Titel
2
|
Basis-spansk
Vi har fortsat begynderundervisningen efter grundforløbet med et nyt spanskhold.
Målet i begynderundervisningen er både at introducere til spansk samt at opbygge et grundlæggende ordforråd og grammatisk basisforståelse for at styrke de kommunikative kompetencer (tale, lytte, læse og skrive). Samtidig skal eleverne lære om den spansktalende verden og kulturforståelse.
Faglige mål:
At kommunikere mundtligt og skriftligt på spansk og lære de vigtigste ord og vendinger, bl.a. om:
- At hilse, præsentere sig selv, spørge hvordan andre har det, hvor de er fra og bor, hvor gamle de er osv.
- Anvende høflighedsudtryk.
- Tal 0-100 (samt en kort introduktion til 200-900)
- Beskrivelse af bl.a. personer - adjektivers bøjning og placering (ikke gradbøjning af adjektiver)
- Billedbeskrivelser med hovedfokus på at kunne beskrive personer samt bl.a. anvende ser/estar/hay korrekt samt substantivernes og adjektivernes bøjning og placering.
- Spanske ord for andre sprog og lande og samtale om hvilke sprog man selv og andre taler samt nationaliteter (nationalitetsadjektiver)
- ordforråd for ting i klasselokalet (pizarra, mesa, mochila, alumno osv.)
- ordforråd for farver og dyr og fx kunne beskrive hvilke dyr man selv og andre har samt hvordan de ser ud
- grundlæggende ordforråd for mad
- kendskab til "los mercados" i spansktalende lande samt at kunne bestille mad på et madmarked, spørge om pris osv.
Grammatik, der er arbejdet med i 1.g:
- bøjning af regelmæssige -ar/-er/-ir -verber/udsagnsord
- ser, estar og hay, og hvornår man skal vælge hhv. ser, estar eller hay
- nogle uregelmæssige verber, fx tener
- diftongerende verber (fx querer, costar, poder, entender og pensar)
- bøjning af substantiver/navneord og bestemt og ubestemt artikel (un, una, el, la, los, las)
- placering af 'no' (ikke) foran verballeddet
- bøjning og placering af adjektiver/tillægsord
- bøjning af nationalitetsadjektiver (der opfører sig lidt anderledes end andre adjektiver)
- personlige pronominer som subjekt (jeg, du, han/hun osv.)
- possessive pronominer (min, din, hans, hendes, men ikke de mere komplicerede possessive pronominer)
- genitiv/ejefald (fx el padre de Roberto, la falda de la chica)
- sammentrækning af 'de el'--> del og 'a el'-->al
- førnutid/perfektum med haber+ - ado /-ido (både regelmæssige og uregelmæssige)
- igangværende handling: estar + gerundium
Materiale/kernestof:
- Grundbogen 'Mucho Más 1' af Engbo Andersen og Saveska Knutagård, Forlaget Alinea (2018): kapitel 1-6 og 9 (tekster, opgaver og lytteøvelser)
- Grundbøgerne 'Buena Idea' (tekstbog og arbejdsbog) af Håkanson , Montalbán og Beeck, Forlaget Alinea (2007), kapitlerne 2, 5, 7, 8 og 10 samt nogle af de tilknyttede øvelser.
Undervisningen har været en variation af lærerstyret klasseundervisning og mindre grupper, hvor eleverne bl.a. har forberedt små præsentationer for hinanden på spansk samt videoer om at bestille mad på et marked.
Supplerende materiale:
- Forskellige sange på spansk (med forskelligt fokus på lytteøvelse, ordforråd og tekstforståelse)
- Forskellige små videoer for at øve og høre ordforråd om de ting vi løbende har arbejdet med
- Duolingo
Hjælpemidler:
- Ordbogen.com
- Minlæring
- Quizlet
|