Holdet 2022 id/vz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Troels Hjort Lassen
Hold 2022 id/vz (1vz id, 2vz id, 3vz id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les Lanciers
Titel 2 Opvarmningsprogrammer
Titel 3 Badminton
Titel 4 Slagbold
Titel 5 Atletik
Titel 6 Squaredance
Titel 7 Grundtræning
Titel 8 Fodbold
Titel 9 Træningsprojekt - Crossfit
Titel 10 Pardans (jive + engelsk vals
Titel 11 Håndbold
Titel 12 Les Lanciers (overbygning på 1g-forløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les Lanciers

Introduktion til de 5 ture:
1 - Broerne
2 - Rækkerne
3 - Damemølle
4 - Visit-tur
5 - Herremølle

Musiktælling
Grundtrin
Holdning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmningsprogrammer

Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 10-13)

Indhold:
Konstruktion og fremvisning af opvarmningsprogrammer á 15-20 min. med følgende indhold:
-Let løb
-Sving og vrid
-Styrkeøvelser for store muskelgrupper
-Hop, kredsløbsøvelser
-Udstrækning, statisk og/eller dynamisk

Fokuspunkter:
Overordnet formål (varmes kroppen op?)
Musiktælling og musikbrug
Kvalitet i øvelserne
Sammenhæng i programmet

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
-Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Badminton

Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 79-86)

Indhold:
Tekniske elementer:
-Serv (forhånd/baghånd, kort/lang)
-Clear
-Drop
-Lob
-Smash
-Benarbejde, bevægelse på banen
Regler i single og double
Taktik
Greb på ketcher

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Slagbold

Regler, teknik og taktik i:
-Rundbold
-Langbold
-Softball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atletik

Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 87-94)

Indhold:
Træning af delelementer og samlet udførelse i følgende discipliner:
-Højdespring
-Kuglestød
-Længdespring
-Sprint
-Spydkast

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Squaredance

Teori:
Källstrøm, Viktor: Squaredansens rødder, oversættelse af Hoedown Heritage af Martin Rossoff, 1990 (5 sider)

Indhold:
Musiktælling
Grundtrin
Danse indenfor genrerne:
-Cirkeldanse
   -herunder danse i Sicilian circle
-Linedanse

Konstruktion og instruktion af egne danse.

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grundtræning

Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 124-132, 149-190)

Indhold:
-Fysisk aktivitets betydning for sundheden
-Grundlæggende anatomi og fysiologi
-Træningslære
-Afprøvning af træningsformer
-konstruktion og instruktion af et grundtræningsprogram á 45 min. med fokus på enten:
   -Aerob konditionstræning
   -Anaerob konditionstræning
   -Styrketræning
   -Smidighedstræning

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fodbold

Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 60-67)

Indhold:
-Driblinger
-Afleveringer:
   -Inderside
   -Yderside
   -Halvliggende vristspark
-Tæmninger:
   -Fod (retningsbestemt tæmning)
   -Lår
   -Bryst
-Hovedstød
-Afslutninger
-Finter:
   -Husmandsfinte
   -Laudrupfinte (Zidane-)
   -Balance og vægtoverførsel
-Løbebaner
-Færdigt spil

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojekt - Crossfit

Teori:
Wolf, Troels m. fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 95-105, 124-131, 168-190)
Youtube: CrossFit, Gymnasieskolernes Idrætslærerforening

Indhold:
Træningsplanlægning
Målsætninger - både procesmål og præstationsmål
Resultatformidling

Træning efter forskellige principper:
WOD/TeamWOD
YGIG
AMRAP/EMOTM/For Time

Test:
Andersen løbetest
Fight-gone-bad -test

Fokuspunkter:
Teknikker inden for områderne:
-Det knædominante bevægelsesmønster
-Det vertikale pres
-Det hoftedominante bevægelsesmønster
-Det horisontale træk

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
-Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsplan 28-08-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Pardans (jive + engelsk vals

Materiale:
Wolf, Troels m.fl.: Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018
(s. 24-30, 32-33)

Jive grundtrin og variationer (damedrejning, promenade, kick)
Grundtrin i engelsk vals og variationer (højredrejning, venstredrejning, chassé)

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Håndbold

Indhold:
Afleveringer
-overhånds-
-sidehånds-
-studs-
-hopskuds-
Driblinger
Skud
-løbeskud
-hopskud
Tacklinger
Finter
-trefodsfinte
-radjenovic-finte
-rullefinte
-skudfinte
Screeninger og stregspil
-russerscreening
Oppres til begge sider
Forsvarsspil - sideforskydning
Kryds og indløb

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Les Lanciers (overbygning på 1g-forløb)

Indhold:
De 5 ture:
1 - Broerne
2 - Rækkerne
3 - Damemølle
4 - Visit-tur
5 - Herremølle

Musiktælling og musikbrug
Grundtrin
-gangtrin
-chassé
-balancé-trin
Enhåndsfatning, damefatning
Komplimenter
Holdning

Faglige mål: (fra lærerplanen)
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer