Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lone Daugaard Andersen
Hold 2024 re/y (3y re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Islam
Titel 5 Tværfagligt forløb
Titel 6 Etik
Titel 7 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Vi arbejder induktivt med fagets metoder og eleverne konstruerer deres egen religion med tilhørende overgangsritual, hvorefter Van Genneps model for overgangsritual og Ninian Smarts 7 dimensioner kobles på. Desuden repeteres den videnskabelige basismodel i tilknytning til artiklen I København står de i kø for at købe...sten?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Kristendomsforløbet begynder med læsning af udvalgte tekster fra GT, der indsættes i en historisk ramme. Forbindelsen mellem GT og NT understreges flittigt ved hele tiden at se kristendommen i relation til Jødedommen. Det sker blandet andet med de ti bud overfor Bjergprædiken og Esajas' Herrens lidende tjener overfor evangeliernes fremstilling af Jesus, ligesom vi arbejder med Jesu etik. Evangeliernes særpræg omtales og vi kigger i forlængelse heraf på forskellige opfattelser af Jesus. Paulus som central figur i kristendommens formative periode understreges, og der trækkes tråde til Luthers kristendomsforståelse. Moderne kristendom belyses fra forskellige vinkler, hvor begreber som fundamentalisme og modernisme (moderat og radikal) gennemgås. I forlængelse heraf kigger vi på grundtvigianisme, IM og Tiderhverv som repræsentanter for forskellige kristendomsopfattelser. Forløbet afsluttes med eksamenstræning i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme

Buddhismeforløbet indledes med de helt centrale tekster Buddhalegenden og Benarestalen, hvorefter vi læser klassiske tekster om karma og nirvana. Inspirationen og opgøret med hinduismen omtales. Vi arbejder endvidere med Rambos konversionsteori og eleverne trænes i at bruge den på en konkret case i en dansk kontekst og i forlængelse heraf arbejder vi ned etniske buddhister overfor konvertitbuddhister. Vi kigger på karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme. Som et eksempel fremstilling af buddhisme i populærkulturen, ser vi Anders Matthesens Sorte kugler fra 2009. Forløbet afsluttes med eksamenstræning i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Tværfagligt forløb

I dette tværfaglige forløb arbejder vi med faste i religion og biologi. Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af islam, hvorfor vi tager udgangspunkt i ramadanen og derefter kigger på faste i andre religioner, primært kristendom. Vi arbejder med forskellige former for deprivation og gennemgår Honko og Schjødts ritualmodeller i relation til ramadanen. Eleverne arbejder i grupper og trænes - i overensstemmelse med skolens overordnede progressionsplan - i den videnskabelige basismodel og udarbejder problemformulering og problemstillinger, med fokus på punkt 4. Eleverne får noget materiale stillet til rådighed i denne forbindelse, men skal desuden selv finde materiale, som de også skal vurdere brugbarheden af. Fremlæggelsen foregår med peer to peer feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Etik

Etikforløbet indledes med en indføring i de store etiske traditioner - pligt-og nytteetik. Vi arbejder især med etikken i ikke-religiøs form. Emnets fokus er etiske problemstillinger vedrørende abort og fosterdiagnostik og vi kommer i forlængelse heraf ind på, hvad et værdigt liv er. Eleverne trænes i etisk tænkning via en række konkrete etiske dilemmaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer