Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lone Daugaard Andersen
|
Hold
|
2024 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi arbejder induktivt med fagets metoder og eleverne konstruerer deres egen religion med tilhørende overgangsritual, hvorefter Van Genneps model for overgangsritual og Ninian Smarts 7 dimensioner kobles på. Desuden repeteres den videnskabelige basismodel i tilknytning til artiklen I København står de i kø for at købe...sten?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendomsforløbet begynder med læsning af udvalgte tekster fra GT, der indsættes i en historisk ramme. Forbindelsen mellem GT og NT understreges flittigt ved hele tiden at se kristendommen i relation til Jødedommen. Det sker blandet andet med de ti bud overfor Bjergprædiken og Esajas' Herrens lidende tjener overfor evangeliernes fremstilling af Jesus, ligesom vi arbejder med Jesu etik. Evangeliernes særpræg omtales og vi kigger i forlængelse heraf på forskellige opfattelser af Jesus. Paulus som central figur i kristendommens formative periode understreges, og der trækkes tråde til Luthers kristendomsforståelse. Moderne kristendom belyses fra forskellige vinkler, hvor begreber som fundamentalisme og modernisme (moderat og radikal) gennemgås. I forlængelse heraf kigger vi på grundtvigianisme, IM og Tiderhverv som repræsentanter for forskellige kristendomsopfattelser. Forløbet afsluttes med eksamenstræning i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første Mosebog Kapitel 1
-
Første Mosebog Kapitel 2
-
Første Mosebog Kapitel 3
-
Arbejdsspørgsmål til 1.mos, 1-3.docx
-
Mytedokumentet skal være læst og de tilhørende spørgsmål besvarede (vedhæftet timen 22.08)
-
Kristendommen, religion og kultur 143.147.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Religion og Kultur, 143-147.docx
-
Anden Mosebog Kapitel 19, Åbenbaringen på Sinaj
-
Anden Mosebog Kapitel 20, 1-21 De ti bud
-
5 skarpe om kristendommen
-
Arbejdsspørgsmål til Horisont 73-75.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Es 52, 13-53,12 + tekster fra Mark.docx
-
Matt 5. 17-48 (uddrag af Bjergprædiken)
-
Esajas bog 52,13-53. Herrens lidende tjener
-
Mark. 1,21- 2,12, Helbredelsen af manden med den urene ånd, Helbredelsen af Simons svigermor og andre syge, Jesu forkyndelse i andre byer, Helbredelsen af den lamme i Kapernaum
-
Mark 2,23-28: Aksplukningen på sabbatten
-
Mark 3,1-6: Helbredelsen af manden med den visne hånd
-
Matt 22,34-40 Det største bud i loven
-
Spørgsmål til 5 skarpe om Jesus.docx
-
5 skarpe om Jesus
-
Lukasevangeliet Kapitel 10, 25-37 Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
-
Hvem gælder næstekærligheden?
-
Hvem gælder næstekærligheden, skema til eleverne.docx
-
Anden Mosebog Kapitel 12 Påske og usyrede brød
-
Markusevangeliet Kapitel 14, 12-25 Nadveren
-
Spørgsmål til 2.mos12 og Mark 14, 12-25.doc
-
Jeres kreative bearbejdning af Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, som I begyndte på d.17.9. skal være klar til fremlæggelse
-
Markusevangeliet Kapitel 15,1- 39 Jesus for Pilatus, Korsfæstelsen, Jesu død
-
Min bedste korsfæstelse
-
Markusevangeliet Kapitel 16,1-8 Jesu opstandelse
-
Kreative opgaver til korsfæstelse og opstandelse,3y.docx
-
2.mos, 12 Påske og usyrede brød + Mark 14, 12-25 Nadveren skal være læst og de tilhørende spørgsmål besvarede (se timen 23.09)
-
Matthæusevangeliet Kapitel 28, 16-20 Missionsbefalingen
-
Noter til Horisont 75-79.docx
-
Husk Horisont
-
Lasse Spang Olsen på korset.pdf
-
Spørgsmål til artiklen, Lasse Spang Olsen på korset.docx
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 2, 1-3 Pinsedagen
-
Paulus" Brev til Romerne Kapitel 1, 1-17
-
5 skarpe om Luther
-
Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om Luther.docx
-
Allan Ahle m.f.: Horisont Grundbog, Gyldendal; sider: 24, 75-79, 92-93
-
Tro og gode gerninger.pdf
-
Opdelt opgave, Luther, 3y.docx
-
Tekstuddrag til øvelse om IM, Grundtvig og Tidehverv.docx
-
Arbejdsspørgsmål til N.F.S.Grundtvig, Vær Velkommen.docx
-
Vær velkommen, Herrens år.docx
-
Tro og gode gerninger (vedhæftet timen 24.10) skal være læst
-
Uddrag af dåbsliturgien.pdf
-
De kristnes religion.pdf
-
Arbejdsopgaver til Jens Forman, De kristnes religion, 3y..docx
-
Jeg er 26, II.docx
-
Eskimoerne - tekst 27, Når mennesket fødes (1).pdf
-
Religionsprøve.docx
-
Vejledende karakterbeskrivelser for mundtlig prøve i religion C.docx
-
Eksamenstræning 3y, kristendom.pptx
-
Præst har døbt 80 bamser.docx
-
Læs dine noter fra kristendomsforløbet igennem, så du er klar til eksamenstræning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Buddhismeforløbet indledes med de helt centrale tekster Buddhalegenden og Benarestalen, hvorefter vi læser klassiske tekster om karma og nirvana. Inspirationen og opgøret med hinduismen omtales. Vi arbejder endvidere med Rambos konversionsteori og eleverne trænes i at bruge den på en konkret case i en dansk kontekst og i forlængelse heraf arbejder vi ned etniske buddhister overfor konvertitbuddhister. Vi kigger på karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme. Som et eksempel fremstilling af buddhisme i populærkulturen, ser vi Anders Matthesens Sorte kugler fra 2009. Forløbet afsluttes med eksamenstræning i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål til 5 skarpe om buddhisme.docx
-
5 skarpe om buddhisme
-
Buddhalegenden (fra Horisont).docx
-
SRP brainstorming.docx
-
Benarestalen.pdf
-
Arbejdsopgaver til Benarestalen, 3y.docx
-
♡ GUIDET MEDITATION ~ Få mere indre ro i dine tanker, følelser og krop
-
Tekst 7 og 9 fra Buddhismen - tanker og livsformer (2).pdf
-
Arbejdsspørgsmål til tekst 7 Karma og tekst 9 Genfødsel uden sjælevandring.docx
-
Buddhalegenden skal være læst og de tilhørende spørgsmål besvarede (vedhæftet timen i går) Jeg vælger tre tilfældige elever til at vise svaret på spørgsmål 5
-
Sand Mandalas Explained, with Losang Samten | Big Think
-
Tekst 33 og 36 fra Buddhismen - tanker og livsformer.pdf
-
Allan Ahle m.f.: Horisont Grundbog, Gyldendal; sider: 248-253
-
Tekst 7, Karma skal være læst og de tilhørende spørgsmål besvarede (vedhæftet timen 19.11)
-
Begrebsnøglen til religion, konversion, s.46-49.pdf
-
Spørgsmål til Begrebsnøglen til religion, konversion. s. 46-49.docx
-
»Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist!«
-
Danske verdensreligioner - buddhisme, 42-48.pdf
-
Spørgsmål til Danske Verdensreligioner 42-48 (1).docx
-
Jeg er 26, III.docx
-
Artiklen "Jeg kan huske, jeg tænkte, der blev jeg vist buddhist" skal være læst og Rambos konversionsmodel brugt i forhold til den
-
Vi ser filmen Sorte Kugler
-
Eksklusivt interview med Buddha.docx
-
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Der arbejdes med klassisk og moderne islam, samt med Muhammeds rolle i monoteismen. Islams selvforståelse og forholdet til GT og NT. Religionen som et dynamisk fænomen samt minoritet og majoritet omtales. Vi kigger desuden på fundamentalisme, traditionalisme, sekularisme og modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De fem søjler, inkl. spørgsmål.pdf
-
5 skarpe om islam
-
Spørgsmål til 5 skarpe om islam.docx
-
Allan Ahle m.f.: Horisont Grundbog, Gyldendal; sider: 158-159, 161-162, 167-169
-
Vi ser filmen La Mecque Secrète, instrueret af Saïd Bakhtaoui, 1997
-
Sharia og retsvidenskab.pdf
-
Følner og Lund, Fundamentalisme i kristendom og islam.pdf
-
Forskellige positioner i religionerne.pptx
-
Interview med Muhammed og Malika.pdf
-
Spørgsmål til interviewteksterne med Muhammed og Malika.docx
-
Muslimer som minoritet i Danmark.pdf
-
Spørgsmål til Muslimer som minoritet i Danmark.docx
-
DRTV - Den 2. dimension
-
Slapt eller skarpt, islam.docx
-
Idekatalog til fjerde emne.docx
-
Eksamenstræning 3y, islam.pptx
-
At vælge islam.docx
-
Læs dine noter fra islamforløbet igennem, så du er klar til eksamenstræning. Overvej også at sætte islam ind i Ninian Smarts 7 dimension
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tværfagligt forløb
I dette tværfaglige forløb arbejder vi med faste i religion og biologi. Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af islam, hvorfor vi tager udgangspunkt i ramadanen og derefter kigger på faste i andre religioner, primært kristendom. Vi arbejder med forskellige former for deprivation og gennemgår Honko og Schjødts ritualmodeller i relation til ramadanen. Eleverne arbejder i grupper og trænes - i overensstemmelse med skolens overordnede progressionsplan - i den videnskabelige basismodel og udarbejder problemformulering og problemstillinger, med fokus på punkt 4. Eleverne får noget materiale stillet til rådighed i denne forbindelse, men skal desuden selv finde materiale, som de også skal vurdere brugbarheden af. Fremlæggelsen foregår med peer to peer feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ritualtyper.pdf
-
Sådan faster man i verdens største religioner
-
Fasten gennem tiden
-
At faste er at gøre plads til Gud
-
10 råd til 40 dages faste
-
Muslim: Religiøs faste har udfordret mit familieliv
-
Dansk islamisk samfund, ramadan
-
Religionsfagets metoder mm. .pptx
-
Tværfagligt forløb i 3y.docx
-
Artiklen Sådan faster man i verdens største religioner (ligger som link på timen 27.02) skal være læst og Den videnskabelige basismodel tænkt ind. Det vil sige, at man skal overveje, hvilket spørgsmål, man kan stille til artiklens indhold, hvordan ma
-
Feedbackskema, fagligt samspil, 3y.docx
-
Etik, introduktion, 3y.pptx
-
Jeg er 26, V.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Etik
Etikforløbet indledes med en indføring i de store etiske traditioner - pligt-og nytteetik. Vi arbejder især med etikken i ikke-religiøs form. Emnets fokus er etiske problemstillinger vedrørende abort og fosterdiagnostik og vi kommer i forlængelse heraf ind på, hvad et værdigt liv er. Eleverne trænes i etisk tænkning via en række konkrete etiske dilemmaer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Pligetik fra Religion og etik.docx
-
Etik, 2.modul.pptx
-
Lykkeetik fra Etiske teorier og metoder, s15-16 (Fra Motzfeldt_Religion og etik).pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Lykkeetik .docx
-
Tekst 20, Jørgen Hviid, Teknikkens absurditet, m. inddelinger.docx
-
Allan Ahle m.f.: Horisont Grundbog, Gyldendal; sider: 50-51
-
Mikkelsen, Poul S.: DEN OPTIMALE BEHANDLING, Systime; sider: 85-88, 98-100
-
Senat-metoden.pdf
-
Død over Downs ( 1 ) DR2, 2015
-
Man skal kæmpe mere for at få lov til at beholde, tekst 4.pdf
-
Læs dine noter fra etikforløbet igennem, så du er klar til eksamenstræningen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074823123",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074823123",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074823123"
}