Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Alexander Hougaard Flemmer, Simone Madsen
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogram
Forløbet er en del af færdighedsområdet musik og bevægelse. Undervejs i forløbet gennemgår eleverne følgende:
1. Tilegnelse af relevant teoretisk viden vedr. de fysiologiske og psykologiske effekter af at gennemføre opvarmning samt basalt kendskab til tælling af taktslag i 4/4 dele musik
2. Deltagelse i et på forhånd organiseret opvarmningsprogram, som opfylder følgende kriterier:
• Formelt opvarmningsprogram af 12-13 minutters varighed
• Sammenhæng ml. musik og bevægelser (takt/stemning)
• Gennemførsel af øvelser målrettet hhv. kredsløb (gang, løb, hop) bevægelighed (sving, totalbevægelser), styrke og udspænding (dynamisk)
3. Gruppearbejde, hvor der med udgangspunkt i relevant teori planlægges et opvarmningsprogram indeholdende ovenstående kriterier. Grupperne udfylder i den forbindelse en drejebog over opvarmningsprogrammet.
4. Forevisning og gennemførsel af det udarbejdede træningsprogram, hvor formålet er varme både gruppen og resten af klassen op.
På det teoretiske plan har grupperne arbejdet med følgende arbejdsspørgsmål koblet til pensum (Grundbog i Idræt C - praksis og teori, kap. 1 'opvarmning':
1. Nævn de tre overordnede positive virkninger, opvarmning har.
2. Hvad sker der i kroppens muskelceller ved opvarmning?
3. Hvad sker der med ledbånd og sener ved opvarmning?
4. Hvad sker der i hjerte/lunge kredsløbet ved opvarmning?
5. Hvad sker der i nervesystemet ved opvarmning?
6. Hvad viser figur 1.1?
6. Hvilken indflydelse har opvarmning på det mentale?
7. Hvad er forskellen på et formelt og funktionelt opvarmningsprogram?
8. Hvad kan indgå i et opvarmningsprogram?
9. Hvad kendetegner de tre former for bevægelse?
10. Hvordan kan man tælle hhv. taktslag og bpm (ved 4/4 takt musik)?
Pensum:
Elmelund, V. E. J., Kristensen, L. B., & Wolf, Troels: Grundbog i Idræt C - praksis og teori (2018). (s.10-13)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med disciplinen badminton.
Eleverne arbejder undervejs med at lære basalt benarbejde samt med at lære korrekt slagteknik i grundslagene clear, drop, lob, netdrop og smash. Desuden arbejder eleverne med fire forskellige servekombinationer i enkeltfærdighedsøvelser (hhv. kort og lang forhånds- og baghåndsserv).
Eleverne stifter bekendtskab med begreberne svingsløjfe, centralbevægelse, chassé og stemskridt.
Eleverne opnår basal viden om badmintonspillets historiske oprindelse samt viden om serverækkefølge og regler i hhv. double og single.
Eleverne opnår viden om de fysiologiske krav, badmintonspillet stiller til spillerne - herunder introduceres begreberne om aerobt og anaerobt arbejde, intervalarbejde, eksplosiv styrke og spændstighed.
Pensum:
Grundbog i Idræt C, praksis og teori s. 79-86
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Slagbold og discgolf
Eleverne stifter bekendtskab med discgolf og rundbold i dette korte forløb.
Discgolf:
Eleverne opnår viden om brugen af driver, midrange og putter og de tekniske elementer i baghåndskastet (denne viden bygger ovenpå det, eleverne tidligere har lært ifm. ultimateforløbet).
Eleverne opnår viden om reglerne i discgolf
Rundbold:
Eleverne opnår viden om reglerne i det oprindelige rundboldspil, og eleverne introduceres til basal slagteknik og kaste/gribe teknik ifm. det færdige spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softball
I dette forløb arbejder eleverne med boldspillet Softball.
Eleverne introduceres til spillets regler og udstyr, samt hvad der adskiller softball fra baseball.
Undervejs i forløbet arbejder eleverne med kaste- og gribeteknik, battingteknik og taktisk spilforståelse ifm. det færdige spil.
Faglige mål, praktiske:
• Kunne udføre præcise overhåndskast i hhv. skulderhøjde og studs-kast til medspiller.
• Kunne gribe tilfredsstillende i softball handske med ikke-kastearmen i forskellige vinkler og udgangsstillinger.
• Udføre basalt benarbejde ifm. klarstilling og opsamling af trillende bolde
• Kendskab til og i rimelig grad kunne indtage korrekt udgangstilling og greb om battet ifm. batting.
• Udføre underhåndskast svarende til en godkendt strikeball som pitcher
• Udvise basale taktiske færdigheder og overblik ifm. at lukke baser og tagge modstandere som udeholds-spiller.
• Udvise basale taktiske færdigheder vedr. timing i løb mellem baser som indeholdsspiller
• Udvise generel spil- og regelforståelse ifm. afprøvning af det færdige spil
Faglige mål, teoretiske:
• Kendskab til følgende begrebers betydning:
Ball, Batter, Catcher, Foulball, Home plate, Infield,
Outfield, Pitcher, Pitchers plate, Strike, Tagging
• Kendskab til de basale forskelle mellem softball og baseball
• Basalt kendskab til de fysiologiske krav i softball
Pensum:
VG&HF Softball kompendium (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundtræning og grundtræningsprogrammer
Grundtræningsforløbets formål er at introducere eleverne til fysisk træning dels som selvstændig disciplin, dels som overlappende til andre specifikke idrætsdiscipliner.
Eleverne opnår viden om basal træningsteori vedr. aerob træning (træning af kredsløbskondition), styrketræning (eksplosiv styrketræning, spændstighed, muskeludholdenhed) og forskellige principper for bevægelighedstræning. Desuden opnår eleverne viden om nogle af de fysiologiske tilpasninger, som forekommer efter en periode med forskellige træningsformer.
I forløbet udvælger eleverne i grupper et træningsområde (kredsløbskondition, styrketræning i form af enten muskeludholdenhed, eksplosiv styrke eller spændstighed, eller bevægelighedstræning). Efter valg af træningsområde planlægger og gennemfører eleverne et grundtræningsprogram af ca. 40 minutters varighed for resten af klassen. Programmet skal indeholde relevant opvarmning, træningsøvelser/intervaller målrettet fokusområdet, og en form for nedvarmning/udstrækning, etc.
Faglige mål:
- Opnå viden om specifikke træningsprincipper målrettet forbedring af det i gruppen valgte fokusområde.
- Kendskab til de fysiologiske tilpasninger, som sker efter en periode med specifik træning målrettet et bestemt fokusområde.
- Planlægge og gennemføre et grundtræningsprogram indeholdende specifikke og relevante øvelser/intervaller, etc., for fokusområdet.
- Kunne instruere klassen klart og tydeligt i det planlagte program
- Deltage aktivt (fysisk) under gruppens instruktion og gennemførsel af træningsprogrammet for resten af klassen.
Pensum:
Grundbog i Idræt C, praksis og teori:
Aerob træning (kredsløbskondition): s. 178-182
Styrketræning: s. 183-190 (målrettet den specifikke styrketræningsform)
Bevægelighedstræning: Grundtræningskompendium s. 13-15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jive og Salsa
I dette forløb har eleverne arbejdet med de to latin pardanse Jive og Salsa (Los Angeles style 'on-1).
Eleverne er blevet introduceret til grundtrin og forskellige, simple variationer i de to danse, som er blevet danset med forskellige partnere undervejs i forløbet.
Eleverne er blevet bekendt med pardansens fire elementer (Rytme, Stil, Bevægelsesmuligheder, Føring) i relation til Jive og Salsa.
Eleverne har opnået viden vedr. de to pardanses historiske oprindelse og deres karakteristika samt hvilke fysiologiske krav, som stilles til danserne i pardans.
Faglige mål (praktiske)
- Beherske grundtrin i jive, med fokus på 'bounce' bevægelse på fodballerne, let vuggende hofter og let løftede knæ i takt til musik i både lukket og åben fatning
- Beherske 3 forskellige grundtrinsvariationer i Salsa med fokus på glidende bevægelser over gulvet, vuggende hofter og i takt til musik med åben fatning.
- Indgående kendskab til variationerne kick-kombi, damen-ud-under-armen og bytte-hånd-bag-herrens-ryg ved åben fatning i Jive
- Kendskab til almindelig 'Change Place' i Jive
- Beherske simpel højredrejning ved åben fatning i Salsa
- Indgående kendskab til She-goes-he-goes-she-goes ved åben fatning i Salsa
- Kendskab til venstredrejning ved åben fatning i Salsa
Faglige mål: (teoretiske)
- Opnå viden om de fysiologiske krav, som stilles til danserne i pardans
- Opnå viden om forskellige og ligheder mellem jive og salsa
- Opnå viden om de fire grundlæggende elementer i pardans
Pensum:
Idræt C teori og praksis s. 24-31 + s. 33
Artikler fra videnskab.dk:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/dans-kan-have-en-foryngende-effekt-paa-hjernen/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/er-nogle-hjerner-skabt-til-dans/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/dansere-husker-med-kroppen/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt x Crossfit
Eleverne har igennem dette forløb arbejdet med den nye- og klassiske idræt Crossfit sideløbende med, at eleverne har gennemført deres træningsprojekt. Eleverne introduceres gennem forløbet til crossfit som idrætsgren.
Eleverne introduceres i forløbet til målsætningstypen, præstationsmål, som de udarbejder i forbindelse med træningsprojektet. Eleverne udformer et individuelt træningsprogram målrettet ét af to mulige fokusområder, henholdsvis kondition eller styrketræning (kredsløbstræning eller muskeludholdenhed), ud fra relevant teori om træningslære.
I forløbet skal eleverne, ved forløbets start og slut, have testet deres kondition ved en Andersen test (løbetest) og muskeludholdenhed ved en Fight-Gone-Bad test (Burpees, Armhævninger, Airsquats, Atomic situps - 1 min med så mange gentagelser som muligt).
Eleverne skal gennem forløbet selv træne udenfor skoletid, mens de i idrætsmodulerne laver Crossfit træninger i forskellige afskygninger.
Faglige mål (teoretiske):
- Eleverne skal gennem forløbet kunne planlægge, udforme, beskrive og følge et længerevarende individuelt træningsprogram målrettet forbedring indenfor enten kondition eller muskeludholdenhed med afsæt i relevant teori
-Eleverne skal gennem forløbet kunne reflektere over/diskutere mulige forklaringer på ændringer i deres individuelle præstationsevne ud fra deres testresultater ved træningsprojektets start- og sluttest
- Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til Crossfit som idrætsgren, herunder hvor Crossfit stammer fra, hvornår man er 'crossfit' og kunne reflektere over/diskutere, hvorvidt Crossfit er mere skadesfremkaldende end andre idrætsgrene
Faglige mål: (praktiske):
- Gennem forløbet opnår eleven kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre i Crossfit: det knædominante, det hoftedominante, det vertikale træk, det horisontale pres og det horisontale træk
- Gennem forløbet skal eleven kunne genkende ovennævnte bevægemønstre i praktiske øvelser
- Gennem forløbet skal eleven kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt
- Eleverne opnår gennem forløbet kendskab til teknikken i squat, goodmornings, bend over row, skulderpres, push-ups og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- Eleverne skal gennem forløbet opnå viden til at kunne sammensætte en alsidig WOD (workout of the day), hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre
Pensum i forløbet:
- crossfit kompendium (4 sider)
- s. 168-190 (kapitel 13) I Van EE, Kristensen & Wolff (2018). Grundbog i Idræt C - Praksis og teori. (udleveret som PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Basketball
I dette forløb har eleverne arbejdet med boldspillet Basketball. Forløbets indhold og faglige mål er:
Der er gennem forløbet arbejdet med tekniske elementer:
- afleveringer: to hånds brystaflevering, studsaflevering og en-hånds-push aflevering
- gribeteknik: gribeteknik med to hænder (skåle form)
- pivotering
- standsninger: 1-2 standsning og jumpstop (m/u pivotering og både efter dribling og modtaget aflevering)
- driblinger: kontroldriblinger med begge hænder, cross-over driblinger og speed driblinger
- introducerende kendskab til lay-up afslutning
Der er gennem forløbet arbejdet med taktiske elementer:
- Angreb: bevægelse uden bold herunder cut-bevægelser (V-cut og back door cut) og screeninger
- Forsvar: spilforståelse i forhold til forsvar med fokus på personlig opdækning samt kendskab til slide teknik
Det færdige spil (3 mod 3 på 1 kurv):
- Teknisk og taktisk kunne udnytte holdets styrker under forskellige forhold
- Spillets forløb og grundlæggende regler (så eleverne kan lede en kamp)
Teori i forløbet:
- Angrebsteknikker af Jesper W. Sørensen (1s.)
- 3 mod 3 basketball af Jesper W. Sørensen (1,5 s.)
Videoer i forløbet:
Lay up teknik
https://www.youtube.com/watch?v=Fft38-F17Ys
Screeninger
https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Stepaerobic
Eleverne har i dette forløb arbejdet med stepaerobic, der er indenfor området musik og bevægelse.
De overordnede mål med forløbet er, at eleverne opnår erfaring med aktiviteter, hvor der er fokus på sammenhængen mellem musik og bevægelse. Desuden skal eleverne opnå øget kropsbevidsthed (kropsbeherskelse), og opnå erfaring med at indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Dette sker ved at lade eleverne være kreative og finde på deres egne serier, hvor de derigennem arbejder med forskellige kropslige udtryk.
Eleverne introduceres til stepaerobic, hvor der i forløbet er fokus på at bevæge sig i takt til musikken (rytmeforståelse) med et flow uden krav om at armene inddrages i alle step. Eleverne introduceres til og arbejder gennem forløbet med forskellige trin/bevægelser herunder disse trin fra undervisningen: Basic, Basis over steppen, Single knee, Step touch, Hasecurl, triple knee, V-step, A-step, flyv step, L-step, Boks og spark, Lunge bagud, Pause step, Hink over step og Jorden rundt
Senere i forløbet skal eleverne selv udvælge forskellige trin, som de i grupper arbejder med og laver til en serie (2 blokke af 4x8 takter). Denne fremvises for resten af klassen, hvor eleverne også skal undervise klassen i deres serie.
Faglige mål: (tekniske)
- Bevæge sig i takt til musikken (herunder at opretholde flow og rytme)
- Nedbryde, opbygge og sammensætte trin til en koreografi/serie
- Forstå og anvende symmetri i serie (serien designes så den først starter med højre ben som startben og derefter med venstre ben som startben)
- Kreativitet i opbygning af egen serie
Faglige mål: (teoretiske)
- Eleverne opnår viden om aerobics historie
- Eleverne opnår viden om stepaerobic som aerob træningsform samt ved hvilken intensitet stepaerobic trænes på, dette gennem anvendelse af pulsmålere
Teoretisk pensum (udleveret som PDF):
- Hvad er aerobic af Linda Holm-Rasmussen (1. s)
- Opbygning af serie af Linda Holm-Rasmussen (1. s)
- Aerobic-betegnelser (1. s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Eksamensrepetition
Eksamensrepetition
Ultimate:
Faglige mål:
- baghåndskast (og baghåndsgrebet)
- kendskab til forhåndskast (og forhåndsgrebet)
- kendskab til overhåndskast/upside-down kast
- gribeteknik: gribeteknik over og under skulderen (krabbegribning) og pandekagegribning
- pivotering
- kunne udføre cut-bevægelser (både i med- og modløb)
- udvise taktisk spilforståelse i forhold til forsvar med fokus på personlig opdækning og angreb i forhold til gennembrudsspil og herunder bevægelser i frie områder
- Udvise forståelse for spillets forløb og grundlæggende regler samt teknisk og taktisk forståelse for, at kunne udnytte holdets styrker under forskellige forhold
- Eleverne introduceres til/opnår basal viden om ultimates historie og fysiologien i ultimate
- Eleverne opnår viden om ultimatespillets regler samt spirit of the game (herunder at eleverne skal samarbejde, da der ikke er nogen dommer)
Opvarmningsprogrammer:
Faglige mål:
- Kendskab til viden vedr. de fysiologiske og psykologiske effekter af at gennemføre opvarmning samt forskellen på et formelt og funktionelt opvarmningsprogram
- basalt kendskab til tælling af taktslag i 4/4 dele musik
- planlægge, udvikle, afprøve og gennemføre et formelt opvarmningsprogram målrettet kredsløb, bevægelighed, styrke og udspænding
- kunne udføre bevægelserne, så der er sammenhæng ml. musik (takt/stemning) og bevægelser
Badminton:
Faglige mål:
- basalt kendskab til benarbejde
- kendskab til korrekt slagteknik i grundslagene clear, drop, lob, netdrop og smash, herunder også baghånds- og forhåndsgreb på ketcheren
- kendskab til lang og kort forhåndsserv samt lang og kort baghåndsserv
- bekendtskab med begreberne svingsløjfe, centralbevægelse, chassé og stemskridt
- basal viden om badmintonspillets historiske oprindelse samt viden om serverækkefølge og regler i hhv. double og single
- viden om de fysiologiske krav badmintonspillet stiller til badmintonspillere
Basketball:
Faglige mål:
- afleveringer: to hånds brystaflevering, studsaflevering og en-hånds-push aflevering
- gribeteknik: gribeteknik med to hænder (skåle form)
- pivotering
- standsninger: 1-2 standsning og jumpstop (m/u pivotering og både efter dribling og modtaget aflevering)
- driblinger: kontroldriblinger med begge hænder, cross-over driblinger og speed driblinger
- introducerende kendskab til lay-up afslutning
- udvise taktisk spilforståelse i forbindelse med angrebsspil, herunder at kunne bevæge sig uden bold samt kendskab til cut-bevægelser (V-cut og back door cut) og basalt kendskab til screeninger
- udvise taktisk spilforståelse i forbindelse med forsvarsspil med fokus på personlig opdækning samt kendskab til slide teknik
- udvise forståelse for spillets forløb og grundlæggende regler (3 mod 3 på 1 kurv) samt teknisk og taktisk forståelse for, at kunne udnytte holdets styrker under forskellige forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567221265",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567221265",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567221265"
}