Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lone Daugaard Andersen
|
Hold
|
2024 re/x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi arbejder induktivt med fagets metoder og eleverne konstruerer deres egen religion med tilhørende overgangsritual, hvorefter Van Genneps model for overgangsritual og Ninian Smarts 7 dimensioner kobles på. Desuden repeteres den videnskabelige basismodel i tilknytning til artiklen I København står de i kø for at købe...sten?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendomsforløbet begynder med læsning af udvalgte tekster fra GT, der indsættes i en historisk ramme. Forbindelsen mellem GT og NT understreges flittigt ved hele tiden at se kristendommen i relation til Jødedommen. Det sker blandet andet med de ti bud overfor Bjergprædiken og Esajas' Herrens lidende tjener overfor evangeliernes fremstilling af Jesus, ligesom vi arbejder med Jesu etik. Evangeliernes særpræg omtales og vi kigger i forlængelse heraf på forskellige opfattelser af Jesus. Paulus som central figur i kristendommens formative periode understreges, og der trækkes tråde til Luthers kristendomsforståelse. Moderne kristendom belyses fra forskellige vinkler, hvor begreber som fundamentalisme og modernisme (moderat og radikal) gennemgås. I forlængelse heraf kigger vi på grundtvigianisme, IM og Tiderhverv som repræsentanter for forskellige kristendomsopfattelser. Forløbet afsluttes med eksamenstræning i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første Mosebog Kapitel 1
-
Første Mosebog Kapitel 2
-
Første Mosebog Kapitel 3
-
Arbejdsspørgsmål til 1.mos, 1-3.docx
-
Mytedokumentet skal være læst og de tilhørende spørgsmål besvarede (vedhæftet timen 22.08)
-
Kristendommen, religion og kultur 143.147.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Religion og Kultur, 143-147.docx
-
Anden Mosebog Kapitel 19, Åbenbaringen på Sinaj
-
Anden Mosebog Kapitel 20, 1-21. De ti bud
-
5 skarpe om kristendommen
-
Arbejdsspørgsmål til Horisont 73-75.docx
-
Esajas bog 52,13-53. Herrens lidende tjener
-
Arbejdsspørgsmål til Es 52, 13-53,12 + tekster fra Mark.docx
-
Mark. 1,21- 2,12, Helbredelsen af manden med den urene ånd, Helbredelsen af Simons svigermor og andre syge, Jesu forkyndelse i andre byer, Helbredelsen af den lamme i Kapernaum
-
Mark 2,23-28: Aksplukningen på sabbatten
-
Mark 3,1-6: Helbredelsen af manden med den visne hånd
-
Matt 5. 17-48 (uddrag af Bjergprædiken)
-
Matt 22,34-40 Det største bud i loven
-
Teksterne fra Markusevangeliet skal være læst og de tilhørende spørgsmål besvarede. Se timen 5.9
-
Spørgsmål til 5 skarpe om Jesus.docx
-
5 skarpe om Jesus
-
Lukasevangeliet Kapitel 10, 25-37 Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
-
Anden Mosebog Kapitel 12 Påske og usyrede brød
-
Markusevangeliet Kapitel 14, 12-25 Nadveren
-
Spørgsmål til 2.mos12 og Mark 14, 12-25.doc
-
Min bedste korsfæstelse
-
Hvem gælder næstekærligheden?
-
Hvem gælder næstekærligheden, skema til eleverne.docx
-
Markusevangeliet Kapitel 15,Jesus for Pilatus, Korsfæstelsen, Jesu død, Gravlæggelsen
-
Markusevangeliet Kapitel 16,1-8 Jesu opstandelse
-
Kreative opgaver til korsfæstelse og opstandelse,3x.docx
-
Lasse Spang Olsen på korset.pdf
-
Spørgsmål til artiklen, Lasse Spang Olsen på korset.docx
-
Matthæusevangeliet Kapitel 28, 16-20 Missionsbefalingen
-
Allan Ahle m.f.: Horisont Grundbog, Gyldendal; sider: 75-79
-
Noter til Horisont 75-79.docx
-
Husk Horisont
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 2, 1-13 Pinsedagen
-
Paulus" Brev til Romerne Kapitel 1, 1-17
-
5 skarpe om Luther
-
Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om Luther.docx
-
Tro og gode gerninger.pdf
-
Tekstuddrag til øvelse om IM, Grundtvig og Tidehverv.docx
-
Arbejdsspørgsmål til N.F.S.Grundtvig, Vær Velkommen.docx
-
Vær velkommen, Herrens år.docx
-
Eskimoerne - tekst 27, Når mennesket fødes (1).pdf
-
De kristnes religion.pdf
-
Arbejdsopgaver til Jens Forman, De kristnes religion ,3x.docx
-
Når mennesket fødes skal være læst (se under timen 31.10)
-
Hele dåbsliturgien, dåb i kirken, hjemmedåb, nøddåb og fremstilling.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til dåbsritualet.docx
-
Opgaver 3x og plan.docx
-
4. division, Russisk tro og overtro
-
Orthodox religion in Russia | SLICE
-
Kommunismens forhold til religion.pptx
-
Medbring høretelefoner
-
Feedbackskema, fagligt samspil, 3x (1).docx
-
Læs dine noter fra kristendomsforløbet igennem, så du er klar til eksamenstræning
-
Analysemodel til tekster i religion, Grundbogen til religion C.docx
-
Vejledende karakterbeskrivelser for mundtlig prøve i religion C.docx
-
Præst har døbt 80 bamser.docx
-
Eksamenstræning 3x, kristendom.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Buddhismeforløbet indledes med de helt centrale tekster Buddhalegenden og Benarestalen, hvorefter vi læser klassiske tekster om karma og nirvana. Inspirationen og opgøret med hinduismen omtales. Vi arbejder endvidere med Rambos konversionsteori og eleverne trænes i at bruge den på en konkret case i en dansk kontekst og i forlængelse heraf arbejder vi ned etniske buddhister overfor konvertitbuddhister. Vi kigger på karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme. Som et eksempel fremstilling af buddhisme i populærkulturen, ser vi Anders Matthesens Sorte kugler fra 2009. Forløbet afsluttes med eksamenstræning i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddhalegenden med arbejdsopgaver(fra Horisont).pdf
-
5 skarpe om buddhisme
-
Spørgsmål til 5 skarpe om buddhisme.docx
-
Benarestalen.pdf
-
Arbejdsopgaver til Benarestalen, 3x.docx
-
Sand Mandalas Explained, with Losang Samten | Big Think
-
♡ GUIDET MEDITATION ~ Få mere indre ro i dine tanker, følelser og krop
-
Tekst 7 og 9 fra Buddhismen - tanker og livsformer (2).pdf
-
Arbejdsspørgsmål til tekst 7 Karma og tekst 9 Genfødsel uden sjælevandring.docx
-
Allan Ahle m.f.: Horisont Grundbog, Gyldendal; sider: 248-253
-
248-253 fra Horisont.pdf
-
Spørgsmål til s. 248-253 i Horisont.docx
-
Tekst 33 og 36 fra Buddhismen - tanker og livsformer.pdf
-
Begrebsnøglen til religion, konversion, s.46-49.pdf
-
Spørgsmål til Begrebsnøglen til religion, konversion. s. 46-49.docx
-
»Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist!«
-
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme.pdf
-
Eksklusivt interview med Buddha.docx
-
Danske verdensreligioner - buddhisme, 42-48.pdf
-
Spørgsmål til Danske Verdensreligioner 42-48 (1).docx
-
DRTV - Den 2. dimension om buddhisme
-
Jeres eksklusive interview med Buddha (vedhæftet timen 14.01)skal være klar til gennemgang
-
Eksamenstræning 3x, buddhisme.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Der arbejdes med klassisk og moderne islam, samt med Muhammeds rolle i monoteismen. Islams selvforståelse og forholdet til GT og NT. Religionen som et dynamisk fænomen samt minoritet og majoritet omtales. Vi kigger desuden på fundamentalisme, traditionalisme, sekularisme og modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kult, sekt, konspiration
Kult, sekt og konspirationsforløbet tager udgangspunkt i det religiøse fællesskab Knutby Philidelphia i Sverige, og vi arbejder dels med den tv-serie, der hedder Knutby, dels med avisartikler, der belyser de virkelige forhold i grupperingen. Derudover arbejder vi med karismabegrebet, os og dem, millenarisme samt kult/sekt/kirke/denomination og eleverne trænes i at forholde sig til begreberne. Forløbet afrundes med et gruppearbejde, hvor eleverne vælger en religion eller konspirationsteori (grupperne gives tre muligheder), som præsenteres for klassen. Afslutningsvis er der eksamenstræning i grupper.
Aum Shinrikyo - Andreas og August
Flat Earthers - Marie og Harald
Gud børn/Famlien - Emma
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Begrebsnøglen til religion, Religiøse fællesskaber.pdf
-
Begrebsnøglen til religion, karismatisk ledelse.pdf
-
Bregebsnøglen til religion, millenarisme.pdf
-
Vi ser dokumentarprogrammet Sekten i Knutby, 2020, Uppdrag granskning, SVT.
-
Begrebsnøglen til religion, Os og dem.pdf
-
Den virkelige historie, Knutby.pptx
-
Sådan bliver du en god sektleder.pdf
-
Gruppearbejde, kult, sekt, konspiration, 3x.docx
-
Konspirationsteorier.pptx
-
Dramaet i Knutby _ Kristeligt Dagblad.pdf
-
Feedbackskema, gruppearbejde, kult, sekt, konspiration.docx
-
Eksamenstræning 3x, kult, sekt, konspiration.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074821663",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074821663",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074821663"
}