Holdet 2022 HI/vz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Troels Hjort Lassen
Hold 2022 HI/vz (1vz HI, 1vz puljetid HI, 2vz HI, 3vz HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Korstog
Titel 2 DHO Erindringshistorie og krig
Titel 3 Den naturvidenskabelige revolution
Titel 4 Spanierne og Aztekerriget
Titel 5 Det Britiske Imperium
Titel 6 Israel-Palæstina crashcourse
Titel 7 Nazisme og Holocaust
Titel 8 The Battle of Britain
Titel 9 Grønland
Titel 10 Det athenske demokrati
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Korstog

Materiale:
-Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010
-Olsen, Anne Okkels og S. Mørch: USA’s nye verdensorden, Systime 2006
-Thiedecke, Johnny: Europa i støbeskeen, Pantheon 2005
-Visti Hansen, Lars Peter: Korstogene – ide og virkelighed, Systime 2005

Indhold:

Definition af og forskelle på:
-Korstog
-Hellig krig
-Retfærdig krig

Forløb af korstogene 1096-1270
Urban II's tale i Clermont 1095

Moderne korstog:
-Al-Qaida og George W Bush
-Samuel Huntington: Clash of Civilizations

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Globalisering
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO Erindringshistorie og krig

Materiale:
-Iversen, Kristian og Ulla N. Pedersen: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2014
(s. 12-22, 28-53, 97-129)
-Hartung Nielsen, Jørgen: Dybbøl-slaget 1864, Forlaget Ålykke 1998
(s. 18-89 - elevoplæg)
-Pöckel, Rasmus Randris: Terror eller frihedskamp, Systime ibog 2012
(Kap. 2.1: Modstandskamp, Kap. 2.2: Fokus på retten til at dræbe)
-Fra www.danmarkshistorien.dk:
   -Slaget ved Dybbøl
   -Vilhelm Buhls antisabotagetale 2/9 1942
   -John Christmas Møllers radiotale fra London 6/9 1942

Indhold:
Arbejdsformer og metoder i historiefaget::
-Erindringshistorie
-Kildekritik

Anden Slesvigske Krig:
-Optakt
-Forløbet af Slaget ved Dybbøl i 1864
-Betydning i dag

Besættelsen:
-Forløbet af Besættelsen 1940-45
-Samarbejdspolitikken og sammenbruddet af denne
-Passiv og aktiv modstand
-Konsensusmyten
-Betydning i dag
-Film som kilde til historien

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Politiske og sociale revolutioner
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Spanierne og Aztekerriget

Materiale:
-Madsen, Finn: Aztekerriget og den spanske erobring, Forlaget Lee, 1987
(s. 19-56, 62-67, 70-72, 74, 76-77)

Madsen, Flemming Kiilsgaard m.fl.: Opdagelserne – kulturmøder eller kultursammenstød
Munksgaard, 1995 (s. 24-27, 32-36, 41-44)


Indhold:
Det aztekiske samfunds opbygning
Aztekisk religion og ritualer
Kulturmøde mellem det kristne Europa og aztekerne
Europæernes verdenssyn
Europæernes/kirkens menneskesyn
Europæernes opfattelse af det aztekiske samfund
Krigsførelse og erobring
Årsager til den hurtige erobring
Diskussion om behandling af de overvundne indianere

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Holocaust og andre folkedrab
-Globalisering
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det Britiske Imperium

Materiale:
-Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie 2, Forlaget Columbus 2020
(s. 53-60, 73-83, 164-209)
-"Indien-bog"
(s. 104-116)

Indhold:
-Tidlig globalisering
-Merkantilisme
-Handelskompagnier
-Den industrielle revolution i England

-Britisk kolonisering
-Udviklingen i Det britiske Imperium frem til ca. 1900
-Britisk selvforståelse
-Kipling: White Man's Burden
-Darwinisme og Socialdarwinisme
-Britisk selvopfattelse
-Imperialisme som begreb

-Indien:
-East India Company's administration
-Sepoy-opstanden og overgangen til ny administration
-Indisk nationalisme og selvstændighedskamp
-Gandhi

-Afrika:
-Europæiske interesser i Afrika
-Lobengula-sagen

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Politiske og sociale revolutioner
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Globalisering
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Israel-Palæstina crashcourse

Foranlediget af angrebet 7/10 2023.

Materiale:
-Forskellige webadresser

Indhold:
-Regionens historie fra Osmannerriget til i dag
-Centrale personer
-Vigtige organisationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nazisme og Holocaust

Materiale:
Brüchfeld, Stéphanie og Paul A. levine: …I skal fortælle det…, DIIS 2003
Frederiksen, Peter: Det tredje rige – fællesskab og forbrydelse, Systime 2001
Smith, Torben: Nazisme – og nynazisme, Munksgaard 1998
Spiegelman, Art: Maus, Forlaget Politisk Revy 2005
BBC: The Nazis and the final solution, 6 afsnit 2005

Indhold:
Den nazistiske ideologi
Propaganda og indoktrinering
Nazistisk lovgivning
Einsatzgrupperne
KZ- og udryddelseslejre
Auschwitz
Skyld
Folkedrabsteorier
Historierevisionisme og holocaustbenægtelse
Tegneserier som historieformidling (Maus)

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Politiske og sociale revolutioner
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Holocaust og andre folkedrab
-Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 The Battle of Britain

Materiale:
-Fra www.batlleofbritain.dk:
   -Slaget om Vesteuropa
   -Forsvarsstrategien
   -Flytyper, flyvestationer og meldesystemet
-Film: Battle of Britain, 1969
-Winston Churchill -taler:
   -Blod, slid, tårer og sved
   -Vi vil kæmpe på strandene
   -Aldrig har så mange skyldt så få så meget

Studietur til London
-Erindringssteder
-Bletchley Park
-Imperial War Museum

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Grønland

Materiale:
Augustesen, Rasmus og Krister Hansen: Det moderne Grønland - fra koloni til selvstyre, Frydenlund 2011 (s. 8-102)
+diverse hjemmesider

Overordnede emner:
-Danmarks kolonisering
-Politisk udvikling Koloni - Amt - Hjemmestyre - Selvstyre
-G50 og G60
-Grønlandisering
-Placering af ansvar i dag

Indhold:
-Religion
-Sociale udfordringer
-Råstoffer
-Erhvervsliv
-Militær betydning
-Uddannelse
-Politiske partier
-Korruption og nepotisme
-Klima
-Landstingsvalget i 2021
-Temaer i Grønlandsk politik før det kommende valg i 2025

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Globalisering
-Historiebrug og -formidling
-Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det athenske demokrati

Materiale:
-Nielsen, Poul Birk: Torv og Tempel, Munksgaard 1995
(s. 26-35, 43-51, 61-78)
-Rasmussen, Anders Holm: Politikens bog om de gamle grækere, Politikens Forlag 2006 (s. 112-127)
-Thiedecke, Johnny: Europa i støbeskeen – ca. 500 f.kr. til 1453 e. kr., Forlaget Pantheon 2005 (s. 10-19, 27-29)
-Thomsen, Rudi: Historiske kilder: Antikkens styreformer til debat, Gyldendal 1974 (s. 22-24, 28, 48-53)

Indhold:
-Polis
-Det politiske system i Athen 509-332
-Religion
-Opdragelse og uddannelse
-Krigsførelse
-Den Peloponnesiske krig
-Styreformer
   -Perikles' gravtale (Thukydid)
   -Den gamle Oligark (pseudo-Xenofon)
   -Stormandsdebatten (Herodot)
   -De 6 styreformer (Platon)
   -De 6 styreformer (Aristoteles)
-Direkte demokrati i dag
   -Moses Finley
   -Mogens Herman Hansen

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-Politiske og sociale revolutioner
-Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kronologiforløb

Repetition af de gennemgåede forløb i kronologisk orden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer