Holdet 2022 SP/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Marie Louise Petersen
Hold 2022 SP/d (1d puljetid SP, 1d SP, 2d puljetid SP, 2d SP, 3d puljetid SP, 3d SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk efter grundforløbet
Titel 2 Tradiciones y fiestas en España
Titel 3 Jóvenes españoles (EKSAMEN)
Titel 4 Colombia
Titel 5 Rutina diaria e intercambio con Madrid
Titel 6 Skriftlighed, grammatik og billedbeskrivelse
Titel 7 Tværfagligt forløb med NG: Indígenas en la selva
Titel 8 Migración a Los Estados Unidos (EKSAMEN)
Titel 9 Pandillas en Latinoamérica (EKSAMEN)
Titel 10 Día de los muertos (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk efter grundforløbet

Vi har fortsat begynderundervisningen efter grundforløbet med et nyt spanskhold.
OBS! Da nogle elever i d-klassen ikke havde spansk i grundforløbet, er vi startet helt forfra med det grundlæggende begynderspansk i starten af studieretningsforløbet, så alle elever kunne være med.
Målet i begynderundervisningen er både at introducere til spansk samt at opbygge et grundlæggende ordforråd og grammatisk basisforståelse for at styrke de kommunikative kompetencer (tale, lytte, læse og skrive). Samtidig skal eleverne lære om den spansktalende verden og kulturforståelse.

Faglige mål:
Udtale på spansk samt alfabetet
At kommunikere mundtligt og skriftligt på spansk og lære de vigtigste ord og vendinger, bl.a. om:
- At hilse, præsentere sig selv, spørge hvordan andre har det, hvor de er fra og bor, hvor gamle de er osv.
- Anvende høflighedsudtryk.
- Tal 0-100 (samt en kort introduktion til 200-900)
- Beskrivelse af bl.a. personer - adjektivers bøjning og placering (ikke gradbøjning af adjektiver)
- Billedbeskrivelser med hovedfokus på at kunne beskrive personer samt bl.a. anvende ser/estar/hay korrekt samt substantivernes og adjektivernes bøjning og placering.  
- Spanske ord for andre sprog og lande og samtale om hvilke sprog man selv og andre taler samt nationaliteter (nationalitetsadjektiver)
- ordforråd for ting i klasselokalet (pizarra, mesa, mochila, alumno osv.)
- ordforråd for farver og dyr og fx kunne beskrive hvilke dyr man selv og andre har samt hvordan de ser ud
- grundlæggende ordforråd for mad
- kendskab til "los mercados" i spansktalende lande samt at kunne bestille mad på et madmarked, spørge om pris osv.

Grammatik, der er arbejdet med i 1.g:
- bøjning af regelmæssige -ar/-er/-ir -verber/udsagnsord
- ser, estar og hay, og hvornår man skal vælge hhv. ser, estar eller hay
- nogle uregelmæssige verber, fx tener
- diftongerende verber (fx querer,  costar, poder, entender og pensar)
- bøjning af substantiver/navneord og bestemt og ubestemt artikel (un, una, el, la, los, las)
- placering af 'no' (ikke) foran verballeddet
- bøjning og placering af adjektiver/tillægsord
- bøjning af nationalitetsadjektiver (der opfører sig lidt anderledes end andre adjektiver)
- personlige pronominer som subjekt (jeg, du, han/hun osv.)
- possessive pronominer (min, din, hans, hendes, men ikke de mere komplicerede possessive pronominer)
- genitiv/ejefald (fx el padre de Roberto, la falda de la chica)
- sammentrækning af 'de el'--> del og 'a el'-->al
- førnutid/perfektum med haber+ - ado /-ido (både regelmæssige og uregelmæssige)


Materiale/kernestof:
- Grundbogen 'Mucho Más 1' af Engbo Andersen og Saveska Knutagård, Forlaget Alinea (2018): kapitel 1-6 og 9 (tekster, opgaver og lytteøvelser)

- Grundbøgerne 'Buena Idea' (tekstbog og arbejdsbog) af Håkanson , Montalbán og Beeck, Forlaget Alinea (2007), kapitlerne 2, 5, 7, 8 og 10 samt nogle af de tilknyttede øvelser.

Undervisningen har været en variation af lærerstyret klasseundervisning og mindre gruppeprojekter, hvor eleverne bl.a. har forberedt små præsentationer for hinanden på spansk samt videoer om at bestille mad på et marked.  

Supplerende materiale:
- Forskellige sange på spansk (med forskelligt fokus på lytteøvelse, ordforråd og tekstforståelse)
- Forskellige små videoer for at øve og høre ordforråd om de ting vi løbende har arbejdet med
- Duolingo


Hjælpemidler:
- Ordbogen.com
- Minlæring
- Quizlet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk udtale 23-01-2023
Ser, estar, hay, genitiv/ejefald og adjektiver 10-02-2023
Spanskprøve a - laves i timen 02-03-2023
Spansk videoafl.i grupper 11-05-2023
Spansk b, prøve i en time 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tradiciones y fiestas en España

Holdet har løbende igennem 1.g - 3.g arbejdet med tekster og øvelser om nogle traditioner i Spanien, som bl.a. sammenlignes med danske forhold.

Materiale:
- Tekst fra bogen 'Caminando' s. 148: Cómo se celebran las navidades en España  (om fejring af jul og nytår)
Videoer på youtube om julen i Spanien:
a) https://www.youtube.com/watch?v=rLewJktLe7Q     b)https://www.youtube.com/watch?v=Op1A1J29l60
- Spansk julefilm (set filmen som juleafslutning, men ikke analyseret den)

- Botellón en España (delprøve 1 + delprøve 2)

- Adiós a las fiestas de toros? (tyrefægtning) Delprøve 1 og 2 om emnet

Vi har bl.a. læst og set videoer om spansk jul og primært lavet mundtlige øvelser om dette. Derudover holdt en spansktalende elev i 1.g mundtligt oplæg for klassen om, hvordan man traditionelt fejrer jul og nytår i Spanien.

Regiones en España y sus tradiciones (spanske regioner og bl.a. traditioner i regionerne)
Miniprojekt i 1.g, hvor eleverne i par har valgt en spansk region, som de skulle lave en mundtlig præsentation af for andre elever. Eleverne skulle selv finde informationer på internettet om regionerne og herunder skulle de bl.a. fortælle om specielle traditioner samt traditionel mad i de valgte regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk: Verber og substantiver 19-12-2022
Duolingo efter vinterferien 27-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jóvenes españoles (EKSAMEN)

I dette forløb med fokus på unge spaniere er målet, at eleverne skal tilegne sig viden om konkrete unge i Spanien og det samfund, de bor i. Eleverne skal have kendskab til, hvordan livet er for nogle unge i Spanien, bl.a. nogle unges fritidsinteresser, jobs, familierelationer, uddannelse og karrieremuligheder.
Desuden skal eleverne lære om nogle spanske samfundsforhold i dag for at forstå den kontekst, spanske unge lever i.
Der perspektiveres til elevernes egen hverdag.
I forløbet arbejder vi både med fakta- og fiktionstekster.

Formålet er at kunne indgå i en dialog om emnet, og fokus er primært på at kunne forstå hverdagsspansk og indgå i en dialog om emner, der også relaterer sig til elevernes egen hverdag.

Der laves også skriftlige opgaver, som relaterer sig til temaet om de unge.

Materiale:
- 'Tamara - la madrileña' fra Ole Loumann: Nuevos retratos, Gyldendal 2008.

- Un mes en Málaga, kap 4: Los jóvenes malagueños - Los jóvenes pobres con esperanza

- 'Élite', afsnit 1 og 2 af den fiktive tv-serie (afsnit 1: 55 min., afsnit 2: 50 min.) (arbejdet med denne i 1.g  med fokus på personkarakteristikker)

(- La buena Vida: 'Alejandro de Madrid' og 'David de Valls'. Læst i forbindelse med temaet "Rutina diaria" i 2.g)

- Tv-program: 'Spaniens tabte generation' (Horisont DR1 2011, 25 min.)

- Film: "Diecisiete" (Sytten) (fra 2019, 1t.40 min.)

- Uddrag fra avisartikel i El Economista 26/8 2024: "España, octavo país con más 'ninis' en la UE, detrás de Francia y antes que Croacia" (https://www.eleconomista.es/empleo/noticias/12954449/08/24/espana-octavo-pais-con-mas-ninis-en-la-ue-detras-de-francia-y-antes-que-croacia.html)

Skriftligt:
- Delprøve 1 og 2 om botellón
- Delprøve 1: 'Los influencers. Dulceida – la ‘jefa’ de los influencers'

Supplerende materiale:
- Indledning om Spanien i nyere tid fra Ole Loumann: Nuevos retratos, Gyldendal 2008
- Aktuelle arbejdsløshedstal fra EU/Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-euro-indicators/w/3-30052024-ap#fragment-15944082-grio-inline-nav-2%20

Hjælpemidler:
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Minlæring: https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk opg. billedbeskrivelse m.m. 27-03-2023
Duolingo efter påske og DHO 17-04-2023
Delprøve 2 om tyrefægtning. BREV / E-MAIL 29-10-2024
Delprøve 1. Influencers (Dulceida) 13-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Colombia

I dette forløb om Colombia skal I have et overordnet kendskab til det enorme lands varierede geografi, samfundsforhold, forhold i nogle skoler samt lidt om kønsroller og machismo (mandschauvinisme).
Gennem arbejdet med to dokumentarprogrammer om Colombia får I ligeledes et overordnet billede af de sociale forhold og konflikter, der har fyldt meget i landet.
Narkoproblematikken og kendskab til Pablo Escobar berøres gennem arbejde med to episoder af Narcos.
Vi arbejder med forskellige teksttyper, herunder også billedbeskrivelse, der relaterer sig til teksterne og temaet.

I forbindelse med forløbet hører vi et foredrag af Salka Wollesen Breum, en dansk kvinde, der bor i Colombia og arbejder for foreningen Mi Cuerpo/Min Krop, der bl.a. arbejder med seksualundervisning for unge i Colombia.

Materiale:
Tekster fra bogen 'Una mirada a las realidades en Colombia', Mi Cuerpo/Min krop, 2021:
- Colombia (s. 11-12)
- Estudiar en un colegio público (s. 30-31)
- Machismo (s. 63-64)

- 'El país de Mario: Colombia' fra La identidad contrastada af Mikkelsen & Riismøller, Gyldendal 2013 (s. 22-25).

Videomateriale:
- Video om foreningen Mi Cuerpo/Min Krop:
https://www.youtube.com/watch?v=lIh_DZYheNE&t=85s (ca. 11 min.)

- DR Udland, 2018: Colombianer til danske kokainbrugere: 'Du dræber mit land': https://www.dr.dk/nyheder/udland/colombianer-til-danske-kokainbrugere-du-draeber-mit-land (3 min.)

- 'Narcos' episode 1+2 (ca. 2 timer i alt)

Dokumentarer:
- Horisont: Colombia - Kampen om freden (DR1 2014, 25 min.)
- Horisont: Et håb om fred (DR1 2016, 23 min.)

Supplerende materiale:
- 'Den store danske' om historie, sprog og geografi i Colombia: https://denstoredanske.lex.dk/Colombia

- Om Salka Wollesen i Colombia. Karriereportrætter – Københavns Universitet: https://studier.ku.dk/bachelor/spansk-og-latinamerikansk-sprog-og-kultur/#karriere (karrierelæring)

Vi brugte også et par moduler på at markere Den Europæiske Sprogdag 2023.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Duolingo - opfrisk spansk 28-08-2023
Opgaver på Minlæring: Perfektum/førnutid + fremtid 14-09-2023
Delprøve 1 -opgave (Kimberly) 17-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rutina diaria e intercambio con Madrid

I dette forløb er der fokus på at eleverne får kendskab til dagligliv i Spanien, med fokus på unge spanieres liv sammenlignet med elevernes liv og rutiner i Danmark.
Hensigten er at have blik for kulturelle ligheder og forskelle samt at udvide det grundlæggende ordforråd, der kan bruges i hverdagssituationer, fx om  hverdagsrutiner, vejr og årstider, klokken og at bestille mad og drikke på restauranter.

Vi arbejder bl.a. med videoer og tekster i La buena vida, hvor unge spaniere fortæller om deres liv og interesser. Eleverne skal i forlængelse heraf selv lave videoer, hvor de fortæller om deres hverdagsrutiner, familier, by, skole, arbejde og interesser samt fremtidsplaner.

I 2.g udvekslede vi med en skole i Madrid (5 dage i hvert land), hvor eleverne oplevede livet i en spansk familie samt besøgte det spanske gymnasium og forskellige steder i Madrid sammen med spanierne. Som en del af udvekslingen skulle eleverne bl.a. udveksle erfaringer vedr. kultur og traditioner.

Materiale:
Tekster og videoer i 'La buena vida' af Eva Rosenkilde (2008):
- David de Valls
- Alejandro de Madrid

- Tekster og lytteøvelser fra 'Mucho Más' om mad og at bestille på restaurant.

Forskellige små videoer på youtube, herunder fx:
- NEEM 1- Unidad 3 Mi rutina diaria: https://www.youtube.com/watch?v=SvfKrb_yxC8
- Hverdagsrutiner og refleksive verber: https://www.youtube.com/watch?v=dmWsaZCmpw0
- Vejrsangen 'La canción del tiempo y del clima': https://www.youtube.com/watch?v=orSIEorzUHU

- Onlineøvelser om ugedage, klokken m.m.

Sange:
- Manu Chao: 'Me gustas tu'
- Becky G: 'Mayores'

Grammatisk fokus:
- Refleksive verber (fx mange verber om hverdagsrutiner)
- Gustar og andre verber, der tager indirekte objekt
- Fremtiderne på spansk

Supplerende aktivitet - karrierelæring:
I 2.g deltog klassen i et oplæg af Claus Thornby Larsen, der er Language Affairs Officer/Translatør i EU. Han fortalte om sit eget virke som oversætter i EU-kommissionen, om vigtigheden af at beherske flere fremmedsprog end blot engelsk og om forskellige karrieremuligheder med sprog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Una chica española + udtryk m. tener og ir 12-10-2023
Rutina diaria + refleksive verber 22-01-2024
Opgaver på Minlæring2 08-03-2024
La buena vida, rutinas e intereses. Videos 05-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skriftlighed, grammatik og billedbeskrivelse

Sideløbende med temaforløbene arbejder vi med skriftlighed i timerne, grammatik samt billedbeskrivelse skriftligt såvel som mundtligt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spanskprøve1 i timen 23/11 23-11-2023
Delprøve 2. Blogindlæg om Madrid 03-05-2024
Spanskprøve i timen 17/5 17-05-2024
Delprøve 2: Botellón. LÆSERBREV 02-09-2024
Genafl. læserbrev om botellón 18-09-2024
Delprøve 1 om tyrefægtning 20-09-2024
Grammatikprøve 11-10-2024
Sidste delprøve 2. ARTIKEL 11-04-2025
sidste delprøve 1 i timen 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tværfagligt forløb med NG: Indígenas en la selva

I dette tværfaglige forløb med naturgeografi skal klassen have et lille kendskab til oprindelige folk i Amazonas og hvordan udnyttelsen af naturressourcer, herunder udvinding af olie, påvirker deres kultur og levevilkår.

I spansk skal eleverne bl.a. lære, at der er forskellige oprindelige folk i Latinamerika med hver deres kultur, sprog og religion, der blandes med katolicismen. Vi har arbejdet lidt med befolkningsgrupperne 'los Ashaninka' og 'los Achuar' i Perus Amazonasregion, som vi har fået viden om via en dokumentar om regionen.

Desuden har klassen set og arbejdet med en TED-talk af Waorani-lederen Nemonte Nenquimos om hvordan udnyttelsen af naturressourcerne påvirker de oprindelige folk i regnskoven.

Klassen har arbejdet innovativt med at udtænke og argumentere for ideer til oplysningskampagner henvendt til bestemt målgrupper med henblik på at udbrede viden om, hvordan olieselskabers udvinding af olie i regnskove påvirker både miljø og den oprindelige befolkning, der bor i skovene.
I udarbejdelsen af kampagnerne skulle eleverne metodisk anvende humanistisk metode i form af teori og begreber om argumentation og retorik og blandt andet inddrage overvejelser ift. Ciceros retoriske pentagram (kommunikationsmodel), appelformer, argumentation og argumenttyper. Naturvidenskabelige metoder skulle også anvendes som en del af kampagnen.

Kernetekster:
- Dokumentar om Amazonas: 'På opdagelse i Amazonas', originaltitel: Amazon with Bruce Perry, BBC 2008 (vist på DR1 2009) episode 2 (52 min.)

- 'Indígenas de la Amazonia' (ca. 1,5 s.) af Survival International: https://www.survival.es/sobre/indigenasamazonicos

- TED talk på spansk af den kvindelige Waorani-leder Nemonte Nenquimo: ‘The forest is our teacher. It's time to respect it.’ (video samt transskribering, oktober 2021. Varighed: 8 minutter): https://www.ted.com/talks/nemonte_nenquimo_the_forest_is_our_teacher_it_s_time_to_respect_it#t-101838

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Migración a Los Estados Unidos (EKSAMEN)

I forløbet om migration fra Latinamerika til USA skal vi fokusere på, hvad årsagerne kan være til den store udvandring fra særligt centralamerikanske lande og Mexico, hvordan de illegale immigranters rejse kan være op mod den amerikanske grænse samt hvordan de forsøger at krydse grænsen.
Vi arbejder med forskellige teksttyper, både fiktion og fakta, der belyser samfundsmæssige og kulturelle forhold i Mellemamerika for at få forskellige perspektiver på temaet og opbygge et centralt ordforråd, der kan anvendes i dialog og diskussion om emnet.

Starten af forløbet var tværfagligt i samarbejde med engelsk, hvor vi i spansk fokuserede på dokumentaranalyse af Which way home.

Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
- Læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- Præsentere og redegøre og deltage i samtale om diskussion om diskussion om emnet.
- Udtrykke sig skriftligt om emnet
- Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Kernestof/ primærtekster på spansk:
- Dokumentar: 'Which way home' Instruktør: Rebecca Cammisa (HBO Films 2009, 90 min. Tilgået på CFU under titlen 'Børn på farlig flugt')

- Spillefilm: 'Sin Nombre' (fiktiv film fra 2009, 96 min.)

- Sang af Maná: 'Pobre Juan' sangtekst + video

Tre tekster fra ’Al otro lado – el sueño americano’ af Helene Balslev Clausen og Line Flintholm, Gyldendal 2004. Eleverne læste én af disse tre tekster og præsenterede for andre elever i mindre grupper:
- 'Sueños – Héctor Nieto Montoya' (s. 15)
- 'El paso - César Urbina Nieto' (s. 25)
- "Al otro lado - Armendo Vergas" (s. 49)

Skriftligt:
Tekster fra tidligere eksamenssæt: 'Entre dos paises - El sueño americano también en México se puede lograr' (delprøve 1 og 2)

Sekundærtekster:
Fra ‘Retratos latinos en California’ af Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal 2013:
- Nyere migration (s. 106-112) (skrevet af Ninna Nyberg Sørensen)
- om push/pull-faktorer fra: ’Al otro lado – el sueño americano’ s. 6

Nogle elever - ikke alle - har brugt en eller begge af disse videoer i det tværfaglige projekt med engelsk:
- korte videoer produceret af Operation Dagsværk (2016?/ ukendt år)
a) Luiz fra Guatemala, der fortæller om årsager til, at mange fra Guatemala søger mod USA: https://www.youtube.com/watch?v=3z7Rtugw1_M (3 min.)
b) Giovanni, der er vokset op i USA og er blevet deporteret til Guatemala: https://www.youtube.com/watch?v=7pJgjQFaUxg (6 min., engelsk tale)


Grammatisk fokus i perioden:
- verbalperifraser
- pronomener som direkte objekt, indirekte objekt og efter præposition
- repetition af anden grammatik

Supplerende stof:
- Sideløbende med emnet arbejder vi bl.a. med skriftlighed i timerne og øver billedbeskrivelse.

Hjælpemidler:
Ordbogen.com
Minlaering.dk
Quizlet.com (se konkrete links under materialer)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - hjemme. Entre dos paises 19-11-2024
Genafl. af brev/e-mail om tyrefægtning 24-11-2024
Terminsprøve spansk 06-12-2024
Genaflevering af terminsprøven, delprøve 2 26-01-2025
Delprøve 2. ARTIKEL 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Pandillas en Latinoamérica (EKSAMEN)

I forlængelse af migrationstemaet arbejder vi med et tema med fokus på bander i Mellemamerika og trækker i denne forbindelse tråde til migrationsproblematikken og konsekvenserne ved at immigranter deporteres fra USA.

Vi undersøger, hvorfor folk kommer ind i banderne, bandelivet samt problemerne med at komme ud af banderne.
Eleverne skal have kendskab til, hvordan banderne i Latinamerika er opstået, socio-økonomiske forhold i Latinamerika (den udbredte fattigdom og de unges udsigtsløse fremtid) og hvorfor unge bliver tiltrukket af og fastholdes i banderne og bandekulturen.  
Eleverne bliver også kort introduceret til, hvordan banderne er opstået i Los Angeles i USA som følge af borgerkrige i Mellemamerika, idet banderne Maras er skabt af salvadoranske immigranter i ghettoerne i Los Angeles (USA) og siden har bredt sig i Mellemamerika.

Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
- Læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- Præsentere og redegøre og deltage i samtale om diskussion om diskussion om emnet.

Kernetekster på spansk:

Dokumentarer:
- ’Ingen tid til sorg – på sporet af banderne’ (2017, 52 min., kan tilgås på CFU)
- Entas si quieres y sales si puedes' (2006, 12 min.): https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs

Film:
- Sin Nombre (arbejdet med filmen i forhold til emnet migración og overgangen til forløbet om pandillas)

- Emilia Pérez (2024, 2 timer 12 min - vi så filmen i biografen, efter vi havde afsluttet forløbet og har ikke arbejdet med filmen på spansk)

Billedbeskrivelser

Sekundærtekster på dansk:
Fra ‘Retratos latinos en California’ af Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal 2013:
- Los Angeles og banderne (s. 115-117)

- avisartikler om megafængsel i El Salvador, fx: https://www.dr.dk/nyheder/udland/el-salvador-aabner-megafaengsel-med-plads-til-40000-efter-haard-kurs-har-sendt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedbeskrivelse+dialog. Afl. med lyd 23-02-2025
Delprøve 1. Unge + miljø. Cambiar el mundo 07-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Día de los muertos (EKSAMEN)

I dette lille forløb har vi fokus på fejringen af de dødes dag i Mexico. Eleverne skal opnå viden om og kunne føre en samtale om, hvordan og hvorfor mexicanere fejrer de dødes dag.
Vi har fokus på, hvordan traditionen foregår i dag, men eleverne skal også have et lille kendskab til, at fejringen af de døde både har rødder i de præcolombianske kulturer, hvor man dyrkede de døde (bl.a. Aztekerriget, der var dominerende i Mexico før spaniernes opdagelse af Amerika) samt den (spanske) katolske tradition Allehelgensdag.
I forbindelse med forløbet præsenterer en mexicansk udvekslingselev om sit liv og mexicanske traditioner.

Kernetekster på spansk:
- 'El Día de los muertos' (ca. 1/2 s.) fra Mosaico mexicano (s. 57), Pilmark & Olsen, Gyldendal 2016.

- 'Día de muertos' (ca. 1 s.) fra Viva la Vida (s. 216), Bascuñan, Østergaard & Højgaard, Lindhardt og Ringhof 2017.

- Tv-dokumentar: 'Mexico' (originaltitel: Feasts), engelsk dokumentar om de dødes dag, vist på DR2 2011, varighed 37 min. Kan tilgås på CFU.

- Spillefilm 'Coco' (ca. 90 min.) med tilhørende delprøve 1-lignende øvelser samt sange fra filmen.

Skriftligt: Delprøve 1 om De dødes dag/Coco
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 på Minlæring 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer