Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Mads Bronné Gelting
|
Hold
|
2024 re/vz (3vz re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
I arbejdet med kristendommen var der fokus på de klassiske dele, bl.a. skabelsesmyterne, syndefaldet og den gamle pagt. Der blev arbejdet med Jesus som frelser og karismatisk leder ved hjælp af Bjergprædiken, Jesu lignelser, næstekærlighed og analyse af forskellige afbildninger af Jesus, efterfulgt af nadverens og dåbens betydning.
Efter Paulus og hans betydning var der historiske nedslag med bl.a. Luther og Grundtvig.
Feltarbejde i den lokale kirke og kirkegård.
I forløbet var der også fokus på danskernes dyrkelse af religionen, bl.a. via statistik og artikler.
Eleverne så dokumentaren ”Mirakler i Midtjylland” (DR, 2013) som eksempel på maksimalistisk kristendom overfor minimalisme og frikirke overfor folkekirke, og en diskussion af folkekirkens rolle i samfundet i dag.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Begreber:
- Myter
- Pagter (gammel pagt og ny pagt)
- Jesus som frelser
- Ritualer (Nadver og dåb)
- Bjergprædiken
- Næstekærlighed
- Lignelser
- Karismatisk ledelse (heroisk, profetisk og magisk)
- Hjärpes model (fundamentalisme, traditionalisme, sekularisme og modernisme)
- Ritualtyper (overgangsritual, offerritual, kultdrama, vedligeholdelses- og kriseritual)
- Smarts 7 dimensioner
- Maksimalisme – minimalisme
- Folkekirke
- Frikirke
- Religionssociologi
- Fænomenologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
I dette forløb blev der arbejdet med etik i det senmoderne samfund.
Eleverne blev introduceret til grundlæggende etiske dilemmaer, samt de tre ur-tabuer (incest, drab og kannibalisme).
Eleverne arbejdede med sekulære etikker i form af pligtetik (Kant) og nytteetik (Bentham). Herefter arbejde de med etiske problematikker som f.eks. gen-modificering (CRISPR), aktiv dødshjælp og assisteret selvmord, samt klodens klima – med både religiøse og sekulære argumentation.
Eleverne arbejdede også med, hvilke etiske dilemmaer, man kan stå i, i forhold til forskellige professioner (bl.a. sygeplejerske, politi, lærer og journalist).
Efterfølgende så eleverne dokumentaren ”På tirsdag skal jeg dø” (DR, 2022) om Preben Nielsen, der tager til Belgien for at modtage assisteret selvmord.
Som afslutning på forløbet blev eleverne udsat for et apokalyptisk etik-spil med zombier og nynazister.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Begreber:
- Nytteetik
- Pligtetik
- Aktiv dødshjælp og assisteret selvmord
- CRISPR
- Klimadebat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Dette forløb blev indledt med en generel introduktion til religionen, som en del af de Abrahamitiske religioner, og der blev arbejdet med de 5 søjler, bl.a. en mini-valfart på skolen.
Derefter arbejdede eleverne med koranen og hadith som autoriteter, og splittelsen mellem sunni og shia, herunder karismatisk ledelse og rutinisering af karisma.
Der blev desuden arbejdet med Følner og Lunds 4 definition af de 4 positioner i mødet mellem vesten og islam (modernisme, sekularisme, fundamentalisme og traditionalisme). Begrebet radikalisering blev også berørt kort. Og i forlængelse af dette med, hvordan muslimer dyrker deres religion i Danmark, herunder inddragelse af statistik. Herunder også begreber som minoritets- og majoritetsreligion og integration.
Eleverne så dokumentaren ”Sine er hjernevasket” (Fra ”Tværs” DR3, 2020) om Sine som er konverteret til islam og de konsekvenser det har. Der blev arbejdet med Rambos konversionsmodel.
Faglige mål:
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
̶ islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Begreber:
De 5 søjler (fasten, tidebønnerne, trosbekendelsen, valfarten og almisse)
Monoteisme
Allah
Muhammed
Abrahamistiske religioner
Koran og hadith (som autoritet)
Sunni og shia (herunder Ashura og slaget på Karbala-sletten)
Karismatisk ledelse (heroisk, magisk og profetisk) og rutinisering af karisma)
Ritualtyper (overgangsritual, kalender-/årstidsritual, afværge- eller kriseritual, tilbedelsesritual, kultdrama)
Härpes model og Følner og Lund: Modernisme, sekularisme, traditionalisme og fundamentalisme
Konversion (Rambos konversions model)
Integration (assimilation, segregation og pluralistisk integration)
Radikalisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhismen
I dette korte forløb blev der arbejdet med de grundlæggende forestillinger i buddhismen, som f.eks. buddhalegenden, frelse og samsara. Eleverne har arbejdet med de tre måder man kan dyrke buddhismen på: nirvanisk, karmisk og apotropæisk, samt forholdet mellem munke og lægbuddhister. Slutteligt arbejdede eleverne med konversion til buddhismen.
Faglige mål:
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
Begreber:
Buddha (og buddhalegenden)
Samsara
Karma
Genfødsler
De tre juveler: Dharma, Sangha og Buddha.
Frelse
Karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme
Munke og lægbuddhister
De 4 ædle sandheder
Benarestalen
Konversion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074820619",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074820619",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074820619"
}