Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Anders Jensen, Henriette Lundbye Petersen
Hold 2022 BI/y (1y BI, 1y puljetid BI, 2y BI, 2y puljetid BI, 3y BI, 3y puljetid BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er liv? Fokus på den pro- og eukaryote celle
Titel 2 DNA - hvad cellen gemmer på.
Titel 3 Proteinsyntesen
Titel 4 Tjernobyl og mutationer
Titel 5 Biodiversitet i citronsommerfugledalen
Titel 6 Kuk i homonerne
Titel 7 SKÅL! Alkohol og nervesystemet
Titel 8 Immunforsvaret - I medgang og i modgang
Titel 9 Et liv under konstant forandring - evolution!
Titel 10 Kost - en livsvigtig brik
Titel 11 Forløb#11 Nedarvning
Titel 12 Opsamling og eksamenstræning
Titel 13 Opsamling på emner, der mangler i kernestoffet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er liv? Fokus på den pro- og eukaryote celle

KERNESTOF gennemgået:
̶  cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser


VI HAR ARBEJDET MED FØLGENDE:
Vi gennemgår den eukaryote celle:
- Cellemembranen - hvordan er den opbygget?
- Hvad indeholder den eukaryote celle?
- Hvad er forskellen på plante- og dyrecellen?
- Hvordan er den eukaryote celle dannet - Endosymbiont teorien
- Energi i cellen
- Hvilke former for cellemembran transport er der (simpel diffusion, faciliteret diffusion og aktiv transport).
- Endo-, exo- og fagocytose.

Vi gennemgår den prokaryote celle:
- Hvordan er den opbygget? Hvad indeholder den.
- Hvor finder vi prokaryoter?
- Deling af den prokaryote celle
- Bakterier og resistens


Fagtermer vi bl.a. har behandlet under dette emne:
Bakteriekromosom
Cytoplasma
Plasmider
Prokaryoter
Glykoproteiner
Gram-positiv
Gram-negativ
Konjugation
Cellemembranen
Endo-, exo- og fagocytose.
Endosymbiontteorien
Organeller og cytoskelet i den eukaryote celle
Membranproteiner
Simpel diffusion
Faciliteret diffusion
Aktiv transport
E.coli
Husholdningsgener
Cellevæg
Grampositive bakterier
Gramnegative bakterier
"Run and tumble”
Kemoreceptoren
Antibiotika og penicillins virkning
Resistente bakterier
Horisontal gen-overførsel

Forsøg:
- mikroskopieringsforsøg af gær-, plante (vandpest)-, samt mundhuleslimcelle.
- Osmose forsøg eleverne selv designer

Film:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=bakterier&orderby=title&SearchID=430554b0-8258-43b1-a6dc-d050367fe4dc&index=5

Artikler:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN3-2015pasteur.pdf

Sider læst i denne periode:
Yubio s. 10-22

Liv, en grundbog s. 49-53, 55-69, 71-83
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 06-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DNA - hvad cellen gemmer på.

KERNESTOF:
̶  genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose
genteknologi og bioinformatik

Vi arbejder med Kromosomer og gener - DNA´s opbygning.

Herunder er følgende fagtermer og det de repræsentere fagligt relevant:

- Karyotype
- Diploid, haploid og polyploid
- Autosomale kromosomer vs. kønskromosomer
- Homologe vs. heterologe kromosomer
- De 23 kromosompar

Vi kigger på opbygningen af DNA (Deoxyribo-Nucleic-Acid) med de elementer der hører sig til her:
- Kromatin (hetero- og eukromatin)
- Nukleotid (og opbygningen heraf - fra grundstoffer til nukleotid).
- 5´-mærke og 3-mærke enderne
- Baseparringsreglen
- Dobbelt-helixstrukturen

DNA-replikation - vi taler om betydningen af replikationen for cellen samt for de to celledelingsprocesser mitose samt meiose. Vi slår også fast hvornår og hvor de finder sted i kroppen.
- Cellens cyklus
- mitose og de faser som finder sted i denne proces.
- Meiosen og de faser som finder sted i denne proces.

Vi taler om arveegenskaber og gener og genomer. Herunder kommer vi bl.a. ind på:
- Introns og exons
- Intergenetiske områder
- Repetitivt DNA (Monorepeats, VNTR, CNV samt transposable elements)

Sider læst i dette forløb:
Yubio s. 865-889
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Proteinsyntesen

KERNESTOF:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose
genteknologi og bioinformatik  

I dette emne kigger vi på "det centrale dogme" og får en grundig forståelse for alle de delelementer som er med til at forstå proteinsyntesen, herunder bl.a.:

Transkription:
- kodende streng vs. skabelonsstrengen
- RNA-polymerase
- Promoter og terminator regioner

Præ-mRNA og mRNA:
- Spliceosomet (kerneenzymkompleks)
- Introns og exons områder
- Færdigt mRNA molekyle

Ribosomet:
- Kodons
- Rummelige struktur
- rRNA (ribosomalt RNA)
- Translation
- Polypeptidkæde
- Den genetiske kode
- Startkode og slutkode

tRNA:
- Den overordnede struktur, dobbeltstrenget RNA
- Antikodons
- Aminosyrer

Nedregulering af gener:
- transkription
- mRNA
-dsRNA
- miRNA
- RISC
- Dicer
- Methylering

Opregulering af gener:
- Acethylering
- Transkriptionsfaktorer

Praktisk arbejde:
Stop-motion film over proteinsyntesen

Sider læst i dette emne:
Yubio s. 893-915
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Proteinsyntesen 04-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tjernobyl og mutationer

KERNESTOF:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose
genteknologi og bioinformatik

Vi har tværfagligt forløb med fysik C hvor vi arbejder med Tjernobyl katastrofen som case. I fysik arbejdes der med stråling og i biologi arbejdes der med mutationer.

Vi arbejder med følgende begreber:

Mindre DNA mutationer:
- substitutionsmutationer
- Deletion og insertion
- Dynamiske mutationer

Kromosommutationer:
- Deletion
- Duplikation
- Inversion
- Translokation
- Ringkromosom
- Isokromosom

Kromosomtalsmutationer:
- Kønskromosomalt monosomi
- Kønskromosolmalt trisomi
- Autosomalt monosomi
- Autosomalt trisomi

Vi har arbejdet med hvilke mutagener vi omgiver os med bl.a.
- kemiske og fysiske mutagener

Vi ser dokumentaren:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=4&pageSize=6&search=tjernobyl&orderby=title&SearchID=827ee53a-253b-48bc-baff-d48c6c061554&index=6

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kraeft/illustrationer/animationer/straalesyge/

https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=5&pageSize=6&search=mutationer&orderby=title&SearchID=32102909-fb63-476b-a319-5a6c85fb01a9&index=4

Vi læser artiklerne :
https://videnskab.dk/naturvidenskab/saadan-skader-straaler-fra-radioaktive-stoffer/

https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2015dna.pdf

Forsøg eller andet praktisk arbejde:
På baggrund af alt ovenstående viden samt den I har fra fysik, udfører vi et spiringsforsøg med bestrålede frø af arterne raps, hør og gul sennep.

Sider læst i dette forløb:
Yubio s. 987-1014
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kahoot spørgsmål 09-05-2023
Tjernobyl opgave 14-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Biodiversitet i citronsommerfugledalen

KERNESTOF:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb,
økotoksikologi og biodiversitet
̶ eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri,
arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.

VI ARBEJDER MED:
Grundlæggende økologi
Jorden som biosfære – hydrosfæren, lithosfæren og atmosfæren
Biotiske og abiotiske faktorer
Energi i biosfæren
Produktion.
Fotosyntese
Påvirkning af primærproduktion
Sekundær produktion og måling af dette
Fødekæder
Fødenet
Pyramider
Energi gennem fødekæder
Biodiversitet
Biologisk mangfoldighed
Artsdiversitet
Biologisk forskellighed.
Corner stone species
Populationsbiologi
Population
Befolkning
Bestand
Bevoksning
Habitat (biotop)
Niche
Begrænsende faktorer
Liniær vækst
Eksponentiel vækst og sigmoid vækst
habitat
niche
begrænsende faktorer
Populationsvækst
Konkurrence
Intraspecifik konkurrence
Interspecifik konkurrence
Co-eksistens og det modsatte af det – udkonkurrering
Niche-opdeling
fitness
Prædation
Herbivori
Parasitisme, kannibalisme og sygdomme
Populationsbestemmelse og mål for biodiversitet (shannon-index)
Planetære grænser
Kulstofkredsløb
Kvælstofkredsløb
Fosforkredsløb


EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:
Feltarbejde og laboratorie arbejde: Bestemmelse af primærproduktion
Feltarbejde: Ekskursion til Rønnebæksholm - bestemmelse af biodiversitet. Beplantning i successions område - opfølgning året efter. Tværfagligprojekt med dansk - Citronsommerfugledalen.
Shannon-index og I-naturalist app.
Poster - arbejde med de forskellige former for konkurrence
Fremlæggelser af de tre kredsløb

HJEMMESIDER:


ARTIKLER:
Information: ”forskere advarer – planetære grænser overskredet”: https://e-avis.information.dk/titles/information/4482/publications/23839/pages/8
Aktuel naturvidenskab: phosphor-udfordring: https://galleri.au.dk/an/catalog/Artikler/r/4227/viewmode=infoview/qsr=phosphor
https://www.dr.dk/nyheder/viden/rapport-saetter-tyk-streg-under-det-enorme-klimaaftryk-fra-vores-boeffer-og-bolognese
Hvilken natur kan vi have på lavbundsjorde:
file:///C:/Users/vorhlp/OneDrive%20-%20EFIF/Skole/gym/BIOLOGI/BIOLOGI%20A%20(2022_2024)/2G/%C3%98kologi/modul%2010/AN6-2021-lavbundsjorde.pdf
Er insekterne ved at forsvinde?:
https://galleri.au.dk/an/catalog/Artikler/r/4206/viewmode=infoview/qsr=er%20insekterne%20ved%20at%20forsvinde
Rewilding - lad os få bisonokser tilbage i den danske natur:
https://galleri.au.dk/an/catalog/Artikler/r/4356/viewmode=infoview/qsr=rewilding

DOKUMENTARER:


BØGER:
Yubio s. 1254 - 1300, 1311-1317, 1332-1334, 1341, 1343-1353, 1360-1362
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NPP og BPP 27-08-2023
Power point til timen 08-09-2023
Biodiversitet i Citronsommerfugledalen 02-10-2023
Opfølgning på Rønnebæksholm 12-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kuk i homonerne

KERNESTOF:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem,
nervesystem, hormonel regulering og forplantning

VI ARBEJDER MED:

Hormonforstyrrende stoffer
- i tøj
- i mad
- i skønheds- og plejeprodukterprodukter
- i legetøj

Hormonproduktion - vi kigger på:
- mandens kønsorganer
- mandens hormonproduktion
- mandens sædcelleproduktion
- Hvad er hormoner - virkning, hydrofobe og hydrofile hormoner'
- Kvindens kønsorganer
- Menstruationscyklus
- hvordan virker p-piller og hormonspiral
- Fra ægcelle til barn  - barnets udvikling

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:

Kemiluppen - eleverne skal finde hormonforstyrrende stoffer i deres plejeprodukter
Mikroskopiering af testikler og sædcelleproduktion
Stopmotion film af menstruationscyklus (med stopmotion app)
Selvdesignet sædcelleundersøgelse med levende sædceller - økotoxforsøg.

HJEMMESIDER:

https://taenk.dk/kemi/plejeprodukter-og-kosmetik/kemiluppen-tjek-din-personlige-pleje-uoensket-kemi

https://taenk.dk/kemi/bolig-og-fritid/tjek-kemien-faa-skadelige-kemikalier-frem-i-lyset

ARTIKLER:

https://videnskab.dk/naturvidenskab/cocktail-af-hormonforstyrrende-stoffer-forvaerrer-hinandens-effekt-i-saedceller

https://samvirke.dk/artikler/er-der-skadelige-stoffer-i-dit-toej-se-10-af-de-mest-skadelige-kemikalier-der-bruges-i

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2018/januar/ibuprofen-rammer-unge-maend-i-testiklerne.aspx

https://www.antidoping.dk/undervisning/dopingstoffer-og-metoder/choriongonadotropiner-hcg

DOKUMENTARER:

https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=hormonforstyrrende%20stoffer&orderby=title&SearchID=bd78453f-70cb-40e9-a4a2-c829138d112b&index=5

BØGER:

LIV s. 167-187
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sædceller 08-11-2023
LH opgave 22-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SKÅL! Alkohol og nervesystemet

Et tværfagligt tema med Kemi

KERNESTOF:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem,
nervesystem, hormonel regulering og forplantning
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri,
arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.

VI ARBEJDER MED:

Overblik over nervesystemet og hjernens forskellige centre

CNS/PNS
- Efferente og afferente neuroner
- Motoriske og somatiske neuroner
- Autonome neuroner - parasympatiske og sympatiske

- Nakkelap
- Pandelap
- Centralfuren
- Isselap
- Lillehjernen
- Hjernestammen
- Tindingelap

- Forlængede rygmarv
- Baghjernen
- Midthjernen

- Hjernebjælken
- Storhjernen
- Thalamus
- Hypofysen
- Hypothalamus
- Forlænget rygmarv
- Hjernebroen

Neuroner samt gliaceller med dertilhørende fagbegreber

Aktionspotentiale
Fremmende og hæmmende transmitterstoffer
graduerede potentialer (EPSP og IPSP)
Summation
Synapsen
Antagonist vs. agonist
Alkohols påvirkning af synapsen og nervesignalering


EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:

Stroop-test, med og uden brug af promillebriller i forskellig styrke.


HJEMMESIDER:

ARTIKLER:

https://videnskab.dk/naturvidenskab/evolutionshistorisk-gaade-splitter-forskerne-udviklede-nervesystemet-sig-to-gange/

DOKUMENTARER/FILM:

https://www.youtube.com/watch?v=89RSpQJzUzI

https://www.youtube.com/watch?v=R7WixYNqs8Q
https://www.youtube.com/watch?v=89RSpQJzUzI


BØGER:

Yubio s. 393-414, 432-441
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Overbliksopgave 08-12-2023
koffein og nervesystemet 13-02-2024
rettet eksamens opgave 19-02-2024
Perfekt eksamensopgave:) 21-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Immunforsvaret - I medgang og i modgang

KERNESTOF:
-  fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem,
nervesystem, hormonel regulering og forplantning
̶ eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri,
arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
̶ virus: opbygning og formering

Immunforsvar
Infektionsbiologi

SUPPLERENDE STOF:
Sundhed, sygdom og medicin
Bioteknologi

VI ARBEJDER MED:

Virus:
- DNA/RNA
- Opbygning
- livscyklus
Antigen drift vs. antigen skift
Antiviral medicin
Virus sygdomme: HIV/AIDS, Influenza, Leverbetændelse, Herpes, Covid-19

Medfødte og adaptive immunforsvar
Antigener
Antistoffer
Vaccinationer
Modgift
Specifik immunrespons

CASE: Fight the bite

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:

Video aflevering: Gennemgang af figur 5.10
Bioteknologiske forsøg:
- Slangegifts påvirkning på blod i forbindelse med fight the bite
- ELISA - i forbindelse med fight the bite
- LFA-test (Lateral Flow Assay)

HJEMMESIDER:

https://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/209010

https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite


ARTIKLER:

DOKUMENTARER/FILM:

https://www.youtube.com/watch?v=UZTf3OXJDWA

https://www.youtube.com/watch?v=UZTf3OXJDWA

https://www.youtube.com/watch?v=8nD6Q9X0SFw

https://www.youtube.com/watch?v=szfVMtyueks


BØGER:

Yubio s. 68-78, 258-274, 280-288

Tekst tilknyttet forløbet:
https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virus PP 14-03-2024
Forklar fig. 5.10 15-04-2024
immunologi eksamensopgave 25-04-2024
Slangegift opgave 11-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Et liv under konstant forandring - evolution!

KERNESTOF:
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse

VI ARBEJDER MED:

Evolution som definition
Naturlig selektion
Seksuel selektion
Altruisme
Kin-selection
Art-dannelse
Population
Allopatrisk-,  sympatrisk- og parapatrisk artsdannelse
Genetisk drift
Gen-bank
BLAST

Menneskets udvikling
Bioinformatik:
- Dotplots
- Parvis alignment (DNA og Aminosyre)
- Scoresystem
- Multiple alignments

Stamtræer og slægtskab (fylogenetiske stamtræer)
UPGMA – metoden (fylogenetisk træ)

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:

- Menneskedyret
- Jagten på livets træ. En bioinfomatik øvelse. Brug af BLAST.
- Fylogentisk træ af slik

HJEMMESIDER:

https://snm.dk/da/menneskedyret

https://snm.ku.dk/skoletjenesten/materialer/livets-trae/

ARTIKLER:

https://snm.dk/sites/default/files/wysiwyg_content/JagtenPaaKinabarkenTilBehandlingAfMalaria-2017.pdf

https://snm.dk/sites/default/files/wysiwyg_content/FaktaarkMenneskeaberStatensNaturhistoriskeMuseum.pdf

https://snm.dk/sites/default/files/wysiwyg_content/FaktaarkFireArterStatensNaturhistoriskeMuseum.pdf.pdf


DOKUMENTARER:

https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=evolution&orderby=title&SearchID=c41eac22-3309-467c-8a68-8b91dcee3c2e&index=5

https://vimeo.com/229138364

BØGER:

Yubio s. 1142-1157, 1182-1202
Bioteknologi 6, bioinformation, Frank Grønlund Jørgensen, Nucleus. S. 31-34
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Menneskets udvikling 23-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kost - en livsvigtig brik

Vi arbejder med kost og fordøjelse som overemne:
- Kostrådene fra fødevarestyrelsen
- Madpyramiderne gennem tiden
- Kulhydrater (mono-, di-, og polysakkarider)
- Fedstoffer
- proteiner (aminosyrer)
- Overblik over fordøjelsessystemet
- Enzymer og deres opbygning og funktion

Sider i yubio:
side 159-169, 186-197 samt 713-746, 750-764, 769-771

Forsøg:
Enzymatisk nedbrydning af stivelse

Afleveringer:
PP med kulhydrater, protein og fedtstoffer
Enzymatisk nedbrydning af stivelse
Eksamens opgave om fordøjelsessystemet

Hjemmesider:
Kostråd til dig - Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk)

Programmer:
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/vil-du-vide-mere/test-dig-selv/test-din-viden-om-kostraadene

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=aQX8AkbuzjY

https://www.youtube.com/watch?v=e1HSp0OPWO8

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Næringsstof PP 22-08-2024
DATA til rønnebæksholm journal 03-09-2024
Kahoot spørgsmål 04-09-2024
Enzymatisk nedbrydning af stivelse 22-09-2024
Fordøjelses eksamensopgave 29-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Opsamling og eksamenstræning

Forløbet er læst af Anders Jensen og nedenfor er hvad han har skrevet:

De første moduler gik på at finde ud af hvilke forløb eleverne havde været igennem og derved finde ud af hvor der var evt. faglige huller.
Gennemgangen herfra er at finde i elevernes egne genererede dokumenter, hvor vi skridtvist gennemgik kernepunkt for kernepunkt. Dette arbejde fortsatte vi med indtil eleverne kom til 2. standpunktskarakter. Efter endt terminsprøve blev fokus ændret til primært at fokusere på den skriftlige eksamen.  

Der blev udarbejdet nogle pixie bøger om centrale emner i biologi som eleverne har fået udleveret, gennemgået og kan bruge til at svare på disse emner.
- Økologi
- Evolution
- Kroppens signalsystemer (Både nerver og hormoner)
Disse pixie-bøger ligger inde på lectio/biologilærer - pixiebøger om biologiske emner.

Eleverne har også fået set 3 videoer fra naturstyrelsen om de danske skove for at få indblik i, først hvad et økosystem er, men så også vigtigheden af at have en mangfoldighed af habitater der igen skaber livsgrundlag for en høj biodiversitet og hvorfor dette er centralt for en sund natur. Dertil har eleverne også set filmen Lille hav hvad nu! Der fortæller hvordan det maritime økosystem lider under fiskeri og udledning af næringsstoffer fra landbrug med mere.

Eleverne bad også om en særlig gennemgang af gæring som en cellulær proces, hvorfor dette er blevet gennemgået teoretisk efter bedste evne. Her har der været fokus på gær som en organisme og hvilke livsvilkår påvirker dennes metaboliske processer. Der har desværre ikke været tid til at lave et forsøg med gæring, men fokus har været på den teoretiske gennemgang, da der var væsentlige huller der skulle lukkes inden eksamen.

Eleverne er også blevet introduceret til pdf. hæfter om matematik til biologi på emu.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Opsamling på emner, der mangler i kernestoffet

Ny lærer (ca. en uge før skoleafslutning):

Forløbet forsøger at dække over emner, der mangler fra kernestoffet og omhandler altså emner, der kan være relevante både til mundtlig og skriftlig eksamen.
Forløbet dækker over emner, der skal nås på meget kort tid (9 lektioner af 1½ time), og emner, der ikke er blevet undervist i tidligere.

Lærebog Yubio A, 2022 s. 974-977.
1. Fokus på Hardy-Weinberg-ligevægt, og de beregninger, der hører til (herunder eksempler på eksamensopgaver).

2. Fokus på genteknologi (herunder nogle eksamensopgaver):
Lærebog Yubio A, 2022 s. 1040-1042, 1048-1050, 1053-1056, 1058, 1088-1093.
a) Isolering af DNA.
b) PCR-analyse
c) Gelelektroforese
d) DNA-sekvensanalyse (DNA-sekventering).
e) Gensplejsning (transformation), herunder brug af restriktionsenzymer.

Øvrige emner: Lærebog Yubio A, 2022. Gennemgang primært via "Klædt på til skriftlig biologi",
Nucleus 2025, pga. tidsnød.
Økotoksikologi, herunder bestemmelse af LC-50 s. 1527-1530.
Arbejdsfysiologi s. 529-535.
Carbohydraternes intermediære stofskife s. 790-791, 794-795, 806-807, 813-814, 820-821.
Spektrofotometri og bølgelængder (ikke Yubio A, 2022).
Metoder - Spektrofotometri, Biotech Academy, https://www.youtube.com/watch?v=Bi3N-gbYpCo
Det er godt at vide.dk, særligt videoen om lys, farver og fotosyntese, https://www.detergodtatvide.dk/lys-farver-og-fotosyntese/

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer.
- enzymer: funktion, faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
- biokemiske processer: carbohydraternes intermediære stofskifte
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genteknologi.
- fysiologi: åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi.
- økologi: økotoksikologi.
- eksperimentelle metoder: transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer