Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Camilla Hjortboe, Sine Maria Frimann
Hold 2022 HI/d (1d HI, 1d puljetid HI, 2d  HI, 3d HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Besættelsens dilemmaer
Titel 2 DHO (ikke eksamensemne).
Titel 3 Dansk Vestindien
Titel 4 Antikken - Romerriget
Titel 5 Middelalder, kulturmøde og overgange
Titel 6 En ny verden - og opdagelser
Titel 7 Dansk demokrati i internationalt perspektiv
Titel 8 Rule Britannia & studietur
Titel 9 Ideologiernes kamp - folkedrab
Titel 10 Den kolde krig - blokdannelse, overblik og DDR
Titel 11 Repetition (ikke eksamensemne).

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Besættelsens dilemmaer

Med udgangspunkt i Danmark har forløbet handlet om, hvilke dilemmaer Danmark stod over for under besættelsen. Eleverne har indledende arbejdet med neutralitetspolitik, og hvorfor Danmark kontra Sverige ikke formåede at holde sig neutrale under anden verdenskrig. Derudover har eleverne skullet forstå besættelsen på fortidens præmisser, altså: hvad var det for udfordringer den danske stat stod over for i tiden op til og efter d. 9. april? Hvad er det for en viden, vi har i dag kontra dengang? Og har den viden en betydning for, hvordan besættelsen anskues, og hvordan de forskellige generationer erindrer den?

Vi har arbejdet med overskrifterne: optakt til 9. april // 9. april // forhandling og samarbejde // Scavenius – helt eller skurk? // De danske jøder // De danske kommunister // De danske frihedskæmpere // Modstandskampens myter // Besættelsen af besættelsen // Retsopgøret (OBS! Vi nåede ikke retsopgøret grundet sygemelding)

FAGLIGE MÅL:
- Centrale begivenheder i Danmarks historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling (her menes Danmarks rolle, placering og udvikling i forbindelse med store globale begivenheder som anden verdenskrig)
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie (her især Foghs tale)
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden (hvordan kan vi bruge besættelsens dilemmaer i nutiden?)
- Arbejde med historiske problemstillinger (Gruppearbejde med problemstilling ud fra selvvalgt materiale i modulet ’de danske kommunister’)

KERNESTOF:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag (forløbet bidrager hertil)
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv (her tænkes særligt menneskerettigheder ifm. Holocaust, der kort berøres ved fokus på jødeforfølgelser i DK)
- Politiske ideologier (nazismen og kommunismen)
- Historiebrug- og formidling (besættelsens myter og Anders Foghs tale)

Kildemateriale:
- Hitlers tale 1. september 1939 (uddrag)
- Staunings tale til den danske rigsdags åbning 3. oktober 1939 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-statsminister-staunings-tale-ved-rigsdagens-aabning-i-1939/)
- Den danske regerings svar på det tyske memorandum 9. april 1940 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-danske-regerings-svar-paa-det-tyske-memorandum-9-april-1940/?no_cache=1)
- Tale: Anders Fogh Rasmussen (V) om samarbejdspolitikken 29. august 2003

Dette skulle have været nået:
- Slikmutter – Min bedstes fortælling af Kasper Tveden efter samtaler med Bedstemoren. Fra www.kilder.dk
- Tyskerpiger fra www.illegallpresse.dk

Øvrigt materiale:
Artikler
- Hvorfor blev Danmark besat? af Bjørn Pedersen, Nationalmuseet (https://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2005/tyskerne%20har%20overgivet%20sig/250.htm)
- Overblik – Danmarks historie i korte træk af Hansen, Jensen og Thomsen.  2010.  
- Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943 af Louise Skovholm Bøgh (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/joedeaktionen-og-evakueringen-af-danske-joeder-i-oktober-1943/)
- Terror eller frihedskamp af Rasmus Pöckel. 2012. Systime: https://kamp.systime.dk/?id=160
- Uddrag af Aage Trommers bog ’Disse fem år’ om jernbanesabotagen fra kapitlet ’Jernbanesabotagen'. 2001.
- Hvem blev modstandsfolk? af Jakob Sørensen: Modstandsbevægelsen. 2019. Systime (https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=169)
- Befrielsen og konsensusmyten i Besættelsestiden 1940-1945 – Kampen om at fortolke fortiden
- Modstandskampen som historie af Jakob Sørensen: Modstandsbevægelsen. 2019. Systime (https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=169)

Dette skulle have været nået:
- Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955 af Peter Yding Brunbech. 2012. Danmarkshistorien.dk

Udsendelser
- Kampen om Historien: Kunne vi have undgået besættelsen? – Adam Holm - DR (https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-historien-2022_-kunne-vi-have-undgaaet-besaettelsen_160316)
- Kampen om Historien: Var Scavenius landsforræder? – Adam Holm - DR (https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-historien-2022_-var-scavenius-landsforraeder_160318). Indtil tid: 08.55.
- Erik Scavenius – dokumentar under overskriften ’Store danskere’ på mitCFU (https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000004961&cfuid=14).
- https://folkedrab.dk/ (Eleverne har set forskellige historier herinde om jødernes flugt ud af DK)

Film: ’Under Sandet’. 2015.

Dilemmaspillet: Danmarkshistorien (http://www.9april1940.dk/)

Film som kilde til historien: Vi har set trailer for ”De forbandede år” og talt om, hvordan film fungerer som kilder. Hvilken grad af historisk autenticitet kan vi tale om?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Dansk Vestindien

Vi har undersøgt Danmark som kolonimagt i Caribien. Forløbet er bygget om primært om læsning af et kapitel som grundviden og så arbejde med kilder i undervisningen. Eleverne har selv stået for at udtrække de vigtigste elementer fra fremstillingsteksten, og har forholdt sig til kilderne ud fra
Kontekst
Indhold
Brugbarhed
Vi har kigget primært på, under hvilke forhold slaverne arbejdede, hvilke opfattelser af og indstillinger til slaveriet, der eksisterede blandt danskerne både i Vestindien og i Danmark. Vi har kigget på de spæde tiltag til afviklingen af slavehandel og slaveriet, og til sidst har vi undersøgt, hvordan det i sidste ende blev fjernet helt; vi har i den forbindelse snakket om von Scholten og hans reformer.
Vi har ikke læst og arbejdet med materiale om vor tids opfattelse af og indstilling til slaveriet, men det er blevet diskuteret i forbindelse med undervisningen.

LItteraturliste:

Halberg, Rikke Lie og Coley, Bertha Rex
Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium
Frydenlund 2017
(s. 21-34, 39-53,  49-68, 60-72, 81-98) (Kapitel 2, 4, 5, 6, 8 og 9)

Kilder fra www.his2rie.dk

Tekst 6: Straffefanger som arbejdskraft i Dansk Vestindien (1746)
Tekst 19: Hans West - Slaverne er ikke ulykkelige (1793)
Tekst 27: Guvernør Philip Gardelins Slavereglement af 5. september 1733
Tekst 30: Sophie Petersen om slaveoprøret på St. Jan i 1733 (1946)
Tekst 37: C.N. David taler på stænderforsamlingen om ejendomsret over slavegjorte (1844)
Tekst 39: Peter Lotharius Oxholm om de slavegjortes manglende reproduktion (1797)
Tekst 43: Frederik von Scholtens erindringer om oprøret i 1848 (1888)
Tekst 48: Sophie Petersen om årsagerne til afskaffelsen af slaveriet (1946)

https://www.dr.dk/drtv/program/de-vestindiske-oeer-_-historien-om-dansk-slavehandel_147974
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Antikken - Romerriget

Det er antikkens verden med fokus på Romerriget, som bliver første forløb i 2.g, og her arbejdes med Rom fra bystat til verdensrige. De tre styreformer (kongerige, republik samt kejserriget). Hverdagen for den enkelte romer, det politiske systems opbygning under republikken, hvordan man valgtes til embede samt kampen mellem patriciere og plebejere, patron/klientforholdet. Om de romerske byer, ekspansionen, republikkens undergang, kejserstyret, soldaterkejserne, kristendommens indførelse, Romerrigets undergang 479 evt.

Materialer:
Peter Frederiksen "Vores Verdenshistorie 1" (Columbus 2022) s. 50-85. (35ns).

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Rfe7g-3Zoqw. På sporet af historien om Romerriget (4/6 2024). (2ns).

Udfyldningsopgave over den romerske republiks opbygning. Om samme har eleverne også læst:
Carl Johan Bryld, "Verden før 1914" om republikkens opbygning politisk (2023). (est. 5ns).

Kilder:
Augustus' bedrifter (kort før hans død 14 evt.). (3ns).
Om "Brød og skuespil" fra Jesper Carlsen, "Romerrigets historie" (2023):
Cicero: "Om gladiatorer" (45fvt.). (3ns).
Seneca: "En gladiatorforestilling" (o. 50 evt.). (4ns).
Gravstene/tavler om fem gladiatorers liv. (3ns).

Roms kvinder:
Eva Maria Lassen: "Indefra: Europæiske kvinders historie belyst ved kildetekster:
Kilde 1: Kilde om ægteskab, kærlighed og seksualitet (2ns).
Kilde 2: Kejser Augustus lov om hor (2ns).
Kilde 3: Cato: Regler for en forvalterske (3ns).
Kilde 4: Om utroskab, skilsmisse og modvilje mod ægteskab. (2ns).

Roms undergang - Synspunktsmateriale:
Edward Gibbon "Det romerske riges forfald og undergang (1781). (4ns).
Peter Ørsted: "Det romerske imperium - Antikkens Fællesmarked? (1986) (4ns).
Peter F. Bang: "Imperiets undergang" (2007). (4ns).

Est. 76ns.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og Verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer (herunder kongedømme, republik, kejserstyre)
- dannelsen af en republik
- historiefaglige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Middelalder, kulturmøde og overgange

I dette forløb skal I arbejde med den europæiske (vesteuropæiske) Middelalder fra ca. år 500-1500. Herunder kommer vi ind på det feudale system, kirkens vigtige betydning i perioden, men også periodens meget udskældte status efterfølgende. Er der virkelig tale om den "mørke" Middelalder, eller er det en fejl fra renæssancemenneskets side at betragte perioden således?
Eleverne arbejder også med kulturmødet/sammenstødet mellem kristne og muslimer i Middelalderen og dykke ned i korstog som historisk begivenhed og begreb.
Vi afslutter med at se på relevante perioder i overgangen mellem Middelalder og renæssance og runder her også kort Reformationen.

Materiale:
Peter Frederiksen "Vores Verdenshistorie 1" (Columbus 2022) s. 87-151 (udvalgte/specifikke sider kommer senere).

Faktalink: https://faktalink.dk/spanien-faktalink-light/hvad-praeget-spaniens-historie (om Spaniens historie) (4/6-2024).

Om feudalisme:
https://www.youtube.com/watch?v=v-vTonR8jyc (undervisningsvideo fra Roskilde gym.).
https://www.youtube.com/watch?v=0b76jyFUcU8 (engelsk undervisningsvideo om samme)

Om pesten (også i Danmark) med sammenligning til retningslinjer under pandemien 2020/2021:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/christian-4s-pestforordning-1625/ (arbejdet med punkterne i grupper).

Kilder:
Umars pagt (tjek).

Tordesillas-traktaten (TJEK FREDERIKSENS bog).

"En muslims oplevelse af Jerusalem 1047".
Jerusalems erobring i 1099 og den muslimske tilbageerobring 1187. Kilde 67, 68 og 69.

Pave Urbans tale til korstog 1095 (munkens gengivelse) fra Grundbog til historie, 2000, s. 138-141.

K Vollmund: "Fra fortid til historie" (kapitel om fremstilling af historie) til analyse af filmen:
Film: "Kingdom of Heaven" (2005) (analyse af filmen som kilde).
https://www.modspil.dk/film/kingdom_of_heaven.html (MODSPIL, om anakronismer i filmen).

Korstogsbegrebet i eftertiden/synspunkts-materiale fra C.Johan Bryld: "Verden før 1914":
1) Amin Maalouf om korstogene (1993).
2) Hal Koch (1963).
3) Regine Pernoud (1960).
4) Samuel P. Huntington (1994).
5) R.W. Southern.

Kirken:
Gejstligheden i billeder fra C. Johan Bryld: "Verden før 1914":
a) Benedikt overdrager ordensreglen (ca. 500e.kr.)
b) Fresco af Giotto de Bondone: "Frans af Assisi modtager klosterregel af paven" (ca. 1300-tallet).
c) Middelalderligt bogmaleri: "Spedalske velsignes af kirken".

Renæssancen:
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie s. 214-218.
Herunder arbejdede eleverne i 4 grupper med hvert deres ansvarsområde:
Humanisme og Medicifamilien
Malerkunsten
Arkitektur
Det nye verdensbillede.

Reformation:
Peter Frederiksen: "Vores Verdens historie" s. 237.240. Herunder Luthers teser i uddrag fra: "Verden i dansk perspektiv" (Systime).

KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historieopnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 En ny verden - og opdagelser

Opdagelser og tankerne bag ledende frem til kolonisering.

Vi undersøger primært Spaniens kolonisering af Aztekerriget, men introduceres også til Portugals største opdagelser.
- motiver for at tage ud
- kulturmødet
- kultursammenstødet
- fra opdagelse til koloni og imperium
- afkolonisering.

De store opdagelser samme historiske fremstillingsværk: Peter Frederiksen "Vores verdenshistorie 2" (Columbus, 2022) s. 14-52.

Om at skrive/kreere en problemstilling og om "det funktionelle kildebegreb", P. Frederiksen, s. 23-27.

Kilder:

Peter Frederiksen: Vores verdens historie 2:
Kilde 1: Marco Polos beretning.
Kilde 2: Guinea-krøniken (uddrag).

Portugal & Spanien:
https://www.google.com/search?

Lille prøve-eksamen med følgende kilder:
Kilde 4: Manuel I’s brev til Ferdinand og Isabella
Kilde 6: Columbus’ logbog
Kilde 7: Columbus’ møde med ”de vilde”
Kilde 8: Columbus om mødet med det fremmede
Diverse kort og billeder
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2, s. 28-36.

Spaniels møde med Aztekerne (samme verdenshistorie)
Kilde 9: De spanske krav til den indianske befolkning.
Kilde 10: Bernal Diaz de Castillo om spaniernes møde med Tenochtitlan
Kilde 11: Sahagun om mødet med spanierne.

Større opgave om emnet med kilderne:
Kilde 1: Columbus' hemmelige dagbog (1492)
Kilde 2: Amerigo Vespuccis breve til L. Medici
Kilde 3: Hernan Cortez' brev til Karl V af Spanien (1522)
Kilde 4: Kobberstik af De Bry (Spaniens behandling af inkaerne).
Kilde 5: Kobberstik De Bry, 1595, Indianernes behandling af spanierne.
Kilde 6: Mønstre og antal i slavehandlen (1500-1900).

Kilderne s. 49 i Vores verdens historie 2:
Kilde 15: Bartolomé de las Casas om indianernes karakter
Kilde 16: Juan Gunés de Sepúlveda om indianernes karakter
For eller imod slavehandel - duel i klassen.

KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historieglobalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dansk demokrati i internationalt perspektiv

Eleverne arbejder med oplysningsideer og revolutioner i Europa, ledende op til at forstå det danske demokratis indførsel 1849. Herunder ser vi på følgende:

- Enevælde
- Oplysningstid og oplysningsideer
- Revolution i Frankrig og menneskerettigheder
- Danmark og indførelse af demokrati
- Kvinder og valgret i Danmark

Materiale:
Peter Frederiksen "Vores verdenshistorie 2" (Columbus 2022) s. 63- 72.
s. 93-98 & s. 99-105.

DR: Lars Mikkelsen "Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten" samt afsnittet "Det svære demokrati". (2017).

Om Danmark:
"Fokus - kernestof i historie 2 - Fra oplysningstid til imperialisme" (Gyldendal 2012) 114-119 (Danmarks demokrati).

Kilder:
Peter Frederiksen: Vores verdens historie 2:
Kilde 30: Uddrag af menneskerettighedserklæringen.

Kvinderne under den franske revolution - at skrive en redegørelse i historie ud fra følgende kilder:
Kilde 31: Vi bønfalder Deres Majestæt.
Kilde 32: Erklæring om kvindens og borgerindens rettigheder.
Kilde 33: Rosseau om kvinden.
Kilde 34: Mary Wollenstonecraft om kvinders rettigheder.

Carl-Johan Bryld: "De tre store" om Montesqiueu, Rosseau og Voltaire (kildeuddrag af deres oplysningsideer).
To elevproducerede videoer om den franske revolution:
https://www.youtube.com/watch?v=jFMms9UqXMk
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=den+franske+revolution+dokumentar&mid=9ACFDF5DDCEAC459243E9ACFDF5DDCEAC459243E&FORM=VIRE
Sammenligninger mellem filmene og deres brugbarhed ift. at opnå forståelse for den franske revolution.


Danmark (herunder er brugt en del kildemateriale og fremstillingsmateriale fra Danmarkshistorien.dk:

Vejen mod grundlov og demokrati: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vejen-mod-grundlov-og-demokrati-1830-1849/

Trykkefrihed?
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/trykkefrihedsforordningen-af-1799-samt-tillaeg-fra-1814/

Offentlige fora 1830-1849:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/offentlige-debatfora-1830-1849

Orla Lehmans tale ved Casinomødet marts 1848:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/orla-lehmanns-tale-ved-casino-moedet-20-marts-1848

Vedtagelse af den danske grundlov 1849 (video):
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/grundloven-vedtagelsen-af-danmarks-foerste-grundlov-i-1849

De 7 f'er og stemmeret:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-historien-om-de-syv-fer

Kvinderne i Danmark:
Johanne Meyers tale om kvinders valgret og valgbarhed:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvindens-politiske-valgret-og-valgbarhed-tale-af-johanne-meyer-1888

KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rule Britannia & studietur

I forløbet arbejder vi med England som imperiemagt.

Imperialisme - "Rule Britannia" (i forbindelse med 3.d's studietur til London).
Kap. 5 s. 164-208 i Vores verdens historie (slut ved konference hvor man opdeler Afrika mellem sig).

Herunder arbejder klassen med UK's status som imperiemagt ("Opdagelser II")

Kilder:
Sir Humphrey Gilberts rejse til New Foundland (1583).
Francis Galtobn "Lad kineserne få Afrika" (1879).
Den store danske Lex om begrebet "Eugenik".
Cecil Rhodes og erindringssteder (statue og analyse heraf). Skema til analyse er hentet fra Christian Lund og Brian D. Larsen "På sporet af historien" (2021).
Sepoy opstanden (billedkilder til analyse). Den store danske Lex om hvad der skete under opstanden.
Indien og synspunkter fra "Imperier fra oldtid til nutid" (2024).
Kilder fra "Stor Britanniens historie" (2024):
Shashi Tharoor om Det britiske Imperium (2015)
Niall Ferguson om Det britiske Imperium (2004).
Niall Ferguson: "Hvorfor vi regerede verden" (2003).
Striden mellem Lobengula og Dronning Victoria (kilde 64, 65 og 66 s. 200-201 i "Vores Verdens historie II".).
"Det britiske Imperium (2024) om afkoloniseringen og efterlivet" (historisk fremstilling).
Om Museologi fra Christian Lund og Brian D. Larsen til besøg på Imp. War Museum, London efteråret 2024.

Dokumentar:
BBC - "Magtens sødme" (30 minutter, Indien).
BBC - "Gode gerninger" (59 minutter, hele afsnittet, Afrika).

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historienationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ideologiernes kamp - folkedrab

Vi starter hvor 1.verdenskrig afsluttes. Derfor introduceres eleverne til de krav, der stilles til Tyskland, efter de har tabt krigen.

Vores Verdens historie s. 54-56.

Herefter går vi ind i "Mellemkrigstiden" for at se på de rivaliserende ideologier, der hersker her dels i kriserne der følger, men også de mere opløftende perioder indtil børskrakket 1929.

Vi dykker også indgående ned i folkedrabet på jøder under anden verdenskrig.

https://www.iwm.org.uk/search/stories?query=&filters%5Bsm_topic_name%5D%5BHolocaust%5D=on (vi er på Imperial War Museum i London for at undersøge deres udstilling om Holocaust).

Vores Verdens historie: s. 58-126.
Andet materiale - folkedrab. Herunder Stantons teori.

Kilder:
Nürnberglovene: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene#toc-kilder
og
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene

Nazisternes 25-punktsprogram (1920).

Stantons teori om folkedrabsstadier:
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier

Jeres arbejde: https://padlet.com/sf3/gregory-stantons-10-stadier-historie-3-d-2024-xdg2p3bcuqrd2782

Eksamensprøvesæt, kilder:
Bilag 1: Fotografi af hærværk efter krystalnatten (9/11-1938).
Bilag 2: Walter Grabs erindringer om jødeforfølgelserne 1938.
Bilag 3: Gestaporapport fra Bielefeld om ødelæggelserne efter krystalnatten 11.nov. 1938.
Bilag 4: Avisforside Berlingske 11/11-1938.
Bilag 5: Propagandabillede 1936: "Den frygtelige arv fra en drankerske".

Fra Wansee-konferencen (hvor den endelige løsning blev besluttet):
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen

Forbrydelser mod menneskeheden af Johan Bender og Hans-Kurt Gade, Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945, 1990, s. 120-126.

KERNESTOF:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundredehistorie
- faglige teorier og metoder.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den kolde krig - blokdannelse, overblik og DDR

Sovjetunionen vs. USA. Den bipolare magtfordeling efter 2. verdenskrig.

Vi arbejder med de to stormagters ideologier og måder at behandle deres "satelittsstater" med fokus på DDR.

"De andres liv" - arbejde med filmen som kilde.

MATERIALE:
Om ideologierne "Vores Verdens historie 2" s. 108-127.
Blokdelingen: "Vores Verdens historie 3" s. 127-138.
Livet i vest og øst: "Vores verdens historie 3" s. 203-230. (evt. korte ned).

Dokumentar: https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE (om den kolde krig).

KILDER:
Winston Churchills Jerntæppetale 1946.
Marshallhjælpen - eksamenssæt (primært statistisk materiale over fordelingen af hjælpen).
"Om at skrive en redegørelse i historie" (SF, handout).

DDR 1950erne:
17.juni opstanden 1953.
Kilde: "Hvorfor er der ingen opposition i DDR?" (1957).

1960erne:
To kilder fra henholdsvis en østtysk og en vesttysk skolebog om begrundelser for Berlin muren opsættelse 1962.

Om Kommunismens fald:
https://www.youtube.com/watch?v=v8LgnW10DCs
&
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erindringer-om-kommunismens-fald-i-1989 (forskellige landes opfattelser af kommunismens fald).

KERNESTOF:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Repetition (ikke eksamensemne).

Forløbet er tiltænkt at handle om "Lange linjer" og repetition af stof fra 1.g og 2.g.

- IKKE et eksamensforløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer