Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Trine Vilstrup Husby
Hold
2022 EN/m (
1m EN
,
1m puljetid EN
,
2m EN
,
2m puljetid EN
,
3m EN
,
3m puljetid EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Folk Tales and Fairy Tales
Titel 2
American Values
Titel 3
Værklæsning - The Wave
Titel 4
Australia (EKSAMEN)
Titel 5
Narrative non-fiction (mostly true crime)(EKSAMEN)
Titel 6
Skriftlighed
Titel 7
Shakespeare - "Romeo and Juliet" (EKSAMEN)
Titel 8
World War I Poetry (EKSAMEN)
Titel 9
Tværfaglgt forløb EN/ol
Titel 10
Værklæsning: The Great Gatsby (EKSAMEN)
Titel 11
Postmodernism (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Folk Tales and Fairy Tales
- Vi vil arbejde med den historiske og kulturelle baggrund for genren og dens udvikling gennem tiderne.
- Vi vil arbejde med forskellige teksttyper indenfor eventyrgenren; folkeeventyr(classic folk tales), kunsteventyr(literary fairy tales), og desuden nyere omskrivninger af klassiske eventyr.
- I arbejdet med genren vil vi fokusere på tekstanalyse, og eleverne vil blive introduceret til forskellige, for genren relevante, analysemodeller, foruden at træne brugen af de analyseredskaber de allerede har kendskab til.
Kernestof:
1) "About Folk Tales", from Jeremy Watts, "Once Upon a Time" (non-fiction) (ca. 6 sider)
2) Anon., "Lazy Jack" (fiction) (ca. 1 side)
3) Anon., "Jack and the Beanstalk" (fiction) (ca. 5 sider)
4) Lewis Caroll, "Down the Rabbit Hole", from "Alice's Adventures in Wonderland (fiction) (ca. 6 sider)
5) Oscar Wilde, "The Selfish Giant" (fiction) (ca. 3 sider)
6) Roald Dahl, "Little Red Riding Hood and the Wolf" (fiction) (ca. 1 side)
7) James Garner, “The Three Little Pigs” (fiction) (ca 2 sider)
Supplerende stof:
"Hoodwinked"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor lang tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres eventyr, som er blevet analyseret og fremlagt for klassen (ca. 5 sider pr. gruppe)
Omfang i alt: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Intro til engelsk i 1g - mundtlighed.
Would you rather.pptx
Læs i eventyrkompendiet, s. 4-7 frem til der hvor der står "b. Reading and Analysing Fairy Tales"(NB - der er flere sidetal på hver side, det er de nederste, som gælder). Jeg har vedhæftet kompendiet her for nemheds skyld, og I skal nok få det på pap
Kompendium - into the magic - HU - OCR.pdf
Læs resten af baggrundsteksten (afsnit "b: reading and analysing fairy tales"), s. 7-11 i kompendiet.
1m En 2022 - Folk Tale Presentation.docx
I skal arbejde med eventyranalyse i makkerskabsgrupperne - lektien er at have læst det eventyr ens gruppe skal arbejde med. Eventyrerne ligger i vedhæftede dokument, og demsom ikke var der sidst kan se hvilket eventyr de skal læse herunder:
Videre arbejde i grupper med eventyranalyserne, det her er sidste modul I har til at arbejde med det. I næste time(onsdag d. 30/11), skal I være klar til at fremlægge jeres arbejde for klassen.
Fremlæggelser af eventyranalyser, alle grupper skal være helt klar.
Videre fremlæggelser, så de grupper som ikke har været på, skal selvfølgelig være klar =)
Læs "Jack and the Beanstalk", s. 14-18 i kompendiet, vær opmærksomme på hvilke klassiske eventyrtræk teksten indeholder.
Vi runder lige lidt mere af på Jack and the Beanstalk, og så skal I læse "Lazy Jack" på s. 20 i kompendiet (ja, den er kun på en side, så den kan I sagtens overskue at læse på forhånd!)
Vi arbejder med Lazy Jack, så hvis man ikke nåede at læse den til sidst, kan man nå det til denne gang.
Læs "Down the Rabbit Hole", med særligt fokus på hvordan teksten ADSKILLER sig fra de folk tales vi indtil videre har læst. Pdf'ens sider er vist ikke helt til at regne med, men den starter på side 24, og I skal læse hele teksten.
Vi samler op på spørgsmålene til "Down the Rabbit Hole", og så laver vi noget hyggeligt, nu når det er sidste time inden jul =)
Læs "The Selfish Giant", s. 42-44 i kompendiet, overvej hvilken slags tekst det er (Classic Folk Tale(folkeeventyr) eller Litterary Fairy Tale (kunsteventyr)).
I skal læse to eventyr til denne time (bare rolig de er ganske små): "Little Red Riding Hood and the Wolf", s. 32 og "The Three Little Pigs", s. 33-34. Hvad er anderledes ved disse tekster i forhold til de andre vi har læst?
Som aftalt, sætter vi dette modul af til at I kan komme i gang med at skrive aflevering - ingen lektie, men det vil være rigtig godt hvis I har overvejet hvilken tekst I vil skrive om.
Jeg har simpelthen glemt at jeg egentlig havde tænkt at vi skulle slutte eventyrforløbet af med at se "Hoodwinked", så det tænker jeg altså lige at vi får fixet i denne time, inden vi starter op på nyt forløb, så ingen lektie.
Vi ser "Hoodwinked" færdig og arbejder med spørgsmålene. Hvis der er mere tid end vi kan bruge på det, tænker jeg at I kan skrive videre på jeres afleveringer til næste søndag.
Work questions - hoodwinked.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
American Values
Formålet med forløbet er:
- At give eleverne et overblik over og forståelse for amerikansk historie, og træne dem i at bruge denne forståelse til at perspektivere de læste tekster både til en historisk og en kulturel kontekst.
- At eleverne, på baggrund af dette, opnår en forståelse for amerikanske værdier, deres baggrund, og hvordan de manifesterer sig i den amerikanske kultur.
- At eleverne opnår en forståelse af USA som et sammensat samfund, både socialt, kulturelt, politisk, økonomisk og med hensyn til race.
- At eleverne, igennem deres arbejde med emnet, læser forskellige tekstgenrer, og dermed udbygger deres analyseapparat og evne til selvstændigt at tage stilling til hvordan en given tekst kan behandles.
Desuden vil eleverne, igennem et selvstændigt gruppeprojekt om forskellige aspekter af den amerikanske kultur træne deres evne til selvstændigt at søge relevant information om et givet emne, og til at perspektivere disse informationer til en historisk og kulturel kontekst.
I arbejdet med 'American Values vil vi behandle forskellige vigtige hovedtemaer: America as the promised land, The American Dream - is it true or not?, the American melting pot, cultural encounters, racism and American patriotism.
Kernestof:
1 - "Looking at USA - A Historical Overview", fra Targets (antologi), Gyldendal (non-fiction) (ca. 6 sider)
2 - "Understanding Americans", adapted from "America In Close-Up" (non-fiction) (ca. 3 sider)
3 - Woody Guthrie: "This Land is Your Land" (song lyrics) (ca. 1 side)
4 - Bob Dylan: "With God on Our Side" (song lyrics) (ca. 1 side)
5 - Candace Bushnell: "New York's Last Seduction: Loving Mr. Big"(novel excerpt) (ca. 5 sider)
6 - Marc Mitchell: The New Girl(short story) (ca. 3 sider)
7 - Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" (interview/non-fiction) (ca. 2 sider)
8 - Studs Terkel: "C. P. Ellis" (interview/non-fiction) (ca. 4 sider)
9 - Paula Story: Girl sues for right to skip the pledge(article) (ca. 2 sider)
Supplerende stof:
A - Tony Kaye: "American History X"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
Omfang i alt ca. 39 sider
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: "American Values" (ingen lektie).
Worksheet Looking at the USA - 1m 2023.docx
Fortsat arbejde med præsentationer af amerikansk historie - I skal være klar næste gang (lektier aftales i gruppen)
Fremlæggelser - alle grupper skal være klar (I får 10 min til at færdigkoordinere).
Læs teksten "Understanding Americans", s. 9-11 i kompendiet.
12345678FrejTrilleVincentViolaMalteLauritsAskeMarieTrygveMingusFrejaAlexandraSigridSamuelViggaAlbertKarlKlaraFridaPeterAgnesArtemisSøsBastianNoaAndreaJadaSiphoSuleima
Opsamling på "Understanding Americans" - sørg for at have styr på noterne, ellers ingen lektie.
Conversation starters.pptx
Vi sætter i gang med næste skriftlige aflevering - læs den tekst som skal analyseres. I kan finde teksten inde på selve opgaven.
1g - essay planner.docx
Points to consider before writing your essay on Deportation at Breakfast.docx
Vi arbejder med sangteksten "This Land is Your Land", I behøver ikke læse den på forhånd, men hvis I slet ikke kan styre jeres nysgerrighed, står den på s. 15
Vi arbejder med sangteksten "With God on Our Side" af Bob Dylan. I behøver ikke læse den på forhånd, men I må gerne (s. 16 i kompendiet).
Afrunding på Bob Dylan + skrivetid (ingen lektie).
Characterization Adjectives.doc
Vi runder af på "New York's Last Seduction...".
Titel
Vi har jo kun en halv time til rådighed, så jeg tænker at vi bare laver en lille sproglig ting eller noget, så ingen læselektie.
Læs teksten "The New Girl", s. 20-22 i kompendiet, og overvej hvad teksten har med emnet at gøre.
Læs teksten "Arnold Schwarzenegger", s. 23-25 i kompendiet (I skal ikke gøre noget ved spørgsmålene...).
Call me Arnold - quotes.docx
Læs teksten C. P. Ellis, s. 26-29 i kompendiet, med fokus på hvad Ellis mon tænker om den amerikanske drøm (I behøver ikke læse den der "editor's box i starten om - the ekstreme right").
Igangsætning af næste skr. opgave - læs opgaveformuleringen igennem, og skriv evt. spørgsmål ned(den ligger på lectio under selve opgaven).
Opsamling på C. P. Ellis (ingen lektie).
Cp ellis and Ann Atwater.doc
Læs teksten "Girl Sues for Right to Skip the Pledge", s. 30-31 i kompendiet.
WQ - Girl Sues for Right to Skip The Pledge.docx
Vi går i gang med at se "American History X" (ingen lektie)
Intro til tragtindledning (+ næste opgave, hvor I skal skrive sådan en). Læs teksten "Happy Birthday", som er den I skal skrive opgave om.
Vi ser "American History X" (ingen lektie)
Vi ser "American History X" færdig.
I får timen til at skrive på årets sidste aflevering.
Vi laver noget med mundtlighed (ingen lektie).
DEBATE TOPICS - in groups.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Værklæsning - The Wave
Vi læser "The Wave"
Indhold
Kernestof:
Vi sætter i gang med første skriftlige aflevering (præsentation af eksamensopgaven). I må rigtig gerne gennemse jeres rettelser og kommentarer til sidste års opgaver (de er der allesammen nu...). Derudover må I rigtig gerne lige kigge opgaveforlægget
Læs kapitel 1+2 i "The Wave" (s. 7-17).
2m - The Wave - WQ chapters 1+2.docx
"The Wave" - chapters 3+4
2m - The Wave - WQ chapters 3+4.docx
I skal sørge for at have læst chapter 5+6, og I skal have formuleret analysespørgsmål til begge kapitler.
2m - The Wave - WQ chapter 5+6.docx
Læs "The Wave", chapter 7+8, s. 41-53.
Social Influence: Crash Course Psychology #38
Vi skal høre jeres gruppepræsentationer af "videoen's relevans for roman og verden" (eller det der...).
Vi arbejder med essayskrivning, sørg for at have læst "Bone Deep" (ligger på selve opgaven)
Work Questions - Bone Deep.docx
Solid citatbehandling - Bone Deep.docx
Læs "The Wave", chapter 11+12+13, s. 64-78.
Som aftalt, sætter vi også dette modul af til at skrive aflevering (kom også gerne med jeres spørgsmål til grammatikdelen).
Læs kapitel 14+15 i "The Wave"
The Wave - 1981 - (A.I. Upscaled)
2m - Closing the novel.docx
Læs chapters 16+17 (det er resten af bogen, faktisk...)
Vi bruger tid på at I kan færdiggøre jeres podcasts (ingen lektie).
Vi skal se dokumentar om "The Wave" (the real deal)
Jeg finder lige ud af hvad vi stiller op med alt det der dokumentar vi har set (men ingen lektie i hvert fald).
Vi ser "Bølgen" færdig (ingen lektie).
Noa laver en jeopardy, og så ser vi hvad vi ellers kan finde på (enkelte af jer mangler stadig at aflevere første aflevering, så der er da et aktivitetsforslag til nogle af jer i hvert fald...)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Australia (EKSAMEN)
Forløbet læses kronologisk fra kolonisering og udskibning af engelske straffefanger til forholdet mellem hvide australiere og aboriginals I dag.
Teksterne viser såvel den hvide mands forsøg på at finde fodfæste i en ny verden samt den postkoloniale problematic omkring behandling af aboriginerne. Der lægges vægt på kultur, racisme og sprog, på identitet og på opbygning af et samfund.
I forhold til de faglige mål, vil der være focus på
• Analyse og fortolkning af fiktionstekst og non-fiktionstekst
• perspektivering af fiktion i historisk og kulturel sammenhæng
• Analyse af sproglig variation i teksterne
Kernestof:
1 - Rob Attar: Convicts and colonisers: the early history of white Australia, 2016(non-fiction) (ca. 4 sider)
2 - The Wild Colonial Boy(song) (ca. 1 side)
3 - A. B. Paterson: Waltzing Matilda, 1895(song) (ca. 1 side)
4 - Henry Lawson: The Drover's Wife, 1892(short story) (ca. 5 sider)
5 - Rudyard Kipling: The White Man's Burden, 1899(poem(excerpt)) (ca. 1 side)
6 - Sorry day and the stolen generation (ca. 5 sider)
7 - Carol's Story(case from the "Bringing them home report") (ca. 2 sider)
8 - Katharine Susannah Prichard: Ngoola, 1959(short story) (ca. 7 sider)
Supplerende stof:
10 - Baz Luhrmann: Australia(2008) (ca. 10 sider - skønnet i forhold til hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
11 - Selvfundet materiale i grupper til indledende præsentationer om forskellige sider af Australien (ca. 5 sider pr. gruppe)
Omfang i alt: ca. 41 sider
Indhold
Kernestof:
Vi sætter i gang med arbejdet med næste aflevering. Det er samme opgaveforlæg som sidst, men denne gang non-fiction delen, så I skal have læst opgaveformuleringen til 5b + den tilhørende Boris Johnson tale (http://cases.vordingborg-gym.dk/UVM/Student
Vi starter op på nyt forløb "Australia", vi laver en stille og rolig optaktsting til at starte med, så ingen lektie.
Som aftalt sidste gang, får I halvdelen af dette modul til at blive færdige med jeres præsentationer, og så starter vi op med de første gruppers fremlæggelser i sidste halvdel af timen.
De sidste fremlæggelser - de resterende grupper skal være klar til at præsentere.
Læs teksten "Convicts and Colonisers", s. 5-8 i kompendiet.
Skrivetime (ingen lektie, andet end at være kommet så meget i gang, som muligt, med at skrive).
Læs teksten "Convicts and Colonisers", s. 5-8 i kompendiet (hvis man ikke fik gjort det sidst den var lektie, har man chancen nu - og under alle omstændigheder vil det måske være godt lige at skimme den igen, da det er over en uge siden den sidst var
Vi arbejder med en sangtekst: "The Wild Colonial Boy", I behøver ikke læse den på forhånd, men hvis der skulle være nogen, som slet ikke kan styre deres nysgerrighed, står den på s. 10 i kompendiet.
Vi arbejder med sangteksten "Waltzing Matilda", samme procedure som sidst; I må gerne læse den, men det er ikke et krav (den står på s. 11 i kompendiet).
WQ - Waltzing Matilda.pptx
Aij, så er der samling ind over timen, så kan vi jo ikk ekomme videre med "The Drover's Wife", jeg tænker at vi begynder at se på grammatikdelen til næste aflevering, kig den gerne lige igennem, for at se hvad der evt. kan tænkes at blive svært.
Vi sætter i gang med næste skr. aflevering - sørg meget gerne for at læst opgavesættet igennem (vælg evt. A eller B og læs den relevante tekst). Det vil også være godt at have konsulteret rettelserne på forrige aflevering.
Essay planner.docx
Essay planner - The Skirt.docx
Vi arbejder videre med næste skrftlige aflevering. Dem som skriver opgave B, laver fælles essay planner med mig, resten går i gang med at skrive.
Essay planner - when techonology can read minds.docx
Vi kommer jo så til at bruge denne time på at skrive også, så dem, som skriver opgave B, også kan komme i gang med at skrive. I vil gøre jer selv en tjeneste ved at være kommet i gang med at skrive bare lidt, så I ikke er helt på bar bund i dag.
WQ - The Drover's Wife.docx
Vi skal langt om længe videre med "The Drover's Wife" (s. 12-16 i kompendiet), I gik i gang med at læse den i en time for 100 år siden, men eftersom det er mindst 100 år siden, er I nok lige nødt til at gennemlæse igen...
Vi skal have samlet op på spørgsmålene til "The Drover's Wife"
Vi julehygger, da det alligevel ikke rigtigt giver mening at starte op på næste tekst inden nytår. Noa laver en quiz, og vi laver tell-and-draw.
Vi arbejder med digtet "The White Man's Burden", der står et uddrag på s. 17, men I behøver ikke læse det på forhånd, det er ret svært...
Rudyard Kipling - The White Man's Burden.docx
Eftersom langt størstedelen af klassen laver teaterkoncert, er vi kun 5 tilbage, så jeg synes ikke det rigtigt giver mening at vi går videre med "Australia". Vi har derfor aftalt at denne time bruges til at indhente forsømt opgaveskrivning - I arbejd
Vi runder kort af på "The White Man's Burden", og går derefter videre med noget mere specifikt for Australien, læs i den forbindelse "Sorry Day and the Stolen Generation" (s. 19-23 i kompendiet) - det må gerne være en hurtig gennemlæsning, men streg
Læs "Carol's Story", s. 24-25. Det er et uddrag fra "Bringing them Home Report", som I læste om til sidste gang; en sand beretning hvor en kvinde fortæller om sin historie med forceful removal - keep in mind hvad I læste under jeres research tirsdag.
Titel
WQ - Carol's story.docx
Vi arbejder videre med podcasten, så sørg for at have hørt den færdig. De, der hørte den fælles i klassen, var nået ca. 25 min ind.
Opsamling på det der podcasthalløj - og så tænker jeg at jeg kan sige lidt om engelskdelen af SRO.
Læs første halvdel af novellen "Ngoola", s. 26-29(til den sorte streg) i kompendiet.
WQ - N'goola.docx
Afrunding på Ngoola så sørg for at have læst Ngoola færdig og have nogle noter/tanker om spørgsmålene til teksten med.
Vi arbejder med hvordan man gør mundtlig SRO - Sørg for at have gennemlæst egen opgave, med fokus på dels hvad de centrale konklusioner er, og dels hvilke svagheder der kan være ved opgaven.
engelsk-fagets-metoder.pdf
Vi laver en "eksamensøvelse" i emnet "Australia" (ingen lektie).
Da jeg er sent på den med at skrive lektier ind, starter vi op på filmen "Australia", og gemmer den sidste tekst til derefter, så ingen lektie.
Vi ser videre på "Australia", så ingen lektie
Vi ser "Australia" færdig, og så skal vi i gang med næste skriftlige aflevering - det vil være en god ide at gennemlæse opgaveforlægget!
Sidste tekst i forløbet "Australia" - læs teksten "Another Stolen Generation...", s. 34-36 i kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Narrative non-fiction (mostly true crime)(EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi, med udgangspunkt i det relevante kapitel i Brøndsted og Larsen: "Narrative non-fiction", med genren true crime, både i form af film, lyd og tekst.
Relevante fagtermer i denne forbindelse er: framing, "donkey", dramaturgy, narrative devices, foreshadowing, surprises, hooks, cliffhangers, human interest angle, ethics
Kernestof:
- Sarah Koenig: "Serial", season 1 episode 1, 2014 (podcast), (ca. 10 sider skønnet på baggrund af hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med den)
- Mark Lewis: "Don't F*ck with Cats", 2019 (ca. 30 sider skønnet på baggrund af hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med den) (true crime documentary)
- Sean Patrick Cooper: "How a Murder Trial Exposed a Small Town's Growing Division", 2024, (ca. 4 sider)
Supplerende stof:
- Background knowledge about true crime (fra Brøndsted og Larsen: "Narrating Truth", s. 128-133 + 281-282)
- Tools for analysis of narrative non-fiction (fra Brøndsted og Larsen: "Narrating Truth", s. 254-261)
- Morbid curiosity test -
https://www.coltanscrivner.com/morbid-curiosity-test
I alt ca. 58 sider
Indhold
Kernestof:
Jeg kan ikke helt finde ud af med mig selv om vi skal have et skrivemodul eller starte op på næste emne ("Political Speeches") eller en kombination... Det tænker jeg vi lige finder ud af når vi når dertil... under alle omstændigheder ingen lektie...
Martin Luther King | I Have A Dream Speech | August 28, 1963, Full Speech
Political Speeches - introduction - I Have A Dream.doc
Vi kopierer programmet fra i fredags, som jo ikke blev til noget, så ingen lektie...
Vi giver det et skud med det der "True Crime" i stedet for "Political Speeches" - læs vedhæftede dokument med baggrundsviden om genren
Narrative nonfiction- tools for analysis.pdf
Morbid Curiosity Test
Vi arbejder videre med "True Crime" og går i gang med at høre "Serial" - ingen lektie.
Focus questions - while listening to Serial, Season 1, episode 1.docx
Vi arbejder med "Serial", season 1, episode 1 (hvis man ikke var der sidst, da vi hørte den, vil det nok være en god ide at få gjort det, ellers er man forholdsvis hægtet af).
Skrivemodul
Vi arbejder videre med noget non-fiction (jeg finder lige ud af hvad...) - ingen lektie.
NARRATIVE NONFICTION - one size fits all.docx
Vi ser videre på "Don't F*ck with Cats" (ingen lektie)
Vi ser sidste afsnit af "Don't F**k With Cats" - og får styr på noter til brug næste gang.
Gruppearbejde med præsentationer af analyse (på basis af fokusspørgsmålene) af "Don't F**k With Cats" (der skal præsenteres i næste modul). Grupperne kan ses herunder:
Grupperne får en halv time til at færdiggøre deres præsentationer, og så går vi i gang med at høre dem derefter.
How a murder trial exposed a small town's growing division.docx
Vi hører de sidste grupper fremlægge.
Hvis I ikke nåede at læse den vedhæftede tekst sidste modul, skal I gøre det til i dag, og hver gerne opmærksom på de ting, som nævnes i analysemodellen (også vedhæftet).
Der er nok grænser for hvor meget jeg får ud af jer efter offentliggørelse af eksamensplanen... Jeg finder på noget - i hvert fald ingen lektie - for I læser det vel alligevel ikke =)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlighed
Vi arbejder fokuseret med skriftlighed, med fokus på eksamensgenren.
I samme forbindelse arbejder vi med, og reflekterer over, hvad AI kan og ikke kan.
Følgende sider benyttes regelmæssigt i arbejdet med skriftlige afleveringer:
www.minlæring.dk
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
www.thesaurus.com
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på skriftlighed, følg linket og læs opgaveformulering+tekst til Assignment 4A.
Videre arbejde med første aflevering i grupper.
Vi går videre med skrivearbejdet (det er stadig obligatorisk at arbejde i grupper - herefter bliver det muligt at arbejde individuelt, men man må også mægtig gerne blive i grupperne).
Vi arbejder med de sproglige assignments til afleveringen (som jo er anderledes end sidste år), læs dem meget gerne igennem og se hvad der giver mening og hvad der evt. er svært. NB - medbring jeres grammatikbog.
Første halvdel af timen bruges til at skrive videre på aflevering (evt. grammatikdelen, så I kan spørge om hjælp).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Shakespeare - "Romeo and Juliet" (EKSAMEN)
Som optakt til forløbet læser vi Shakespeares sonnetter 1 og 18.
Vi læser og analyserer uddrag af Shakespeares drama Romeo and Juliet, og ser løbende de relevante scener i en optagelse af en opførelse af stykket på Shakespeares Globe. Vi ser desuden Baz Luhrmanns version af dramaet i sin fulde længde.
Kernestof:
- William Shakespeare: Sonnet 1 (ca. 0.5 side)
- William Shakespeare: Sonnet 18 (ca. 0.5 side)
- Christina Rosetti: A Triad (ca. 0.5 side)
- William Shakespeare: Romeo and Juliet (New Swan Edition) - 1. Akt + 2. Akt, scene 1 (ca. 31 sider)
Supplerende stof:
- Romeo and Juliet (film), 2009 (ca. 5 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
- Baz Luhrmann: Romeo+Juliet (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
-
https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/romeo-and-juliet/prologue
Omfang i alt: ca. 47,5 sider
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på forløbet "Romeo and Juliet" med et par sonetter - ingen lektie.
LitCharts
Vi hører om de sidste to sonnetter, og går i gang med "Romeo and Juliet", læs i bogens indledende baggrundsmateriale, s. vii-xii(afsnittene "2 Language" og "3 Imagery") - det er ret vigtig viden i forhold til eksamen, så sørg lige for at få det læst!
Vi arbejder med prologen og går i gang med scene 1 (I behøver ikke at læse den på forhånd, det er ikke sikkert at det giver helt mening alligevel)
Act 1 scene 1.docx
Vi arbejder videre med "Romeo and Juliet", Act 1, scene 1.
Opsamling på R&J, Act 1, scene 1 - så sørg for at have styr på noter til spørgsmålene.
Fortsat opsamling på sc. 1, og så ser vi om ikke vi kan nå sc. 2 også (ingen lektie).
Act 1 scene 2.docx
Vi starter op på act 1, scene 3. Det vil være optimalt hvis I har læst den på forhånd, da det vil gøre det nemmere for jer at finde rundt i den rent sprogligt.
Opgaver retur og igangsættelse af næste aflevering - gør jer selv en tjeneste og læs opgaveforlægget igennem på forhånd, så I ved om der er noget specifikt I har brug for at spørge om.
Vi arbejder med "R & J" Act 1, scene 4, vi har set scenen, så I behøver ikke læse den, men må selvfølgelig gerne.
Act 1 scene 4.docx
Videre arbejde med "R & J", Act 1, sc. 4(+5), sørg for at have styr på noter til sc. 4 (Queen Mab speech)
Vi arbejder videre med Act 1, sc. 5, det kan være det giver mening lige at gennemlæse den igen, så I kan huske den. De grupper, som ikke har sendt deres emojireferater til mig, må rigtig gerne gøre det - så starter vi med at samle op på dem, nemlig.
Act 1 scene 5.pptx
Vi arbejder med den næste skr. aflevering - I vil gøre jer selv en stor tjeneste ved at have læst opgaveforlægget igennem på forhånd.
Vi arbejder med R&J, Act 2, sc. 1, som I meget gerne skal have læst til denne time, (vi kommer til at arbejde i matrixgrupper, så det er supertræls, hvis nogen slet ikke har styr på noget som helst...)
Act 2 scene I - 3m 2024.docx
Vi går i gang med at se "Romeo+Juliet"(ingen lektie)
Romeo and Juliet (Shakespeare) - Thug Notes Summary and Analysis
Vi ser "Romeo+Juliet" færdig, og den resterende tid tænker jeg at vi kan bruge på aflevering - der er sikkert behov for hjælp til grammatikdelen...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
World War I Poetry (EKSAMEN)
Forløbet giver gennem hverveplakater og læsningen af lyriske tekster eleverne et indblik i de idealer der lå til grund for første verdenskrig, og hvad der skete når idealerne blev konfronteret med krigens realiteter. Der fokuseres på hvordan krigsoplevelsen blev skildret i lyrikken.
Læste tekster (* fra Ullerup, Hanne & Kaaberbøl, Lene: "Soldiers Don't Go Mad"):
Kernestof:
1 - Robert Baden-Powell: from Scouting for Boys(non-fiction) * (ca. 5 sider)
2 - Rupert Brooke: Peace (poem) * (ca. 1 side)
3 - John McCrae: In Flanders Field * (ca. 1 side)
4 - Anonymous: A Mother's Answer to 'A Common Soldier' (non-fiction) * (ca. 3 sider)
5 - Jessie Pope: The Call * (ca. 1 side)
6 - Siegfried Sassoon: Suicide in the Tenches (0,5 side)
7 - Wilfred Owen: Dulce et Decorum Est * (ca. 1 side)
8 - Siegfired Sassoon: Repression of War Experience * (ca. 1 side)
Supplerende stof:
A - National Geographic Documentary: World War 1 - episode 1 "Catastrophe" (ca. 10 sider skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med dokumentaren)
B - Udvalgte hverveplakater fra Første Verdenskrig (ca. 5 sider skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med dem)
Omfang i alt: ca. 28,5 sider
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: "World War I Poetry" (og måske skal vi lige se på det uddrag af Romeo og Julie, som vi skal bruge til de næste ugers tværfaglige forløb - det skal jeg lige beslutte...🤔) - i hvert fald ingen lektie, hverken til dette modul eller
World War I in Color HD - Episode 1 - Catastrophe
WWI posters - 3m 2024.ppt
Læs Uddraget af "Scouting for Boys", på s. 4-7 i vedhæftede kompendium.
WQ - Scouting for boys.docx
Vi arbejder med digtet "Peace", I behøver ikke læse det på forhånd, men I må da gerne hvis I slet ikke kan styre jer (det står på s. 9 i kompendiet).
WQ Rupert Brooke - Peace.docx
Elevseddel - 3m 2024.docx
Hej 3m. Der er en OK stor risiko for at jeg kommer lidt for sent til denne time (tandlægetid), men I går selvfølgelig bare i gang, I ved jo hvad I skal. Skriv eller ring også bare hvis I har akutte spørgsmål.
engelsk-fagets-metoder.pdf
11.55-12.40 - Gruppe 5 (Rosa, Viola, Albert, Bastian) + Gruppe 6 (Andrea, Artemis, Jada, Frida)
Vi arbejder med digtet "In Flanders Field" (ingen behov for at læse det på forhånd).
Vi skal have samlet op på "In Flanders Field", og måske noget mere, det skal jeg lige overeje... Ingen lektie i hvert fald.
Work sheet for In Flanders Fields.docx
Arbejde i grupper med sammenligning af de tre første digte (Peace, In Flanders Fields, The Call) - imens karaktersamtaler - ingen lektie.
WQ - Jessie Pope, The Call.docx
Vi trækker en gruppe og afholder "eksamen" - den heldige udvalgte gruppe skal selvfølgelig nok lige få 5-10 min til at gøre sig helt klar og koordinere indbyrdes. Det vil sige at alle grupper skal være klar til at "gå til eksamen i de tre digte".
Terminsprøve prep
Læs teksten "A Mother's Answer...", den er vedhæftet (den står også på s. 12-13 i kompendiet, men i superdårlig kvalitet).
OK, here goes, det her er min plan (og man må gerne arbejde med det hjemme, eftersom jeg alligevel er i Holbæk🤷♀️):
Terminsprøver retur
Opsamling på "Suicide in the Trenches" og jeres propaganda.
Vi starter op på 3. aflevering - som aftalt bliver det "prøveformat", hvor alle skriver i hele modulet og der er et bestemt produkt- og omfangskrav - og jeres arbejde skal afleveres efter timen.
Vi vender lige tilbage til 1. verdenskrig lidt, før vi igen skriver aflevering...
Vi skriver! (Jeg har rettet og kommenteret 1. etape af jeres skrivearbejde, det vil være godt givet ud hvis I kan nå at læse rettelserne igennem inden timen)
Vi skriver!
Eftersom tiden er OK knap, med læsebånd and all, tænker jeg at vi bruger det halve modul på grammatikdelen af aflevering 3 - læs den meget gerne igennem, så I ved hvad der er svært og ikke.
Titel
Vi arbejder med forløbets sidste tekst "Repression of War Experience" I behøver ikke læse det på forhånd (men man må selvfølgelig gerne hvis man slet ikke kan styre sig), vi starter med at høre digtet oplæst (denne gang desværre dårligt oplæst... =(
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tværfaglgt forløb EN/ol
Myter i litteratur: Shakespeare og Ovid
I dette forløb er der arbejdet tværfagligt med sammenligning af uddrag af William Shakespeare’s Romeo and Juliet og Ovids Metamorfoser: Pyramus og Thisbe, med særligt henblik på at afdække afsmitning fra Ovid hos Shakespeare.
Både oldtidskundskabsfagligt og engelskfagligt materiale har været behandlet som enkeltfagligt kernestof op til forløbet, det samme gælder supplerende stof og baggrundsmateriale.
I forhold til træning til SRP, har eleverne arbejdet differentieret i grupper, således at der i nogle grupper er fokuseret på selv at skrive en god problemformulering, hvor der i andre har været fokus på at udtænke underspørgsmål med særligt fokus på taksonomi, mens andre igen udelukkende har arbejdet med besvarelse af en færdig opgaveformulering.
I forhold til videnskabsteori, har fokus været på at definere hvad videnskab er, de videnskabelige genstandsfelter, hermeneutik samt den videnskabelige basismodel.
Ved mundtlig præsentation og i efterfølgende opsamling, har vi arbejdet med følgende fagbegreber: strukturalistisk analyse, nykritisk analyse, socialhistorisk og ideologikritisk analyse, den hermeneutiske spiral samt induktiv, deduktiv, kvalitativ og kvantitativ metode.
Materialer
William Shakespeare: Romeo and Juliet
Ovid: Metamorfoser (uddrag)
Følgende tekststykker skal inddrages:
Romeo and Juliet, Act V, scene 3 vv 91-120 + 147-171
Metamorfoser, 4. Bog, vv 55-166
Videnskablige metoder:
https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
Hvornår er noget videnskab:
https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE
Hvad er videnskabsteori:
https://www.youtube.com/watch?v=geWGpjg6ciY
Hermeneutik:
https://www.youtube.com/watch?v=RrjvfUjFadg
Niels Ebdrup: ”Sådan bruger du videnskabsteori” (https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-bruger-du-videnskabsteori)
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med digtet "Peace", I behøver ikke læse det på forhånd, men I må da gerne hvis I slet ikke kan styre jer (det står på s. 9 i kompendiet).
WQ Rupert Brooke - Peace.docx
Elevseddel - 3m 2024.docx
Hej 3m. Der er en OK stor risiko for at jeg kommer lidt for sent til denne time (tandlægetid), men I går selvfølgelig bare i gang, I ved jo hvad I skal. Skriv eller ring også bare hvis I har akutte spørgsmål.
engelsk-fagets-metoder.pdf
11.55-12.40 - Gruppe 5 (Rosa, Viola, Albert, Bastian) + Gruppe 6 (Andrea, Artemis, Jada, Frida)
Vi arbejder med digtet "In Flanders Field" (ingen behov for at læse det på forhånd).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Værklæsning: The Great Gatsby (EKSAMEN)
Vi læser F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby", med fokus på romanens repræsentation af den amerikanske drøm og samfundet i samtiden (old money vs. new money, prohibition, bootlegging)
Kernestof:
F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby", 1925 (ca. 190 sider)
Supplerende stof:
Baz Luhrmann: The Great Gatsby (ca. 10 sider skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med den)
Omfang i alt: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt forløb: "Værklæsning - The Great Gatsby" (ingen lektie).
The Great Gatsby - intro + chapter 1 - 3m 2025.pptx
I skal have læst chapter 1 i "The Great Gatsby", så vi kan komme i gang med spørgsmålene til kapitlet. Dem som ikke var til modulet onsdag, skal lige forbi Karina på kontoret og hente romanen.
"The Great Gatsby" chapter 2 - vi læser/hører kapitlet fælles i timen - så ingen lektie.
Vi runder af på Gatsby, chapter 2, og går videre med chapter 3, som vi hører fælles - så ingen lektie
The Great Gatsby - chapter 3.docx
Vi arbejder videre med The Great Gatsby, chapter 3. Ingen lektie - dog, hvis man var fraværende onsdag, men planlægger at være med i dette modul, vil det være optimalt at have læst/hørt chapter 3, da vi andre har hørt det fælles.
Som aftalt bruger vi halvdelen af modulet på noget fornuftigt arbejde med Gatsby, og den anden halvdel på rundbold (nogen må lige tage noget rundboldgrej med, så)
Vi arbejder med næste skriftlige aflevering - I vil gøre jer selv en tjeneste hvis I læser tekst og opgaveforlæg grundigt på forhånd.
Jeg kan ikke het huske hvor langt vi er nået i Gatsby, men det finder vi lige ud af. Jeg har lyst til at byde på at vi skal i gang med chapter 4, så det forestiller jeg mig at vi starter med at høre fælles (det vil sige at hvis man har misset tidlige
The Great Gatsby - Chapter 4.docx
Opsamling på jeres "arbejde" med chapter 4, så hav styr på jeres "noter" (og så tænker jeg også vi når at høre chapter 5).
Vi arbejder med Gatsby chapter 5 (vi startede på at høre kapitlet sidste gang, men jeg husker det som om vi mangler en lille smule, så det må vi jo starte med).
The Great Gatsby - Chapter 5.docx
Vi arbejder med "The Great Gatsby" chapter 6, som vi hørte sidst (så hvis man ikke var der onsdag, vil det give mening at få hørt det selv), vi har åbenbart 2 moduler i streg, så jeg tænker bare at vi kører videre med Gatsby, og ser hvor langt vi kan
The Great Gatsby - chapter 6.docx
gatsby chapter 7.docx
Gatsby, chapter 8(+9?) - vi hører det fælles, så ingen lektie
Vi hører chapter 9 af "The Great Gatsby" - og får rundet af på romanen samlet set.
Main Themes of The Great Gatsby (according to most critics):
Vi hører jeres præsentationer af romanen ud fra det valgte tematiske fokus, og starter derefter op på at se "The Great Gatsby" - ingen lektie
Vi ser "Gatsby" færdig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Postmodernism (EKSAMEN)
Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig en viden om og forståelse for den kontekst, hvoraf postmodernismen opstår, som de kan genkende og perspektivere til i læsningen af postmoderne noveller.
Keywords: loss of identity, loss of grand narratives/death of the author/no universal truth, breakdown of traditional values, materialism and consumerism, "anything goes", fragmentation, dehumanization, pastiche, intertextuality.
Kernestof:
1 - A. S. Byatt: Baglady (short story) (ca. 4 sider)
2 - Philip Hensher: To Feed the Night (short story) (ca. 12 sider)
3 - Clifford Thurlow: The Little Black Dress (short story) (ca. 13 sider)
Supplerende stof:
A - opslaget "Postmodernism" i Hans Elgaard Mogensen og Karsten Kristensen Back: Along Literary Lines - A Key to Text Analyis. (ca. 1 side)
B - Blandede skemaer og oversigter over genrens karakteristika (ca. 4 side)
C - blandede postmoderne billedværker (ca. 4 sider)
Omfang i alt: ca. 38 sider
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på sidste forløb (like ever): "Postmodernism"
Along Literary Lines - Postmodernism.docx
Vi hører hvad I har at sige om linksene på listen og postmodernisme. Og så går vi i gang med at arbejde med novellen "Bag Lady" - jeg tænker at vi læser den i timen, så vi har alle med...
Bag Lady.pdf
Vi arbejder med "Bag Lady" - vi læser den i timen, den er ikke så lang - så ingen lektie.
Nå ja, og så har jeg lavet/delvist tyvstjålet et vanvittigt dokument om style of writing, det skal vi også lige se om giver mening...
Vi runder lige af på "Bag Lady", og så går vi i gang med næste tekst "To Feed the Night"(vi læser den i timen - så ingen lektie)
To Feed The Night - WQ.docx
Vi arbejder videre med "To Feed The Night" - hvis man ikke var der i sidste modul, vil det være en god ide at have læst teksten, da vi andre læste den der.
The Little Black Dress.pdf
Vi arbejder videre med 2. halvdel af "The Little Black Dress" (vi læser i timen)
The Little Black Dress WQ 1af2.docx
Vi runder af på "The Little Black Dress" husk at have læst teksten færdig!!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567107925", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567107925", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567107925" }