Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Emil Riiskjær Jaurnow, Rune Bredahl Rasmussen, Samantha Heimann Capasso
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2 GF, 1g puljetid SP/2, 1g SP/2, 2g puljetid SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Basisspansk
Titel 3 Tema La familia
Titel 4 Jóvenes 1
Titel 5 Jóvenes en España (EKSAMEN)
Titel 6 Pandillas en Latinoamérica 1
Titel 7 Bilbao og Baskerlandet
Titel 8 Colombia (EKSAMEN)
Titel 9 México (EKSAMEN)
Titel 10 La Guerra Civil Española 1936-1939 (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløbet introducerer eleverne til spansk og arbejder med et basisordforråd gennem grundbogens første tre kapitler, som fx kommer omkring præsentationer, kæledyr, familie, artikler, tal, substantiver/køn, ental og flertal samt bøjning af regelmæssige verber.

Der gennemgås grammatik som passer til de tilhørende temaer i grundbogen.

Kernetekster:
Rikke Engbo Andersen og Monika Saveska Knutagård, Mucho Más, Alinea, 2018

Hjælpemidler og opslagsværker:
Ordbog - ordbogen.com
Aprender Español - aprenderespanol.org
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Basisspansk

Med udgangspunkt i lærebogen Mucho Más laver eleverne kommunikative og grammatiske øvelser som beskæftiger sig med hverdagslivet i Spanien.
I forløbet træner eleverne at stille spørgsmål og svare i forhold til hverdagssituationer, så som gøremål og hverdagsrutiner.  
I forløbet har eleverne arbejdet med grammatiske aspekter så som refleksive verber (llamarse), diftongernede verber (tener, jugar), regelmæssige verber, ser, ester og hay, samt artikler og adjektiver.
Derudover er der arbejdet med tallene 1-100+.

Det skriftlige fokus har været på at kunne rette fejl og forklare herfor samt at skrive en ensartet og sammenhængende tekst på spansk i nutid.

MATERIALE:
Rikke Andersen og Monika Knutagård: "Mucho más 1" (Alinea, 2018), s. 38-42, 54-57, 59-61, 68-69, 72-79, 83-85, 87-93, 103 og s. 107
Eva Rosenkilde: "Mi querida familia" (Systime, 2013), s. 6-19


KERNESTOF:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster

FAGLIGE MÅL:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema La familia

Dette tema handler om familien.
Med udgangspunkt i mi querida familia tilegner eleverne sig kompetencer i at tale om familieforhold i Spanien. Eleverne laver øvelser, som styrker deres basale ordforråd om familien. Ligeledes får eleverne et indblik i spansk kultur og spaniernes liv i hverdagen.
Endvidere beskæftiger eleverne sig med de daglige rutiner i spaniernes hverdag og elevernes hverdag. Herudover er der også fokus på fritidsinteresser (herunder sport)
I forløbet er der fokus på at bruge kommunikative færdigheder om spaniernes og elevernes egen hverdag.

MATERIALE:
Eva Rosenkilde: "Mi querida familia" (Systime, 2013), s. 16-30

FALIGE MÅL
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jóvenes 1

I dette tema beskæftiger eleverne sig med unge spaniers liv og deres fremtidsdrømme.
Med udgangspunkt i Elenas liv får eleverne indblik i Elenas hverdagsliv og fremtidsdrømme (virtuel undervisning)
Endvidere har eleverne læst om mileuristas, som omhandler den højtuddannede unge generation, men som ikke har råd til, at gøre sig uafhængige fra deres forældre. Ligeledes beskæftiger forløbet sig med jobsituationen i Spanien og at det er svært for de unge at stifte familie pga. af de dårlige lønninger ( Har både været virtuelt og fysisk undervisning)

MATERIALE:
Anny Holmgaard og Ángela Guerrero Brullet: "Catalanes"

KERNESTOF:
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder

FAGLIGE MÅL:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Jóvenes en España (EKSAMEN)

I dette tema beskæftiger eleverne sig med unge spaniers liv og deres fremtidsdrømme.
Eleverne stifter bekendtskab med forskellige unge, som lever forskelligt. Eleverne får kendskab til Pol fra Barcelona, José Valle som er kunstner og musiker.
I forløbet er der særligt fokus på mileuristas (La generation de mil euros og La generación perdida) , som omhandler den højtuddannede unge generation, som har svært ved at gøre sig uafhængige fra deres forældre pga. jobsituation og lave lønninger. Endvidere er der fokus på deres muligheder for at stifte familie.
I forløbet laver eleverne mundtlige præsentationer af de unges forhold.


MATERIALE:
- Ole Lohmann: "Nuevos Retratos af Ole Lohmann, 1. udgave, udgave (Gyldendal, 2010), s. 16-21, Tekst "La generación de los mil euros"
- Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle", 1. udgave, 1. oplag, (Gyldendal, 2019), s. 34-37 , tekst "La generación perdida " Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir"
Fernando Alonso: "El hombrecito vestido de gris y otros cuentos" (Ediciones Alfaguara, 1983)
- Eva Rosenkilde: "La buena vida" (Gyldendal, 2008), s. 77-81
- Birgit Tengberg: "Tag tyren ved hornene - spansk grammatik" (Tengberg Media, 2020), s. 63-67, 71, 149-159, 160-162 og s. 249-251

FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pandillas en Latinoamérica 1

I forløbet er der fokus at forstå og tale spansk om bandemiljøet i Latinamerika.

I forløbet får eleverne indblik i, hvordan banderne er opstået, de socio-økonomiske forhold i Latinamerika, hvorfor unge bliver tiltrukket af banderne og bandekulturen.  

1) Eleverne bliver introduceret til, hvordan banderne er opstået som følge af borgerkrigen i El Salvador, idet banderne Maras er skabt af salvadoranske immigranter i gettoerne i Los Angeles (USA).
Eleverne får indblik i Latinamerikas fattigdom og de unges udsigtsløse fremtid.

2) Dokumentaren: Entras si quieres, sales si puedes

Vi undersøger, hvorfor Carlos og Isabel er kommet ind i banderne og hvorfor de vil ud af banderne. Endvidere har vi belyst problemerne med at komme ud af banderne.

I forbindelse med Pandilla-temaet bliver eleverne undervist i perfektum (førnutid). De laver skriftlige opgaver herunder oversættelser, som omhandler las pandillas og hvor eleverne skal anvende perfektum. Ligeledes er opgaverne opbygget så eleverne skal skelne mellem ser og estar.

(Eleverne laver oplæg om banderne)

3) Sin nombre

Vi ser filmen Sin Nombre. Vi udarbejder en analyse på spansk, hvor vi analyserer de tre hovedpersoner Sayra, Smiley og Casper ud fra aktant-modellen Hjælper- Hovedperson(subjekt) – modstander – objekt-giver-hjælper


Grammatiske fokuspunkter:

Perfektum og Pluskvamperfektum
Muy og mucho.
Adverbier


Materiale:

Film: Entras si quieres, sales si puedes. (1 side)
Film: Sin Nombre. (5 sider)


http://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
http://www.memrise.com/course/376498/narcocultura-glosario/
http://www.learningspanish-spain.com/muy-and-mucho.aspx
http://www.memrise.com/course/386679/sin-nombre-2/
http://quizlet.com/48206852/perfecto-flash-cards/
http://quizlet.com/47840587/sprgeord-flash-cards/#
https://www.youtube.com/watch?v=pb6DPOQumg0 https://www.youtube.com/watch?v=jU-xJ4pqVj8


FAGLIGE MÅL:
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge


KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Bilbao og Baskerlandet

Formålet med dette forløb er, at eleverne tilegner sig viden om baskisk kultur og historie.
I forløbet stifter eleverne kort kendskab til baskisk sprog (euskera)
I forløbet får eleverne et indblik i en ung baskers liv via lytteøvelsen Juan de Bilbao.
Eleverne får en viden om passionen for sport i forhold til pelota vasca og fodbold.
Blandt andet læser eleverne om fodboldspilleren Mariana, som er i gang med at blive professionel fodboldspiller på Athletic Bilbaos kvindehold.  
Ligeledes stifter eleverne kendskab til baskisk nationalisme ved at læse om Sabino Arana Goiri og om ETAs historie og virke med udgangspunkt i novellen ”Se hace camino al andar”. I den forbindelse ser eleverne også klip fra filmen Operación Ogro, som omhandler ETAs attentat på Carrero Blanco i 1973.
På studieturen til Bilbao har eleverne fået kendskab til Bilbao og Baskerlandet via O-løb, ekskursion til Guernica, stiftet bekendtskab til baskisk sport ved besøg af stadion og pelota-skole.   


MATERIALE:
-Soler-Espiauba, Dolores:  "Se hace camino al andar", Gyldendal (2008), siderne 26-33
- Cavilán, María Francisca og Louise Friis Arfaoui: "¡Ya Vamos!" Columbus (2023), Teksten Juan de Bilbao, siderne 70-71
- Klip fra filmen Operación Ogro https://www.youtube.com/watch?v=0vThsBQ1ZWI

FAGLIGE MÅL:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Colombia (EKSAMEN)

FORLØBETS INDHOLD:
Eleverne har beskæftiget sig med Colombias geografi/natur, uddannelsessystem og kvinders vilkår med særlig fokus på unge mødre, machismo, de colombianske kvindebevægelser og rekruttering af unge kvinder til transport af narkotika.  

Der har i forløbet været særligt fokus på træning af elevernes mundtlige sprogfærdigheder i form af samtaleøvelser om teksterne,  mundtlige oplæg og billedbeskrivelser.

Eleverne har haft fokus på følgende grammatiske emner:
A) Præteritum og imperfektum (repetition)
B) Konjunktiv i kompletive ledsætninger
C) Konjunktiv i relative ledsætninger
D) Konjunktiv i adverbielle ledsætninger
E) Konjunktiv i hovedsætninger


MATERIALE:
- "Una mirada a las realidades en Colombia" (Min cuerpo/Min krop, 2021), s. 11-12, 30-31, 53-56, 63-65 og s. 73-76
- Berenice Lara Laursen og Frank Elnegaard Knudsen: "Narcocultura" (Gyldendal, 2009), s. 13-19
- Joshua Marston: "María, llena eres de gracia" (HBO, 2004)
- Birgit Tengberg: "Tag tyren ved hornene" (Tengberg Media, 2020), s. 180-200
- "Minlæring - Læringsunivers til sprogfagene" (www.minlaering.dk)
- ordbogen.com


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave A - del 1 30-08-2024
Opgave A - del 2 14-09-2024
Opgave B - del 1 25-09-2024
Opgave B - del 2 13-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 México (EKSAMEN)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne opnået til grundlæggende kendskab til mexicansk historie, geografi, kultur og samfundsforhold.
Eleverne har fokuseret på følgende underemner:
1) Geografiske forhold
2) De oprindelige mexicanske sprogs brug og udbredelse
3) Den mexicanske nationale identitet, herunder det mexicanske nationale flag, landets præcolombianske fortid, nationale fester, religiøse fester og fejringen af den mexicanske revolution
4) Det mexicanske uddannelsessystem med særlig fokus på ungdomsuddannelserne
5) Mexicansk madkultur, herunder det traditionelle mexicanske køkken og Tex-Mex køkkenet
6) Teenagemødre og -fædre i Mexico
7) Sociale bevægelser, herunder kampen for kvinders rettigheder og beskyttelse

Eleverne har beskæftiget sig med følgende grammatiske emner:
A) Possessive pronominer (korte former og lange former)
B) Personlige pronominer (subjektsformer, objektsformer og præpositionsformer)

Undervisningen er gennemført via diverse samtaleøvelser, billedbeskrivelse, oplæsning, samtale på dansk om de spanske tekster, mundtlige præsentationer på spansk samt grammatiske øvelser på "Minlæring".

MATERIALE:
- Mi Cuerpo/Min Krop: "Una mirada a las realidades en México" (2023), s. 11-17, 35-38, 47-48, 61-63 og s. 80-83
- Drug Lords, S2 E1: "El Chapo" (Netflix, 2018)
- Birgit Tengberg: "Tag tyren ved hornene - spansk grammatik" (Tengberg Media, 2015), s. 61-69 og s. 76-80
- Minlæring - Læringsunivers til sprogfagene (Minlaering.dk)
- ordbogen.com


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 La Guerra Civil Española 1936-1939 (EKSAMEN)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne opnået et grundlæggende kendskab til Den Spanske Borgerkrigs historie 1936-1939.
Eleverne har beskæftiget sig med følgende underemner:
- borgerkrigens udbrud og opdelingen i et nationalistisk og et republikansk Spanien
- General Francisco Francos baggrund og rolle i borgerkrigen
- Catalonien og Baskerlandet under borgerkrigen
- Den udenlandske indblanding i borgkrigen:
  1) Den tyske, italienske og portugisiske støtte til nationalisterne
  2) Den sovjetiske støtte til republikken, herunder De Internationale Brigader
- Bombardementet af den baskiske by Guernica i 1937 og Pablo Picassos maleri af samme navn
- Undertrykkelsen og bekæmpelsen af politiske modstandere i både den nationalistiske og den republikanske del af Spanien
- Borgerkrigens afslutning og nationalisternes sejr i 1939

Undervisningen er gennemført via samtaleøvelser på spansk, billedbeskrivelse på spansk, træning i gloser, grammatikøvelser samt skriveøvelser med brug af ikke-digitale hjælpemidler.

Eleverne har som led i forløbet beskæftiget sig med/repeteret følgende grammatiske emner:
- De relative pronominer
- De refleksive pronominer
- verbalperifraser
- demonstrative pronominer

MATERIALE:
- Helene Caprani: "La guerra civil española, la dictadura franquista y la memoria histórica" (Columbus 2024), s. 22-23, 25-26, 29-30, 48-49, 51-53, 55-56, 59-60, 62-64 og s. 66- 67
- Cinecentrum og ZDF Enterprises: The Truth About Franco: Spain's Forgotten Dictatorship, afsnit 1: the Rise to Power" (2020), ca. 50 minutter  
- Birgit Tengberg: "Tag tyren ved hornene - spansk grammatik" (Tengberg Media, 2020), s. 80-83, 85-89, 112-115 og s. 231-236
- Minlæring - Læringsunivers til sprogfagene (Minlaering.dk)
- ordbogen.com

FAGLIGE MÅL:
-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer