Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Jakob Buhl Jensen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 1a puljetid HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Verdenshistorisk overblik frem til 1914
Dette forløb har til hensigt at skabe overblik over verdenshistorie fra oldtiden til 1914. Eleverne har arbejdet i grupper med følgende epoker ud fra bogen Verdenshistorisk oversigt:
Gruppe 1: Magt i antikken s.13-19
Gruppe 2. Magt i middelalderen s.23-27
Gruppe 3. Magt i renæssancen s.35-39
Gruppe 4. Magt og enevælde s.42-47
Gruppe 5. Magt og revolution s. 47-52
Gruppe 6: Magt og demokrati i Danmark 1800-1870 s 53-57
Gruppe 7: Magt og industrialisering 1870-1914 s.57-60
Målet var at undersøge magtens udvikling - med fokus på centrale strukturelle forandringer, begivenheder og aktører - og formidle viden videre til børn i alderen 6-8 år.
I forløbet er flere faglige mål i spil – i særdeleshed følgende:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
I forløbet er flere kernestofpunkter i spil – i særdeleshed følgende:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. På sporet af antikkens styreformer (1/2)
Med afsæt i grundlæggende viden om det græske samfund i oldtiden sætter forløbet fokus på styreformer, herunder demokrati vs. oligarki. Grundlæggende kildekritik (i form af Sigtekornets fem begreber: Budskab - Afsender - Modtager - Konktekst - Tendens) introduceret og anvendt.
Forløbet "På sporet af magten i antikken 1/2)" har således fokus på oldtidens Grækenland og hænger sammen med forløbet "På sporet af magten i antikken (2/2), der fokuserer på Rom..
I forløbet er flere faglige mål i spil – i særdeleshed følgende:
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet er flere kernestofpunkter i spil – i særdeleshed følgende:
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser (herunder Danmarks)
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. På sporet af Det moderne gennembrud 1848-1915
Med afsæt grundlægende viden om perioden sætter forløbet fokus på de politiske, socioøkonomiske og kulturelle grænser, der blev rykket i perioden. Forløbet lægger op til DHO (om enten Klassesamfundet eller Ligestillingskampen). Fokus på DK.
Centrale historiefaglige begreber er forholdet mellem struktur og aktør, historiebrug, forholdet mellem en harmoni- og konfliktopfattelse, samt årsag-virkning. Der arbejdes videre med kildekritik med fokus på analyse af en kildes mål og midler.
I forløbet er flere faglige mål i spil – i særdeleshed følgende:
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet er flere kernestofpunkter i spil – i særdeleshed følgende:
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede (N.B. Her var fokus på ideologiernes opståen og udvikling i slutningen af 1800-tallet)
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1. På sporet af antikkens styreformer (2/2)
Med afsæt i Polybios' styreformernes kredsløb sætter forløbet fokus på den romerske republik og overgang til kejserstyre. Sigtekornets fem begreber: Budskab - Afsender - Modtager - Konktekst - Tendens anvendt, samt aktør-struktur ift. historiens drivkræfter og cyklisk vs. lineært historiesyn.
Forløbet "På sporet af magten i antikken 2/2)" har således fokus på Rom og hænger sammen med forløbet "På sporet af magten i antikken (2/2), der fokuserer på Grækenland.
I forløbet er flere faglige mål i spil – i særdeleshed følgende:
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet er flere kernestofpunkter i spil – i særdeleshed følgende:
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser (herunder Danmarks)
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
3. På sporet af tro og magt i middelalderen
Fokus er i dette forløb på forholdet mellem tro og magt, i særdeles kristendommens betydning fra 313 og frem til ca. 1536. For at bygge bro til et tidligere forløb (om Rom) tog vi udgangspunkt i kristendommens forhold til Romerriget. Fokus var dernæst på troens bevidsthedskontrollerende magt, forholdet mellem kirke og konge, samt korstog.
Dette forløb omhandler flere faglige mål, i særdeleshed følgende:
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶
Dette forløb omhandler flere kernestofpunkter, i særdeleshed følgende:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
4. På sporet af opdagelser og kolonisering
Med afsæt i renæssancens menneskesyn og Machiavellis magtopfattelse sætter forløbet fokus på Columbus' opdagelse af Amerika - dens baggrund, udvikling og konsekvenser.
Dette forløb omhandler flere faglige mål, i særdeleshed følgende:
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Dette forløb omhandler flere kernestofpunkter, i særdeleshed følgende:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie 2
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Europa begynder at tænke
-
(Gen-)læs og noter til spørgsmål s.1-5 s.155.
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - 2. udgave, Systime; sider: 78-91, 123-132, 157-166, 172-178
-
Se filmen på CFU
-
Johannes Gutenberg | Printing Press, Inventions, Facts, Accomplishments, & Biography
-
Uddrag af Luthers 95 teser - Frederiksborg
-
Frederik af Sachsen
-
Ledelse gennem frygt (19 min)
-
Uddrag fra Machiavellis Fyrsten. 15. og 18. kapitel.doc
-
Clement og Machiavelli.docx
-
PPT - Hvad er magt? PowerPoint Presentation, free download - ID:3921662
-
Om Machiavelli. Ivan Z. Sørensen. Før turen går til Firenze. s.126-128.1997.doc
-
Donald Trump er langtfra den eneste, der har optrådt machiavellistisk
-
erindringssteder
-
Christopher Columbus statues toppled in Virginia and beheaded in Boston
-
Verdenskort. Hvor er verdens centrum.pptx
-
Kilde. Kort fra Ebsdorf ca 1250.doc
-
The Atlantic Slave Trade in Two Minutes
-
Erindringssteder
-
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
-
Podcast: Danmarks historie for børn - Nationalmuseet
-
CSL Absalon podcast
-
VIGTIGT: Læs og MEDBRING bogen Verden før 1914 + gennemse dine noter om middelalderen.
-
1492: Conquest of Paradise (1992) - Arrival scene [1080]
-
1492: Columbus 1st interaction with Natives
-
Flemming Kiilgaared Madsen: OPDAGELSERNE, Munksgaard; sider: 35-55, 77-99
-
Inkariget. Conquistadorernes storhed og fald: Inkaerne
-
Francisco Pizarro | lex.dk – Den Store Danske
-
Atahualpa | lex.dk – Den Store Danske
-
Spaniernes kolonisering Padlet
-
Arbejdsark. Las Casas og Sepulveda.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
5. På sporet af revolutionerne 1776-1848
Med afsæt i oplysningstidens idealer fokuserer forløbet på først den amerikanske og siden den franske revolutions baggrund, udvikling og konsekvenser,
Dette forløb omhandler flere faglige mål, i særdeleshed følgende:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden ̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Dette forløb omhandler flere kernestofpunkter, i særdeleshed følgende:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
6. På sporet af USA 1860-1945 (optakt til USA)
Dette forløb er et optakt til studieturen til USA. Fokus er på præsidenten og hans magt. Vi tager fat på de store præsidenter 1860-1945. Hvorfor opfattes disse præsidenter som nogle af de største?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
7. På sporet af nazismen 1914-1945
Med afsæt i Første Verdenskrigs baggrund og udvikling sætter forløbet fokus de ekstreme ideologiers fremvækst i mellemkrigstiden med særlig fokus på nazismens baggrund og udvikling. På grund af klassens studietur til New York blev der inddraget amerikanske perspektiver, herunder læste vi om amerikanske præsidenter med relevans for perioden.
Dette forløb omhandler flere faglige mål, i særdeleshed følgende:
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Dette forløb omhandler flere kernestofpunkter, i særdeleshed følgende:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
8. På sporet af den kolde krig 1945-1973
Med afsæt i udbruddet af den kolde krig fokuserer forløbet på kildelæsning og research af brændpunkter under den kolde krig. Til sidst sætter vi fokus på Danmark 1945-73 med fokus på de sociale, økonomiske, politiske og kulturelle omvæltninger.
Dette forløb omhandler flere faglige mål, i særdeleshed følgende:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Dette forløb omhandler flere kernestofpunkter, i særdeleshed følgende:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
9. På sporet af Danmark 1973-2020
Dette forløb ligger i kronologisk forlængelse af det forrige og tager afsæt i året 1973 som "brudår" i moderne dansk historie. I særdeleshed jordskredsvalget er et omdrejningspunkt. Senere arbejder vi med kildelæsning om udvalgte temaer: a) den økonomiske krise og dens håndtering, b) velfærdsstatens udfordringer, c) indvandrerdebatten og d) ungdomskulturer.
Dette forløb omhandler flere faglige mål, i særdeleshed følgende:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Dette forløb omhandler flere kernestofpunkter, i særdeleshed følgende:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
For detaljer omkring materialer og arbejdsformer henvises til "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548157125",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548157125",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548157125"
}