Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jens Heiberg Plovdrup
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
1x puljetid DA
,
2x DA
,
2x puljetid DA
,
3x DA
,
3x puljetid DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Taler, retorik og argumentation
Titel 2
Litterære begreber- og metoder.
Titel 3
DHO Krig
Titel 4
Fantasy og science fiction
Titel 5
Mediacamp
Titel 6
Romantikken og det moderne gennembrud
Titel 7
Reklamer
Titel 8
Graphic Novels
Titel 9
Obligatorisk sprogforløb 3.g
Titel 10
Krop, køn og eksistens
Titel 11
Dokumentarforløb
Titel 12
Facework og fiktionalisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Taler, retorik og argumentation
Forløbet giver en grundlæggende indføring i retorik og argumentation med udgangspunkt i autentiske taler. Dette er ligeledes det obligatoriske sprogforløb i 1.g.
Begreber, metoder m.m.:
Toulmins model (simpel)
talesprog/skriftsprog
kommunikationsmodel
fiktion/nonfiktion
stilistik (troper, rytme, figurer) + de 5 stilkvaliteter
komposition
appelformerne
Materialer:
Det sproglige i dansk s. 39-51
Genrer i dansk: Taler s. 7-34 og 49-59 - s. 47 som forside
Ordet fanger
https://www.youtube.com/watch?v=i6Frfi66bqE
Danskernes Akademi: Bag om folkestyret (mit cfu) [skirftsprog/talesprog]
Normalsider: 49
Indhold
Kernestof:
Genrer i dansk Taler.pdf
Læs s. 7-8 i "Genrer i dansk Taler" (det er kopiens egne sidetal i bunden af siderne, du skal kigge efter).
Læs s. 12-14 i Genrer i dansk taler. Du skal efter læsningen kunne redegøre for Den udvidede kommunikationsmodel, Ciceros pentagram og Bitzers model (den sidste står s. 14 lige inden talen).
Lovforslag L117 (ikke lektie)
Læs s. 22-26 i Genrer i dansk Taler. Læs taleuddraget s. 25 og find metaforerne og beskriv deres billedskabende effekt.
Læs s. 26-29 i Genrer i dansk Taler.Du skal kunne redegøre for appelformerne og talens klassiske komposition.
Læs s. 30-33 i Genrer i dansk Taler. Du skal kunne redegøre for Toulmins argumentationsmodel.
Opgaver til argumentation.pdf
Larsen og Rasmussen Refleksion. Gyldendal, 2017 (trukket).pdf
Løs argumentationsopgaverne fra forrige modul som lektie til denne time.I skal kunne forklare, hvordan I har løst opgaverne.Vi arbejder efterfølgende med lidt mere avancerede opgaver fra Larsen og Rasmussen.
Færdiggør alle opgaverne fra Larsen og Rasmussen "Refleksion" (ligger på sidste modul).Alle skal have lavet opgaverne, også selv om man ikke var til modulet.
Læs s. 49-55 i Genrer i dansk Taler. Spring talerne over. I skal med andre ord kun læse teorien.
Læs s. 57-58 i Genrer til dansk Taler. I skal løse opgaverne s. 58 og lave en analyse af Frederiks bryllupstale til Mary.
Quizlet (vi hygger i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Litterære begreber- og metoder.
Dette forløb giver et kort omrids af danskfagets centrale termer samt metodiske læsninger. Forløbet følger Håndbog i dansk og den sideløbende analyse af Naja Marie Aidts "Som englene flyver".
Af danskfaglige begreber præsenteres:
Motiver
Temaer
Konflikt
Tid
Miljø
Personkarakteristik
Fortællerkarakteristik
Komposition
Fremstillingsformer (scenisk, panoramisk).
Af metoder præsenteres:
Den læserorienterede metode
Den nykritiske metode
Den biografiske metode
Den strukturalistiske metode
Den psykoanalytiske metode
Den socialhistoriske og ideologikritiske metode
Materialer:
Naja Marie Aidt "Som englene flyver" 7 NS
Naja Marie Aidt "Torben og Maria" 6 NS
Caspar Eric "7/11" (uddrag) 4 NS
Klaus Rifbjerg "Et kys" 4 NS
Agnete og havmanden (folkevise) (DgF 38) 4 NS
Oehlenschläger "Agnete" (1847) 2 NS
Håndbog til dansk. Systime, 2017 pp. 38-70, 87-99
Stig Dagerman Att döda ett barn (1949) 3 NS (svensk tekst)
Jens Blendstrup "Den forsvundne pædagog" I: Sorgens Balalajka (2021). 7 NS
Jan Sonnergaard "SEX" I: Radiator (1998). 5 NS.
I alt: 90 NS.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 38-41 om motiver og konflikt i Håndbog til dansk (dette er også gennemgået i grundforløbet, så betragt det som repetition).Derudover skal I læse "Som englene flyver" af Naja Marie Aidt, hvor I har som særligt fokus at undersøge novellens motiv
Læs om nykritisk analysemetode s. 89-92 i Håndbog til dansk. Litteratur.Vi skal i dette modul lave en analyse af "Som englene flyver", så såfremt I ikke fik læst novellen færdig i forrige modul, så er den OGSÅ lektie til dette modul.
Vi fortsætter analysen fra sidste gang...
Klaus Rifbjerg - Et kys.pdf
Læs om den psykoanalytiske metode og lav en psykoanalytisk fortolkning af "Et kys" af Klaus Rifbjerg.
Litteratur. Håndbog til dansk. Systime, 2017.pdf
Du skal have læst om psykoanalysen som metode og læst Rifbjergs “Et kys” til dette modul ☺️
Vi læser i håndbog til dansk om den strukturalistiske analyse s. 91-94.
Strukturalisme pp.pdf
Fortsat arbejde med strukturalismen.
Agnete og Havmanden og Oehlenschlägers Agnete.pdf
Læs om den BIOGRAFISKE ANALYSEMETODE s. 88-89 i Litteratur. Håndbog til dansk.
Caspar Eric.pdf
Find informationer om forfatteren Caspar Eric.
Hvad med eventyret?
CFU-login
Vi ser afsnit 5 af Bornedals 1864.Noter undervejs fremstillingen af de menige soldater (danske og tyske), officererne (danske og tyske), politikerne (danske og tyske) og skildringen af krigen i almindelighed.Efter at have set afsnittet læser vi anmel
1864 arbejdsspørgsmål Word.docx
Læs uddraget af Herman Bangs roman TineNedskriv et spørgsmål til uddraget.
Hitler Krigserklæringen mod Polen.pdf
Læs den tale af Adolf Hitler, der markerer begyndelsen på 2. verdenskrig. Brug den viden, du har om taler fra vores forløb om taler til at analysere talen.
Hitler's Reign During World War 2 (Day by Day)
Morten Nielsen - Det hellige mod og SkÃ_bne.pdf
Krig analysemodel.pdf
Skærmbillede 2023-03-21 kl. 10.00.37.png
Danmark, vort liv. Muldvarpen. Februar 1945.jpg
Otto Gelsted. Den 9. april. Ungdommens røst. April, 1944 .jpg
Leck Fischer Hvem kører bil i Danmark.png
Valdemar Rørdal - Saa kom den Dag.pdf
Afskedsbreve.pdf
Vi arbejder med de vedhæftede tekster i modulet. I deles ud i grupper.
Jeg har 1. skoledag med min knægt, så jeg kan først komme i næste modul. Skriv løs, så samler jeg op på spørgsmål mm. i 3. modul.
Dokument til citater, kildehenvisninger og litteraturliste.pdf
Kilde til Terror eller frihedskamp.pdf
Halfdan Rasmussens fødsel som modstandsdigter • POV.pdf
Modstandsgrupper.pdf
Vi læser Aidts novelle "Torben og Maria" i modulet og I løser arbejdsspørgsmålene.
Naja Marie Aidt Torben og Maria I Bavian 2006..pdf
1x grupper Torben og Maria.png
Fremlæggelse om "Torben og Maria"
DHO mundtligt forsvar gennemgang.
02 Stig Dagerman att döda ett barn.pdf
Læs novellen hjemme. Bemærk at teksten er svensk...I skal kunne lave et handlingsreferat, når vi mødes til modulet.
Jens Blendstrup Den forsvundne pædagog.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO Krig
Dansk historie-forløb
Forløbet fokuserer på samspillet mellem historiske begivenheder og kunst. Ofte vil historiske begivenheder sætte sig kunstneriske spor, det værende sig malerier, film, litteratur mm., og ofte vil disse værker have en reaktion på de historiske begivenheder. Andre gange vil kunsten sætte gang i begivenheder, således som den franske filosofi påvirkede strømninger, der udløste den franske revolution eller Karl Marxs kommunistiske manifest, der skabte en ny politisk ideologi, hvilket atter satte gang i historiske begivenheder.
I dette forløb undersøger vi sammenhængen mellem krig og kunst med nedslag på to danske krige: 1864 og 2. verdenskrig.
Materialer:
Slagtebænk Dybbøl. Historien om slaget ved Dybbøl 1864 (59 min).
DR Kultur, 2014.
Ole Bornedal 1864 afsnit 4 og 5. Danmarks Radio, 2016.
Anmeldelse af 1864 i Information:https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2014/11/eventyret
Herman Bang Tine (1889) kap. 1 og 6.
Adolf Hitler “Tale om krigserklæringen mod Polen, 1. september 1939”.
Morten Nielsen “Skæbne” og “Det hellige mod” (1942).
Kaj Munk “Danmark, vort liv”. Udgivet i det illegale tidsskrift Muldvarpen, april 1944.
Leck Fischer “Hem kører bil i Danmark?”. Udgivet i modstandsbogen Der brænder en ild, 1944.
Halfdan Rasmussen "Bare en regnvejrsaften" (1944)
Christian Ulrik Hansen "Døden og livet giver hinanden mening og indhold". Afskedsbrev fra Vestre fængsel, 1944.
Hele forløbet anslås til 100 NS.
Indhold
Kernestof:
Jeg har 1. skoledag med min knægt, så jeg kan først komme i næste modul. Skriv løs, så samler jeg op på spørgsmål mm. i 3. modul.
Dokument til citater, kildehenvisninger og litteraturliste.pdf
Kilde til Terror eller frihedskamp.pdf
Halfdan Rasmussens fødsel som modstandsdigter • POV.pdf
Modstandsgrupper.pdf
Vi læser Aidts novelle "Torben og Maria" i modulet og I løser arbejdsspørgsmålene.
Naja Marie Aidt Torben og Maria I Bavian 2006..pdf
1x grupper Torben og Maria.png
Fremlæggelse om "Torben og Maria"
DHO mundtligt forsvar gennemgang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fantasy og science fiction
Dette forløb skal introducere til forskellige former for fantasylitteratur og science fiction samt genrernes historiske - og stilmæssige udvikling.
Materialer:
Primærlitteratur:
Fantasy:
Margaret Weiss & Tracy Hickman Den sorte kåbe. bd 1 Legender (1986). pp.113-125, 12 NS
Ed Greenwood Tyv og troldmand (2004). kap. 1. pp. 5-30, 25 NS
Guy Gavriel Kay Fionavar gobelinen. bd 1 Sommertræet (1984). pp. 11-18, 21-33, 130-145, 148-157, 160-161, 179-188. 54 NS (værk, roman).
Anne-Marie Vedsø Olesen Vølvens vej - Misteltenen (bd.2), pp. 355-377 (Snehilds rejse til Eljudne, Hels dødsrige)
Science Fiction:
Frida Ísberg Mærket. Gyldendal, 2023. pp.119-139 kap. 12-13
Aldous Huxley Fagre nye verden (1932) Aschehoug, pp.7-20
Ludvig Holberg Niels Klims underjordiske rejse (1741) (Besøget i Potu, kap. 7 og 8). Forlaget Vandkunsten, 2012. 8 NS.
H.C. Andersen "Om Aartusinder". Historier, anden samling, 1853. 2 NS.
Sekundærlitteratur:
Bilbo Egelund Fantasylitteratur. Gyldendal 2011. pp. 16-30, 34-40, 24 NS
Kate Elliott "The Omniscient Breasts: The Male Gaze Through Female Eyes" 4 NS.
Malene Mouritzen "Det er en mærkelig realisme, men det er også en mærkelig virkelighed." Feature. Atlas 13/3-2020. 5 NS.
Andet:
Selvlæst, individuelt, fantasyværk (værk)
Fagbegreber:
Åben og lukket verdenskonstruktion
racer
Mentaliteter
Det gode og det onde
Organismetanken
Håb
Forsyn
Skæbne
Troens paradoks
Novum
Total NS: 190
Indhold
Kernestof:
Kate Elliott The Omniscient Breasts- The Male Gaze Through Female Eyes.pdf
Ed Greenwood - Tyv og troldmand. Tellerup, 2006..pdf
Fokuser på centrale fantasytrækFokuser på skrivestilen. Hvordan vil I bedømme den?
Tyv og troldmand arb spm.docx
Læs frem til s. 33 i Fionavar-Gobelinen og løs arbejdsspørgsmålene under elevfeedback. Sidetal refererer til SKANNINGENS egne sidetal.
Guy Gavriel Kay - Fionavar-gobelinen 1-3 (Sommertræet, bog 1).pdf
Læs s. 130-138 i Fionavar-Gobelinen.Læsefokus:Redegør for tidsforholdet i teksten (det læste). Husk * stjernerne.Udbyg personakarakteristikken yderligere fra sidste modul.
Kort opsummering af forløbet i romanen frem til punktet for lektien:Loren og Matt åbner en portal og bringer de fem til Det høje kongedømme Brennin, hvor de får at vide, at de skal fejre kongens 50. regeringsår. Der er en mystisk tørke i kongedømmet,
Læs s. 139-153 i Fionavar Gobelinen. Stop ved * s. 153.
Arb spm Fionavar-Gobelinen 139-153.docx
læs Fionavar-Gobelinen s. 153-161.
Program:
Skærmbillede 2023-09-11 kl. 11.58.53.png
Læs Fionavar-Gobelinen s. 179-188.
Medbring jeres fantasyroman. Dette bliver et læse/skrivemodul
Anne-Marie Vedsø Olesen Vølvens vej Misteltenen (bd2), 2022.pdf
Bilbo Egelund Fantasylitteratur. Gyldendal, 2011..pdf
Læs om fantasygenrens mange lån s. 58-67.
Holberg Niels Klim - Potu - om styreformen kopi.pdf
Det er en mærkelig realisme men det er også en mærkelig virkelighed.pdf
A History of Science Fiction.mp4
Why our world needs science fiction: Etienne Augé at TEDxErasmusUniversity
Program for dagen: A History of Science FictionTED-Talk om Science FictionJonas Eika Nordisk Råds Litteraturpris 2019Det er en mærkelig realisme...Holberg Niels Klims underjordiske rejse (1741) kap. 7 og 8.
Vi læser H.C. Andersens "Om Aartusinder" i printet form i modulet, når vi har gennemgået Holberg.
Tænk over, hvilken form for Science Fiction Holbergs Niels Klims underjordiske rejse repræsenterer. Tænk over, hvad værket forsøger at fortælle om datidens samfund. Er værket ude på at "opfinde" eller "forhindre" en bestemt orden?
Frida Isberg Mærket Gyldendal 2023.pdf
Aldous Huxley Fagre nye verden.pdf
2x grupper til sci-fi.png
Et oplæg bør indeholde:
Fremlæggelser...hver gruppe lægger deres noter/powerpoint m.v. fra forrige modul i ELEVFEEDBACK.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mediacamp
Projekt mediacamp.
Mediacamp er et tilbud til 2.-3. g. og 1-2. hf-klasser i gymnasiet i
hele landet. Det faglige indhold på Mediacamp relaterer sig til samfundsfag, dansk
og mediefag.
Mediacamp er et digitalt tilbud, som løber fra uge 43 med deadline primo
december. Eleverne arbejder praksisnært med medier og journalistik under
vejledning af deres lærer og med støtte fra SDU.
Eleverne producerer nyheder inden for en række genrer.
En jury vurderer derefter eleveres produktioner.
De bedste 5 klasser går videre til den fysiske finale på SDU i Odense tre dage i januar.
Via en portal tilbydes lærere og elever videomoduler, materialer, kursusplan m.m.
Fagbegreber:
Rubrik
Underrubrik (manchet)
Byline
Mellemrubrik
Brødtekst
Aktualitet
Relevans
Konflikt
Sensation
Vinkel
Nyhedstrekanten
Indhold
Kernestof:
Opstart af Mediacamp :)
Guides: Mediacamp: Start
KODE: Mediacamp2023
Mediacamp-arbejde.
I skal fortsætte jeres arbejde med Mediacamp, men det er vigtigt, at I i dag påbegynder noget skrivning af jeres respektive artikelgenrer.
Research/skrivning!
Avisjournalistik, Håndbog til dansk (trukket).pdf
Skrivning færdiggøres og afleveres!
Rettelser til artiklerne korrigeres og der genafleveres!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken og det moderne gennembrud
Forløbet fokuserer på de to litteraturhistoriske epoker romantikken og det moderne gennembrud med et fokus på et bredt udvalg af tekster og forfattere fra perioden.
Primært fokus: Litteratur. Sekundært fokus: Sprog.
Jean Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier (1782) 3 NS.
Schack von Staffeldt "Ved søen" (1804) 1 NS.
Adam Oehlenschlager "Guldhornene" (1803) 3 NS.
Grundtvig "Danmarks trøst" (1820) 2 NS
St. St. Blicher Sildig opvågnen (1830) 17 NS
George Brandes af Indledning til hovedstrømninger (1872) 3 NS.
J. P. Jacobsen "To verdener" (1879) 4 NS.
Henrik Pontoppidan "Nådsensbrød" (1887) 5 NS.
Amalie Skram "Karens jul" 4 NS (norsk)
Øvrigt materiale:
1800-tallet på vrangen (7) "Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral" DR2, 2007. 39 min.
1800-tallet på vrangen (6) "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner". DR2, 2007. 39 min.
Platons hulelignelse
https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs.
Nasjonal digital læringsarena, 2020. (Norsk tekst).
Litteraturens veje: Naturalisme og J.P. Jacobsen (ibog) 6 NS.
I alt: 48 NS.
Fagtermer:
Romantik
Universalromantikken
Romantisme
Nyplatonisme
Oplysningstid
Det moderne gennembrud
Realisme
Idealisme
Socialhistorisk læsning
Strukturalisme
Hermeneutik
Indhold
Kernestof:
Jean-Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier.pdf
Oplysningstiden og romantikken.pdf
Jeg kommer muligvis lidt for sent til dette modul. Start med at læse den vedhæftede fil ☺️
Guldhornene.pdf
Analysemodel lyrik.pdf
Romantikken periodeoversigt.pdf
Analyse af Guldhornene..pdf
Schack von Staffeldt Ved Søen 1804.png
Litteraturhistorien -på langs og på tværs. Systime, 2012.pdf
Platons hulelignelse (norsk tekst)
Grundtvig, Danmarks trøst.pdf
læs "Danmarks trøst" hjemme. Tænk over nationale symboler samt beskrivelsen af Danmark.
Sildig opvågnen.pdf
Vi læser "Sildig opvågnen" i dette modul:
Vi læser resten af “Sildig opvågnen” i dette modul (I får halvdelen af modulet)
George Brandes Indledning til emmigrantlitteraturen.pdf
Vi ser 1800-tallet på vrangen (7), hvorefter vi læser "Nådsensbrød" af Pontoppidan.
Fortsat arbejde med "Nådsensbrød" med fremlæggelser!
Litteraturens veje Jacobsen og naturalismen.pdf
J.P. Jacobsen To verdener.pdf
Opsamling og evaluering.
Karens Jul.pdf
Læs "Karens jul" hjemme.
FOTOGRAFI- SPOR AF VIRKELIGHED OG VISION, Reklame - tegn, kultur og overtalelse.pdf
Læs s. 179-183 (top).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Reklamer
I dette forløb er der blevet arbejdet med reklameanalyse i billeder og film ved fokus på en semiotisk læsning. Der er blevet fokuseret på begreberne: denotative niveau, konnotative niveau og lingvistiske niveau i reklamerne. Disse udgør tilsammen reklamens indkodning, som det er muligt for den intenderede modtager at afkode.
Der er ligeledes blevet arbejdet med kommunikationsanalyse og niveauer i kommunikationsanalysen ift. afkodning, her i særdeleshed det, Eco kalder encyklopædisk kompetence: 1)valg af sprog, 2)leksikalsk viden, 3)stilistisk arv og 4)geografisk indsnævring.
Der er ydermere blevet arbejdet med reklamers retorik og modlæsning i forhold til ideologikritik ud fra Gender Adds Project:
http://www.genderads.com
Arvesynden (4) 44 min. National Geographic, 2017 (dokumentar om sex i reklamer).
Materialer:
Hansen, Kim Toft "Reklame - tegn, kultur og overtalelse" kap. 9 I: Lauridsen, Palle Schantz og Svendsen, Erik (red.) Medieanalyse. Samfundslitteratur, 2015. pp. 179-196. NS: 18.
Fagtermer:
Indkodning
Afkodning
Kommunikationsmodellen
Ideologikritik
Semiotik (tegnlære)
Denotativt niveau (det sete)
Konnotativt niveau (det betydningsskabende)
Lingvistisk niveau (det sproglige)
Encyklopædisk kompetence
Indhold
Kernestof:
Find en selvvalgt tv-reklame, du mener, kunne være et godt analyseobjekt. Som lektie skal du finde én reklame :)
Vi arbejder med reklamerne halvdelen af modulet, derefter opstarter vi jeres skriftlige aflevering.
FOTOGRAFI- SPOR AF VIRKELIGHED OG VISION, Reklame - tegn, kultur og overtalelse.pdf
læs s. 183-186. Du skal kunne redegøre for 'encyklopædisk kompetence'.
Læs s. 186-191 (toppen) i jeres reklamedokument. Lektien handler om reklamernes udviklingshistorie, og I skal efter endt læsning kunne redegøre for reklamernes fem faser - med detaljer, så det er ikke tilstrækkeligt at skimme s. 186 ;)
Fremlæggelser! Reklamernes 5. fase: Selvironi og humor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Graphic Novels
Vi læser og analyserer graphic novels, hvor vi fokuserer på billedanalyse, sprog og narrativitet. I forløbet kommer vi ind på det sproglige, det mediemæssige og det litterære stofområde.
Materialer:
Art Spiegelman - MAUS. En overlevende fortæller. Politisk revy København, 1987. pp. 1-6, 9-23, 71-93. 43 NS
Thomas Thorhauge Graphic Novels. Struktur, stil, streg. Dansk i dybden. Gyldendal, 2010. pp. 2-25. 24 NS.
Analyse af billedmedier - en introduktion. pp. 192-196. 5 NS
Til talehandlingsteori:
Pia Quist & Jimmy Zander Hagen Sprogforløb i dansk. Gyldendal, 2007. pp. 112-126. 16 NS
Hans Arndt Talehandlinger - og anden sprogbrug. Dansklærerforeningens forlag, 2007. pp. 66-67. 2 NS
Kirkman & Moore The Walking Dead - Til døden os skiller. Bind 1. 56 NS.
Normalsider: 146
Andet:
Selvlæste graphic novels (romanværk)
Fagtermer:
Handling
Layout
Fortælleteknik
Stil
Ramme
Tableau
Dynamiske billeder
Statiske billeder
Closure
Direkte talehandlinger
Indirekte talehandlinger (implikatur)
Regulativer
Repræsentativer
Ekspressiver
Kontakthandlinger
Kooperationsprincippet
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter forløbet om reklamer og undersøger hjemmesiden "Gender Ads" ud fra en oppositionel læsning.
Graphic Novels.ppt
Vi opstarter forløbet om Graphic Novels.
Vi læser til og med s. 13 i Thorhauge og arbejder med de tre eksempler (Ghost World, Persepolis, Jimmy Corrigan) efter lærerintroduktion til Graphic Novels (så ingen lektier).
Vi læser s.14-21 i Thorhauge i modulet og arbejder med de tilhørende opgaver i grupper.
MAUS.pdf
Læs kap. 1 i Maus som lektie til modulet.
Maus kap 1 arb spm.doc
Læs om stil s. 22-25 i Thorhauge.
I modulet læser vi Maus kap. 4 og svarer på arbejdsspørgsmålene i grupper :)
læs s. 112-119 i Jimmy Zander Hagen (vi læser i modulet) og kig på talehandlingerne i "Klassiske talehandlinger"
JP 140829 Kap 3 - SPROG OG HANDLING (dragged).pdf
Talehandlinger Klassiske talehandlinger (dragged).pdf
Læs s. 120-126 i Jimmy Zander Hagen (JP sproghandlinger)
Forslag til selvstændig værklæsning.doc
Indirekte talehandlinger direkte.pptx
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 1).pdf
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 2).pdf
Vi læser om adaptationer.Hutcheon A Theory of Adaptation.pdf
Arbejdsspørgsmål Hutcheon Adaptation.docx
Vi ser The Walking Dead episode 1. Husk snacks!
The Walking Dead episode 2
Arbejd selv. JP barn syg.
Bølgemodel berettermodel aktantmodel.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Obligatorisk sprogforløb 3.g
Forløbet skal give eleverne et overblik over, hvordan man kan lede efter strukturer og mening i en tekst via makrostrukturanalysen. Derudover arbejder vi videre med Toulmins argumentationsmodel og overfører træk ved argumenter til en logisk analyse. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at vurdere primært ikke-fiktive tekster og give dem viden om argumentationsteori som en af danskfagets metoder.
Materialer:
Ib Ulbæk Sproglig tekstanalyse. Academia, 2005. pp. 50-57,60-83 (om makrostrukturer i tekster og global kohærens). 30 NS
Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael "2. Logik og argumentationsteori" I: Refleksion. Grundbog i filosofi. Gyldendal, 2017. pp. 21-35. 15 NS.
45 NS totalt.
FAGBEGREBER:
Kohæsion
Ikonicitetsprincippet for tidsrækkefølge
Ikonicitetsprincippet for mening
Plausibilitetsprincippet
Makrostruktur
Lokal og global kohærens
Kohærens
Inkohærens
Pipelines
Kontradiktion
Tautologi
Kontingente udsagn
Syllogisme
Gyldighed/ugyldighed
Holdbart/uholdbart
Slutningsformer: Deduktion, abduktion, induktion
Fejlslutninger
Formelle fejlslutninger: Logisk ugyldige
Informelle fejlslutninger: rød sild, henvisning til magt/frygt, ad hominem, appel til medlidenhed, appel til autoritet, cirkelslutning, stråmandsargument, henvisning til flertallet, glidebaneargumenter
Påstand
Belæg
Hjemmel
Rygdækning
Gendrivelse
Styrkemarkør
Indhold
Kernestof:
Larsen og Rasmussen Refleksion. Gyldendal, 2017.pdf
Vi læser til og med s. 27 i modulet og løser øvelse 2.1 og 2.2
Øvelse 2.2 er lektie.
Løs øvelse 2.3 i Larsen og Rasmussen.
Læs s. 50-57 (tekstens egne sidetal. I pdf'en svarer det til s. 35-42) i Ib Ulbæk om makrosammenhænge-
Ib Ulbaek - Sproglig tekstanalyse. Academica, 2005.pdf
Makrostrukturanalyse-opgave
Vi læser s. 60-70 i Ib Ulbæk og arbejder med eksemplet "flov fisker" samt "På trappen til verdens frelse".
Læs s. 70-83 (læs fra 'Om begrebet kohærens' s. 70n).
Ib Ulbæk Sproglig tekstanalyse
Omlagt skriftlighed: Makrostrukturopgave.
Hr Bøsmer i Elverhjem.pdf
To søstre folkevise.pdf
Analysemodel til Folkeviser.pdf
Arbejdsspm til Folkeviser i Litteraturens veje.doc
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992.pdf
Vi læser s. 8-22 i modulet, efter jeres fremlæggelser :)
folkeviser ppt.pdf
Tom Kristensen Nat i Berlin.pdf
Ekspressionisme.pdf
Vi arbejder videre med jeres plancher (kort!)
Analyser "Nat i Berlin"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Krop, køn og eksistens
Forløbet tager udgangspunkt i Lise Andersens teori om negative kvindefremstillinger - Femme Fatale - i litteraturen. Vi tager teorien og overfører den på værker, der ikke ligger inden for Andersens periodeinddeling og undersøger deres syn på krop og køn, her særligt kvindekønnet.
"To søstre" (Folkevise) 1 NS.
Hr Bøsmer i Elverhjem (Folkevise) 3 NS.
H.C. Andersen "Skyggen"
Haruki Murakami “Om at møde den 100% perfekte pige en smuk aprilmorgen” (2010) 4 NS (læst til opgaven d. 22/1-24)
Johannes V. Jensen af “Sevilla” I: Intermezzo (1899). 7 NS
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" (1900) 3 NS.
Tom Kristensen “Nat i Berlin” (1921) 1 NS
Martin A Hansen "Agerhønen" (1947) 4 NS
Peter Seeberg “Forsinkelse” (1962) 3 NS
Karen Blixen "Ringen". 8 NS
Cecilie Lind Pigedyr (uddrag) (2022) pp. 88-97, 146-151. 20 NS
Liv Helm Med hjertet i hånden (uddrag) (2024) pp. 119-133, 138-141, 170-173. 22 NS.
Glen Beck Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Manifest (uddrag) (2022) Uddraget er fra det sjette hovedafsnit: "Provinsbøsser er Gud". 8 NS.
Inger Christensen "Sommerfugledalen" (1991) 15 NS (Digtsamling værk)
Sekundære materialer:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992. pp. 8-31. 21 NS.
Total: 120 NS.
FAGBEGREBER:
Dekonstruktion
Femme Fatale
Typeteori (type 1, type 2 og type 3, Madonna, Havfrue/hore, Judith)
Ekspressionisme*
Eksistentialisme*
Konfrontationsmodernisme*
*** Der er naturligvis flere perioder repræsenteret i materialet, men det er disse -ismer og perioder, vi fokuserer på. De øvrige tekster læses "kun" som udtryk for kønstanker og i et forsøg på typologisering.
Indhold
Kernestof:
Martin A Hansen Agerhønen eksamen.pdf
Litteraturhistorien -på langs og på tværs. Systime, 2012 (dragged).pdf
Arbejde med "Ægteskab" skriftlig opgave til d. 27/10
Retteark Ægteskab.docx
H C Andersen Skyggen.pdf
Arb spm Skyggen.docx
Platon Linjebilledet.png
Fortsat arbejde med "Skyggen"
Skyggen i 3D.png
Karen Blixen Ringen (1958).pdf
Ringen filmatisering
3x Karen Blixen grupper.png
arbejdsspørgsmål til ringen, blixen.docx
Inger Christensen Sommerfugledalen - et requiem 1991.pdf
Sommerfugledalen af Inger Christensen.docx
Eksamenstræning!
Eksamensforside til Dolores.pdf
I får 60 min i modulet til at forberede et mundtligt eksamensoplæg om teksten. Se forsiden for instrukser.
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.pdf
Vi arbejder med Nexøs novelle i modulet.
Martin Andersen Nexø
Cecilie Lind Pigedyr Gyldendal, 2022.pdf
Pigedyr af Cecilie Lind.docx
Arb. spm. og læsningen af "Pigedyr" er lektie til dette modul.
Murakami
læs Murakamis novelle hjemme og sæt den i forbindelse med termerne 'køn', 'krop' og 'eksistentialisme'.
Haruki Murakami Om at møde den 100% perfekte pige en tidlig april morgen.pdf
Forsinkelse - Peter Seeberg.pdf
Læs novellen hjemme. I modulet skal I undersøge Seebergs forhold til eksistentialismen med henblik på en eksistentialistisk tolkning af novellen.
Eksistentialisme - Wikipedia, den frie encyklopædi
Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Glenn Bech om det danske klassesamfund
Glenn Bech Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf
Læs uddraget af jeg anerkender ikke længere jeres autoritet hjemme. Vi arbejder med udsendelsen og spørgsmålene i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dokumentarforløb
Dette forløb vil gennemgå træk ved dokumentargenren via en undersøgelse af to dokumentarfilm.
Materialer:
Asmussen & Fibiger Den medierede virkelighed. L&R Uddannelse, 2013. pp. 116-121, 6 NS.
Visuelle virkemidler i levende billeder pp. 86-116, 30 NS (om klipning, kamera, fremdriftsmidler og komposition)
Nicole N. Horanyi (inst.) "En fremmed flytter ind" (2017). 1t 41m
Christian Sønderby Jepsen (inst.) "Testamentet" (2011). 1t 28 min.
I alt: 100 NS. (estimat ud fra tid og læsning)
Indhold
Kernestof:
Liv Helm Med hjertet i hånden (2024).pdf
Remediering
Fortsat arbejde med remedieringsopgave
Asmussen & Fibiger Den medierede virkelighed (dokumentar).pdf
Læs om dokumentargenren hjemme. Som en del af lektien skal du udarbejde en faglig pointe, du kan fremlægge for klassen.
Dokumentargenren
Vi færdiggør En fremmed flytter ind
Virkemidler i levende billeder.pdf
Analyse af En fremmed flytter ind (modulet gives, herefter klar til fremlæggelse).
Fremlæggelser af "En fremmed flytter ind"
Vi ser TestamentetDokumentaren tager 87 minutter, så kom i god tid til modulet og husk at tage noter!
Testamentet_dialog.docx
Testamentet_arbejdsspørgsmål.docx
Efter arbejdet med Testamentet opstarter vi næste forløb, der handler om facework og Goffman.
Fortsat opsamling fra Testamentet
Hver dags livet Goffman og hverdagslivets rollespil OCR.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Facework og fiktionalisering
I dette forløb arbejder vi med Goffmans teori om Facework, som vi applicerer på Casper Christensen og Frank Hvams "Klovn". Derudover undersøger vi (kort) nyere dansk litteratur, hvor der arbejdes med udlægningen af selvet.
Materialer:
Søren Kristiansen "Erving Goffman - Hverdagslivets rollespil" I: Jacobsen og Kristiansen (red.) Hver dags livet - sociologier om det upåagtede. Hans Reitzels forlag, 2014. 27 NS.
Karlsen & Villadsen "Har Casper Christensen og Frank Hvam læst Goffman? - om rollekompetence, kvindemoral og kynisk fornuft." Dansk sociologi nr. 3/19 årgang 2008. 21 NS.
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog (uddrag). Gyldendal, 2017. pp. 23-32, 131-133 & 139-142. 7 NS.
Andet:
Afsnit af TV-serien "Klovn". Afsnit 1, sæson 1: "5-årsdagen".
Klovn - The Movie. (værk)
Total NS: 55
Andet materiale:
The Problem With Being “Too Nice” at Work | Tessa West | TED
Begreber:
Face
Front
Indtryksstyring
Rammer
Hold
Frontstage
Backstage
Fiktionalisering
Fiktionskontrakt
Faktakontrakt
Dobbeltkontrakt
Indhold
Kernestof:
The Problem With Being “Too Nice” at Work | Tessa West | TED
Karaktersamtaler (valgfrit ;) )
I skal have læst Goffman-lektien fra sidste modul og besvaret arbejdsspørgsmålene til dette modul som lektie.
Læs Hverdagslivet om Goffman s. 209-213. Dette er lektie til modulet.
Vi læser Goffman s. 214-222 i modulet.
Goffman opgaver.docx
Bilag 1.pdf
Goffman video indtal script.mp4
Naja Marie Aidt Har døden taget noget fra dig.pdf
Læs uddraget hjemme. Tænk over, hvordan værket forholder sig til face, front stage og back stage.
Dansk - Begrebsliste (Goffman).docx
Goffman lærebog.docx
Vi læser i modulet og svarer på de tilhørende arbejdspørgsmål.
Har Casper Christensen læst Goffman-.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548206315", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548206315", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52548206315" }