Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Camilla Hjortboe, Kasper Grønnerup Johannesen
|
Hold
|
2022 Ke/v (1v Ke, 1v puljetid Ke, 2v Ke, 2v puljetid Ke, 3v Ke, 3v puljetid Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: I gang med kemi
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i dette forløb fået et kort indblik i atomteorien, og de har arbejdet med atomets opbygning (Bohrs atommodel), herunder betydningen af protoner, neutroner (med fokus på isotoper) og elektroner, samt:
- forklaring af begrebet "en kemisk reaktion"
- angivelse og anvendelse af de fire tilstandsformer: s, l, g og aq
- forklaring af forskellen på et atom og et grundstof
- forklaring af begrebet "reaktionsskema" samt hvordan simple reaktionsskemaer afstemmes. Herunder forklaring af begreberne "koefficienter", "reaktanter" og "produkter".
- udregning af et grundstofs atommasse på baggrund af isotopsammensætning.
- forståelse for det periodiske systems opbygning, hertil hører udpegning af grupper, hovedgrupper og perioder og forklaring af, hvad grundstofferne i fx samme hovedgruppe har tilfælles.
- forklaring af begrebet "elektronstruktur" (herunder opskrivning af elektronstrukturen for de første 18 grundstoffer samt deres relation til skalmodellen).
- forståelse for grundstoffernes forekomst, herunder i hvilken sammensætning.
Forsøg
Flammefarver
Litteratur
Basiskemi C, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 7-28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Ioner og Ionforbindelser
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i forløbet stiftet bekendtskab med hverdagens ioner og ionforbindelser og har mere specifikt arbejdet med følgende:
- hvad et "iongitter" er, og hvordan det hænger sammen med begreberne "ionbinding" og "ionforbindelse".
- koordinationstal.
- forklare forskellen på en simpel og en sammensat ion og give eksempler på begge.
- redegøre for, hvordan en simpel ion dannes.
- forstå hvad begrebet "krystalvand" indebærer.
- forklare hvad der sker, når vi kommer en ionforbindelse i vand (med udgangspunkt i NaCl). Dette skal beskrives både mikroskopisk og makroskopisk.
- ud fra tabel 8 (side 43) redegøre for, om en given ionforbindelse (fx ZnSO4) vil være let- eller tungtopløselig. Herunder skal kunne redegøres for, om der ved sammenblanding af to letopløselige ionforbindelser vil ske en fældningsreaktion.
- redegøre for, om en kemisk reaktion er exoterm eller endoterm ud fra en målt temperaturændring ved pågældende reaktion
Forsøg
1) Opløsning af NaCl i vand for at få en makroskopisk forståelse for et iongitter.
2) Fældningsreaktioner: formålet med eksperimentet er at blande to letopløselige ionforbindelser for at se, om der sker en fældningsreaktion + undersøgelse af ionforbindelsers egenskaber. Eleverne skulle selv udvælge de forskellige stoffer.
3) Endoterme og exoterme reaktioner: CaCl2 og NH4NO3.
Litteratur
Basiskemi C, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 31-50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Molekylforbindelser (kovalente bindinger)
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i dette forløb stiftet bekendtskab med hverdagens molekyler og opnået forståelse for deres opbygning (ikke-metalatomer) og egenskaber gennem fokus på følgende:
- forskel på molekyler (stoffer med kovalente bindinger) og ionforbindelser
- elektronprikformler
- elektronskyer og deres betydning for rumlig opbygning
- navngivning ud fra tabeller og rækkefølge i basiskemi C
- forståelse for begrebet "elektronegativitet" og hvilken betydning det har for kemiske bindinger og elektronskyer (herunder stoffers egenskaber ift. at kunne opløses i vand)
- forklare betydningen af et molekyles indhold af hydrofile og hydrofobe grupper for stoffets opløselighed i vand
Forsøg
Polaritetsforsøg: hvilke stoffer kan blandes med vand?
Litteratur
Basiskemi C, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 53-60, 67-76
Video
Molekylforbindelser: https://youtu.be/q5wcaNnHTfE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Mængdeberegninger
BOL (CHJ sygemeldt)
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
Mængdeberegning:
- Formelmasse
- Stofmængdebegrebet og molar masse
- Avogaros konstant
- Stofmængdeberegning på reaktionsskema
- Ækvivalente mængder
- Teoretisk udbytte
- Praktisk udbytte
- Idealgasloven
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Forsøg med opvarmning af Natron
Forsøg med Mg + HCl med henblik på at regne på idealgasloven.
LITTERATUR:
H. Mygind. O. Vesterlund Nielsen ogg V. Axelsen: Basiskemi C, 1. udg., 1.opl (2010), Haase & søns forlag s.82-99
CHJ overtog efter sommerferien ved opsummering af mængdeberegninger og idealgasloven.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Helge Mygind. Ole Vesterlund Nielsen: Basiskemi C, Haase & søns forlag; sider: 79-83, 89-93, 96-99
-
Vi starter op (fortsætter?) med mængdeberegning. Læs hjemme kap 4 s.78-87.
-
01 Kemiske reaktionsskemaer mm.pptx
-
Sidst gennemgik vi de grundlæggende elemeter i kemisk mængde beregning dvs molarmasse, stofmængde og masse.Opskriv som lektie i elevfeedback symbol, begreb og enhed for disse 3 begreber.
-
02 Kemisk mængdeberegning - Mængdeberningsskemaer.pptx
-
Læs hjemme øvelsesvejledningen "Forsøg med natron". Lav en procestegning (tegneserie) over forsøgets fremgangsmåde.
-
03 Forsøg opvarmning af Natron.docx
-
Jeg har sat et lokale på, der ikke er i 1'eren, så I kan hygge med kakao og kage fra kantinen, hvis I vil :-)
-
Ha' jeres basiskemi C med.
-
I skal til i dag i elevfeedback MED EGNE ORD (😁) argumentere for, hvilket af de 3 reaktionsskemaer fra øvelsesvejledningen med Natron, der ud fra jeres resultater fra forsøget, er det rigtige. Indsæt mængdeberegningsskemaer og argumentér ud fra det.
-
En anden lektie er, at I skal skrive til mig, hvis der er noget, I ikke forstår. Er I fx ikke helt med på det her med stofmængde? Eller hvordan man udfylder et mængdeberegningsskema?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Blandinger (stofmængdekonc. og titreranalyse)
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i forløbet arbejdet med aktuel versus formel stofmængdekoncentration, titrering og fortyndinger. Mere specifikt er følgende faglige mål opstillet:
- kende forskel på homogene og heterogene blandinger
- kende til og regne procent, ppm og vol%
- kunne forklare begrebet "stofmængdekoncentration" samt udregning af c, n og V
- at kunne anvende fortyndingsformlen
- at redegøre for, hvad der forstås ved, at en opløsning er henholdsvis umættet og mættet samt redegøre for sammenhængen mellem begreberne mættet opløsning og ligevægtstilstand
- forskel på formel og aktuel stofmængdekoncentration, herunder at forklare, hvordan man beregner de aktuelle stofmængdekoncentrationer af ionerne i en opløsning
- redegøre for begrebet titreranalyse og indikator
- at gøre rede for, hvordan man udfører en fældningstitrering, hvor en opløsning af NaCl titreres med en opløsning af AgNO3.
Forsøg
Titrering af havvand med AgNO3
Litteratur
Basiskemi C, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 101-115
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: carbonhydriderne
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i forløbet arbejdet med carbonhydrider og deres opbygning, herunder navngivning og cis/trans isomeri. Nærmere bestemt skal eleverne kunne:
- forklare forskellen på organisk og uorganisk kemi
- redegøre for carbonatomets tre bindingsforhold
- forklare hvad et carbonhydrid er
- redegøre for begrebet "alkan", herunder "zigzagformel", "generel molekylformel", "forgrenede" og "uforgrenede"
- kunne navngive selvvalgte eksempler på ovenstående, herunder isomere molekyler
- kunne skelne mellem et stofs fysiske og kemiske egenskaber
- opskrive en forbrændingsreaktion + forklare forskellen på en fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
- redegøre for reaktionstypen substitutionsreaktioner, herunder give et eksempel (forsøg)
- forklare forskellen på en alkan og en alken
- redegøre for alkeners molekylstruktur, navngivning (herunder cis/trans) og fremstilling (elimination)
- definere begrebet "umættet carbonhydrid"
- beskrive forløbet i en additionsreaktion samt dens anvendelse
- gøre rede for alkyners molekylstruktur og forklare, hvordan de navngives
- give eksempler på cykliske carbonhydriders molekylstruktur
- forklare benzenmolekylets specielle opbygning
- give eksempler på molekylstrukturen for alkoholer og carboxylsyrer + deres anvendelse
- forklare hvad der menes med grænseværdier, og hvilken betydning disse har for omgangen med kemikalier i løbet af en arbejdsdag
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i forløbet hovedsageligt arbejdet med intermolekylære bindinger og deres betydning for stoffers kogepunkt. Herunder skal eleverne efter forløbet kunne:
- navngive carbonhydrider
- forklare forskellen på kovalente bindinger (intramolekylære) og intermolekylære bindinger
- beskrive dannelsen af dipol-dipolbindinger, londonbindinger og hydrogenbindinger
- forklare hvordan intermolekylære bindinger har indflydelse på stoffers kogepunkt
- Additionsreaktioner: opskrivning af reaktionsskemaer med strukturformler + princippet i radikaldannelse.
- Forbrændingsreaktioner: forklare forskellen på en fuldstændig og ufuldstændig forbrændingsreaktion + skrive eksempler på reaktionsskemaer for begge typer + gøre rede for, hvordan man udfører en elementaranalyse samt med hvilket formål
- Eliminationsreaktioner: opskrive reaktionsskemaer med strukturformler + kunne genkende/fremtænke reaktionsvejen i dannelsen af en alken
- Substitutionsreaktioner: opskrive et reaktionsskema med strukturformler + forklare reaktionsmekanismen for en substitutionsreaktion, der forløber via radikaldannelse og kædereaktion
Forsøg
Reaktioner i organisk kemi (3 dele):
1) Forbrænding af heptan og hex-1-en (fuldstændig og ufuldstændig)
2) Substitution af dibrom til heptan
3) Additionsforsøg: hvilken af de tre olier (kokos, raps, oliven) indeholder flest dobbeltbindinger?
Litteratur
Basiskemi B, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 117-141 + 149-151
Andet materiale
Podcast om plast -> benzin: https://videnskab.dk/teknologi/forskere-vil-omdanne-plastaffald-til-benzin/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Helge Mygind. Ole Vesterlund Nielsen: Basiskemi C, Haase & søns forlag; sider: 117-132
-
Lektien til i dag er at lave opgave 79 og 80 på side 121 og derefter uploade jeres svar til elevfeedback. I opgave 79c, hvor I skal redegøre for den rumlige opbygning, kan I slå molekylet op på Pubchem: 3-Methyl-1-hexene | C7H14 | CID 18848 - PubChem
-
Forklar mig i elevfeedback hvad en forbrændingsreaktion er, herunder fuldstændig og ufuldstændig. Referér til det forsøg vi lavede sidst. Gør det samme med en substitutionsreaktion - altså: referér også her til forsøget.
-
Husk høretlf til timen. Vi skal høre podcast.
-
Lektien til i dag er at få udfyldt resten af opsummeringslisten.
-
Skriv i elevfeedback hvad en additionsreaktion er og argumentér for, hvordan vi mon kan bruge den viden til at afgøre, hvilken olie (raps-, oliven- eller kokosolie), der indeholder flest dobbeltbindinger.
-
Lektien til i dag er at få skrevet sin journal færdig. Gem den et sted, hvor du kan finde den igen! Vi kommer nemlig tilbage til noget, der hedder iodtal, når vi begynder på B-niveauet - og her skal I kunne finde jeres data igen. I skulle meget gerne
-
HUSK HØRETELEFONER :-)
-
Ha' jeres basiskemi B med
-
I får basiskemi B
-
Intermolekylære bindinger | Kemi B - Organisk kemi 15
-
Afsnit
-
Lektien til i dag er at udfylde det med rødt i opsummeringslisten til forløb 7. I skal tage et screenshot af, at I har udfyldt felterne og derefter uploade det i elevfeedback.
-
Tollens test | Forsøg
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsummering forløb 6
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
8: Org. ke III: Funktionelle grupper
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i forløbet arbejdet forskellige funktionelle grupper inden for den organiske kemi, nærmere bestemt skal de kunne:
- redegøre for, hvad en karakteristisk/funktionel gruppe er
- genkende en alkohol som funktionel gruppe samt være i stand til at navngive en alkohol
- redegøre for to former for hydroxyforbindelser + alkoholers fremstilling
- kategorisere alkoholers fysiske og kemiske egenskaber og bruge den viden til at analysere reaktionstyper
- forklare hvilke typer alkoholer og oxoforbindelser, der kan oxideres under milde reaktionsomstændigheder + gøre rede for, hvilke produkter der dannes ved en sådan oxidation
- forklare hvilke oplysninger man kan få om et organisk stofs opbygning ved at udføre eksperimentelle undersøgelser med (1) et mildt oxidationsmiddel, f.eks. dichromat i sur opløsning, (2) en opløsning af 2,4-DNPH, (3) Tollens reagens
- definere de funktionelle grupper aldehyder og ketoner, samt navngive dem
- identificere et aldehyd eller en keton i et molekyle + gøre rede for deres fysiske egenskaber. Kemiske egenskaber gemmes til forløb om redoxreaktioner
- identificere carboxylsyrer og estere + hvordan de navngives. Kondensationsreaktioner (fremstilling af ester).
- identificere en amin, herunder primær, sekundær og tertiære aminer
- navngivning af aminer, herunder eksempler som naturstoffer
- navngivning af organiske molekyler med flere funktionelle grupper
- forståelse for begreberne 'konjugerede dobbeltbindinger', 'chromofor gruppe', 'absorptionsspektrum', 'lambert-beers lov'
Opsummerende indebærer navngivning følgende stofklasser: alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere og aminer.
Forsøg
1) Oxidation af alkoholer: detektivøvelse, hvor eleverne skal identificere en hhv. primær, sekundær og tertiær alkohol ud fra eksperimenter og teoretisk viden.
2) Esterfremstilling med særligt fokus på ananas
3) Spektrofotometri: rød farve i sodavand
Litteratur
Basiskemi B, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 143-190
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oxidation af alkoholer.docx
-
Lektien til i dag er at kigge på de fire opgaver fra sidst. Spørg din klassekammerat, hvis du ikke var der. Prøv derudover at se om du kan gennemskue, hvordan vi får lavet duften af ananas. Brug side 168 i basiskemi B.
-
Lektien til i dag er at udfylde det med rødt i opsummeringslisten i OneNote (forløb 8). Upload et screenshot af jeres arbejde til elevfeedback.
-
Lektien til i dag er at udfylde det med blåt i opsummeringslisten i OneNote (forløb 8). Upload et screenshot af jeres arbejde til elevfeedback.
-
Kig derudover på opgave 132 a+b i basiskemi B på side 177. Jeg ved godt, at der var mange, der ikke var der sidst, men det er ret vigtigt, at I kan navngive et molekyle, der indeholder flere forskellige funktionelle grupper. Så hvis det bare giver mi
-
Opgaver i organisk kemi (1).docx
-
fokus
-
kahoot
-
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen m.f.: Basiskemi B, Haase & søns forlag; sider: 143-155, 158-170, 183-188, 232-238
-
Opgaver i organisk kemi.docx
-
SelvrettendeKemiC (1) (1).xlsx
-
kahoots
-
Isomeri .pptx
-
isomeri - mundtlig aflevering.docx
-
gennemgang af eksamenslignende spørgsmål
-
tidsplan
-
gennemgang af eksamenslignende spørgsmål (med tidsplan)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
9: Isomeri
Kernestof og faglige mål opstillet i undervisningen
Eleverne har i forløbet arbejdet med forskellige former for isomeri, hvortil følgende faglige mål har været opstillet i undervisningen:
- forklare forskellen på struktur- og stereoisomeri
- tegne strukturformler for eksempler på ovenstående
- forklare principperne i Z/E-systemet, og hvornår man bruger cis/trans og Z/E, herunder navngive udvalgte molekyler ud fra disse systemer
- forklare princippet bag optisk aktivitet
- forklare, hvordan man eksperimentelt kan undersøge, om et stof er optisk aktivt / hvorfor en racemisk blanding ikke drejer planpolariseret lys
- gøre rede for opbygningen af molekyler, hvor der kan forekomme spejlbilledisomeri (chiralt center/asymmetrisk carbonatom)
- forklare hvordan en fischerprojektion skal forstås
- forklare principperne i R,S-systemet + navngivning ud fra systemet
- principperne der ligger bag asymmetrisk syntese
- forklare, hvad der forstås ved diastereomere molekyler
Forsøg
1) Sukkerindhold i sodavand (polarimeter)
Litteratur
Basiskemi B, Mygind, H. mfl., Haase & søns forlag, siderne: 193-212
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
7: Redoxreaktioner
I alt ca. 20 sider.
Fra grundbogen, Basiskemi C, Haase s. 173-187
Fokus er på redoxreaktioner
Øvelser:
mandagens oxidationstal
spændingsrækken
Kernestof:
oxidation reduktion redoxreaktion, spændingsrække ædelt metal oxidationstal, elektronoverførsel delvis elektronoverførsel, afstemningsregler i redoxreaktioner, redoxtitrering
Elevtid:
6 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Efterbehandling af mangans oxidationstal
|
12-09-2024
|
Efterbehandling af spændingsrækken
|
12-09-2024
|
opgave i modulet
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
8: Reaktionshastighed
I alt ca. 20 sider.
Fra grundbogen, BasiskemiB, Haase s. 7-26
Fokus er på kemiske reaktoiners hastigheder
Øvelser:
reaktionshastighed
katalase
Kernestof:
reaktionshastighed, enheden M/s, gennemsnitlig reaktionshastighed, øjeblikkelig reaktionshastighed, hastighedsudtryk hastighedskonstant, reaktionsmekanisme, elementarreaktion, unimolekylær, bimolekylær, energiprofil, aktiveringsenergi, katalysator, inhibitor
Elevtid:
6 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Efterbehandling - reaktionshastighed
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
9: Kemisk ligevægt
I alt ca. 30 sider.
Fra grundbogen, Basiskemi B, Haase s. 29-53
Fokus er på kemisk ligevægt
Øvelser:
kemisk ligevægt
katalase
Kernestof:
dynamisk ligevægt, ligevægtskonstant, reaktionsbrøk, ligevægtsloven, indgreb i ligevægt, Le Chateliers princip
Elevtid:
6 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - kemisk ligevægt
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
10: Syre-basereaktioner
I alt ca. 30 sider.
Fra grundbogen, BasiskemiB, Haase s. 73-92, 107-114
Fokus er på syre-basereaktioner
Øvelser:
Phosphorsyre i cola
Eddike
Kernestof:
hydron, korresponderende syre-basepar, amfolyt, vands ionprodukt, autohydronolyse, pH-værdi, pOH-værdi, styrkekonstant, styrkeeksponent, polyhydron syre, puffersystem, pufferligning, syrebrøk/basebrøk, bjerrumdiagram, titrerkurve
Elevtid:
6 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig aflevering
|
02-02-2025
|
test
|
13-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567292857",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567292857",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567292857"
}