympiques-notre-sondage-exclusif/
• Artikel om den officielle OL-plakat:
https://www.beauxarts.com/grand-format/une-vue-delirante-de-paris-a-la-jerome-bosch-laffiche-des-jo-2024-vient-detre-devoilee/
• Kritik af den officielle OL-plakat: https://www.francetvinfo.fr/les-jeux-olympiques/paris-2024/paris-2024-l-affiche-officielle-des-jo-critiquee-par-des-personnalites-politiques-de-droite-et-d-extreme-droite_6405583.html
• Aya Nakamura musikvideo “Djadja” 2018 – beskrive musikvideo
• Aya Nakamura sangtekst “Djadja”, 2018. Brugt som eksempel på sprogbrug og tematik:
https://www.youtube.com/watch?v=iPGgnzc34tY
• Aya Nakamure explique:
https://www.facebook.com/watch/?v=280108179294925
• Dansk baggrundsartikel om Aya Nakamura til åbningsceremoni:
https://politiken.dk/kultur/art9833722/Superstjerne-er-ikke-fransk-nok-til-at-%C3%A5bne-OL-i-Paris
• Debat om Aya Nakamura: https://www.lepoint.fr/people/aya-nakamura-pour-chanter-aux-jo-ce-qu-en-pensent-les-francais-12-03-2024-2554806_2116.php
• For eller imod Aya Nakamura: https://academiedelachanson.fr/aya-nakamura-jo/
Grammatik: Gradbøjning af adjektiver, bøjning af refleksive verber i præsens og passé composé, futur
Brugte online-hjælpemidler:
ordbogen.com
, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Bienvenue en terminale (velkommen i 3.g : ) ) I skal medbringe jeres OL-mappe samt mappen med verber-bøjning/billedbeskrivelse...
Les Jeux Olympiques - Lektie til i dag: Udfyld arket med refleksive verber, og repeter' slide 1-6 i PP om Les JO (du skal finde noter fra sidste år og kopiere over i PP samt læse dem igennem)
Til i dag skal du kunne præsens af refleksive verber i 1. bøjning udenad. Udvælg to fra listen i første bøjning, som du øver. Her er desuden en Quizlet med præpositioner, som I ønskede: Prépositions
Lektie til i dag: Repeter slide 7, 8 og 10 i PP om OL. Husk også at øve jer på at bøje refleksive verber. Her er desuden en Quizlet med præpositioner, som I ønskede: Prépositions
Lektie: Activité 1 + 2 i OL-ark. I dag har vi test i de refleksive verber i præsens. I får samme ark, som det I allerede har fået. Det ligger også på afleveringen.
Les jeux Olympiques - Ingen lektier til i dag : ) Vi arbejder videre med emnet. I dag er det musikvideo. Husk OL-mappen + den grønne mappe
Devoirs (lektier): 1: Repeter indtil s. 4 midt i grammatikhæftet. 2: Lav billedbeskrivelse af billede af Aya Nakamuras optræden ved OL.
Selvarbejdsmodul - I skal lave den lektie, som står i klassenotesbogen - link her: Devoir pour mercredi le 11 septembre (lektie til ons. d. 11. september (Webvisning)
Devoir (lektie) til i dag: Devoir pour mercredi le 11 septembre (lektie til ons. d. 11. september (Webvisning)
Vi ser film i dag : )
Vi ser filmen færdig i dag. Herefter får I opgaver til filmen. Disse er lektie til næste mandag. Husk at tage den nye bog La Clé med.
Ingen lektier til i dag, men sørg for at få lavet opgaverne til filmen, som er lektie til på mandag: Let's dance (Webvisning)I timen i dag gennemgår vi futur samt delprøve 1 (næste aflevering), som I får tid til at øve jer på. Alexandra har kage med
Futur.pdf (Ikke lektie: Vi kigger på den i timen)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Eksamensemne 2: Les contes de fées
Fokus:
- Kende og kunne bruge elementære begreber til at beskrive og analysere eventyr på fransk
- Genfortælle handling af eventyr
- Lave eventyranalyse ved inddragelse af aktantmodellen
- Sammenligne flere versioner af et eventyr
- Beskrive og fortælle ud fra et billede
Textes:
« Le petit chaperon rouge" de Charles Perrault
« Le petit chaperon bleu marine » de Philippe DUMAS, Boris MOISSARD:
« Bouledeneige » ed. B. Dahlgreen, V. Scott-Hansen, K. Thygesen, Gyldendal 1988, s. 84-85
Illustrations de Gustave Doré
Supplerende :
« il était une fois » af Nina Mohr Christoffersen og Birte Dahlgreen, s. 6-16
« La clé – analyse og metode til fransk”, s. 23-30
Grammatik, som ikke er i kompendiet:
Passé Simple
Pronomener (demonstrative, personlige som objekt og dativobjekt)
Adverbier
Brugte online-hjælpemidler:
ordbogen.com
, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Invitation Sprogcamp2025.pdf
Lektie til i dag: Øvelser til filmen Let's Dance skal være lavet færdige: Let's dance (Webvisning) Vi gennemgår øvelserne og skriver noter til jeres PP om emnet. Vi afslutter vores emne om JO. Husk JO-mappen. Herefter gennemgår vi det nye emne "les
Delprøve 1: I dag laves delprøve 1 (aflevering). Herefter går vi i gang med delprøve 2. Opgaven/genren gennemgås, og I går i gang. Husk at sige til, hvis I gerne vil med på sprogcamp. Hvis ikke man var der mandag, så se på dokumentet på mandagsmodule
I får modulet til at lave jeres delprøve 2. Yusup tager gâteau med : ) Merci Yusup : )
I denne uge skal du arbejde selv. Følgende opgaver er lektie til efter ferien: Arbejdsplan for uge 41.docx Futur.pdf Bemærk, at I har 3 timer + 1 times lektietid, så jeg forventer, at alt er lavet!
denne uge skal du arbejde selv. Følgende opgaver er lektie til efter ferien: Arbejdsplan for uge 41.docx Futur.pdf Læg dit arbejde i elevfeedback inden mandag efter efterårsferien, så laver jeg fravær efter det
Devoir (lektie til i dag): Arbejdet fra uge 41: Arbejdsplan for uge 41.docx Futur.pdf Medbring eventyrkompendie, La clé og Voilà grammatikbøger i dag. Husk at lægge arbejdet fra arbejdsplanen i elevfeedback.
Contes de fées - vi fortsætter emnet. HUSK La clé - den grå bog! Der er delprøve 1-test for dem, der mangler.
Devoir (lektie): Læs Boule de Neige, og besvar spørgsmålene til eventyret (s. 21-22 i kompendiet: Boule de Neige Medbring de to Voilà-bøger. Vigga, Artemis og Jada har kage med
Devoir (lektie): Lav s. 26-27 om adverbier i Voilà øvebog (den grønne). Du kan læse om adverbier i den blå Voilàbog under paragraf 7. Læs desuden (på dansk) Grimms version af Den lille rødhætte s. 25-27 i vores eventyr-kompendie, som I både har i kop
Devoir (lektie): Læs eventyret "Le Petit Chaperon Rouge" i Perraults version, s. 23-25 i PDF'en/kompendiet: PDF-tekst Du skal skrive gloseliste/ordliste med de ord, du ikke forstår. Jeg skal se jeres ordlister i dag: Montre-moi tes vocables = Vis mig
Devoir (lektie): færdiggør øvelsen på s. 28 i kompendiet og lav vedhæftede puzzlesætninger Puzzlesætninger.docx
Devoir (lektie): Til i dag laves sætningerne til bundne personlige pronomener. Sætningerne ligger i word-dokumentet: Bundne personlige pronomener I timen får I også feedback på jeres delprøve 1 og 2 til Les JO
Pas
Devoir (lektie): Øv jer på præpositioner: præpositionerI dag øver vi ordforråd. Medbring jeres grammatikmappe inkl. de kopiark, I fik om pronomener sidst.
Til i dag skal 3.a have lavet arket med personlige pronomener. I kan se nærmere om pronomenerne her, hvor øvelsen også ligger som word-dokument - følg linket: Øvelser med pronomener Vi samler op på pronomener med flere øvelser, og vi går videre med e
Vi arbejder videre med eventyr. Husk eventyrmappen + grammatikmappen. Husk også at øve betydningen(og også gerne bøjningen) af franske superverber: Superverber - nogle af de mest almindelige verber (Webvisning) I har fået billedbeskrivelsesopgaven t
Lektie: Lav rettelser til jeres billedbeskrivelsesopgaver, som I har fået retur. Læs/genlæs også arket med fælles rettelser:Fælles kommentarer. au cafédocx.docx
Devoir (lektie): I grammatiktest-ark, lav s. 4 nederst (Det bundne personlige stedord som objekt) + s. 5 øverst (Det bundne personlige stedord som dativobjekt) + s. 9 øverst (tilbagevisende verber)
Devoir (lektie): Lav øvelsen med rækkefølge s. 36 i kompendiet til eventyr, og udfyld skemaet s. 37.
Træning af billedopgaver samt verbeopgaver til delprøve 1
I dag laves verbetest og delprøve 1. Husk at øve superverberne (se under opgaveafleveringen)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksamensemne 3: L'École
Objectifs (mål):
- Fortælle om det franske skolesystem: hvornår man begynder i skole, hvad skolefaserne hedder og hvornår man ca. bliver student.
- Fortælle om forskelle og ligheder mellem en fransk og dansk skoledag.
- Fortælle om forskelle og ligheder mellem omgangsformer i skolen
- Genfortælle indholdet af et digt, et tekstuddrag og en film
- Fortælle om Jacques Prévert og hans skrivestil og temaer
- Samtale om problemstillinger i forhold til emnet.
Textes et film:
”Le Cancre” de Jacques Prévert, p. 10 à 11 dans « Paroles françaises »
Extrait du roman « Chagrin d’école » de Daniel Pennac, p.12 dans « Paroles françaises »
« Le redoublement – les experts globalement contre » p. 24 dans « Paroles françaises »
”Retour du redoublement : «Une perte de temps et d’énergie» ou une réussite de tous nos enfants!:
http://www.fcpe95.com/blog/2017/12/03/retour-du-redoublement-une-perte-de-temps-et-denergie-ou-une-reussite-de-tous-nos-enfants/
(d. 7/5-19)
« La vie scolaire » film de Mehdi Idir og Grand Corps Malade, 2019
Supplerende: s. 7-9 om det franske skolesystem dans « Paroles françaises »
Grammatik:
Futur
conditionel
Infinitivmærke
Brugte online-hjælpemidler:
ordbogen.com
, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Lektie til dette modul: Øv jer i alt 20 min på de to quizlets. Lav en ordliste med ordene. Sig' dem højt, og lav øvesæt: 2 x Quizletord
Devoir (lektie): Find gamle noter fra Jacques Prévert 2.g +
Devoir (lektie): 1) Læs og oversæt digtet Le cancre (s. 6 i pdf) + lav en liste med negativt ladede ord og positivt ladede ord fra digtet. 2) Forstå udsagn i skemaet på s. 11 i pdf, og lav tilsvarende udsagn for det, der gælder i DK). 3) Hvis ikke I
Juleafslutning med banko, så repeter' tallene. Skriv jer på til morgenmad - Alma skriver ud i jeres gruppe.
Bonne Année (godt nytår): Devoir pour aujourd'hui (lektie til i dag): 1) Øv ordforråd i 15 min.école 2) s.11 i tekstkompendie til École: Ændr' i de 10 udsagn, så de passer på danske skoleforhold
Devoir (lektie): I kompendiet: 1) Læs s. 15 som baggrundsviden (vi taler om det på dansk). 2) Besvar spørgsmålene på s. 19 til Le redoublement. Tryk direkte på linket, som er i pdf'en 3) Læs kommentarer og rettelser igennem til jeres terminsprøver.
Vi fortsætter med école-emnet.
Devoir (lektie): 1)Skriv 3 fokuspunkter, som du vil øve til næste delprøve 1+2.Læg dine fokuspunkter i klassenotesbogen 2) Hvis ikke I var til time mandag, skal I læse om infinitivmærke og lave øvelserne her: Pixigrammatik - Verber infinitiv. Vi ser
Er der nogen, der tager kage med? Vi ser filmen færdig... og I skal udfylde spørgeskema til evaluering af undervisningen.
Devoir (lektie): oversæt de 10 sætninger til infinitivmærke Infinitivmærke - øvelser.docx Vi skal arbejde med en ny tid i dag - og lave spørgeskema
Devoir (lektie): Hvis ikke I blev færdige i mandags, skal I lave sætningerne færdige til conditionel, som ligger i worddokumentet i klassnotesbogen under "grammatik og veber" og "conditionel".
Vi laver delprøve 1 i dag. Træn betydning og bøjning af følgende 8 verber: aller – avoir – choisir – donner – être – faire – s’appeler – téléphoner + følgende gloser:
I får modulet til næste delprøve 2-aflevering
Devoir (lektie): Til i dag skal I være færdige med opgaverne til filmen La vie scolaire. I timen gennemgår vi filmen + hvad I skal lave næste gang og tidsplanen over karaktersamtalerne.
Vi afslutter emnet "école": I timen skal I lave: 1) billedsamtale, hvor I inddrager 3 forskelle/ligheder mellem DK og FR samt perspektiverer til filmen og digtet "le Cancre". 2) opsamling på emnet, mens jeg har karaktersamtaler. Samtalerne bliver kor
Samtaler 3.g Fransk.docx Husk at besvare spørgskema.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Eksamensemne: La Francophonie et l'amour difficile
Objectifs/mål:
• fortælle på fransk, hvad la Francophonie/la francophonie er
• Give eksempler på frankofone lande
• Beskrive, hvad en sang handler om (Africain à Paris)
• Snakke om problemstillinger ved immigration og relationer på tværs af frankofone lande ud fra et digt (poème à mon frère blanc), uddrag af roman (exilée tout le temps) og en film (Samba)
Textes et film:
Sang og tekst : « Africain à Paris » af Tiken Jah Fakoly
”Négritude” fra
https://fr.vikidia.org/wiki/N%C3%A9gritude
« Poème à mon frère blanc » af Léopold SEDAR SENGHOR
La Francophonie fra
Franskportal.dk
https://www.francophonie.org/la-francophonie-en-bref-754
« Les pieds noirs et les harkis » (kort forklaring) af Bering, Mette og Sørensen, Mette i ”Entrée”, Gyldendal 2009
”Maghreb” (kort forklaring) fra https://www.axl.cefan.ulaval.ca/afrique/maghreb.htm
Film: Samba af Olivier Nakache, Éric Toledano, 2014
Supplerende :
« Paroles Francophones « af Bering, Mette og Sørensen, Mette, Gyldendal 2015
”Kolonifrigørelse” fra Pour mieux comprendre i Frankrig gennem 30 år af Grethe Due
Grammatik:
Gérondif
Subjonctif
En/Y
Brugte online-hjælpemidler:
ordbogen.com
, https://leconjugueur.lefigaro.fr/, https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue, https://www.larousse.fr/dictionnaires/synonymes
Indhold
Kernestof:
Devoir (lektie): Øv 10 min på vedhæftede Quizlet: La Francophonie + læs den danske tekst og find 3 pointer, du vil fremhæve: Paroles francophone s. 7-9.pdf . I timen, samler vi op på evaluering af undervisningen og begynder årets sidste emne.
Devoir (lektie): Husk at udfylde spørgeskema på forsiden af Lectio vedr. evaluering af undervisningen. I har 2 lektier til i dag: 1)- læs teksten om kolonifrigørelse på s. 9 i kompendiet. I skal kunne fortælle, hvad teksten handler om og søge på Cha
Vous avez 2 devoirs (I har to lektier): 1) svar på: De quoi s'agit-il dans la chanson "Africain à Paris" (hvad handler sangen "Africain i Paris" om?) Besvar med to sætninger - Begynd sætningen med: Dans la chanson, il s'agit de + nogle substantiver,
Vi fortsætter Gérondif samt vores emne (til jer der ikke var der fredag - gå i klassenotesbogens grammatik og læs om gérondif)
Devoir (lektie): Lav de sidste to sætninger i opg. 6 Gérondif. (dokumentet ligger nederst i klassenotesbogens grammatik - eller i kopiark). Vi går videre med emnet i dag.
Vi arbejder videre med emnet. Hvis ikke man var der fredag, skal man læse Poème à mon frère blanc i tekstkompendiet.
Ingen lektier. Vi gør teksten "Exilé tout le temps" færdig i dag - og vi begynder på vores film : ) Det er vigtigt at komme, da det er emnets sidste tekst og sidste film.
15 minutters lektie til i dag: 1. Gå i Franskportal under Grammatik og adverbier. Scroll ned til "pronominaladverbier EN og Y" 2. Lyt til min videoindtaling her: En og Y.xspf 3: Lav øvelsen til højre i Franskportal (som vist i videoindtaling) I time
Vi går i gang med Samba-opgaver og konjunktiv. Husk at se filmen færdig, hvis ikke I har gjort det. I kan finde Samba på filmstriben. Vi går desuden i gang med en eksamensøvelse til mundtlig eksamen.
Vi bruger modulet i dag på delprøve 2. Husk også at planlægge jeres tid i forhold til det, der skal være færdig til 5. maj og til 9. maj.
Arbejd selv i dag med følgende tre opgaver:
Devoir (lektie): Forbered dig på at fremlægge teksten "Exilée tout le temps" (se timen fra d. 30. april). I fremlægger i små grupper.
Vi har time, selvom der er en del fraværende. Jer, der ikke er til timen, må selv rette jeres opgaver. I kan finde rettelser samme sted som opgaverne. Devoir (lektie): Konjunktiv skal være færdige til i dag. Samba opg og ordforråd.pdf Se øvelser til
Se planen i klassenotesbogen
Devoir (lektie): Læs studieplanen + objectifs under hvert eksamensemne i klassenotesbogen. Find jeres noter frem til emnerne. Her er en kort vejledning i at læse op til delprøve 1:Når du læser op til delprøve 1.docx og her er en kort oversigt over de
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Repetition og afslutning
Repetition af årets emner/skriftlig og mundtlig prøve samt afslutning
Indhold
Kernestof:
Se planen i klassenotesbogen
Devoir (lektie): Læs studieplanen + objectifs under hvert eksamensemne i klassenotesbogen. Find jeres noter frem til emnerne. Her er en kort vejledning i at læse op til delprøve 1:Når du læser op til delprøve 1.docx og her er en kort oversigt over de
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Les contes de fées
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52544361522", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52544361522", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52544361522" }