Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Romme Vaupel, Ida Louise Ege, Mathias Ruud Thomsen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 1a puljetid EN, 2a EN, 2a puljetid EN, 3a EN, 3a puljetid EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Man and Nature
Titel 2 2: Utopia, Dystopia and Animal Farm
Titel 3 3: Gun Violence in the US
Titel 4 4: Evil
Titel 5 5: The UK
Titel 6 7: Postmodernism
Titel 7 7: Macbeth - A tragic hero?
Titel 8 8: Værklæsning
Titel 9 9: Australia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Man and Nature

Et forløb om menneskets forhold til naturen mm. Der læses både fiktion og non-fiktion i forløbet.

Non-fiction:
- Chief Seattle: "Selling Our Land", tale eftersigende holdt af Chief Seattle i 1854
- Krakauer, Jon: uddrag fra den biografiske bog "Into the Wild", 1996, Wider Contexts, Gyldendal: side 207-209
- Pack, Robert: "Dominion over Nature", 2003
- Strayer, David: "Restore Your Brain with Nature", TedX-talk, ukendt årstal

Fiction:
- Atwood, Margaret: "Chicken Little Goes Too Far", 2006
- Bradbury, Ray: "A Sound of Thunder" (novelle), 1952

Film:
- BBC Ideas: "Is it tie to reassess our relationship with nature?", 2020 - kort video
- Penn, Sean: "Into the Wild", 2007 - spillefilm


Grammatik:
- screening fra minlæring
- Genitiv - apostrof-genitiv og of-konstruktion
- verbaltider og former (nutid, datid, før-tiderne, passiv, udvidet tid)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2: Utopia, Dystopia and Animal Farm

Et forløb om utopier og dystopier med udgangspunkt i George Orwells værk "Animal Farm". Den historiske kontekst er den russiske revolution og ideologien bag denne. Undervejs repeteres analysebegreber for fiktion, men også for non-fiktion i forbindelse med f.eks. analyse af tale fra Animal Farm.

Kernebegreber:
- Allegory, novella, political satire, fable, utopia/dystopia, dystopian fiction, totalitarian regimes, socialism, communism, equality/inequality, oppression, power hierarchies, class system, revolution, tyranny, scapegoating. indoctrination, manipulation

Tekster:
- Bradbury, Ray: "The Pedestrian", novelle, 1951
- Orwell, George: "Animal Farm", kort roman, 1945

Film:
- "Animal Farm" - tegnefilm fra 1954 (CIAs indblanding i finansieringen af denne blev diskuteret)

TV-serie:
- Brooker, Charlie: Black Mirror: episoden "Nosedive", 2016

Grammatik:
- Adverbier og forskellen ml. adverbier og adjektiver
- fortsat om verbaltider og former
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: Gun Violence in the US

Et kort mini-forløb om Gun Violence in the US med fokus på at introducere baggrunden for hvorfor det er så stort et problem og mange amerikaneres holdninger til våben, både for og imod. Emnet er undersøgt og diskuteret i klassen med udgangspunkt i forskellige vinkler, som f.eks. forfatningen og lovgivning, ud fra oplevelser beskrevet af ofre og ikke mindst lobbyorganisationen NRA og dens betydning.

Kernebegreber:
- Lobby Organization, NRA, 2nd amendment and gun laws, the various types of gun violence (Domestic violence, police violence, murder, suicide)

Film:
- "Bowling for Columbine" af Michael Moore


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Evil

EVIL
Et forløb om ondskab, hvor der tages udgangspunkt i to overordnede slags evil: ’natural evil’ og ’moral evil’. Essensen i forløbet findes i spørgsmålet: Hvad gør folk onde? Definitionen af ondskab diskuteres ud fra de to slags ’evil’ uden at der nødvendigvis er et klokkeklart svar på, hvad der gør folk onde, eller hvordan vi definerer natural samt moral evil, da begrebet ondskab på mange måder ligger i en gråzone.

Der arbejdes med de tre overordnede genrer lyrik, non-fiktion og fiktion for at repetere hver genres væsentligste egenskaber i analysen af de enkelte tekster. Dermed er genrebevidsthed et hovedfokus samt formål med forløbet. Afslutningsvist i forløbet arbejdes med Pecha Kucha fremlæggelser, så mundtlighed bliver et fokus.

Forkøbet estimeres til 55 normalsider.



Alle tekster er fra:

Engberg-Pedersen, Jonna, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen. Wider Contexts. Gyldendal, 2012.

LYRIK
Hughes, Ted: ”Hawk Roosting” (1960)
Jennings, Elizabeth: ”Warning to Parents” (1964)

FIKTION
Oates, Joyce Carol: Where Are You Going, Where Have You Been? (1966)
Poe, Edgar Allen: The Tell-Tale Heart (1843).
Matheson, Richard: ”Born of Man and Woman” (1950).

NON-FIKTION
Spence, Sean: "Bad or Mad". (2004)

FILM
Kill Bill (2003). Dir. Quentin Tarantino.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5: The UK

Hvad er the United Kingdom? Forløbet studerer forskellige fremstillinger af britisk kultur og historie via forskellige genrer som lyrik, skønlitteratur, sagprosa, musik og malerier. Fokus er på britiske kerneværdier og hvordan disse kommer til udtryk og former en britisk bevidsthed i dag. Herunder bliver Storbritannien som et klassesamfund især belyst.
Forløbet er estimeret til 55 normalsider.

FIKTION
Hall, Tarquin: Salaam Brick Lane (2005)
Lessing, Dorris: DHSS (1991)
Lively, Penelope: The Happiest Days of Your Life (1978)
Sing, Khuswant: Karma (1950)

NON-FIKTION
Adley, Ester & Rory McCarthy: The man who fell to earth (2001)
Holden, Stephen: Review: In ‘The Riot Club,’ an Elite British Dining Club Excels in Debauchery (2015)
http://www.nytimes.com/2015/03/27/movies/review-in-the-riot-club-an-elite-british-dining-club-excels-in-  debauchery.html?_r=1
McGarvey, Darren: Poverty Safari (2017)

LYRIK
Agard, Jon: Listen Mr. Oxford Don (1985) + Mr. and Mrs. Xenophobia (2006) + Therapeutic Exercise with the Union Jack (2006).
Kipling, Rudyard: The White Man's Burden (1899)
Petaia, Ruperake: Kidnapped (1980)

FILM
The Riot Club (2014). Dir. Lone Scherfig
Gosford Park (2001). Dir. Robert Altman

SANGE
Great Britain’s National Anthem(s):
Anonymous: God Save the Queen (1745)
Benson, Christopher Arthur: Land of Hope and Glory (1902)
Thomson, James: Rule Britannia (1740)


SUPPLERENDE STOF
Oehlenschläger, Adam: Det er et yndigt land (1819)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 7: Postmodernism

Et langt forløb med postmodernisme som det overordnede fokuspunkt, hvor der skal arbejdes med 'ismen' som et vestligt kulturelt fænomen, der tracer sin begyndelse tilbage til 1960erne og munder ud omkring årtusindeskiftet. Strukturelt arbejdes der ud fra en tidsmæssig tråd fra 1960erne med Beatles sange over 1980erne og Raymond Carvers noveller til Palahniuks roman Fight Club i 1990erne via tre genrer: musik, litteratur og film. Essentielle postmoderne begreber som pastiche, parody, fragmentation, intertextuality, hyperreality, metafiction og minimalism er nøglebegreberne, der anvendes i undervisningen. Desuden bliver det skriftlige arbejde inkorporeret i forløbet således, at eleverne selv skal anvende postmodernistiske begreber individuelt via sang- og novelleskrivning.

Forløbets progression og tematik inddeles i følgende tre underkategorier:

PoMo I : The Beatles, The White Album, late 1960s – postmodernisme i sit spæde flor hvilket ses tydeligt I både sangtekster og musikken.

PoMo II : Raymond Carver and dirty realism. Der fokuseres på litterær minimalisme, som den kommer til udtryk via en typisk Carver tematik med 'the mundane reality'.

PoMo III : Fight Club and the emasculated male. Omdrejningspunktet er maskulinitet og identitet. Hvad vil det sige at være mand i det senmoderne samfund i en forbrugerkultur?

Forløbet er estimeret til 60 normalsider.

KERNESTOF:

SKØNLITTERATUR

Sangtekster:
Alle er fra The Beatles aka. The White Album (1969).
Back in the USSR
Glass Onion
Happiness Is a Warm Gun
Ob-la-di Ob-la-da
The Continuing Story of Bungalow Bill
While My Guitar Gently Weeps
Revolution number 9

Noveller:
Alle er fra samlingen Short Cuts, introduction: Robert Altman (1993)
Carver, Raymond:
Neighbours
They’re Not Your Husband
Tell the Women We’re Going


FILM
Short Cuts (1993). Dir. Robert Altman.
Fight Club (1999). Dir. David Fincher.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7: Macbeth - A tragic hero?

Et forløb om Shakespeares tragedie Macbeth, der centreres om Macbeth som en tragisk helt. Der arbejdes med fremstillingen af verdensbilledet i Macbeth med fokus på The Great Chain of Being. Herunder belyses forholdet mellem Macbeth samt Lady Macbeth i forhold til stereotypiske kønsopfattelser i hhv. renæssancen og nutiden. Parallellen fra renæssancens fremstilling af Macbeth til det 21 århundredes fremstilling drages via en filmatisering af stykket, og de to begreber ’fate/destiny’ samt ’free will’ er et omdrejningspunkt i analysen af stykket. Stykket læses som drama med henblik på elevernes egne fremførelser af både sproglige nuancer og kropslige udfoldelser; dvs. Macbeth både læses og spilles som skuespil i undervisningen.

Følgende ordbøger bruges jævnligt i arbejdet med skriftlighed og oversættelse: www.thesaurus.com samt www.dictionary.com

Forløbet estimeres til 50 sider.
KERNESTOF

DRAMA
Shakespeare, William: Macbeth (1603). Cambridge University Press, 1993.

Akt 1, scene 1 + 3 + 5 + 7
Akt 2, scene 1
Akt 3, scene 2

FILM
Macbeth. Dir. Justin Kurzel. (2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8: Værklæsning

Der arbejdes med individuel værklæsning, hvor eleverne selv skal strukturere deres læsning og formulere en progression ift. kernefaglige begreber som narration, setting, language, symbolism, theme, message etc. Forløbet tager udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvorfor læser vi (stadig) romaner i det 21 århundrede? Som afslutning på forløbet laves gruppefremlæggelser af de forskellige værker, så alle i klassen får indblik i de forskellige tematikker, der er i spil. Disse fremlæggelser spænder fra podcasts, TedTalks, plakater og traditionelle powerpointpræsentationer.

Forløbet estimeres til 320 sider.

Kernestof:

NON-FIKTION
Prior, Karen Swallow. How Reading Makes Us More Human. The Atlantic, June 21, 2013.
https://www.theatlantic.com/national/archive/2013/06/how-reading-makes-us-more-human/277079/


FIKTION
Værker klassen fx kan vælge at arbejde med (der vælges ud fra hvad der er tilgængeligt i bogkælderen, og det er mange forskellige romaner):

Bradbury, Ray: Illustrated Man (1951)
Dead Poets Society (2000)
Huxley, Aldous: Brave New World (1932)
Plath, Sylvia: The Bell Jar (1963)
Rooney, Sally: Normal People (2018)
Zephaniah, Benjamin: Face (1999)
Thomas, Angie: The Hate You Give (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9: Australia

Et kronologisk forløb fra kolonisering og udskibning af engelske straffefanger til forholdet mellem hvide australiere og aboriginals i dag. Teksterne læses både for at belyse den hvide mands synspunkt og tilpasning i en ny verden samt den postkoloniale problematik omkring behandling af aboriginerne. Der er fokus på kultur, racisme og identitet centreret omkring spørgsmålet: Hvad vil det sige at være australier?

Der har været et stort fokus på grammatik hvor blandt andet Minlæring har været brugt i timerne.

Forløbet estimeres til ca. 40 normalsider.

FIKTION
Lawson, Henry: "The Drover's Wife" (1892)

NON-FIKTION
Attar, Rob. "Convicts and colonisers: the early history of white Australia". The Guardian (2016)
Pilger, John: "Another stolen generation: how Australia still wrecks Aboriginal families" (2014)
"Carol's Story" (case from the "Bringing them home report")

LYRIK
Paterson, A. B.: "Waltzing Matilda" (1895)
Unknown author, folk song: "The Wild Colonial Boy"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer