Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Maria Sieverts, Marie Louise Petersen
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1 GF, 1g puljetid SP/1, 1g SP/1, 2g puljetid SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spansk i grundforløbet
Titel 2 Basis-spansk
Titel 3 Basis-spansk forstsat
Titel 4 Fiestas y tradiciones en España
Titel 5 Viajar es Vivir
Titel 6 Jóvenes Hispanohablantes
Titel 7 Bilbao
Titel 8 Cuentos
Titel 9 Pandillas y migración EKSAMEN
Titel 10 Colombia EKSAMEN
Titel 11 Día de los Muertos
Titel 12 Amazonas EKSAMEN
Titel 13 Música e identidad EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spansk i grundforløbet

I grundforløbet i spansk arbejder vi med grundbogen Mucho Más, kapitel 1-3 samt ekstra lærerproduceret materiale. Målet er at opbygge et grundlæggende ordforråd og grammatisk forståelse for at opnå kommunikative kompetencer på spansk (tale, lytte, læse og skrive) og samtidig lære lidt om den spansktalende verden og kulturforståelse.

I skal have et kendskab til omgangsformer i den spansktalende verden samt få et begyndende grundlæggende ordforråd til at kunne præsentere sig, spørge til hinanden, høflighedsfraser, lande samt kunne fortælle nærmere om sig selv, fx alder, hvilke kæledyr man har og hvilke sprog man taler.

Grammatik i grundforløbet:
- artikler/kendeord (el, la, los, las)
- substantiver/navneord
- personlige pronominer som subjekt (yo, tú, él, ella osv.)
- bøjning af regelmæssige verber i nutid
- introduktion til nogle uregelmæssige verber (ser, estar og tener. Har ikke haft om hvornår man skal vælge hhv. ser eller estar)
- cuántos/cuántas ifm. spørgsmål om hvor mange der er af forskellige ting.

Desuden laver vi ordbogsøvelser, så I bliver fortrolige med at bruge vores ordbog ordbogen.com

Faglige mål:
Udtale på spansk
At kommunikere mundtligt og skriftligt på spansk og lære de vigtigste ord og vendinger, bl.a. om:
- At hilse, præsentere sig selv, spørge hvordan andre har det, hvor de er fra, hvor gamle de er osv.
- Anvende høflighedsudtryk.
- Tallene 1-99
- ordforråd om dyr

Materiale/kernestof:
- Grundbogen 'Mucho Más 1' af Engbo Andersen og Saveska Knutagård, Forlaget Alinea (2018): kapitel 1-3
- Lytteøvelser til Mucho Más

Supplerende materiale:
- Duolingo
- Lærerproduceret materiale med fokus på bøjning af regelmæssige verber i nutid
- Lærerproduceret materiale bøjning af substantiver
- Lærerproduceret materiale om lande og sprog
- Film: 'Ferdinand' med spansk tale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk opg. 1: Omgangsformer i Spanien 12-09-2022
Spansk opg. 2: Artikler + substantiver (grundforl) 05-10-2022
Duolingo i grundforløbet spansk 27-10-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Basis-spansk

Vi har fortsat begynderundervisningen efter grundforløbet med et nyt spanskhold.

Målet i begynderundervisningen er både at introducere til spansk samt at opbygge et grundlæggende ordforråd og grammatisk basisforståelse for at styrke de kommunikative kompetencer (tale, lytte, læse og skrive). Samtidig skal eleverne lære om den spansktalende verden og kulturforståelse.

Faglige mål:

At kommunikere mundtligt og skriftligt på spansk og lære de vigtigste ord og vendinger, bl.a. om:
- At hilse, præsentere sig selv, spørge hvordan andre har det, hvor de er fra og bor, hvor gamle de er osv.
- Anvende høflighedsudtryk.
- Tal 0-100 (samt en kort introduktion til 200-900)
- Beskrivelse af bl.a. personer - adjektivers bøjning og placering (ikke gradbøjning af adjektiver)
- Billedbeskrivelser med hovedfokus på at kunne beskrive personer samt bl.a. anvende ser/estar/hay korrekt samt substantivernes og adjektivernes bøjning og placering.  
- Spanske ord for andre sprog og lande og samtale om hvilke sprog man selv og andre taler samt nationaliteter (nationalitetsadjektiver)
- ordforråd for ting i klasselokalet (pizarra, mesa, mochila, alumno osv.)
- ordforråd for farver og dyr og fx kunne beskrive hvilke dyr man selv og andre har samt hvordan de ser ud
- grundlæggende ordforråd for mad
- kendskab til "los mercados" i spansktalende lande samt at kunne bestille mad på et madmarked, spørge om pris osv.

Grammatik, der er arbejdet med i 1.g:
- bøjning af regelmæssige -ar/-er/-ir -verber/udsagnsord
- ser, estar og hay, og hvornår man skal vælge hhv. ser, estar eller hay
- nogle uregelmæssige verber, fx tener
- diftongerende verber (fx querer,  costar, poder, entender og pensar)
- bøjning af substantiver/navneord og bestemt og ubestemt artikel (un, una, el, la, los, las)
- placering af 'no' (ikke) foran verballeddet
- bøjning og placering af adjektiver/tillægsord
- bøjning af nationalitetsadjektiver (der opfører sig lidt anderledes end andre adjektiver)
- personlige pronominer som subjekt (jeg, du, han/hun osv.)
- possessive pronominer (min, din, hans, hendes, men ikke de mere komplicerede possessive pronominer)
- genitiv/ejefald (fx el padre de Roberto, la falda de la chica)
- sammentrækning af 'de el'--> del og 'a el'-->al
- førnutid/perfektum med haber+ - ado /-ido (både regelmæssige og uregelmæssige)
- igangværende handling: estar + gerundium


Materiale/kernestof:
- Grundbogen 'Mucho Más 1' af Engbo Andersen og Saveska Knutagård, Forlaget Alinea (2018): kapitel 1-6 og 9 (tekster, opgaver og lytteøvelser)

- Grundbøgerne 'Buena Idea' (tekstbog og arbejdsbog) af Håkanson , Montalbán og Beeck, Forlaget Alinea (2007), kapitlerne 2, 5, 7, 8 og 10 samt nogle af de tilknyttede øvelser.

Undervisningen har været en variation af lærerstyret klasseundervisning og mindre grupper, hvor eleverne bl.a. har forberedt små præsentationer for hinanden på spansk samt videoer om at bestille mad på et marked.  

Supplerende materiale:
- Forskellige sange på spansk (med forskelligt fokus på lytteøvelse, ordforråd og tekstforståelse)
- Forskellige små videoer for at øve og høre ordforråd om de ting vi løbende har arbejdet med
- Duolingo


Hjælpemidler:
- Ordbogen.com
- Minlæring
- Quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Basis-spansk forstsat

I dette korte forløb har vi forsat arbejdet med basissprog

Grammatik:
genopfriskning af basal grammatik herunder: adjektiver, førnutid og igangværende handling.
Introduktion til nær fremtid
præpositioner, særligt fokus på "de"

Materiale:
Buena Idea
Lærerproduceret materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fiestas y tradiciones en España

Fiestas y tradiciones en España

I dette forløb præsenteres eleverne for udvalgte traditioner og højtider som fejres i Spanien. Der arbejdes med højtider fra forskellige dele af Spanien. Eleverne lærer om fejringernes/traditionernes historiske baggrunde, udtryk og folkelige betydning. Eleverne skal kunne fortælle om disse i passende termer, samt kunne forholde sig til sociale, nationale og kulturelle problemstillinger, fx i forhold til tyreløb/fægtning eller castells som har stor kulturel betydning i Catalonien.
I dette forløb arbejder vi også meget med billedbeskrivelse.
Vi arbejder også med Día de Muertos som eneste element fra Latinamerika.

Grammatisk fokus:
Basisgrammatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Viajar es Vivir

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 9 Pandillas y migración EKSAMEN

Migración y Pandillas
(Temaet udgør ca 25% af pensum)

I dette forløb arbejder vi først med migration fra Mellemamerika mod USA. Eleverne skal kunne tale om hvordan det er for migranterne at foretage den farlige rejse mod USA. De skal kunne tale om push- og pull faktorer, i forbindelse med hvad migranterne søger ’al otro lado’. Som overgang til emnets anden del om bander har vi haft fokus på filmen Sin Nombre. Eleverne skal i store træk kunne gengive handlingen i filmen, og give en karakteristik af hovedpersonerne. Vi har arbejdet med banderne med særligt fokus på ophav, regler, kultur, voldshandlinger og deres rolle i migrationen mod USA. Vi har desuden talt om de socio-økonomiske forhold i Centralamerika, og hvorfor unge bliver tiltrukket af banderne og bandekulturen.

Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner


Materiale:
- Film: Sin Nombre, 2017
- Dokumentar: Entra si quieres, sales si puedes, 2014
- danske baggrundstekster: Ringaard & Kledal: Retratos Latinos en California, Gyldeldal 2012, s. 11, 107-112, 115-117
- Sang: Pobre Juan af Maná
- Sang: Ricaragua af Kola Loka
- Tekster: Clausen & Flintholm: Al otro lado, Gyldendal 2004, s. 15, 24, 49
- klip fra horisont "Det berygtede superfængsel indefra", DR 2025

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Colombia EKSAMEN

Colombia
(Temaet udgør ca 25% af pensum)

I dette forløb har vi kigget Colombia. Som indgang til dette forløb blev eleverne introduceret til begrebet etnocentrisme og hvorfor det er vigtigt at være opmærksom på de ”briller” man har på når man kigger på en kultur der er anderledes end den man selv er vokset op i.
I den ene del af forløbet, arbejdede vi med bl.a. kultur, mad og arbejdsliv som indgang til at forstå livet og menneskerne i Colombia. Eleverne er blevet introduceret til genren magisk realisme og skal kunne redegøre for dens basale træk. Her trækkes der tråde til 2.g hvor vi arbejde med filmen Encanto.
Den anden del af forløbet havde (et mere dystert) fokus på narkokultur. Eleverne skal kunne redegøre for narkohandlens indflydelse på det colombianske samfund – herunder Pablo Escobar og hans betydning for Colombia. Vi har også kort været inde på konflikten mellem den colombianske stat og FARC. Eleverne skal kunne tale om de grundlæggende problematikker i konflikten. Eleverne skal herudover kunne tale om ulighed i Colombia, herunder fattigdom og arbejdsforhold.


Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Kernestof:
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Colombia
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Kernetekster:
- Dokumentar: Streetfood Colombia, 2020 (29 min)
- Krogh, Jeanette: otras caras de Colombia, Turbine, 2021 (s. 8-10)
- Imaginario, Andrea: Gabriel García Márquez (uddrag), (kan tilgås via https://www.culturagenial.com/es/gabriel-garcia-marquez/)
- Durán, Catalina Arancibia: Realismo mágico: qué es, características y autores (kan tilgås via https://www.culturagenial.com/es/realismo-magico/)
- Márquez, Gabriel Garcia: La luz es como el agua (forkortet)(tilgås via https://ciudadseva.com/texto/la-luz-es-como-el-agua/) – OBS ikke alle elever har arbejdet med denne tekst
- Mikkelsen, Ole: Identidad contrastada (El país de Mario: Colombia, Gyldendal 2016 (s.22-25)
- Animationsfilm: Encanto, Disney 2021
- Narcos episode 1: 5:49-18:46 (plata o plomo), derefter er scenen læst transskriberet
- uddrag af artikel om FARC, kan tilgås via https://insightcrime. org/es/noticias-crimen-organizado-colombia/farc-perfil/


- Under dette tema har vi desuden lavet eksamensopgaven ”El sentido de la vida”

Denne periode dækker også arbejde med terminsprøve
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Løbende smårettelser 18-10-2024
Opgave 5 - Delprøve 1 - Cárcel 23-10-2024
Opgave 6 - Delprøve 2 - Cárcel 10-11-2024
Genaflevering opgave 6 20-11-2024
Opgave 7 - mundtlig 22-11-2024
Ekstra delprøve 02-12-2024
Terminsprøve 06-12-2024
Opgave 8 - Colombia billedopgaver 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Día de los Muertos

Vi arbejder med Día de los Muertos som synkretistisk tradition, herunder kigger vi på hhv. den katolske og præcolombianske indflydelse. Vi arbejder med det mexicanske syn på døden i opposition til det danske. Eleverne skal kunne redegøre for traditionens ophav og udtryk og kunne tale om forskellen på danske og mexicanske traditioner i forhold til døden og familierelationer.

Eleverne har primært arbejdet med emnet i 2.g, her lå fokus mest på filmen Coco.

Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Kernestof:
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansktalende områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Materiale:

- Bascuñán, Silvia Becerra: Viva la vida: El Día de los Muertos, s. 216-17, Praxis Forlag, 2017
- Film: Coco, Disney, 109 min, 2017
- artikel om synkretisme (uddrag): https://www.religion.dk/leksikon/synkretisme (6-10-23)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Amazonas EKSAMEN

Amazonas
(Temaet udgør ca 25% af pensum)

Hvordan er det at leve i Amazonas? Dette undersøger vi i dette emne når vi kigger på hvilken betydning Amazonas har for de forskellige oprindelige folk der lever der. Vi arbejder med den oprindelige befolknings traditionelle levevis og de udfordringer der trænger sig på fra den moderne verden. Vi arbejder med regnskovsbefolkningens holistiske verdenssyn, forhold til skoven og verden udenfor skoven – blandt andet gennem læsning af legende. Herunder arbejder vi med problematikken i at befinde sig mellem to verdener – den traditionelle og den moderne – og fordele og ulemper herved.
Eleverne skal kunne redegøre for de oprindelige folks forhold til skoven og verdenssyn, samt forholde sig til skovrydningens - og anden udnyttelse af skoven - betydning for deres leveforhold. De skal kunne anvende det relevante ordforråd til emnet.
Vi har desuden talk om den moderne teknologi og sociale mediers betydning for Amazonas-aktivisters mulighed for at dele deres oplevelser.

I forløbet har vi brugt meget tid på grammatik og skriftlige opgaver, herunder fx delprøve 1 lavet i timerne samt arbejde med delprøve 2, herunder genafleveringer.

Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Kernestof:
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Materiale
- artikel: Indígenas de la Amazonia, kan tilgås via Indígenas de la Amazonia - Survival International
- Ted Talk af Nemonte Nenquimo: The Forest is our Teacher. It’s time to respect it, 2021 (8 min)
- Novelle fra bogen “Leyendas del Amazonas” af Vinicio Ortiz: El Origen del Río Amazonas, Forlag Abya Yala, 2007
- Dokumentar: Los Niños Perdidos, 2024 Netflix
- Dokumentar om udnyttelse af skov og oprindelige folk: Voices on the Road, 2021 (23 min)

- artikel: 10 datos curiosos sobre el Amazonas, kan tilgås via 10 datos curiosos sobre el Amazonas (cooperatingvolunteers.com)
- udvalgt statistik fra https://www.inei.gob.pe/prensa/noticias/poblacion-indigena-de-la-amazonia-peruana-supera-los-330-mil-habitantes-9232/
- Diverse posts fra fx instagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Música e identidad EKSAMEN

Música e identidad
(Temaet udgør ca 25% af pensum)

Vi arbejder med to genrer: Reggaeton og Flamenco. Vi undersøger deres baggrund, udtryk og kulturelle tilknytning. Vi arbejder med genrens historie og hører sange og analyserer teksterne. Til hver genre hører et underemne der er relevant i en socialt/samfundsfagligt sammenhæng.

I reggaeton-delen undersøger vi genrens udtryk og tilknytning til seksualitet, samt forskellige holdning til genren. Vi skal både arbejde med den klassiske reggaetons machistiske udtryk og det mere moderne udtryk. Eleverne skal kunne redegøre for genrens kendetegn og sociale udtryk, samt i grove træk diskutere genrens dobbelthed som både frigørende og seksualiserende. Eleverne skal kunne redegøre for begrebet machismo.

I forbindelse med flamenco arbejder vi med subkultur i Spanien: los gitanos og deres indflydelse sydspansk kultur. Gennem autentiske billeder i en dokumentar kigger vi på gitano-befolkningens vilkår og levevis – og den stigmatisering de har måtte lidt under gennem tiden.
Vi kigger både på den klassiske flamenco og den moderne stil der leger med at blande flamenco med andre genrer. Eleverne skal i grove træk kunne redegøre for flamencoens oprindelse og kendetegn, samt gitano-befolkningens status i samfundet og deres selvforståelse.
Vi har fokus på sangerinden Rosalía og talt om hendes musik og person. Vi har også været inde på den kritik der igennem længere tid har været af hendes ”kulturelle appropriation”.

Flamenco:

- Tekst om flamenco: Tierra, Corazon: ¿Qué es el flamenco?, 2019. Tilgås via: https://www.aboutespanol.com/que-es-el-flamenco-298103
- Tekst om fænomenet el duende. Kan tilgås via: https://elflamencoensevilla.com/que-es-el-flamenco-arte-sentimiento/
- Uddrag af tekst om Gitanos: “Cante y baile gitano” kan tilgås via
https://www.gitanos.org/documentos/madrid/paginas/sub_paginas/cultura/cultura_musica.html
- Uddrag af dokumentar om Camaron de la Isla: El Camaron – flamenco y revolución, Morante, Alexis, Netflix, 2018, 15 min
- Sang: Camarón de la Isla: Como el Agua
- Sang: Camarón de la Isla: Soy Gitano
- Sang: Rosalía: Bulerías, Motomami, 2022
- Sang: Rosalía: Linda, 2021
- Sang: J Abecia: Llorando
- Kort stemningsvideo med el Camarón og Paco de Lucía (5 min) kan tilgås via:
https://www.youtube.com/watch?v=VKtAhJPZS6o
- Minidokumentar: Rosalía, Billboard x Honda, 2020 (tilgås via https://vimeo.com/394319109 )


Reggaetón:

- Carolina Martinez: ¿Qué es reggeatón y cuál es su origen? (uddrag)
https://los40.com/los40/2019/01/17/musica/1547727855_815463.html
- Blogindlæg: El verdadero problema con reguetón, Mr Cold Aug 12, 2017 (tilgås via: https://medium.com/somos-enes/el-verdadero-problema-del-reggaet%C3%B3n-2d3049d7f66e )
- Blogindlæg: El Reggaetón está muerto, Mayo, 2023 en en blog ”Agria” (tilgås via: https://agria.cc/el-reggaeton-esta-muerto/ )
- Terrero, Jessy: Nicky Jam – El Ganador, episode 1, Netflix, 2018 (50 min)
Sang: Ivansito: fumo pa no darme cuenta, 2020
Sang: Tito “El Bambino”: Pega Pega, 2019
Sang: Becky G: Ram Pam Pam
Sang: Guaynaa: Chica Ideal
- Youtubevideo om reggaetón, kan tilgås via https://www.youtube.com/watch?v=vMhAX3AjnEI
- Musikvideo: Gasolina, Daddy Yankee
- Musikvideo: Loco Contigo, J Balvin
- artikel: Bispe, Carlota: No más Reggaetón, La Vanguardia, 2021 https://www.lavanguardia.com/cribeo/viral/20221008/8549998/joven-colombiana-explica-dejara-escuchar-reggaeton-genera-debate-viral-mmn.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer