Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Troels Hjort Lassen
|
Hold
|
2022 id/vz (1vz id, 2vz id, 3vz id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les Lanciers
Introduktion til de 5 ture:
1 - Broerne
2 - Rækkerne
3 - Damemølle
4 - Visit-tur
5 - Herremølle
Musiktælling
Grundtrin
Holdning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 10-13)
Indhold:
Konstruktion og fremvisning af opvarmningsprogrammer á 15-20 min. med følgende indhold:
-Let løb
-Sving og vrid
-Styrkeøvelser for store muskelgrupper
-Hop, kredsløbsøvelser
-Udstrækning, statisk og/eller dynamisk
Fokuspunkter:
Overordnet formål (varmes kroppen op?)
Musiktælling og musikbrug
Kvalitet i øvelserne
Sammenhæng i programmet
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
-Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 79-86)
Indhold:
Tekniske elementer:
-Serv (forhånd/baghånd, kort/lang)
-Clear
-Drop
-Lob
-Smash
-Benarbejde, bevægelse på banen
Regler i single og double
Taktik
Greb på ketcher
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Slagbold
Regler, teknik og taktik i:
-Rundbold
-Langbold
-Softball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 87-94)
Indhold:
Træning af delelementer og samlet udførelse i følgende discipliner:
-Højdespring
-Kuglestød
-Længdespring
-Sprint
-Spydkast
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Squaredance
Teori:
Källstrøm, Viktor: Squaredansens rødder, oversættelse af Hoedown Heritage af Martin Rossoff, 1990 (5 sider)
Indhold:
Musiktælling
Grundtrin
Danse indenfor genrerne:
-Cirkeldanse
-herunder danse i Sicilian circle
-Linedanse
Konstruktion og instruktion af egne danse.
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning
Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 124-132, 149-190)
Indhold:
-Fysisk aktivitets betydning for sundheden
-Grundlæggende anatomi og fysiologi
-Træningslære
-Afprøvning af træningsformer
-konstruktion og instruktion af et grundtræningsprogram á 45 min. med fokus på enten:
-Aerob konditionstræning
-Anaerob konditionstræning
-Styrketræning
-Smidighedstræning
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold
Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 60-67)
Indhold:
-Driblinger
-Afleveringer:
-Inderside
-Yderside
-Halvliggende vristspark
-Tæmninger:
-Fod (retningsbestemt tæmning)
-Lår
-Bryst
-Hovedstød
-Afslutninger
-Finter:
-Husmandsfinte
-Laudrupfinte (Zidane-)
-Balance og vægtoverførsel
-Løbebaner
-Færdigt spil
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt - Crossfit
Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 95-105, 124-131, 168-190)
Youtube: CrossFit, Gymnasieskolernes Idrætslærerforening
Indhold:
Træningsplanlægning
Målsætninger - både procesmål og præstationsmål
Resultatformidling
Træning efter forskellige principper:
WOD/TeamWOD
YGIG
AMRAP/EMOTM/For Time
Test:
Andersen løbetest
Fight-gone-bad -test
Fokuspunkter:
Teknikker inden for områderne:
-Det knædominante bevægelsesmønster
-Det vertikale pres
-Det hoftedominante bevægelsesmønster
-Det horisontale træk
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
-Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsplan
|
28-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pardans (jive + engelsk vals
Materiale:
Wolf, Troels m.fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 24-30, 32-33)
Jive grundtrin og variationer (damedrejning, promenade, kick)
Grundtrin i engelsk vals og variationer (højredrejning, venstredrejning, chassé)
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Håndbold
Indhold:
Afleveringer
-overhånds-
-sidehånds-
-studs-
-hopskuds-
Driblinger
Skud
-løbeskud
-hopskud
Tacklinger
Finter
-trefodsfinte
-radjenovic-finte
-rullefinte
-skudfinte
Screeninger og stregspil
-russerscreening
Oppres til begge sider
Forsvarsspil - sideforskydning
Kryds og indløb
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les Lanciers (overbygning på 1g-forløb)
Indhold:
De 5 ture:
1 - Broerne
2 - Rækkerne
3 - Damemølle
4 - Visit-tur
5 - Herremølle
Musiktælling og musikbrug
Grundtrin
-gangtrin
-chassé
-balancé-trin
Enhåndsfatning, damefatning
Komplimenter
Holdning
Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567217471",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567217471",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567217471"
}