Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Trine Vilstrup Husby
Hold 2022 EN/m (1m EN, 1m puljetid EN, 2m EN, 2m puljetid EN, 3m EN, 3m puljetid EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folk Tales and Fairy Tales
Titel 2 American Values
Titel 3 Værklæsning - The Wave
Titel 4 Australia (EKSAMEN)
Titel 5 Narrative non-fiction (mostly true crime)(EKSAMEN)
Titel 6 Skriftlighed
Titel 7 Shakespeare - "Romeo and Juliet" (EKSAMEN)
Titel 8 World War I Poetry (EKSAMEN)
Titel 9 Tværfaglgt forløb EN/ol
Titel 10 Værklæsning: The Great Gatsby (EKSAMEN)
Titel 11 Postmodernism (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folk Tales and Fairy Tales

- Vi vil arbejde med den historiske og kulturelle baggrund for genren og dens udvikling gennem tiderne.

- Vi vil arbejde med forskellige teksttyper indenfor eventyrgenren; folkeeventyr(classic folk tales), kunsteventyr(literary fairy tales), og desuden nyere omskrivninger af klassiske eventyr.

- I arbejdet med genren vil vi fokusere på tekstanalyse, og eleverne vil blive introduceret til forskellige, for genren relevante, analysemodeller, foruden at træne brugen af de analyseredskaber de allerede har kendskab til.

Kernestof:

1) "About Folk Tales", from Jeremy Watts, "Once Upon a Time" (non-fiction) (ca. 6 sider)
2) Anon., "Lazy Jack" (fiction) (ca. 1 side)
3) Anon., "Jack and the Beanstalk" (fiction) (ca. 5 sider)
4) Lewis Caroll, "Down the Rabbit Hole", from "Alice's Adventures in Wonderland (fiction) (ca. 6 sider)
5) Oscar Wilde, "The Selfish Giant" (fiction) (ca. 3 sider)
6) Roald Dahl, "Little Red Riding Hood and the Wolf" (fiction) (ca. 1 side)
7) James Garner, “The Three Little Pigs” (fiction) (ca 2 sider)

Supplerende stof:
"Hoodwinked"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor lang tid vi har brugt på at arbejde med filmen)

Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres eventyr, som er blevet analyseret og fremlagt for klassen (ca. 5 sider pr. gruppe)

Omfang i alt: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 American Values

Formålet med forløbet er:

- At give eleverne et overblik over og forståelse for amerikansk historie, og træne dem i at bruge denne forståelse til at perspektivere de læste tekster både til en historisk og en kulturel kontekst.

- At eleverne, på baggrund af dette, opnår en forståelse for amerikanske værdier, deres baggrund, og hvordan de manifesterer sig i den amerikanske kultur.

- At eleverne opnår en forståelse af USA som et sammensat samfund, både socialt, kulturelt, politisk, økonomisk og med hensyn til race.

- At eleverne, igennem deres arbejde med emnet, læser forskellige tekstgenrer, og dermed udbygger deres analyseapparat og evne til selvstændigt at tage stilling til hvordan en given tekst kan behandles.

Desuden vil eleverne, igennem et selvstændigt gruppeprojekt om forskellige aspekter af den amerikanske kultur træne deres evne til selvstændigt at søge relevant information om et givet emne, og til at perspektivere disse informationer til en historisk og kulturel kontekst.

I arbejdet med 'American Values vil vi behandle forskellige vigtige hovedtemaer: America as the promised land, The American Dream - is it true or not?, the American melting pot, cultural encounters, racism and American patriotism.

Kernestof:

1 - "Looking at USA - A Historical Overview", fra Targets (antologi), Gyldendal (non-fiction) (ca. 6 sider)
2 - "Understanding Americans", adapted from "America In Close-Up" (non-fiction) (ca. 3 sider)

3 - Woody Guthrie: "This Land is Your Land" (song lyrics) (ca. 1 side)
4 - Bob Dylan: "With God on Our Side" (song lyrics) (ca. 1 side)

5 - Candace Bushnell: "New York's Last Seduction: Loving Mr. Big"(novel excerpt) (ca. 5 sider)
6 - Marc Mitchell: The New Girl(short story) (ca. 3 sider)

7 - Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" (interview/non-fiction) (ca. 2 sider)
8 - Studs Terkel: "C. P. Ellis" (interview/non-fiction) (ca. 4 sider)

9 - Paula Story: Girl sues for right to skip the pledge(article) (ca. 2 sider)

Supplerende stof:

A - Tony Kaye: "American History X"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)

Omfang i alt ca. 39 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Værklæsning - The Wave

Vi læser "The Wave"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Australia (EKSAMEN)

Forløbet læses kronologisk fra kolonisering og udskibning af engelske straffefanger til forholdet mellem hvide australiere og aboriginals I dag.
Teksterne viser såvel den hvide mands forsøg på at finde fodfæste i en ny verden samt den postkoloniale problematic omkring behandling af aboriginerne. Der lægges vægt på kultur, racisme og sprog, på identitet og på opbygning af et samfund.

I forhold til de faglige mål, vil der være focus på
• Analyse og fortolkning af fiktionstekst og non-fiktionstekst
• perspektivering af fiktion i historisk og kulturel sammenhæng
• Analyse af sproglig variation i teksterne

Kernestof:

1 - Rob Attar: Convicts and colonisers: the early history of white Australia, 2016(non-fiction) (ca. 4 sider)

2 - The Wild Colonial Boy(song) (ca. 1 side)
3 - A. B. Paterson: Waltzing Matilda, 1895(song) (ca. 1 side)
4 - Henry Lawson: The Drover's Wife, 1892(short story) (ca. 5 sider)

5 - Rudyard Kipling: The White Man's Burden, 1899(poem(excerpt)) (ca. 1 side)
6 - Sorry day and the stolen generation (ca. 5 sider)
7 - Carol's Story(case from the "Bringing them home report") (ca. 2 sider)
8 - Katharine Susannah Prichard: Ngoola, 1959(short story) (ca. 7 sider)

Supplerende stof:
10 - Baz Luhrmann: Australia(2008) (ca. 10 sider - skønnet i forhold til hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
11 - Selvfundet materiale i grupper til indledende præsentationer om forskellige sider af Australien (ca. 5 sider pr. gruppe)

Omfang i alt: ca. 41 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Narrative non-fiction (mostly true crime)(EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi, med udgangspunkt i det relevante kapitel i Brøndsted og Larsen: "Narrative non-fiction", med genren true crime, både i form af film, lyd og tekst.

Relevante fagtermer i denne forbindelse er: framing, "donkey", dramaturgy, narrative devices, foreshadowing, surprises, hooks, cliffhangers, human interest angle, ethics

Kernestof:
- Sarah Koenig: "Serial", season 1 episode 1, 2014 (podcast), (ca. 10 sider skønnet på baggrund af hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med den)
- Mark Lewis: "Don't F*ck with Cats", 2019 (ca. 30 sider skønnet på baggrund af hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med den) (true crime documentary)
- Sean Patrick Cooper: "How a Murder Trial Exposed a Small Town's Growing Division", 2024, (ca. 4 sider)

Supplerende stof:
- Background knowledge about true crime (fra Brøndsted og Larsen: "Narrating Truth", s. 128-133 + 281-282)
- Tools for analysis of narrative non-fiction (fra Brøndsted og Larsen: "Narrating Truth", s. 254-261)
- Morbid curiosity test - https://www.coltanscrivner.com/morbid-curiosity-test

I alt ca. 58 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Shakespeare - "Romeo and Juliet" (EKSAMEN)

Som optakt til forløbet læser vi Shakespeares sonnetter 1 og 18.
Vi læser og analyserer uddrag af Shakespeares drama Romeo and Juliet, og ser løbende de relevante scener i en optagelse af en opførelse af stykket på Shakespeares Globe. Vi ser desuden Baz Luhrmanns version af dramaet i sin fulde længde.

Kernestof:
- William Shakespeare: Sonnet 1 (ca. 0.5 side)
- William Shakespeare: Sonnet 18 (ca. 0.5 side)
- Christina Rosetti: A Triad (ca. 0.5 side)
- William Shakespeare: Romeo and Juliet (New Swan Edition) - 1. Akt + 2. Akt, scene 1 (ca. 31 sider)

Supplerende stof:
- Romeo and Juliet (film), 2009  (ca. 5 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
- Baz Luhrmann: Romeo+Juliet (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
- https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/romeo-and-juliet/prologue

Omfang i alt: ca. 47,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 World War I Poetry (EKSAMEN)

Forløbet giver gennem hverveplakater og læsningen af lyriske tekster eleverne et indblik i de idealer der lå til grund for første verdenskrig, og hvad der skete når idealerne blev konfronteret med krigens realiteter. Der fokuseres på hvordan krigsoplevelsen blev skildret i lyrikken.

Læste tekster (* fra Ullerup, Hanne & Kaaberbøl, Lene: "Soldiers Don't Go Mad"):

Kernestof:

1 - Robert Baden-Powell: from Scouting for Boys(non-fiction) * (ca. 5 sider)
2 - Rupert Brooke: Peace (poem) * (ca. 1 side)
3 - John McCrae: In Flanders Field * (ca. 1 side)
4 - Anonymous: A Mother's Answer to 'A Common Soldier' (non-fiction) * (ca. 3 sider)
5 - Jessie Pope: The Call * (ca. 1 side)

6 - Siegfried Sassoon: Suicide in the Tenches (0,5 side)
7 - Wilfred Owen: Dulce et Decorum Est * (ca. 1 side)
8 - Siegfired Sassoon: Repression of War Experience * (ca. 1 side)

Supplerende stof:

A - National Geographic Documentary: World War 1 - episode 1 "Catastrophe" (ca. 10 sider skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med dokumentaren)
B - Udvalgte hverveplakater fra Første Verdenskrig (ca. 5 sider skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med dem)


Omfang i alt: ca. 28,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tværfaglgt forløb EN/ol

Myter i litteratur: Shakespeare og Ovid
I dette forløb er der arbejdet tværfagligt med sammenligning af uddrag af William Shakespeare’s Romeo and Juliet og Ovids Metamorfoser: Pyramus og Thisbe, med særligt henblik på at afdække afsmitning fra Ovid hos Shakespeare.
Både oldtidskundskabsfagligt og engelskfagligt materiale har været behandlet som enkeltfagligt kernestof op til forløbet, det samme gælder supplerende stof og baggrundsmateriale.
I forhold til træning til SRP, har eleverne arbejdet differentieret i grupper, således at der i nogle grupper er fokuseret på selv at skrive en god problemformulering, hvor der i andre har været fokus på at udtænke underspørgsmål med særligt fokus på taksonomi, mens andre igen udelukkende har arbejdet med besvarelse af en færdig opgaveformulering.
I forhold til videnskabsteori, har fokus været på at definere hvad videnskab er, de videnskabelige genstandsfelter, hermeneutik samt den videnskabelige basismodel.
Ved mundtlig præsentation og i efterfølgende opsamling, har vi arbejdet med følgende fagbegreber: strukturalistisk analyse, nykritisk analyse, socialhistorisk og ideologikritisk analyse, den hermeneutiske spiral samt induktiv, deduktiv, kvalitativ og kvantitativ metode.

Materialer
William Shakespeare: Romeo and Juliet
Ovid: Metamorfoser (uddrag)

Følgende tekststykker skal inddrages:
Romeo and Juliet, Act V, scene 3 vv 91-120 + 147-171
Metamorfoser, 4. Bog, vv 55-166

Videnskablige metoder: https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
Hvornår er noget videnskab: https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE
Hvad er videnskabsteori: https://www.youtube.com/watch?v=geWGpjg6ciY
Hermeneutik: https://www.youtube.com/watch?v=RrjvfUjFadg
Niels Ebdrup: ”Sådan bruger du videnskabsteori” (https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-bruger-du-videnskabsteori)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Værklæsning: The Great Gatsby (EKSAMEN)

Vi læser F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby", med fokus på romanens repræsentation af den amerikanske drøm og samfundet i samtiden (old money vs. new money, prohibition, bootlegging)

Kernestof:
F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby", 1925 (ca. 190 sider)

Supplerende stof:
Baz Luhrmann: The Great Gatsby (ca. 10 sider skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med den)

Omfang i alt: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Postmodernism (EKSAMEN)

Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig en viden om og forståelse for den kontekst, hvoraf postmodernismen opstår, som de kan genkende og perspektivere til i læsningen af postmoderne noveller.

Keywords: loss of identity, loss of grand narratives/death of the author/no universal truth, breakdown of traditional values, materialism and consumerism, "anything goes", fragmentation, dehumanization, pastiche, intertextuality.

Kernestof:

1 - A. S. Byatt: Baglady (short story) (ca. 4 sider)
2 - Philip Hensher: To Feed the Night (short story) (ca. 12 sider)
3 - Clifford Thurlow: The Little Black Dress (short story) (ca. 13 sider)

Supplerende stof:

A - opslaget "Postmodernism" i Hans Elgaard Mogensen og Karsten Kristensen Back: Along Literary Lines - A Key to Text Analyis. (ca. 1 side)
B - Blandede skemaer og oversigter over genrens karakteristika (ca. 4 side)
C - blandede postmoderne billedværker (ca. 4 sider)


Omfang i alt: ca. 38 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer