Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jens Heiberg Plovdrup
Hold 2022 DA/d (1d DA, 1d puljetid DA, 2d DA, 2d puljetid DA, 3d DA, 3d puljetid DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler, argumentation og retorik
Titel 2 Litterære termer- og begreber
Titel 3 DHO Krig
Titel 4 Fantasygenren og dens rødder
Titel 5 Romantikken og det moderne gennembrud
Titel 6 Reklamer
Titel 7 Graphic Novels
Titel 8 Obligatorisk sprogforløb 3.g
Titel 9 Krop, køn og eksistens
Titel 10 Dokumentarforløb
Titel 11 Facework og fiktionalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler, argumentation og retorik

Forløbet giver en grundlæggende indføring i retorik og argumentation med udgangspunkt i autentiske taler. Dette er ligeledes det obligatoriske sprogforløb i 1.g.

Begreber, metoder m.m.:
Toulmins model (simpel)
talesprog/skriftsprog
kommunikationsmodel
fiktion/nonfiktion
stilistik (troper, rytme, figurer) + de 5 stilkvaliteter
komposition
appelformerne

Materialer:
Det sproglige i dansk s. 39-51
Genrer i dansk: Taler s. 7-34 og 49-59 - s. 47 som forside
Ordet fanger https://www.youtube.com/watch?v=i6Frfi66bqE
Danskernes Akademi: Bag om folkestyret (mit cfu) [skirftsprog/talesprog]

Normalsider: 49
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litterære termer- og begreber


Dette forløb giver et kort omrids af danskfagets centrale termer samt metodiske læsninger. Forløbet følger Håndbog i dansk og den sideløbende analyse af Naja Marie Aidts "Som englene flyver".
Af danskfaglige begreber præsenteres:
Motiver
Temaer
Konflikt
Tid
Miljø
Personkarakteristik
Fortællerkarakteristik
Komposition
Fremstillingsformer (scenisk, panoramisk).

Af metoder præsenteres:
Den læserorienterede metode
Den nykritiske metode
Den biografiske metode
Den strukturalistiske metode
Den psykoanalytiske metode
Den socialhistoriske og ideologikritiske metode

Materialer:
Naja Marie Aidt "Som englene flyver" 7 NS
Naja Marie Aidt "Torben og Maria" 6 NS
Caspar Eric "7/11" (uddrag) 4 NS
Klaus Rifbjerg "Et kys" 4 NS
Agnete og havmanden (folkevise) (DgF 38) 4 NS
Oehlenschläger "Agnete" (1847) 2 NS
Håndbog til dansk. Systime, 2017 pp. 38-70, 87-99
Stig Dagerman Att döda ett barn (1949) 3 NS (svensk tekst)
Jens Blendstrup "Den forsvundne pædagog" I: Sorgens Balalajka (2021). 7 NS
Jan Sonnergaard "SEX" I: Radiator (1998). 5 NS.


I alt: 90 NS.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO Krig

Dansk historie-forløb

Forløbet fokuserer på samspillet mellem historiske begivenheder og kunst. Ofte vil historiske begivenheder sætte sig kunstneriske spor, det værende sig malerier, film, litteratur mm., og ofte vil disse værker have en reaktion på de historiske begivenheder. Andre gange vil kunsten sætte gang i begivenheder, således som den franske filosofi påvirkede strømninger, der udløste den franske revolution eller Karl Marxs kommunistiske manifest, der skabte en ny politisk ideologi, hvilket atter satte gang i historiske begivenheder.
I dette forløb undersøger vi sammenhængen mellem krig og kunst med nedslag på to danske krige: 1864 og 2. verdenskrig.

Materialer:
Slagtebænk Dybbøl. Historien om slaget ved Dybbøl 1864 (59 min).
DR Kultur, 2014.

Ole Bornedal 1864 afsnit 4 og 5. Danmarks Radio, 2016.

Anmeldelse af 1864 i Information:https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2014/11/eventyret

Herman Bang Tine (1889) kap. 1 og 6.

Adolf Hitler “Tale om krigserklæringen mod Polen, 1. september 1939”.

Morten Nielsen “Skæbne” og “Det hellige mod” (1942).

Kaj Munk “Danmark, vort liv”. Udgivet i det illegale tidsskrift Muldvarpen, april 1944.

Leck Fischer “Hem kører bil i Danmark?”. Udgivet i modstandsbogen Der brænder en ild, 1944.

Halfdan Rasmussen "Bare en regnvejrsaften" (1944)

Christian Ulrik Hansen "Døden og livet giver hinanden mening og indhold". Afskedsbrev fra Vestre fængsel, 1944.

Hele forløbet anslås til 100 NS.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fantasygenren og dens rødder

Dette forløb skal introducere til forskellige former for fantasylitteratur samt genrernes historiske - og stilmæssige udvikling.

Materialer:

Primærlitteratur:

Vølvens spådom. 28 NS. (værk)
Gisle Surssøns saga. 50 NS. (værk)
Ed Greenwood Tyv og troldmand (2004). kap. 1. pp. 5-30, 25 NS
Guy Gavriel Kay Fionavar gobelinen. bd 1 Sommertræet (1984). pp. 11-18, 21-33, 130-145, 148-157, 160-161, 179-188. 54 NS.
Anne-Marie Vedsø Olesen Vølvens vej - Misteltenen (bd.2), pp. 355-377 (Snehilds rejse til Eljudne, Hels dødsrige). 20 NS.

Sekundærlitteratur:
Bilbo Egelund Fantasylitteratur. Gyldendal 2011. pp. 16-30, 34-40, 44-46, 58-67,  25 NS
Kate Elliott "The Omniscient Breasts: The Male Gaze Through Female Eyes" 4 NS.

Andet:
Selvlæst, individuelt, fantasyværk (værk)

Fagbegreber:
Åben og lukket verdenskonstruktion
racer
Mentaliteter
Det gode og det onde
Organismetanken
Håb
Forsyn
Skæbne
Troens paradoks


Total NS: 171
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Romantikken og det moderne gennembrud

Forløbet fokuserer på de tre litteraturhistoriske epoker oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud med et fokus på tekster, der har kvinder som omdrejningspunkt.

Primært fokus: Litteratur. Sekundært fokus: Sprog.

Ludvig Holberg Epistel 89 2 NS.
Jean Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier (1782)  3 NS.
Schack von Staffeldt "Ved søen" (1804) 1 NS.
Adam Oehlenschlager "Råd til unge ægtemænd" 2 NS.
Grundtvig "Danmarks trøst" (1820) 2 NS
St. St. Blicher Sildig opvågnen (1830) 17 NS
Thomasine Gyllembourg "Den lille Karen" (1830) 12 NS
George Brandes af Indledning til hovedstrømninger (1872) 3 NS.
Bjørnstjerne Bjørnson En handske (uddrag, drama) I: Samlede værker, femte bind, Gyldendal, 1911 pp. 107-109. 4 NS (norsk).
J. P. Jacobsen Fru Marie Grubbe (uddrag) (1876) 4 NS.
Henrik Pontoppidan "Nådsensbrød" (1887) 5 NS.
Amalie Skram "Karens jul" (1885) 4 NS.


Øvrigt materiale:

1800-tallet på vrangen (7) "Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral" DR2, 2007. 39 min.
1800-tallet på vrangen (6) "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner". DR2, 2007. 39 min.
Platons hulelignelse https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs. Nasjonal digital læringsarena, 2020. (Norsk tekst).


I alt: 55 NS.

Fagtermer:
Romantik
Universalromantikken
Romantisme
Nyplatonisme
Oplysningstid
Det moderne gennembrud
Realisme
Idealisme
Socialhistorisk læsning
Strukturalisme
Hermeneutik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Reklamer

I dette forløb er der blevet arbejdet med reklameanalyse i billeder og film ved fokus på en semiotisk læsning. Der er blevet fokuseret på begreberne: denotative niveau, konnotative niveau og lingvistiske niveau i reklamerne. Disse udgør tilsammen reklamens indkodning, som det er muligt for den intenderede modtager at afkode.
Der er ligeledes blevet arbejdet med kommunikationsanalyse og niveauer i kommunikationsanalysen ift. afkodning, her i særdeleshed det, Eco kalder encyklopædisk kompetence: 1)valg af sprog, 2)leksikalsk viden, 3)stilistisk arv og 4)geografisk indsnævring.

Der er ydermere blevet arbejdet med reklamers retorik og modlæsning i forhold til ideologikritik ud fra Gender Adds Project: http://www.genderads.com

Arvesynden (4) 44 min. National Geographic, 2017 (dokumentar om sex i reklamer).

Materialer:
Hansen, Kim Toft "Reklame - tegn, kultur og overtalelse" kap. 9 I: Lauridsen, Palle Schantz og Svendsen, Erik (red.) Medieanalyse. Samfundslitteratur, 2015. pp. 179-196. NS: 18.

Fagtermer:
Indkodning
Afkodning
Kommunikationsmodellen
Ideologikritik
Semiotik (tegnlære)
Denotativt niveau (det sete)
Konnotativt niveau (det betydningsskabende)
Lingvistisk niveau (det sproglige)
Encyklopædisk kompetence
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Graphic Novels

Vi læser og analyserer graphic novels, hvor vi fokuserer på billedanalyse, sprog og narrativitet. I forløbet kommer vi ind på det sproglige, det mediemæssige og det litterære stofområde.


Materialer:
Art Spiegelman - MAUS. En overlevende fortæller. Politisk revy København, 1987. pp. 1-6, 9-23, 71-93.  43 NS
Thomas Thorhauge Graphic Novels. Struktur, stil, streg. Dansk i dybden. Gyldendal, 2010. pp. 2-25. 24 NS.
Analyse af billedmedier - en introduktion. pp. 192-196. 5 NS


Til talehandlingsteori:
Pia Quist & Jimmy Zander Hagen Sprogforløb i dansk. Gyldendal, 2007. pp. 112-126. 4 NS
Hans Arndt Talehandlinger - og anden sprogbrug. Dansklærerforeningens forlag, 2007. pp. 66-67. 2 NS
Kirkman & Moore The Walking Dead - Til døden os skiller. Bind 1. 56 NS.

Normalsider: 146

Andet:
Selvlæste graphic novels (romanværk)

Fagtermer:
Handling
Layout
Fortælleteknik
Stil
Ramme
Tableau
Dynamiske billeder
Statiske billeder
Closure





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Obligatorisk sprogforløb 3.g

Forløbet skal give eleverne et overblik over, hvordan man kan lede efter strukturer og mening i en tekst via makrostrukturanalysen. Derudover arbejder vi videre med Toulmins argumentationsmodel og overfører træk ved argumenter til en logisk analyse.  Forløbet skal sætte eleverne i stand til at vurdere primært ikke-fiktive tekster og give dem viden om argumentationsteori som en af danskfagets metoder.


Materialer:
Ib Ulbæk Sproglig tekstanalyse. Academia, 2005. pp. 50-57, 60-83 (om makrostrukturer i tekster og global kohærens). 30 NS
Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael "2. Logik og argumentationsteori" I: Refleksion. Grundbog i filosofi. Gyldendal, 2017. pp. 21-35. 15 NS.


45 NS totalt.

FAGBEGREBER:
Makrostruktur
Lokal og global kohærens
Kohærens
Inkohærens
Pipelines
Kontradiktion
Tautologi
Kontingente udsagn
Syllogisme
Gyldighed/ugyldighed
Holdbart/uholdbart
Slutningsformer: Deduktion, abduktion, induktion
Fejlslutninger
Formelle fejlslutninger: Logisk ugyldige
Informelle fejlslutninger: rød sild, henvisning til magt/frygt, ad hominem, appel til medlidenhed, appel til autoritet, cirkelslutning, stråmandsargument, henvisning til flertallet, glidebaneargumenter
Påstand
Belæg
Hjemmel
Rygdækning
Gendrivelse
Styrkemarkør
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Krop, køn og eksistens

Forløbet tager udgangspunkt i Lise Andersens teori om negative kvindefremstillinger - Femme Fatale - i litteraturen. Vi tager teorien og overfører den på værker, der ikke ligger inden for Andersens periodeinddeling og undersøger deres syn på krop og køn, her særligt kvindekønnet.


"German Gladensvend" (Folkevise) 5 NS.
Hr Bøsmer i Elverhjem (Folkevise) 3 NS.
H.C. Andersen "Skyggen" 11 NS
Johannes V. Jensen af “Sevilla” I: Intermezzo (1899). 7 NS
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" (1900) 3 NS.
Tom Kristensen “Nat i Berlin” (1921) 1 NS
Martin A Hansen "Agerhønen" (1947) 4 NS
Peter Seeberg “Forsinkelse” (1962) 3 NS
Karen Blixen "Ringen".                     8 NS
Cecilie Lind Pigedyr (uddrag) (2022) pp. 88-97, 146-151.  20 NS
Liv Helm Med hjertet i hånden (uddrag) (2024) pp. 119-133, 138-141, 170-173. 22 NS.
Inger Christensen "Sommerfugledalen" (1991) 15 NS (Digtsamling værk)



Sekundære materialer:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992. pp. 8-31. 21 NS.

Total: 123 NS.


FAGBEGREBER:
Dekonstruktion
Femme Fatale
Typeteori (type 1, type 2 og type 3, Madonna, Havfrue/hore, Judith)
Ekspressionisme*
Eksistentialisme*
Konfrontationsmodernisme*
*** Der er naturligvis flere perioder repræsenteret i materialet, men det er disse -ismer og perioder, vi fokuserer på. De øvrige tekster læses "kun" som udtryk for kønstanker og i et forsøg på typologisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentarforløb

Dette forløb vil gennemgå træk ved dokumentargenren og videreføre det til lignende genrer, fx podcast.

Materialer:
Asmussen & Fibiger Den medierede virkelighed. L&R Uddannelse, 2013. pp. 116-121, 6 NS.
Visuelle virkemidler i levende billeder pp. 86-116, 30 NS (om klipning, kamera, fremdriftsmidler og komposition)

Nicole N. Horanyi (inst.) "En fremmed flytter ind" (2017). 1t 41m
Christian Sønderby Jepsen (inst.) "Testamentet" (2011). 1t 28 min.


I alt: 100 NS (estimat ud fra læsning og tidsforbrug med dokumentarerne).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Facework og fiktionalisering

I dette forløb arbejder vi med Goffmans teori om Facework, som vi applicerer på Casper Christensen og Frank Hvams "Klovn". Derudover undersøger vi nyere dansk litteratur, hvor der arbejdes med dobbeltkontrakten og udlægningen af selvet.

Materialer:

Søren Kristiansen "Erving Goffman - Hverdagslivets rollespil" I: Jacobsen og Kristiansen (red.)  Hver dags livet - sociologier om det upåagtede. Hans Reitzels forlag, 2014. 27 NS.
Karlsen & Villadsen "Har Casper Christensen og Frank Hvam læst Goffman? - om rollekompetence, kvindemoral og kynisk fornuft." Dansk sociologi nr. 3/19 årgang 2008. 21 NS.


Andet:
Afsnit af TV-serien "Klovn". Afsnit 1, sæson 1: "5-årsdagen".
Klovn - The Movie. (værk)

Total NS: 48


Begreber:
Face
Front
Indtryksstyring
Rammer
Hold
Frontstage
Backstage
Fiktionalisering
Fiktionskontrakt
Faktakontrakt
Dobbeltkontrakt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer