Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Eline Andreasen
|
Hold
|
2024 re/m (3m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
FORLØBSBESKRIVELSE
Introduktionsforløbet fokuserer på religion som fænomen og som undervisningsfag i gymnasiet.
Vi beskæftiger os med religion som fænomen, grundlæggende religionsfaglige begreber samt religions rolle i det senmoderne samfund kontra traditionelle samfund.
Desuden berøres de de fem store verdensreligioner hinduisme, buddhisme, jødedom, kristendom og islam og deres overordnede lighder og forskelle.
Forløbet er bygget op over 4 temaer
introduktion til religion: fag og fænomen
religiøsitet og samfund
verdensreligioner
tekstlæsning og metode: religionsfænomenologi, religionssociologi
FAGLIGE MÅL
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF
religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
ANTAL SIDER
ca. 30
MATERIALER
Alle links er sidst besøgt 07-08-2024
Teksterne er sat sammen i et dokument som ligger i forløbsmappen i lectio - eleverne har ikke adgang til i-bøgerne
Grundbogen til religion C, s. 20-22
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=278
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=187
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=199#c994
Klassisk og moderne islam
https://islam.systime.dk/?id=221#c801
Religion - kort og godt
https://religionkortoggodt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
https://religionkortoggodt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
https://religionkortoggodt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
https://religionkortoggodt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
https://religionkortoggodt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
Horisont C - grundbog til religion
https://horisontc.systime.dk/?id=175
ChatGPT: Hvornår er noget religion?
https://chatgpt.com/c/7e99efa1-297d-44f3-bf6e-93eb6db453f4
Overblik: Sådan ser det religiøse Danmark ud
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
Danskernes tro i 2019 - spørgsmål og svar
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar
History of Religion (by www.mapsofwar.org)
https://www.youtube.com/watch?v=igEgmdvq9sk&t=114s
Linda blev buddhist efter et møde med Dalai Lama
https://www.alt.dk/artikler/linda-blev-buddhist-efter-et-mode-med-dalai-lama
Konservative: Alle børn bør have kristendomskundskab i folkeskolen, publiceret Onsdag 20. marts 2024 på folkeskolen.dk
https://www.folkeskolen.dk/konservative-kristendomskundskab-kulturfag/konservative-alle-born-bor-have-kristendomskundskab-i-folkeskolen/4760721
NT, Matt. kapitel 22 vers 15-22: Spørgsmålet om skat til kejseren
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/22
BEGREBER
Indefra/udefra
Komparativ analyse
Objektiv/subjektiv
Metodisk ateisme
Velsignelsesreligion
Frelsesreligion
Essentialisme
Socialkonstruktivisme
Ninian Smarts syv dimensioner
Religionskritik
Aktør-struktur
de tre samfundstyper (traditionelle/før-moderne - moderne - senmoderne)
sekularisering
affortryllelse
medialisering
afsekularisering
genfortryllelse
refleksivitet
individualisering
selviscenesættelse
eklektisk/eklekticisme
pluralisme
institutionaliseret / ikke-institutionaliseret religion
verdensreligioner
semitiske religioner
østlige religioner
monoteisme
polyteisme
animisme
panteisme
religionsfænomenologi
religionssociologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbet indledes med en basal indføring i islams historiske udvikling i den formative periode med vægt på opsplitningen i shia- og sunni-muslimer.
Herefter arbejder vi med uddrag fra Koranen og hadith og får et indblik i forskellene på de to typer helligtekst samt centrale dogmer i islam.
I arbejdet med de 5 søjler lægges der vægt på opadrettede og udadrettede aspekter af ritualerne og grundlæggende begreber til ritualanalyse introduceres og afprøves i analyse af ritualerne. Hajj tillægges særlig opmærksomhed.
Herefter går vi over til at arbejde med islamisk samfundssyn, hvor vi bla. arbejder med sharia og Jan Hjärpes model og en kort gennemgang af euroislam.
Forløbet afrundes med tematisk fokus på feminisme i islam med udgangspunkt i dansk kontekst og debatten om skilsmisse, tørklæde og kvindelige imamer.
FAGLIGE MÅL
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF
̶ islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
-----------------------------------------------------
Islam-begreber
- Muhammed
- shia/sunni
- Koranen
- sunna
- hadith
- kabaen
- Mekka
- Medina
- hijra
- ummah
- kalif (de 4 retledede kaliffer)
- qibla
- de 5 søjler (shahada, salah, zakat, sawm, hadj)
- retsskolerne
- sharia
- euro-islam
Religionsfaglige begreber:
- indefra/udefra
- Jan Hjärpes model (traditionalist, modernist, sekularist, fundamentalist)
- ritualanalyse
- effikacitet
- polyteisme/monoteisme
- kultdrama
- dogme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Islams historiske udvikling.pptx
-
Islam-facts til quiz.docx
-
Muhammeds første åbenbaring, Gads religionshistoriske tekster.pdf
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C - 3. udgave, Systime; sider: 123, 135-136, 314-315
-
Kalifatet og _den store fitna_.pptx
-
Islamic sects - major schools, notable branches.png
-
🌴🌳🌺🌼👩👨✌️🐍🌳🍎👀👅💃🕺🍎👩❤️👨👗👖👕😳🤯😡💔⚡💀😭😭👎👉🚪🔓🔒
-
Muslimernes religion - shia_sunni - Crossword Labs.pdf
-
Muslimernes religion s. 17-18 OCR.pdf
-
Koran-uddrag: sura 3: ‘Imrâns Slægt vers 102-105
-
Tolkeren eller teksten
-
Koranuddrag: Valfarten, sura 22 vers 39-51
-
Oversættelses af Koranen - tildækning.docx
-
Religion og SRP.pdf
-
'Tronverset'
-
Områder i livet som muslim
-
Opgaver - hadith.docx
-
Notat-ark til opgaver om hadith.docx
-
Læs dokumentet Helligskrifter.docx og besvar nedenstående læsefokusspørgsmål
-
Læs 'Tronverset' (sura 2 vers 255) og besvar de to nedenstående spørgsmål
-
Vi læser om resten af de 5 søjler og udfylder kolonnerne i søjlenøglen
-
Muhammeds sidste prædiken
-
Sura 2 vers 197
-
Hajj som overgangsritual
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Selfies at the Hajj: Craze Sparks Mixed Reactions among Muslims
-
Quick Wudu 💦Tutorial for Beginners 👍
-
Læs om de første 3 af 5 søjler i Grundbogen til religion C s. 123-126 (shahada, salah, zakat) og udfyld kolonnerne i søjlenøglen
-
Islam: Prayer Positions
-
Læs om søjle 4 og 5 på s. 126-128 i Grundbogen til religion C s. 123-126 og udfyld kolonnerne i søjlenøglen. Tag desuden bogen med til undervisningen.
-
Kvinden i den islamiske tradition
-
Øvelse
-
Skilsmisse Islam: tro og livsforståelse
-
Moskeerne bag sløret - Afsnit 2
-
Moskeerne bag sløret - Afsnit 3
-
Separation og skilsmisse
-
Læs om sharia og retsskolerne i dette dokument: Sharia og retsskoler.docx . Læsefokusspørgsmålene er ment som en hjælp til at strukturere læsningen. I modulet laver vi en øvelse, hvor I skal bruge begreberne, så spørgsmålene bliver ikke gennemgået i
-
Føler mig fri med tørklædet | Muslimske pigers dagbog | DR2
-
Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)
-
Sandheden om niqab
-
Studie- og ordensregler - Vordingborg Gymnasium & HF
-
Læs om tøj og tørklæde som identitetsmarkør i dette dokument: Tøj og tørklæde som identitetsmarkør.docx . Læsefokusspørgsmålene er ment som en hjælp til at strukturere læsningen.
-
Læs teoriteksten om Hjärpes religionsmodel: Hjärpes religionsmodel.docx . Du skal kunne forklare, hvad modellen viser, kende forskel på traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme og desuden skal du kunne redegøre for, hvad modellen k
-
Kvindelige imamer: Reformisten
-
Fokuspunkter Reformisten
-
Læs om euroislam i dette dokument Euroislam.docx og besvar læsefokusspørgsmålene
-
VALGFRI (lektien til sidste modul): Læs teoriteksten om Hjärpes religionsmodel: Hjärpes religionsmodel.docx . Du skal kunne forklare, hvad modellen viser, kende forskel på traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme og desuden skal du
-
Fokuspunkter 'Reformisten - den kvindelige imam'
-
Kvindelige imamer
-
Se resten af 'Reformisten' hjemme - vi nåede til 46.46. Log-in med Uni-log-in. Vær særligt opmærksom på nedenstående:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
FORLØBSBESKRIVELSE
Vi har startet forløbet med at fokusere på den historiske Jesus og udbredelsen af kristendom i den formative periode. Vi har særligt fokus på kildematerialet om den historiske Jesus (Det Nye Testamente + det synoptiske problem).
Herefter beskæftiger vi os med den mytiske Kristus og vægter fremstillingen af Jesus’ særlige autoritet, det kritiske syn på jødiske autoriteter og radikaliseringen af Loven.
Vi læser uddrag af Martin Luther for at forstå tænkningen i protestantiske kristendom og kort gennemgå forskellene ift. katolsk kristendom med fokus på sakramenterne. I forlængelse heraf ser vi et eksempel på en dansk folkekirke som kultrum og analyserer de to ritualer dåb og nadver.
FAGLIGE MÅL
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
ANTAL SIDER
110
MATERIALER - ALLE LINKS ER SIDST BESØGT 24.01.2022
Første Mosebog Kapitel 1
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
Første Mosebog Kapitel 3
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3
Første Mosebog Kapitel 17
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/17
Anden Mosebog Kapitel 19
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Mos/19
Lukasevangeliet kap. 3,1-22
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/3
Matthæusevangeliet kap. 3,1-17
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/3
Markusevangeliet kap. 1,1-11
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/1
Matthæusevangeliet kap. 1,1-16
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/1
Johannesevangeliet kap. 1,1-16
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/1
Luther: Om et kristenmenneskes frihed
http://www.martinluther.dk/KRFRIHED.htm#105
Luthers Lille Katekismus 1529 (1953-udgave): FORTALE, DÅBEN, NADVER
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/luthers-lille-katekismus-1529-1953-udgave/
Die wahre Religion Christi und die falsche Lehre des Antichristen.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Die_wahre_Religion_Christi_und_die_falsche_Lehre_des_Antichristen.jpg
Guide: Gå på opdagelse i kirkens rum
https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/guide-p%C3%A5-vandring-gennem-kirkerummet
Gudstjeneste i folkekirken
https://www.youtube.com/watch?v=_29f_e-ykNE
kult
https://denstoredanske.lex.dk/kult
BEGREBER – KRISTENDOM
- frelseshistorien: mytologisk
GT: Skabelse – Syndefald – Abrahams kaldelse – Moses og Loven – Profeti om Messias og en ny pagt
Pagt i GT (Noa, Abraham, Moses)
NT: Jesu fødsel – Jesu liv & virke – Jesu død og opstandelse – Helligåndens komme og starten på kristen mission – Jesu genkomst – opstandelse & dommedag
Kristen grundmyte: grundlæggelsesmyte (skabelse af verden) – problemmyte (syndefaldet) – løsningsmyte (Jesu opstandelse)
Bibelsyn (udefra: faglig eller kritisk, indefra: fundamentalisme eller modernisme)
Det synoptiske problem
Den historiske Jesus
Den mytiske Kristus
- Bjergprædikenen (radikalisering af Loven)
- negativt syn på jøder (farisæere)
- Påskeberetningen (Palmesøndag, Skærtorsdag, Langfredag, Påskedag)
- jødekristen tradition og hedningekristen tradition
- stedfortrædende død
Biblen
- kanon
- evangelier
Kristendommens hovedretninger
- tidlige: forfølgelser, etablering af kanon, kirkemøder, dogmer
- første splittelse: ortodoks og katolsk kristendom
- anden splittelse: katolsk og protestantisk kristendom (Martin Luther)
Luther
- det almindelige præstedømme
- skriften alene (Biblen som autoritet)
Kristne dogmer
- Treenig Gud
- dommedag
- frelse
- opstandelse
- arvesynd
- forsoning
- nåde
- tro
- retfærdiggørelse
Gudstjeneste i Folkekirken
- kirkerummet
- dogmer
Sakramenter (forskel på protestantisk og katolsk kristendom)
- nadver
- dåb
- det dobbelte kærlighedsbud
- etik
BEGREBER – RELIGIONSFAGLIGE
religionssociologi
religionsfænomenologi
religionshistorie
dogmer
myter (kaos-kosmos, kosmogoni, antropogoni, teogoni)
Ritual-myte-modellen (rituelt plan – mytisk plan – virkningens plan)
ritualer (herunder overgangsritualer)
kult, kultdrama
etik
Ninian Smarts model
Jan Hjärpes model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbet indledes med en kort gennemgang af kernebegreber og herefter følger en gennemgang af buddhismens historiske udvikling, hvor koblingen til hinduisme er i fokus.
Grundlæggende forestillinger i buddhismen udledes og anskueliggøres ved gennemgang af Buddhalegenden og læsning af Benarestalen og analyse af Livshjulet.
Vi slutter forløbet af med at fokusere på konvertitbuddhisme i Danmark, hvor vi ser spillefilmen ’Sorte Kugler’ mhp. at identificere klassisk, buddhistisk tankegang og koble fagbegreber på udvalgte afsnit af filmen. Vi ser desuden udsendelsen “Den 2. dimension”, hvor vi fokuserer på praksis og identifikation af eksempler på nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme samt konversion.
FAGLIGE MÅL
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF
• væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
• religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
ANTAL SIDER
50
MATERIALER
ALLE WEBSITES ER SIDST BESØGT 03.04.2022 MED MINDRE ANDET ER ANGIVET
Buddhisme introduktion, Offentliggjort af Religionsnørden på youtube.com – uddrag 0.00-4.18
https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Buddhalegenden
Horisont C – grundbog til religion, Klassiske og repræsentative tekster til buddhisme, ISBN: 9788743320098
https://horisontc.systime.dk/?id=164#c1563
Benarestalen, Oversættelse: Chr. Lindtner.
https://religion.systime.dk/index.php?id=574#c3859
By Nagarjun Kandukuru from Bangalore, India - The wheel of life, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48976208
Den 2. dimension (6), DRKultur, Udgivelsesår: 2013, TV Dato: 27-11-2013, tilrettelæggere: Halfdan Muurholm og Lasse Bøgeskov Andersson
Kan findes på CFU (adgang med Uni-Log-in)
Anders Matthesen: Sorte kugler, Nimbus Film, Danmark, 2009
BEGREBER – BUDDHISME
Personer:
• Siddharta Gautama
• Buddha
• Lakha Lama
Tidlig indisk religion:
• Brahminer
• Kastesystem
• Asketer
• Guruer
• Upanishaderne
Hinduistiske og buddhistiske forestillinger:
• Atman
• Samsara
• Karma
• Brahman
• Nirvana
• An-atman
Tidlig buddhisme:
• Koncil
• Theravada
• Mahayana
• Bodhisattva
Klassisk buddhisme
• de tre juveler
• betinget samopståen
• dukkha
• askese
• de to yderligheder
• de 4 hellige sandheder (livet er lidelse, lidelsens årsag, lidelsens ophør, vejen til lidelsens ophør)
• den ædle otteledede vej
• livhjulet (de 3 rodårsager/sindsgifte: vrede, begær, uvidenhed) (årsagskæden)
Mahayana-buddhisme
• Bodhisattva
• Visdom
• Medfølelse
• Sunyata
• uapya
BEGREBER – RELIGIONSFAGLIGE
Nirvanisk buddhisme
karmisk buddhisme
Apotropæisk buddhisme
Lewis Rambo’s konversionsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nutidig asatro
I dette forløb arbejder vi med nutidig asatro og har desuden særligt fokus på repetition af religionsfaglig terminologi.
Forløbet indledes med analyse af blótritualet med repetition af religionsfaglig terminologi og for at få en grundlæggende forståelse for centrale trosforestillinger.
Herefter arbejder vi med ’Vølvens spådom’ med fokus på sammenhængen mellem ritual (blót) og myte og repeterer fagbegreber til analyse af myter. Vi analyserer desuden et uddrag fra Edda’en, som også beskriver Ragnarok. I forlængelse heraf analyserer vi Adam af Bremens beretning om blót i Uppsala og sammenligner med analysen af det nutidige blótritual mhp. at tydeliggøre ligheder/forskelle samt afsenderposition(indefra-udefra).
Herefter arbejder vi med nutidig religiøsitet og analyserer vha. religionssociologiske teorier et uddrag af dokumentaren ’Hedning på høje hæle’ og identificerer eksempler på senmoderne religiøsitet.
Afslutningsvis undersøger vi konversion til asatro med inddragelse af Lewis Rambo’s konversionsmodel og racisme inden for grupper, der betegner sig selv som asatroende.
FAGLIGE MÅL OG KERNESTOF
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Der kan indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog
ANTAL SIDER 35
MATERIALER
Himlen over Danmark (9:10) - Hedning på høje hæle (uddrag 12.25-16.25)
sendt første gang 29-11-2006 på DR
http://www.dr.dk/undervisning/religion/himlen-over-danmark (besøgt 09.04.2020)
(adgang med uni-log-in via dr.dk/undervisning)
Vølvens spådom, instruktør Maria Mac Dalland, 1996, uploadet af Søren Mangels Hansen d. 20.maj 2016 på Youtube.com
https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c (besøgt 09.04.2020)
Edda, Gylfaginning kap. 51-53 (Ragnarok)
https://heimskringla.no/wiki/Uddrag_af_Snorres_Edda#Ragnarok (besøgt 11.04.2020)
Adam af Bremens Krønike - ofringerne i Uppsala i
Lund, A. 2000, Adam af Bremens Krønike, Wormanium S. 220-224
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/kilder/adam-af-bremen-om-ofringerne-i-uppsala/ (besøgt 05.05.2020)
Vinni Bøgelund: Asatro : Harreskovens blótgilde , i Birgit Andersen: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, 2008 s. 39-41
Johan Christian Nord: Tidligere valgmenighedspræsts åbne afskedsbrev til den kristne kirke, offentliggjort på kristeligt-dagblad.dk 12.04.2019
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/aabent-afskedsbrev-til-den-kristne-kirke
Asatrofællesskabet i Danmark, Post på Facebook af Björg Sigrid Lund
https://www.facebook.com/groups/Asatrofaellesskabet/permalink/10154618490768296/ (besøgt 29.04.2025)
Asatru Folk Assembly – Denmark, Post på Facebook 28.08.2016
https://www.facebook.com/AsatruFolkAssemblyDenmark/ (besøgt 18.09.2016)
Steve McNallen: ASATRU – DEFENDING EUROPE FROM ISLAMIC INVASION, Post på Facebook 08.09.2015
https://www.facebook.com/Asatru.Folk.Assembly/photos/a.140341602707845.35854.128733893868616/796277833780882/ (besøgt 18.09.2016)
Ethnopluralism, Wikipedia.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnopluralism (besøgt 29.04.2025)
Racisme, ordnet.dk
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=racisme (besøgt 29.04.2025)
RELIGIONSFAGLIGE BEGREBER
Indefra(emic) - udefra (etic)
Ninian Smarts 7 dimensioner
Ikke-institutionaliseret religion
Religiøs aktør
Ritualer
- kultdrama
- ritualtyper (vedligeholde, afværge, påkalde, overgang)
- Podemans ritual-myte-model
- religiøs specialist
Myte
- kosmogoni
- teogoni
- antropogoni
- kaos/kosmos
- eskatologi
Polyteisme
Monoteisme
Lineær/cirkulær tidsopfattelse
Senmoderne religiøsitet
- sekularisering
- affortryllelse
- afsekularisering
- genfortryllelse
- refleksivitet
- individualisering
- selviscenesættelse
pluralisme
racisme
etnopluralisme
METODER
Religionsfænomenologi
Religionssociologi
- deprivationsteorien
- socialisationsteorien
- teorien om rationelle valg
- teorien om søgen efter mening og tilknytning
Religionshistorie
- kildekritik (afsender/modtager, førstehåndsvidne/andenhåndsvidne, primærtekst/sekundær tekst, tendens, mentalitet)
Konversion (Lewis Rambo’s konversionsmodel)
BEGREBER TIL ASATRO
Blót
Gode/gydje
Vølve
spådom
Yggdrasil
Ymer
Jætte
Odin
Tor
Frej
Freja
Loke
Midgård
Ragnarok
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074819470",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074819470",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074819470"
}