Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Henning Kristensen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 1y puljetid HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den romerske republik
Titel 2 Dansk-Historie kronologiforløb
Titel 3 Mellemøsten og korstogene
Titel 4 Danmarks fødsel og vikingetiden
Titel 5 Den Industrielle Revolution
Titel 6 Danmark 1900-1925
Titel 7 Imperialisme og 1. verdenskrig
Titel 8 Holocaust
Titel 9 Familie og vilkår i efterkrigstidens Danmark
Titel 10 Kronologi og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den romerske republik

Forløb om Romerrigets historie i perioden fra ca. 500 f.v.t. til ca. år 0, hvor republikken afløses af kejserriget. Fokus vil ligge på styreformer, Rom som slavesamfund og republikkens fald.

Der læses både oversigtlitteratur og samtidige kilder. Derfor introduceres kildekritikken som historisk metode og er teknik. Desuden inddrages fiktionsfilm samt rollespil om det politiske system.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, side 37-53

Ørsted, Peter: Liv og arbejde i det romerske imperium, side 40-45

Kauffeldt, Søren m. fl.: Klar til KS, side 12-41

Heller, Bruno m.fl.: Rome. HBO TV-serie (2005-2007). Afsnit 1-2

Omfang: ca. 90 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk-Historie kronologiforløb

Det obligatoriske kronologiforløb som optakt til Dansk-Historie opgaven. Emne: Censurens historie i Danmark.

Der arbejdes med myndighedernes restriktioner i form af censur af tekster og tanker i perioden fra Enevælden til og med Det Moderne Gennembrud.

Materiale:
Kompendie baseret på Andersen, Troels Solgaard og Christina Holst Færch: Forbudt litteratur. Censuren i Danmark fra Enevælde til Facebook. (Ca. 25 sider)
https://forbudtlitteratur.systime.dk/?id=1

Bønnelycke, Cecilie: Sædelighedsfejden 1883-1887. (Ca. 4 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/S%C3%A6delighedsfejden_1883-1887

Bønnelycke, Cecilie: Ingeman-Petersen: 'En Redegjørelse i Anledning af Interpellationen i Storehedinge', 1887. (Ca. 6 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Ingeman-Petersen_'En_Redegj%C3%B8relse_i_Anledning_af_Interpellationen_i_Storehedinge',_1887

Podcast: Kongerækken hos Politikken historie (37 min.)
https://politikenhistorie.dk/podcast/art8018600/Trykkefriheden-af-1770-skulle-h%C3%B8jne-den-offentlige-samtale-men-med-den-fulgte-ogs%C3%A5-%E2%80%99shitstormen%E2%80%99

Omfang ca. 50 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mellemøsten og korstogene

Forløb om kulturmødet mellem kristne og muslimer i Mellemøsten i middelalderen. Fokus er dels på islams og arabernes ekspansion fra 600-tallet og frem. Dels på korstogene mod det hellige land - baggrunden samt erobring og generobring af Jerusalem.

Eleverne læser oversigtslitteratur og fordyber sig i samtidige kilder vha. gruppearbejde og fremlæggelser. Samt diskuterer historiefremstilling på film.  

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, side 101-119

Thiedecke, Johnny: Europa i Støbeskeen (2006), side 150-156

Center for historieformidling. To kilder om erobring af Jerusalem (Ca. 4 sider)

Diverse kort, billeder og youtube-klip. (Ca. 6 sider)

Ridley Scott: Kingdom of Heaven

Omfang ca. 60 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Danmarks fødsel og vikingetiden

Forløb om begyndelsen på det der blev Danmark. Udgangspunktet er vikingerne og deres aftryk på omverdenen, men forløbet handler i lige så høj grad om, hvordan samfundet var indrettet økonomisk og kulturelt.   

Materiale:
Larsen, Henrik Bonne og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk Oversigt (2006-2007), side 7-17

DR-Dokumentar. Afsnit 3: Vikingetiden

Peter Yding Brunbech: DR-afsnit om vikinger er ordinær. Kristeligt Dagblad 17/4-2017 (Ca. 2 sider)

Ny forskning fra Nationalmuseet afslører, hvem der huggede Jellingstenen. https://natmus.dk/nyhed/ny-forskning-fra-nationalmuseet-afsloerer-hvem-der-huggede-jellingstenen/ (Ca. 2 sider)

Tekster i kompendie fra Historieportalen - Vikingetiden: Kapitel 2: Samfundet i Vikingetiden. Kapitel 3: Verden bliver større samt kilden Ibn Fadlan. (Ca. 18. sider)

Diverse kort, animationer og billeder (Ca. 5 sider).

Omfang ca. 50 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den Industrielle Revolution

Forløb om Englands industrielle revolution med fokus på de teknologiske, økonomiske og ideologiske forudsætninger for etableringen af den britiske dominans inden for først tekstilindustri og senere handel og industri generelt. Desuden berøres de sociale og arbejdsmiljømæssige konsekvenser.

Materiale:

Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, side 251-257

Bjørneboe, Lars: Menneskets spor, (1989), side 99. (Adam Smith:  Arbejdsdeling)

Kühle, Ebbe: Hvorfra, hvorhen, hvorfor (1998), side 120. (Fabriksregler)

BBC Dokumentar: Why did the Industrial Revolution happen here? https://www.dailymotion.com/video/x7kzq6q

Diverse billeder af maskiner mm.

Omfang: Ca. 30 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmark 1900-1925

Forløb om samfundsklasser og levevilkår i starten af 1900-tallet. Det tager udgangspunkt i Rigsarkivets materialesamling/undervisningsforløb Aargang 0 (findes nu på Historielab.dk), der følger syv børn født i år 1900. Gennem publicerede kilder dokumenteres  børnenes barndom og ungdom, mens baggrundstekster om politiske, sociale og erhvervsmæssige forhold i perioden.

Klassen arbejder i grupper, der hver følger et enkelt barn, udforsker teksterne og "skriver" barnets livshistorie i form af PP-oplæg/fremlæggelse for klassen. Eleverne har derfor læst forskelligt pensum - alt efter hvilket barn de har arbejdet med.

Materiale:

https://aargang0.dk/

Larsen, Henrik Bonne og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk Oversigt, Systime 2006-2007, side 67-77.

DRTV - Historien om Danmark. Dele af afsnit 8 og afsnit 9

Omfang: Ca. 40 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Imperialisme og 1. verdenskrig

Forløb der bl.a. ser på sammenhængen mellem den europæiske imperialisme før og efter år 1900 og magtkampen mellem de europæiske stormagter. Fokus er således delt, så der først arbejdes med årsager til og konsekvenser af imperialismen og derefter på årsager til og konsekvenser 1. Verdenskrig. Forløbet fungerede også som optakt til 3g-studietur til London, hvor ledte efter spor af Storbritannien som imperium og besøgte Imperial War Museums First World War Galleries.

Materiale:

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 (Systime 2013, 2. udgave), side: 9-18, 22-25, 31-51, 55-56.

Bender, Johan og Hans-Kurt Gade: Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918 (Munksgaard 1996), side 48-50, 80, 91-93, 108-109 (Kildetekster)

Imperialismen förklarad | HISTORIA | Gymnasiet (Svensk dokumentar). https://www.youtube.com/watch?v=eMLc-MG2wgQ

Edward Berger: Intet nyt fra Vestfronten (2022). Uddrag af filmen.

Diverse historiske kort

Besøg på Imperial War Museum i London - udstilling om 1. Verdenskrig

Omfang: Ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Holocaust

Det obligatoriske forløb om Holocaust tog udgangspunkt i studieturens besøg på London Imperial War Museums udstilling: The Holocaust Galleries. Her var der fokus på både optakten og gennemførelsen af folkemordet. De læste tekster var med henblik nazistpartiets ideologi og med henblik på at forklare Tysklands udvikling til et diktatur i mellemkrigstiden. I forbindelse hermed arbejdedes med struktur/aktør begrebet.

Materiale:

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 (Systime 2013, 2. udgave), side 89-108

TV-serie: Kamerater i krig (Band of Brothers, HBO 2001), afsnit 9: Why We Fight.

Besøg på Imperial War Museum i London - udstilling om Holocaust

Omfang: Ca. 40 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Familie og vilkår i efterkrigstidens Danmark

Forløb om livsvilkår og familiemønstre i Danmark i perioden fra Anden Verdenskrig og frem, men med hovedvægt på 1960-erne og 1970-erne. Centralt står den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling - især hvordan denne påvirker velfærdssamfundet samt familie og kønsroller.

Vi træner dels oversigtslæsning, men især kildelæsning mhp. formulering af problemstillinger og fremlæggelser

Materiale:
Lissy Elmquist: Livets mening. Politiken, 12. januar 1964.

Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1550-2000. (Systime 2018)., side 95-118

Larsen, Henrik Bonne og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk Oversigt, Systime 2006-2007, side 90-91, 95-96, 98-99.

Fra Harry Haue: Det morderne Danmark 1840-1992. (Munksgaard 1997), side 204-207 og 201-202. (8 normalsider)

Anonym: ”En kvindes dag”: Tegneserie fra Kvinde kendt din krop. 1975.

Tryghed i Beskæftigelsen. Socialdemokratisk valgplakat 1960.

Leif Davidsen: Danske drømme (1998). TV-dokumentarserie om det moderne Danmark. Afsnit 1: Tømmermænd 1972-1973 og (dele af) afsnit 2: Forvirringen breder sig 1974-1976.
https://www.dr.dk/drtv/serie/danske-droemme_414227

Omfang: Ca. 60 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kronologi og repetition

Kort opsummering af det samlede undervisningsforløb sat ind i en kronologisk ramme.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer