Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jens Heiberg Plovdrup
Hold
2022 DA/d (
1d DA
,
1d puljetid DA
,
2d DA
,
2d puljetid DA
,
3d DA
,
3d puljetid DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Taler, argumentation og retorik
Titel 2
Litterære termer- og begreber
Titel 3
DHO Krig
Titel 4
Fantasygenren og dens rødder
Titel 5
Romantikken og det moderne gennembrud
Titel 6
Reklamer
Titel 7
Graphic Novels
Titel 8
Obligatorisk sprogforløb 3.g
Titel 9
Krop, køn og eksistens
Titel 10
Dokumentarforløb
Titel 11
Facework og fiktionalisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Taler, argumentation og retorik
Forløbet giver en grundlæggende indføring i retorik og argumentation med udgangspunkt i autentiske taler. Dette er ligeledes det obligatoriske sprogforløb i 1.g.
Begreber, metoder m.m.:
Toulmins model (simpel)
talesprog/skriftsprog
kommunikationsmodel
fiktion/nonfiktion
stilistik (troper, rytme, figurer) + de 5 stilkvaliteter
komposition
appelformerne
Materialer:
Det sproglige i dansk s. 39-51
Genrer i dansk: Taler s. 7-34 og 49-59 - s. 47 som forside
Ordet fanger
https://www.youtube.com/watch?v=i6Frfi66bqE
Danskernes Akademi: Bag om folkestyret (mit cfu) [skirftsprog/talesprog]
Normalsider: 49
Indhold
Kernestof:
Genrer i dansk Taler.pdf
Læs s. 7-8 i "Genrer i dansk Taler" (tekstens egne sidetal).
Læs s. 12-14 i Genrer i dansk taler. Du ska efter læsningen kunne redegøre for Den udvidede kommunikationsmodel, Ciceros pentagram og Bitzers model (den sidste står s. 14 lige inden talen).
Kommunikationsmodeller.pptx
Læs s. 22-26 i Genrer i dansk Taler. Læs taleuddraget s. 25 og find metaforerne og beskriv deres billedskabende effekt.Du skal ydermere:Kunne redegøre for billedsprog, stilfigurer og de fem stilkvaliteter.
Kønskvoter i folketinget 2021-22 L117
Læs s. 26-29 i Genrer i dansk Taler.Du skal kunne redegøre for appelformerne og talens klassiske komposition.
Læs s. 30-33 i Genrer i dansk Taler. Du skal kunne redegøre for Toulmins argumentationsmodel (vi læser i modulet).
Opgaver til argumentation.pdf
* Lav rundvisning og underholdning (I skal stå for lidt underholdning til FLE-aften i morgen).
Husk at løse argumentationsopgaverne, I påbegyndte sidste modul! Det er lektie ;)
Larsen og Rasmussen Refleksion. Gyldendal, 2017 (trukket).pdf
Løs argumentationsopgaverne fra "Refleksion", der ligger på forrige modul.
Læs s. 49-55 i Genrer i dansk Taler. Spring talerne over. I skal med andre ord kun læse teorien.
Energidrikke forbudt for børn
Læs s. 57-58 og løs opgaverne nederst s. 58.Grupperne:
Quizlet (vi hygger i timen)
Litteratur. Håndbog til dansk. Systime, 2017.pdf
Som englene flyver_Naja Marie Aidt_2.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Litterære termer- og begreber
Dette forløb giver et kort omrids af danskfagets centrale termer samt metodiske læsninger. Forløbet følger Håndbog i dansk og den sideløbende analyse af Naja Marie Aidts "Som englene flyver".
Af danskfaglige begreber præsenteres:
Motiver
Temaer
Konflikt
Tid
Miljø
Personkarakteristik
Fortællerkarakteristik
Komposition
Fremstillingsformer (scenisk, panoramisk).
Af metoder præsenteres:
Den læserorienterede metode
Den nykritiske metode
Den biografiske metode
Den strukturalistiske metode
Den psykoanalytiske metode
Den socialhistoriske og ideologikritiske metode
Materialer:
Naja Marie Aidt "Som englene flyver" 7 NS
Naja Marie Aidt "Torben og Maria" 6 NS
Caspar Eric "7/11" (uddrag) 4 NS
Klaus Rifbjerg "Et kys" 4 NS
Agnete og havmanden (folkevise) (DgF 38) 4 NS
Oehlenschläger "Agnete" (1847) 2 NS
Håndbog til dansk. Systime, 2017 pp. 38-70, 87-99
Stig Dagerman Att döda ett barn (1949) 3 NS (svensk tekst)
Jens Blendstrup "Den forsvundne pædagog" I: Sorgens Balalajka (2021). 7 NS
Jan Sonnergaard "SEX" I: Radiator (1998). 5 NS.
I alt: 90 NS.
Indhold
Kernestof:
Fortsat analyse af "Som englene flyver"...Vi kommer til at arbejde med nykritisk analysemetode s. 89-92 i Håndbog til dansk. Litteratur.
Herefter arbejder I med psykoanalysen og "Et kys".
Vi fortsætter analysen fra sidste gang...
Klaus Rifbjerg - Et kys.pdf
Genlæs "Et kys" af Rifbjerg hjemme. Har du ikke filen på din computer, så kan du finde den under:1d Da/dokumenter/aktiviteter.
Strukturalisme pp.pdf
Agnete og Havmanden og Oehlenschlägers Agnete.pdf
Hvad med eventyret?
Læs anmeldelsen af 1864 hjemme.
Udfyld det vedhæftede ark1864 arbejdsspørgsmål Word.docx (opsamling fra 1864).Læs uddraget af Tine af Herman Bang.Hvad viser uddraget om synet på krigen 1864 og hvordan skildres dette? Herman Bang Tine.pdf
Hitler's Reign During World War 2 (Day by Day)
Hitler Krigserklæringen mod Polen.pdf
Læs den tale af Adolf Hitler, der markerer begyndelsen på 2. verdenskrig. Brug den viden, du har om taler fra vores forløb om taler til at analysere talen.
Morten Nielsen - Det hellige mod og SkÃ_bne.pdf
Schack von Staffeldt Ved Emmas Dødsseng (1804).pdf
Krig analysemodel.pdf
Danmark, vort liv. Muldvarpen. Februar 1945.jpg
Leck Fischer Hvem kører bil i Danmark.png
Valdemar Rørdal - Saa kom den Dag.pdf
Afskedsbreve.pdf
DANSK-HISTORIE opgave DHO 2023.pdf
Øvelsesdokument til fodnoter, indholdsfortegnelse og litteraturliste.docx
DANSK-HISTORIE opgave DHO 2023 (3).docx
Vi arbejder med den skriftlige aflevering
Billedanalyse, HÃÂ¥ndbog til dansk, 310-311.pdf
Vi læser Aidts novelle "Torben og Maria" i modulet og I løser arbejdsspørgsmålene.
Naja Marie Aidt Torben og Maria I Bavian 2006..pdf
Fremlæggelser
02 Stig Dagerman att döda ett barn.pdf
Læs novellen hjemme. Bemærk at teksten er svensk...I skal kunne lave et handlingsreferat, når vi mødes til modulet.
Jens Blendstrup Den forsvundne pædagog.pdf
Jan Sonnergaard SEX.pdf
Tænk gerne over, om ikke den psykoanalytiske læsning kunne være brugbar...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO Krig
Dansk historie-forløb
Forløbet fokuserer på samspillet mellem historiske begivenheder og kunst. Ofte vil historiske begivenheder sætte sig kunstneriske spor, det værende sig malerier, film, litteratur mm., og ofte vil disse værker have en reaktion på de historiske begivenheder. Andre gange vil kunsten sætte gang i begivenheder, således som den franske filosofi påvirkede strømninger, der udløste den franske revolution eller Karl Marxs kommunistiske manifest, der skabte en ny politisk ideologi, hvilket atter satte gang i historiske begivenheder.
I dette forløb undersøger vi sammenhængen mellem krig og kunst med nedslag på to danske krige: 1864 og 2. verdenskrig.
Materialer:
Slagtebænk Dybbøl. Historien om slaget ved Dybbøl 1864 (59 min).
DR Kultur, 2014.
Ole Bornedal 1864 afsnit 4 og 5. Danmarks Radio, 2016.
Anmeldelse af 1864 i Information:https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2014/11/eventyret
Herman Bang Tine (1889) kap. 1 og 6.
Adolf Hitler “Tale om krigserklæringen mod Polen, 1. september 1939”.
Morten Nielsen “Skæbne” og “Det hellige mod” (1942).
Kaj Munk “Danmark, vort liv”. Udgivet i det illegale tidsskrift Muldvarpen, april 1944.
Leck Fischer “Hem kører bil i Danmark?”. Udgivet i modstandsbogen Der brænder en ild, 1944.
Halfdan Rasmussen "Bare en regnvejrsaften" (1944)
Christian Ulrik Hansen "Døden og livet giver hinanden mening og indhold". Afskedsbrev fra Vestre fængsel, 1944.
Hele forløbet anslås til 100 NS.
Indhold
Kernestof:
DANSK-HISTORIE opgave DHO 2023 (3).docx
Vi arbejder med den skriftlige aflevering
Billedanalyse, HÃÂ¥ndbog til dansk, 310-311.pdf
Vi læser Aidts novelle "Torben og Maria" i modulet og I løser arbejdsspørgsmålene.
Naja Marie Aidt Torben og Maria I Bavian 2006..pdf
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fantasygenren og dens rødder
Dette forløb skal introducere til forskellige former for fantasylitteratur samt genrernes historiske - og stilmæssige udvikling.
Materialer:
Primærlitteratur:
Vølvens spådom. 28 NS. (værk)
Gisle Surssøns saga. 50 NS. (værk)
Ed Greenwood Tyv og troldmand (2004). kap. 1. pp. 5-30, 25 NS
Guy Gavriel Kay Fionavar gobelinen. bd 1 Sommertræet (1984). pp. 11-18, 21-33, 130-145, 148-157, 160-161, 179-188. 54 NS.
Anne-Marie Vedsø Olesen Vølvens vej - Misteltenen (bd.2), pp. 355-377 (Snehilds rejse til Eljudne, Hels dødsrige). 20 NS.
Sekundærlitteratur:
Bilbo Egelund Fantasylitteratur. Gyldendal 2011. pp. 16-30, 34-40, 44-46, 58-67, 25 NS
Kate Elliott "The Omniscient Breasts: The Male Gaze Through Female Eyes" 4 NS.
Andet:
Selvlæst, individuelt, fantasyværk (værk)
Fagbegreber:
Åben og lukket verdenskonstruktion
racer
Mentaliteter
Det gode og det onde
Organismetanken
Håb
Forsyn
Skæbne
Troens paradoks
Total NS: 171
Indhold
Kernestof:
Bilbo Egelund Fantasylitteratur. Gyldendal, 2011..pdf
Vi læser første kapitel i bogen.
Meulengracht og Steinsland Vølvens spådom. Høst & Søn, 2001.pdf
Vi læser Vølvens spådom i modulet som eksempel på en myte (ansporer til fantasygenrens genese).
Vi fortsætter læsningen af Vølvens spådom.
Gisle Surssøns Saga.pdf
Vi læser Gisle Surssøns saga kap. 1-9 i modulet.
Gisle Surssøns saga
Historicitet og litterær stil i sagaerne.pdf
Introduktion til sagalitteratur pp.pdf
Oversigter, navneregister og begreber til sagaer.pdf
Læs Gisle Surssøns saga til og med kapitel 9. Udfyld padlet fra sidste modul.
Læs kap. 10-19 i Gisle Surssøns saga. Lav en oversigt/forklaring over hvert kapitel.
Gisle Surssøns saga arbejdsspørgsmål 20-38.docx
læs Gisle Surssøns saga kap. 20-38.
Inspirationsliste til fantasylitteratur.pdf
Læs s. 16-30 i Egelund (der er tale om det første kapitel).Når vi har afkodet kapitlet, læser vi første kapitel i Fionavar-Gobelinen (denne er IKKE lektie, det er kun Egelund).
læs frem til s. 33 i Fionavar-Gobelinen og løs følgende arbejdsspørgsmål. Send dine svar i elevfeedback.1) Giv en personkarakteristik af de fem (se s. 1 i personfortegnelsen).
Læs s. 130-138 i Fionavar-Gobelinen.Læsefokus:Redegør for tidsforholdet i teksten (det læste). Husk * stjernerne.Udbyg personakarakteristikken yderligere fra sidste modul.
Kort opsummering af forløbet i romanen frem til punktet for lektien:Loren og Matt åbner en portal og bringer de fem til Det høje kongedømme Brennin, hvor de får at vide, at de skal fejre kongens 50. regeringsår. Der er en mystisk tørke i kongedømmet,
Læsning af fantasyroman til fantasyafleveringen. Medbring jeres roman!
Læs s. 148 og resten af teksten i Fionavar-Gobelinen
Guy Gavriel Kay - Fionavar-gobelinen 1-3 (Sommertræet, bog 1).pdf
Anne-Marie Vedsø Olesen Vølvens vej Misteltenen (bd2), 2022.pdf
Læs uddraget af Vølvens vej, misteltenen. Udpeg så mange intertekstuelle referencer som muligt (lån).Læs: Bilbo Egelund "Fantasygenrens mange lån" s. 58-67 I: Fantasylitteratur
Dagens opgave:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantikken og det moderne gennembrud
Forløbet fokuserer på de tre litteraturhistoriske epoker oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud med et fokus på tekster, der har kvinder som omdrejningspunkt.
Primært fokus: Litteratur. Sekundært fokus: Sprog.
Ludvig Holberg Epistel 89 2 NS.
Jean Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier (1782) 3 NS.
Schack von Staffeldt "Ved søen" (1804) 1 NS.
Adam Oehlenschlager "Råd til unge ægtemænd" 2 NS.
Grundtvig "Danmarks trøst" (1820) 2 NS
St. St. Blicher Sildig opvågnen (1830) 17 NS
Thomasine Gyllembourg "Den lille Karen" (1830) 12 NS
George Brandes af Indledning til hovedstrømninger (1872) 3 NS.
Bjørnstjerne Bjørnson En handske (uddrag, drama) I: Samlede værker, femte bind, Gyldendal, 1911 pp. 107-109. 4 NS (norsk).
J. P. Jacobsen Fru Marie Grubbe (uddrag) (1876) 4 NS.
Henrik Pontoppidan "Nådsensbrød" (1887) 5 NS.
Amalie Skram "Karens jul" (1885) 4 NS.
Øvrigt materiale:
1800-tallet på vrangen (7) "Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral" DR2, 2007. 39 min.
1800-tallet på vrangen (6) "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner". DR2, 2007. 39 min.
Platons hulelignelse
https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs.
Nasjonal digital læringsarena, 2020. (Norsk tekst).
I alt: 55 NS.
Fagtermer:
Romantik
Universalromantikken
Romantisme
Nyplatonisme
Oplysningstid
Det moderne gennembrud
Realisme
Idealisme
Socialhistorisk læsning
Strukturalisme
Hermeneutik
Indhold
Kernestof:
Holberg epistel 89.pdf
Vi læser i modulet og løser følgende spørgsmål:Hvad er kanonforfatteren Holberg kendt for at skrive?Hvilken periode tilhører Holberg (litteraturhistorisk periode), og hvad kendetegner denne litterære periode?Holbergs epistler hører til hvor i forfatt
Groensund.htm
Jean-Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier.pdf
Oplysningstiden og romantikken.pdf
Vi læser Rousseaus af "En ensom vandrers drømmerier" i modulet.
Afsnit
Vi læser Rousseau og anskuer teksten som en overgangstekst, der slår bro mellem oplysningstiden og romantikken, men også samtidig indeholder træk, der kommer til at være centrale for romantikken som litterær periode.
Arbejdet skal ske i de nedenstående og vedhæftede grupper:Grupper 2d.png
Fremlæggelser! Oplysningstiden, romantikken og Rousseau.
Adam Oehlenschläger Raad til unge Ægtemænd.pdf
Schack von Staffeldt Ved Søen 1804.png
Litteraturhistorien -på langs og på tværs. Systime, 2012.pdf
Schack von Staffeldt Liljen og dugdråben.pdf
Grundtvig, Danmarks trøst.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Thomasine Gyllembourg Den lille Karen.pdf
Vi læser "Den lille Karen" i modulet, da det er en lang tekst.
Thomasine Gyllembourg - Om forfatteren
Opgaver til "Den lille Karen"
Romantikken periodeoversigt.pdf
Sildig opvågnen.pdf
Læs "Sildig opvågnen til dette modul" og:
"Sildig opvågnen" fortsat samt arbejde med skriftlig aflevering.
George Brandes Indledning til emmigrantlitteraturen.pdf
Vi ser 1800-tallet på vrangen (7), hvorefter vi læser "Nådsensbrød" af Pontoppidan.
Fortsat arbejde med "Nådsensbrød" med fremlæggelser!
Litteraturens veje Jacobsen og naturalismen.pdf
J P Jacobsen Fru Marie Grubbe (uddrag).pdf
I grupper skal vi arbejde med Jacobsen, både hans litteraturhistoriske skildring samt via læsning af et uddrag af romanen Fru Marie Grubbe.Opgave:Find tre vigtige pointer fra Litteraturens veje om JacobsenFind naturalistiske træk i Fru Marie Grubbe-u
Fremlæggelser af "Nådsensbrød" og evaluering.
Bjørnstjerne Bjørnson - En hanske .pdf
Læs uddraget af "En hanske" (1883). I skal tænke over dramaet som et indspark i sædelighedsfejden.
Sædelighedsfejden 1883-1887
Karens Jul.pdf
Læs "Karens jul" hjemme.
FOTOGRAFI- SPOR AF VIRKELIGHED OG VISION, Reklame - tegn, kultur og overtalelse.pdf
Ingen lektier, vi læser i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Reklamer
I dette forløb er der blevet arbejdet med reklameanalyse i billeder og film ved fokus på en semiotisk læsning. Der er blevet fokuseret på begreberne: denotative niveau, konnotative niveau og lingvistiske niveau i reklamerne. Disse udgør tilsammen reklamens indkodning, som det er muligt for den intenderede modtager at afkode.
Der er ligeledes blevet arbejdet med kommunikationsanalyse og niveauer i kommunikationsanalysen ift. afkodning, her i særdeleshed det, Eco kalder encyklopædisk kompetence: 1)valg af sprog, 2)leksikalsk viden, 3)stilistisk arv og 4)geografisk indsnævring.
Der er ydermere blevet arbejdet med reklamers retorik og modlæsning i forhold til ideologikritik ud fra Gender Adds Project:
http://www.genderads.com
Arvesynden (4) 44 min. National Geographic, 2017 (dokumentar om sex i reklamer).
Materialer:
Hansen, Kim Toft "Reklame - tegn, kultur og overtalelse" kap. 9 I: Lauridsen, Palle Schantz og Svendsen, Erik (red.) Medieanalyse. Samfundslitteratur, 2015. pp. 179-196. NS: 18.
Fagtermer:
Indkodning
Afkodning
Kommunikationsmodellen
Ideologikritik
Semiotik (tegnlære)
Denotativt niveau (det sete)
Konnotativt niveau (det betydningsskabende)
Lingvistisk niveau (det sproglige)
Encyklopædisk kompetence
Indhold
Kernestof:
Find en selvvalgt tv-reklame, du mener, kunne være et godt analyseobjekt. Som lektie skal du finde én reklame :)
FOTOGRAFI- SPOR AF VIRKELIGHED OG VISION, Reklame - tegn, kultur og overtalelse.pdf
læs s. 183-186. Du skal kunne redegøre for 'encyklopædisk kompetence'.
Case study: How fame made Snickers' 'You're not you when you're hungry' campaign a success
Læs s. 186-191 (toppen) i jeres reklamedokument. Lektien handler om reklamernes udviklingshistorie, og I skal efter endt læsning kunne redegøre for reklamernes fem faser - med detaljer, så det er ikke tilstrækkeligt at skimme s. 186 ;)
Arbejde med skriftlig reklameanalyse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Graphic Novels
Vi læser og analyserer graphic novels, hvor vi fokuserer på billedanalyse, sprog og narrativitet. I forløbet kommer vi ind på det sproglige, det mediemæssige og det litterære stofområde.
Materialer:
Art Spiegelman - MAUS. En overlevende fortæller. Politisk revy København, 1987. pp. 1-6, 9-23, 71-93. 43 NS
Thomas Thorhauge Graphic Novels. Struktur, stil, streg. Dansk i dybden. Gyldendal, 2010. pp. 2-25. 24 NS.
Analyse af billedmedier - en introduktion. pp. 192-196. 5 NS
Til talehandlingsteori:
Pia Quist & Jimmy Zander Hagen Sprogforløb i dansk. Gyldendal, 2007. pp. 112-126. 4 NS
Hans Arndt Talehandlinger - og anden sprogbrug. Dansklærerforeningens forlag, 2007. pp. 66-67. 2 NS
Kirkman & Moore The Walking Dead - Til døden os skiller. Bind 1. 56 NS.
Normalsider: 146
Andet:
Selvlæste graphic novels (romanværk)
Fagtermer:
Handling
Layout
Fortælleteknik
Stil
Ramme
Tableau
Dynamiske billeder
Statiske billeder
Closure
Indhold
Kernestof:
Graphic Novels.ppt
Vi opstarter forløbet om Graphic Novels.
Vi læser til og med s. 13 i Thorhauge og arbejder med de tre eksempler (Ghost World, Persepolis, Jimmy Corrigan) efter lærerintroduktion til Graphic Novels (så ingen lektier).
Kort introduktion til Graphic Novels. Derefter videre arbejde med teori til genren.
Læs s. 14-18 og løs opgaven s. 15.
MAUS.pdf
Læs om stil s. 22-25 i Thorhauge.
I modulet læser vi Maus kap. 4 og svarer på arbejdsspørgsmålene i grupper :)
Kig på lektien fra forrige modul og læs kap. 4 i MAUS hjemme.
Forslag til selvstændig værklæsning.doc
læs s. 112-119 i Jimmy Zander Hagen (vi læser i modulet) og kig på talehandlingerne i "Klassiske talehandlinger"
JP 140829 Kap 3 - SPROG OG HANDLING (dragged).pdf
Talehandlinger Klassiske talehandlinger (dragged).pdf
Læs s. 120-126 i Jimmy Zander Hagen (JP sproghandlinger)
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 1).pdf
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 2).pdf
Program:Indirekte talehandlinger (fortsat fra forrige modul)Søgning efter Graphic Novel til individuel værklæsningLæsning af The Walking Dead
Indirekte talehandlinger direkte.pptx
Thomas Thorhauge Graphic Novels. Struktur, stil, streg. Dansk i dybden. Gyldendal, 2010.pdf
The Walking Dead fremlæggelser (I skal være klar til modulets start).
Arbejdsspørgsmål Hutcheon Adaptation.docx
Hutcheon A Theory of Adaptation.pdf
Debat art 2 renset.pdf
Litt art 2.pdf
Reflekterende artikel renset.pdf
The Holocaust in Pictures Maus and the narrative of the graphic novel.pdf
Doherty1996MausGraphicArtHolocaust.pdf
Arbejd selv. JP barn syg.
Bølgemodel berettermodel aktantmodel.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Obligatorisk sprogforløb 3.g
Forløbet skal give eleverne et overblik over, hvordan man kan lede efter strukturer og mening i en tekst via makrostrukturanalysen. Derudover arbejder vi videre med Toulmins argumentationsmodel og overfører træk ved argumenter til en logisk analyse. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at vurdere primært ikke-fiktive tekster og give dem viden om argumentationsteori som en af danskfagets metoder.
Materialer:
Ib Ulbæk Sproglig tekstanalyse. Academia, 2005. pp. 50-57, 60-83 (om makrostrukturer i tekster og global kohærens). 30 NS
Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael "2. Logik og argumentationsteori" I: Refleksion. Grundbog i filosofi. Gyldendal, 2017. pp. 21-35. 15 NS.
45 NS totalt.
FAGBEGREBER:
Makrostruktur
Lokal og global kohærens
Kohærens
Inkohærens
Pipelines
Kontradiktion
Tautologi
Kontingente udsagn
Syllogisme
Gyldighed/ugyldighed
Holdbart/uholdbart
Slutningsformer: Deduktion, abduktion, induktion
Fejlslutninger
Formelle fejlslutninger: Logisk ugyldige
Informelle fejlslutninger: rød sild, henvisning til magt/frygt, ad hominem, appel til medlidenhed, appel til autoritet, cirkelslutning, stråmandsargument, henvisning til flertallet, glidebaneargumenter
Påstand
Belæg
Hjemmel
Rygdækning
Gendrivelse
Styrkemarkør
Indhold
Kernestof:
Larsen og Rasmussen Refleksion. Gyldendal, 2017.pdf
Vi læser i modulet (fra s. 21-27 og løser øvelse 2.1 og 2.2)
Vi læser s. 27-35 i modulet.
ØVELSE 2.2 er lektie til dette modul, såfremt I ikke nåede det i mandags.
Formel logik (Read & Wright, 2006).pdf
Facitliste øvelse 2.1 og 2 Rasmussen og Larsen Refleksion Logik og argumentationsteori.pdf
husk lektien, såfremt I ikke blev færdige med at læse i modulet sidste gang: s. 27-35 om slutningsformer.
Løs øvelse 2.3 i Larsen og Rasmussen.
Facitliste øvelse 2.3.pdf
Læs s. 50-57 (vi læser i modulet) (tekstens egne sidetal. I pdf'en svarer det til s. 35-42) i Ib Ulbæk om makrosammenhænge.
Ib Ulbaek - Sproglig tekstanalyse OCR. Academica, 2005.pdf
Makrostrukturanalyse-opgave
Vi læser s. 60-70 i Ib Ulbæk og arbejder med eksemplet "flov fisker" samt "På trappen til verdens frelse".Fokus vil være på Van Dijks fire makrostrukturregler- Slettereglen- Generaliseringsreglen- Konstruktionsreglen- Bevaringsreglen
Læs s. 70-83 (læs fra 'Om begrebet kohærens' s. 70n).
Ib Ulbæk Sproglig tekstanalyse
Julie Vogler har kage med :)
Vi arbejder med opgaven om makrostrukturanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Krop, køn og eksistens
Forløbet tager udgangspunkt i Lise Andersens teori om negative kvindefremstillinger - Femme Fatale - i litteraturen. Vi tager teorien og overfører den på værker, der ikke ligger inden for Andersens periodeinddeling og undersøger deres syn på krop og køn, her særligt kvindekønnet.
"German Gladensvend" (Folkevise) 5 NS.
Hr Bøsmer i Elverhjem (Folkevise) 3 NS.
H.C. Andersen "Skyggen" 11 NS
Johannes V. Jensen af “Sevilla” I: Intermezzo (1899). 7 NS
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" (1900) 3 NS.
Tom Kristensen “Nat i Berlin” (1921) 1 NS
Martin A Hansen "Agerhønen" (1947) 4 NS
Peter Seeberg “Forsinkelse” (1962) 3 NS
Karen Blixen "Ringen". 8 NS
Cecilie Lind Pigedyr (uddrag) (2022) pp. 88-97, 146-151. 20 NS
Liv Helm Med hjertet i hånden (uddrag) (2024) pp. 119-133, 138-141, 170-173. 22 NS.
Inger Christensen "Sommerfugledalen" (1991) 15 NS (Digtsamling værk)
Sekundære materialer:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992. pp. 8-31. 21 NS.
Total: 123 NS.
FAGBEGREBER:
Dekonstruktion
Femme Fatale
Typeteori (type 1, type 2 og type 3, Madonna, Havfrue/hore, Judith)
Ekspressionisme*
Eksistentialisme*
Konfrontationsmodernisme*
*** Der er naturligvis flere perioder repræsenteret i materialet, men det er disse -ismer og perioder, vi fokuserer på. De øvrige tekster læses "kun" som udtryk for kønstanker og i et forsøg på typologisering.
Indhold
Kernestof:
Hr Bøsmer i Elverhjem.pdf
To søstre folkevise.pdf
Folkeviser Litteraturens veje.pdf
Sarah Christiansen har kage med. Drømmekagemuffins :)
Analysemodel til Folkeviser.pdf
Arbejdsspm til Folkeviser i Litteraturens veje.doc
German gladensvend.pdf
Analysemodel til folkeviser.pdf
Analyserende artikel Uheldig.pdf
Aarestrup Paa sneen.pdf (givet til eleverne som eksempel på type 1).
læs s. 8-21 i Andersen
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992 OCR.pdf
Tom Kristensen Nat i Berlin.pdf
Ekspressionisme.pdf
Den reflekterende artikel.pdf
Arbejd selv med den reflekterende artikel om fantasy og virkelighed. Hjælp hinanden så godt I kan og brug de vedhæftede dokumenter.
De tre opgavegenrer.pdf
Martin A Hansen Agerhønen eksamen.pdf
Litteraturhistorien -på langs og på tværs. Systime, 2012 (dragged).pdf
Karen Blixen Ringen (1958).pdf
Ringen filmatisering
3x Karen Blixen grupper.png
Arbejde med "Ringen"
Cecilie Lind Pigedyr Gyldendal, 2022.pdf
Pigedyr af Cecilie Lind.docx
I skal arbejde selv i dette modul.
Remediering
Liv Helm Med hjertet i hånden (2024).pdf
Vi læser i modulet og arbejder med opgaven i det efterfølgende modul.
Færdiggørelse af Liv Helm remediering
Forsinkelse - Peter Seeberg.pdf
Læs novellen hjemme. I modulet skal I undersøge Seebergs forhold til eksistentialismen med henblik på en eksistentialistisk tolkning af novellen.
Eksistentialisme - Wikipedia, den frie encyklopædi
H C Andersen Skyggen.pdf
Arb spm Skyggen.docx
Læs "Skyggen" til dette modul hjemme og besvar de vedlagte arbejdsspørgsmål.
Ud over lektien skal I lytte til Kanon14-podcasten om H.C. Andersen på Spotify og besvare nedenstående spørgsmål:
Inger Christensen Sommerfugledalen - et requiem 1991.pdf
Læs og analyser "Sommerfugledalen" hjemme.
PP analyse Sommerfugledalen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dokumentarforløb
Dette forløb vil gennemgå træk ved dokumentargenren og videreføre det til lignende genrer, fx podcast.
Materialer:
Asmussen & Fibiger Den medierede virkelighed. L&R Uddannelse, 2013. pp. 116-121, 6 NS.
Visuelle virkemidler i levende billeder pp. 86-116, 30 NS (om klipning, kamera, fremdriftsmidler og komposition)
Nicole N. Horanyi (inst.) "En fremmed flytter ind" (2017). 1t 41m
Christian Sønderby Jepsen (inst.) "Testamentet" (2011). 1t 28 min.
I alt: 100 NS (estimat ud fra læsning og tidsforbrug med dokumentarerne).
Indhold
Kernestof:
Asmussen & Fibiger Den medierede virkelighed (dokumentar).pdf
Læs om dokumentargenren hjemme. Som en del af lektien skal du udarbejde en faglig pointe, du kan fremlægge for klassen.
Dokumentargenren
Virkemidler i levende billeder.pdf
Analysearbejde af En fremmed flytter ind
Fremlæggelser!
Vi ser dokumentaren Testamentet.Husk at tage noter!
Testamentet_dialog.docx
Testamentet_arbejdsspørgsmål.docx
Fremlæggelser om Testamentet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Facework og fiktionalisering
I dette forløb arbejder vi med Goffmans teori om Facework, som vi applicerer på Casper Christensen og Frank Hvams "Klovn". Derudover undersøger vi nyere dansk litteratur, hvor der arbejdes med dobbeltkontrakten og udlægningen af selvet.
Materialer:
Søren Kristiansen "Erving Goffman - Hverdagslivets rollespil" I: Jacobsen og Kristiansen (red.) Hver dags livet - sociologier om det upåagtede. Hans Reitzels forlag, 2014. 27 NS.
Karlsen & Villadsen "Har Casper Christensen og Frank Hvam læst Goffman? - om rollekompetence, kvindemoral og kynisk fornuft." Dansk sociologi nr. 3/19 årgang 2008. 21 NS.
Andet:
Afsnit af TV-serien "Klovn". Afsnit 1, sæson 1: "5-årsdagen".
Klovn - The Movie. (værk)
Total NS: 48
Begreber:
Face
Front
Indtryksstyring
Rammer
Hold
Frontstage
Backstage
Fiktionalisering
Fiktionskontrakt
Faktakontrakt
Dobbeltkontrakt
Indhold
Kernestof:
Hver dags livet Goffman og hverdagslivets rollespil OCR.pdf
Vi læser s. 199-208 i modulet og besvarer de vedhæftede arbejdspørgsmål.
The Problem With Being “Too Nice” at Work | Tessa West | TED
Læs s. 209-213 I: Hver dags livet Goffman og hverdagslivets rollespil
Bulletin board
The Evolution of Trust
Arbejde med skriftlig aflevering
Vi læser resten af Hverdagslivet om Goffmans faceworkteori.vi læser fra s. 213 og til slutningen af kapitlet.
Har Casper Christensen læst Goffman-.pdf
Arb spm til Karlsen og Villadsen.docx
Goffman og Klovn arbejdsspørgsmål.docx
Fortsat arbejde med Klovn
Titel: FaceworkForløb: Goffman og faceworkMaterialer: 5-årsdagen. TV-serien KlovnOpgaver:Forklar begrebet "Facework" ud fra GoffmanAnalyser udvalgte scener i afsnittetSæt facework-begrebet i relation til andre sproglige teorier.
Titel Færdig studieplan.pdf
Færdiggørelse af Handout
Arbejd selv grundet sygdom. Ved modulets afslutning skal I have sendt jeres gruppes handout.
Færdiggørelse af Handout og hygge :)
Gode råd til skriftlig eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548204017", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548204017", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548204017" }