Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Alexander Hougaard Flemmer
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Forløbet er en del af færdighedsområdet musik og bevægelse.
Faglige mål:
- Kunne redegøre for de fysiologiske og psykologiske effekter af opvarmning, kende forskel på et formelt og funktionelt opvarmningsprogram samt kunne tælle taktslag i 4/4 dele musik.
- Kunne afprøve, udvikle og gennemføre et rytmisk opvarmningsprogram bestående af sekvenser målrettet kredsløb, bevægelighed, styrke og udspænding.
- Kunne udføre forskellige bevægelser i takt til musik og med et rimeligt æstetisk/teknisk niveau.
På det teoretiske plan har grupperne arbejdet med følgende arbejdsspørgsmål koblet til pensum (Grundbog i Idræt C - praksis og teori, kap. 1 'opvarmning':
1. Nævn de tre overordnede positive virkninger, opvarmning har.
2. Hvad sker der i kroppens muskelceller ved opvarmning?
3. Hvad sker der med ledbånd og sener ved opvarmning?
4. Hvad sker der i hjerte/lunge kredsløbet ved opvarmning?
5. Hvad sker der i nervesystemet ved opvarmning?
6. Hvad viser figur 1.1?
6. Hvilken indflydelse har opvarmning på det mentale?
7. Hvad er forskellen på et formelt og funktionelt opvarmningsprogram?
8. Hvad kan indgå i et opvarmningsprogram?
9. Hvad kendetegner de tre former for bevægelse?
10. Hvordan kan man tælle hhv. taktslag og bpm (ved 4/4 takt musik)?
Pensum:
Elmelund, V. E. J., Kristensen, L. B., & Wolf, Troels: Grundbog i Idræt C - praksis og teori (2018).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs følgende kapitel omhandlende opvarmning og musik:
-
Opvarmningsprogram 1.g krav og bedømmelseskriterier.docx
-
Arbejdsspørgsmål opvarmningsprogram.docx
-
Opvarmningsgrupper:1. Sarah, Lærke, Lucca2. Mathilde, Mathilde, Laura3. Julie, Julie, Malene4. Elias, Jorgia, Stephanie5. Melika, Ida, Signe, Gry
-
Skabelon drejebog.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med disciplinen badminton.
Eleverne arbejder undervejs med at lære basalt benarbejde samt med at lære korrekt slagteknik i grundslagene clear, drop, lob, netdrop og smash. Desuden arbejder eleverne med fire forskellige servekombinationer i enkeltfærdighedsøvelser (hhv. kort og lang forhånds- og baghåndsserv).
Eleverne stifter bekendtskab med begreberne svingsløjfe, centralbevægelse, chassé og stemskridt.
Eleverne opnår basal viden om badmintonspillets historiske oprindelse samt viden om serverækkefølge og regler i hhv. double og single.
Eleverne opnår viden om de fysiologiske krav, badmintonspillet stiller til spillerne - herunder introduceres begreberne om aerobt og anaerobt arbejde, intervalarbejde, eksplosiv styrke og spændstighed.
Pensum:
Grundbog i Idræt C, praksis og teori s. 79-86
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Slagbold
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med forskellige former for slagbold, herunder rundbold, langbold og softball.
Rundbold:
Eleverne introduceres til det oprindelige rundbold spil, basal slagteknik og kaste-gribe teknik.
Langbold:
Eleverne introduceres til spillet langbold. Den basale slag- og kaste-gribe teknik overføres hertil fra rundbold, mens eleverne yderligere udvikler deres taktiske forståelse i langbold spillet.
Softball:
Eleverne introduceres til softballspillets udstyr og regler. Eleverne opnår kendskab til spillets taktiske og tekniske elementer, herunder forskellige kaste-gribe teknikker (med softball handske) og slagteknik ifm. batting.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softball
I dette forløb arbejder eleverne med boldspillet Softball.
Eleverne introduceres til spillets regler og udstyr, samt hvad der adskiller softball fra baseball.
Undervejs i forløbet arbejder eleverne med kaste- og gribeteknik, battingteknik og taktisk spilforståelse ifm. det færdige spil.
Faglige mål, praktiske:
• Kunne udføre præcise overhåndskast i hhv. skulderhøjde og studs-kast til medspiller.
• Kunne gribe tilfredsstillende i softball handske med ikke-kastearmen i forskellige vinkler og udgangsstillinger.
• Udføre basalt benarbejde ifm. klarstilling og opsamling af trillende bolde
• Kendskab til og i rimelig grad kunne indtage korrekt udgangstilling og greb om battet ifm. batting.
• Udføre underhåndskast svarende til en godkendt strikeball som pitcher
• Udvise basale taktiske færdigheder og overblik ifm. at lukke baser og tagge modstandere som udeholds-spiller.
• Udvise basale taktiske færdigheder vedr. timing i løb mellem baser som indeholdsspiller
• Udvise generel spil- og regelforståelse ifm. afprøvning af det færdige spil
Faglige mål, teoretiske:
• Kendskab til følgende begrebers betydning:
Ball, Batter, Catcher, Foulball, Home plate, Infield,
Outfield, Pitcher, Pitchers plate, Strike, Tagging
• Kendskab til de basale forskelle mellem softball og baseball
• Basalt kendskab til de fysiologiske krav i softball
Pensum:
VG&HF Softball kompendium (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Squaredance
Forløbet introducerer eleverne til amerikansk traditionel squaredance, og eleverne opnår desuden viden om forskellen på traditionel og moderne squaredance (amerikansk)
I forløbet stifter eleverne bekendtskab med 6 forskellige traditionelle squaredances, hhv. 'Beginners Mixer', 'Esperanza' og 'Road to Copenhagen' (danse i storkreds), 'Forest Hills Revisited' og BlackJack (danse i små cirkler á 4, sicilian circles) og 'Longways California' (linje/rækkedans).
Eleverne får i forløbet kreativ frihed, da de løbende får til opgave hhv. at ændre et eller flere trin i én af ovennævnte danse, at sammensætte egen dans ud fra kendte trin, og at opfinde minimum 6 trin i deres egen squaredance.
Læringsmål:
- Opnå basal rytmeforståelse
- Kunne danse og udføre hhv. grundtrin og kendte og selvopfundne squaredance-trin i takt til musik
- Beherske 6 ovennævnte danse uden brug af 'caller'
- Kunne udvikle og tilpasse squaredancetrin og sammensætte disse i hhv. kendte og ukendte danse
- Opnå viden om squaredancens essens, oprindelse og udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning og grundtræningsprogrammer
Grundtræningsforløbets formål er at introducere eleverne til fysisk træning dels som selvstændig disciplin, dels som overlappende til andre specifikke idrætsdiscipliner.
Eleverne opnår viden om basal træningsteori vedr. aerob træning (træning af kredsløbskondition), styrketræning (eksplosiv styrketræning, spændstighed, muskeludholdenhed) og forskellige principper for bevægelighedstræning. Desuden opnår eleverne viden om nogle af de fysiologiske tilpasninger, som forekommer efter en periode med forskellige træningsformer.
I forløbet udvælger eleverne i grupper et træningsområde (kredsløbskondition, styrketræning i form af enten muskeludholdenhed, eksplosiv styrke eller spændstighed, eller bevægelighedstræning). Efter valg af træningsområde planlægger og gennemfører eleverne et grundtræningsprogram af ca. 40 minutters varighed for resten af klassen. Programmet skal indeholde relevant opvarmning, træningsøvelser/intervaller målrettet fokusområdet, og en form for nedvarmning/udstrækning, etc.
Faglige mål:
- Opnå viden om specifikke træningsprincipper målrettet forbedring af det i gruppen valgte fokusområde.
- Kendskab til de fysiologiske tilpasninger, som sker efter en periode med specifik træning målrettet et bestemt fokusområde.
- Planlægge og gennemføre et grundtræningsprogram indeholdende specifikke og relevante øvelser/intervaller, etc., for fokusområdet.
- Kunne instruere klassen klart og tydeligt i det planlagte program
- Deltage aktivt (fysisk) under gruppens instruktion og gennemførsel af træningsprogrammet for resten af klassen.
Pensum:
Grundbog i Idræt C, praksis og teori:
Aerob træning (kredsløbskondition): s. 178-182
Styrketræning: s. 183-190 (målrettet den specifikke styrketræningsform)
Bevægelighedstræning: Grundtræningskompendium s. 13-15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
I dette forløb har eleverne arbejdet med den nye- og klassiske idrætsgren Pickleball.
Eleverne er blevet præsenteret for spillets oprindelse, regler og teknik i grundslagene. Forløbet er desuden teoretisk forbundet med anatomi og bevægelseslære, hvor eleverne har (repeteret) udvalgte muskler og deres arbejdsformer ifm. særligt benarbejdet i Pickleball.
Læringsmål for forløbet:
- Anvende viden om anatomi og muskler til at vurdere, hvilke muskelgrupper der er aktive ifm. benarbejdet og forskellige grundslag (fokus på skulderleddet) i Pickleball
- Redegøre for Pickleballs historiske oprindelse og de mest basale regler
- Udføre dink-skud med et rimeligt teknisk niveau
- Serve reglementeret og med et rimeligt niveau af præcision
- Udføre drop-skud med et rimeligt niveau af præcision
- Udvise basal taktisk forståelse ifm. det færdige spil (søge mod nettet)
Pensum:
Pickleball artikel (fra gym-idræt)
Grundbog i Idræt C - s. 151-152 + 155-156 + 159-162
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt - Crossfit
Træningsprojekt Crossfit
I dette forløb arbejder eleverne med den nye- og klassiske idrætsgren Crossfit sideløbende med, at eleverne gennemfører deres træningsprojekt.
Eleverne bestemmer et præstationsmål ifm. træningsprojektet. Eleverne udformer et individuelt træningsprogram målrettet ét af to mulige fokusområder (kondition eller styrketræning - muskeludholdenhed), ud fra relevant teori om træningslære.
Ved forløbets start og slut testes elevernes kondition (Andersen test) og muskeludholdenhed (Fight-Gone-Bad: Armhævninger, Airsquats, Atomic situps - 1 min med så mange gentagelser som muligt).
Undervejs i forløbet træner eleverne selv udenfor skoletid, og laver Crossfit træning i idrætsmodulerne. Desuden introduceres eleverne til Crossfit som idrætsgren.
Faglige mål (teoretiske):
- Kunne planlægge og beskrive et længerevarende individuelt træningsprogram målrettet forbedring indenfor enten kondition eller muskeludholdenhed med afsæt i relevant teori.
- Kunne diskutere mulige forklaringer på ændringer i deres individuelle præstationsevne i start- og sluttests ved projektets afslutning.
- Kunne redegøre for kendetegnene ved Crossfit som idrætsgren, herunder hvor Crossfit stammer fra, hvornår man er 'crossfit' og kunne reflektere over hvorvidt Crossfit er mere skadesfremkaldende end andre idrætsgrene.
- Opnå kendskab til musklerne den firehovedet knæstrækker, hasemusklerne, den store sædemuskel, den tværgående mavemuskel, den lange rygstrækker
- Kunne bestemme ovennævnte musklers funktion ifm. en squat- og goodmorning øvelse
Faglige mål: (praktiske):
- Opnå kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, det vertikale træk og det horisontale pres og kunne udføre bevægelser indenfor de fire mønstre med et rimeligt teknisk niveau
- Kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt
- Opnå indgående kendskab til teknikken i squat, goodmornings, Turkish get-up, bend over row, Skulderpres og KB-swings og kunne mundtligt redegøre for de vigtigste tekniske fokuspunkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Jive og Salsa
I dette forløb arbejder eleverne med de to latin pardanse Jive og Salsa (Los Angeles style 'on-1).
Forløbet hører under færdighedsområdet musik og bevægelse.
Eleverne introduceres til grundtrin og forskellige, simple variationer i de to danse, som danses med forskellige partnere undervejs i forløbet.
Eleverne bliver bekendte med pardansens fire elementer (Rytme, Stil, Bevægelsesmuligheder, Føring) i relation til Jive og Salsa.
Eleverne opnåer viden vedr. de to pardanses historiske oprindelse og deres karakteristika samt hvilke fysiologiske krav, som stilles til danserne i pardans.
Faglige mål (praktiske)
- Beherske grundtrin i jive, med fokus på 'bounce' bevægelse på fodballerne, let vuggende hofter og let løftede knæ i takt til musik i både lukket og åben fatning
- Beherske 3 forskellige grundtrinsvariationer i Salsa med fokus på glidende bevægelser over gulvet, vuggende hofter og i takt til musik med åben fatning.
- Kan udføre variationerne kick-kombi, damen-ud-under-armen og bytte-hånd-bag-herrens-ryg ved åben fatning i Jive med et rimeligt teknisk niveau og i takt til musik.
- Kan udføre simpel højredrejning ved åben fatning i Salsa med et rimeligt teknisk niveau og flydende bevægelser
- Kan udføre She-goes-he-goes-she-goes ved åben fatning i Salsa med et rimeligt teknisk niveau.
- Kan udføre cross-body-lead med åben fatning med et rimeligt teknisk niveau.
Faglige mål: (teoretiske)
- Redegøre for de fysiologiske krav, som stilles til danserne i pardans
- Redegøre for viden om forskellige og ligheder mellem jive og salsa
- Anvende viden om de fire grundlæggende elementer i pardans i relation til jive og salsa
- Diskutere effekten af dans som træningsform i forhold til andre træningsformer.
Pensum:
Idræt C teori og praksis s. 24-31 + s. 33
Videnskab.dk: Dans kan have en foryngende effekt på hjernen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kaosbold - boldbasis
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med forskellige alternative boldspil. Forløbet hører under færdighedsområdet boldspil
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Eleverne har afprøvet 3 forskellige boldspil:
- Partibold
- Ringspil
- Speedball
Undervejs i forløbet har eleverne anvendt spilhjulet til at finde på- og/eller afprøve forskellige justeringer i spillene.
Som et led i udviklingen af elevernes innovative kompetencer har eleverne fået til opgave at udvikle deres eget spil ud fra et af de ovennævnte.
Faglige mål for forløbet:
- Kunne være en god holdspiller og gøre sine medspillere gode i de forskellige spil (samarbejdsevne og rolleforståelse)
- Kunne vurdere, opfatte, beslutte og handle relativt hurtigt og hensigtsmæssigt i forskellige spil.
- Beherske centrale samarbejdsrelaterede færdigheder, herunder at kommunikere hensigtsmæssigt, at gøre sig spilbar og kunne placere sig hensigtsmæssigt i forsvarsspillet.
- Kunne kaste og gribe forskellige bolde med et rimeligt teknisk niveau, både i isolerede øvelser og under pres i spilsituationer (beherske centrale teknisk/taktiske færdigheder).
- Kunne redegøre for- og anvende basal boldspilsteori (kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætsfaglige problemstillinger)
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål
- Kunne anvende basal boldspilsteori til at udvikle, afprøve og evaluere et selvopfundet boldspil.
Boldspilsteori central for forløbet:
- Spilhjulet
- Boldspilfamilierne
- Læringstrinmodellen
- Roller og deres funktion (formelle/uformelle)
- Kommunikation (verbal/nonverbal)
- Motivation og flow
- Boldspillenes historie
Pensum:
Boldspilkompendium (7 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
I dette forløb repeteres nogle af de til eksamen opgivne forløb:
Pickleball:
Faglige mål
- Anvende viden om anatomi og muskler til at vurdere, hvilke muskelgrupper der er aktive ifm. benarbejdet og forskellige grundslag (fokus på skulderleddet) i Pickleball
- Redegøre for Pickleballs historiske oprindelse og de mest basale regler
- Udføre dink-skud med et godt teknisk niveau (helkropsbevægelse, 'føre' bolden over)
- Serve reglementeret og teknisk korrekt med et godt niveau af præcision
- Udføre drop-skud med et rimeligt niveau af præcision og med et rimeligt teknisk niveau
- Udvise basal taktisk forståelse ifm. det færdige spil (søge mod nettet)
- Have kendskab til lob-skud og kunne udføre dette i slagserier
Rytmisk opvarmning:
Faglige mål
- Kunne redegøre for de fysiologiske og psykologiske effekter af opvarmning, kende forskel på et formelt og funktionelt opvarmningsprogram samt kunne tælle taktslag i 4/4 dele musik.
- Kunne afprøve, udvikle og gennemføre et rytmisk opvarmningsprogram bestående af sekvenser målrettet kredsløb, bevægelighed, styrke og udspænding.
- Kunne udføre forskellige bevægelser og bevægelseskvaliteter i takt til musik og med et rimeligt æstetisk/teknisk niveau.
Jive & Salsa:
Faglige mål:
- Beherske grundtrin i jive, med fokus på 'bounce' bevægelse på fodballerne, let vuggende hofter og let løftede knæ i takt til musik i både lukket og åben fatning
- Beherske 3 forskellige grundtrinsvariationer i Salsa med fokus på glidende bevægelser over gulvet, vuggende hofter og i takt til musik med åben fatning.
- Kan udføre variationerne kick-kombi, damen-ud-under-armen og bytte-hånd-bag-herrens-ryg ved åben fatning i Jive med et rimeligt teknisk niveau og i takt til musik.
- Kan udføre simpel højredrejning ved åben fatning i Salsa med et rimeligt teknisk niveau og flydende bevægelser
- Kan udføre She-goes-he-goes-she-goes ved åben fatning i Salsa med et rimeligt teknisk niveau.
- Kan udføre cross-body-lead med åben fatning med et rimeligt teknisk niveau.
- Redegøre for de fysiologiske krav, som stilles til danserne i pardans
- Redegøre for viden om forskellige og ligheder mellem jive og salsa
- Anvende viden om de fire grundlæggende elementer i pardans i relation til jive og salsa
- Diskutere effekten af dans som træningsform i forhold til andre træningsformer.
Ultimate:
Faglige mål:
- Kunne udføre baghåndskast med fokus på præcision og rotation i discen med et godt teknisk niveau.
- Have kendskab til forhåndskastet og kunne udføre dette med et rimeligt teknisk niveau
- Have kendskab til upside-down kastet, herunder kastevinklens betydning for længden på kastet
- Beherske to-hånds gribning ('pandekage' og 'burger' gribning)
- Beherske pivotering
- Udvise regel- og taktisk forståelse i forbindelse med forsvarsspil og personlig opdækning
- Kunne udføre cut-bevægelser med tydeligt retnings- og temposkift i forbindelse med gennembrudsspil og i skabelon-øvelser
- Kunne udvise basal taktisk forståelse i forbindelse med grundspil, herunder bevægelse til frie områder.
- Kunne redegøre for indholdet af de fire centrale aspekter i ultimate (greb, rotation, pivotering, gribning)
- Kunne redegøre kort for ultimates historiske oprindelse
- Kunne redegøre spillets tre faser (forsvar, gennembrud, grundspil)
- Kunne redegøre for de fysiologiske krav i ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567214382",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567214382",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567214382"
}