Titel
6
|
Kunst
Vi studerer græsk og romersk antik kunst dels synkront, dels diakront i forhold til stiltræk, teknisk udvikling og kunst som udtryk for sin samtid. Vi studerer moderne kunst for at se, hvilke spor antikkens kunst har sat og hvordan disse bruges.
Til eksamen bruges IKKE-GENNEMGÅEDE, antikke skulpturer.
Arkaiske skulpturer brugt i undervisningen
˙ New York kouros
˙ Nikandrekoren
˙ Kalvebæreren
˙ Sounion-kouros
˙ Anavysos-kouros
˙ Aristodokos-kouros
˙ Berliner-koren
˙ Peplos-koren
˙ Kore fra Akropolis (på Glyptoteket)
˙ Auxerre-koren
˙ Kleobis og Biton
Arkaiske stiltræk og fagord
˙ Frontalitet, symmetri og stivhed (Egyptisk inspiration)
˙ Det idealiserede menneske: Smuk og stor (stærk)
˙ Kore: ung kvinde, påklædt
˙ Kouros: ung mand, nøgen
˙ Muskulatur og detaljer er indridset frem for modelleret
˙ Perlelokker, mandeløjne, arkaisk smil, snegleører for at skabe liv
˙ Brugt til gravmarkører eller votivgaver
Klassiske skulpturer brugt i undervisningen
˙ Kritiosdrengen
˙ Diadoumenos
˙ Vognstyreren fra Delfi
˙ Artemision (Zeus/Poseidon)
˙ Spydbæreren
˙ Athene Parthenos
˙ Nike justerer sin sandal (fra Nike Templets balustrade)
˙ Karyatide
˙ Hermes & Dionysosbarnet
˙ Afrodite fra Knidos
˙ (Apollon Belvedere)
Stiltræk og fagord til de klassiske sulpturer
˙ Mere naturtro, modelleret krop, dog stadig idealiseret: smuk og god, jf. filosofi
˙ Mindre stivhed, mindre frontalitet, mindre symmetri. Rundskulpturer.
˙ Ansigt: ophøjet ro, neutralt. Naturlige proportioner. Hår klippet kort. Skæg = ældre/voksen (evt. visdom)
˙ Ny positur: kontrapost. Posituren udvikles til mere og mere naturlig med ’skæv’ vægtfordeling på benene, der påvirker kroppen opad (hofter, torso, skuldre)
˙ Historien bag skulpturen er ’need to know’
˙ Det prægnante øjeblik
˙ Højklassisk: wet look med meget dybe folder. Forkærlighed for spil mellem lys og skygge.
˙ Senklassisk: den første nøgne kvindeskulptur – Afrodite fra Knidos af Praxiteles.
Hellenistiske skulputurer brugt i unervisningen
˙ Laokoon-gruppen
˙ Fuld gammel kone
˙ Relief: Athene mod titan, østfrise på Pergamonaltret
˙ Dreng, der kvæler gås
˙ Afrodite, Pan og Eros
˙ Afrodite Kallipygos
˙ Knælende Afrodite, der vasker sit hår
˙ Demostenes
˙ Galler, der dræber sig selv og sin hustru
˙ Nike fra Samothrake
˙ Farnese Herakles
˙ Bronzeboxeren
Stiltræk og fagord til hellenistisk kunst
˙ DRAMA! og handling. Dynamik og bevægelse.
˙ Skulpturgrupper som noget nyt.
˙ Udforskning af at gengive følelser og særkendetegn: stadig ikke reel portrætkunst, men en udforskning af forskellige udtryk i ansigt og krop.
˙ Fri positur
˙ Historien bag skulpturen er ’nice to know’: vi kan godt se, hvad der sker og behøver ikke kende fx myten.
˙ Hellenistisk barok: mere drama, store svulmende muskler, overdrevne rynker, osv. MORE-MORE-MORE
˙ Hellenistisk rokoko: sjove, ’lette’ (=ikke-alvorlige), pikante motiver.
Romersk kunst brugt i undervisningen
˙ Relief fra Ara Pacis, østfront ’Tella’
˙ Relief fra Titusbuen, indvendig til højre: ’Sejrsprocession’
˙ Treborianus Gallus
˙ Togatus
˙ Prima Porta Augustea
˙ Marcus Aurelius til hest
˙ Kejser Commodus som Herkules
Stiltræk og fagord til romersk kunst
˙ Kunst som propaganda (for kejseren)
˙ Portrætkunst, som vi kender det.
˙ Almindeligt at ’genbruge’ skulpturkrop til eget portræt
˙ Tre typer krop: heroisk nøgenhed; togaklædt vismand; (militær-)magt ved uniform.
˙ Rytterstatuen opfundet.
Perspektivskulpturer brugt i undervisningen samt kunstperioder og -ismer gennemgået i undervisningen:
Renæssancen
-- Michelangelos David (1501-1504)
-- Donatellos David (1440-1460)
-- Botticellis Venus' Fødsel (1486)
Barok og Rokoko
-- Caravaggios Medusa (oil on canvas, 1597)
-- Berninis Apollo & Daphne (1625)
-- Etienne-Maurice Falconets Siddende Amor (1757)
Hjemmesider brugt til Renæssance, Barok og Rokoko
https://www.kunstskolen.dk/renaessancen/
https://www.arsmundi.de/da/tjeneste/vores-kunstrapport/barok-og-renaessance-dette-er-forskellene/
https://lex.dk/barok
https://www.kunstskolen.dk/barok/
https://www.kunstskolen.dk/rokoko/
https://www.arsmundi.de/da/skulpturer/epoker/barok-rokoko/
Nyklassicisme
-- Thorvaldsens Jason med det gyldne skind (1804-1824)
-- Canovas Musen for lyrisk poesi (1814-1816)
Hjemmesider brugt til nyklassicisme
https://www.kunstskolen.dk/nyklassicisme/
https://www.thorvaldsensmuseum.dk/formidling/bertel-thorvaldsen-en-billedhuggers-form-pa-verden/moed-thorvaldsen
https://lex.dk/Antonio_Canova
https://www.nga.gov/stories/who-is-antonio-canova.html
Nationalsocialistisk kunst
-- Arno Brekers Fakkelbærer (1939)
--Arno Brekers Die Partei og Die Wehrmacht (1939)
Hjemmesider til nationalsocialistisk kunst
https://www.academia.edu/27974456/The_Nazi_Fascist_New_Order_for_European_Culture
https://www.fukbh.dk/program/historie/historie/fascismen-og-antikken
https://lex.dk/nationalsocialistisk_kulturpolitik
https://lex.dk/Arno_Breker
https://canopycanopycanopy.com/contents/a_forcing_of_barriers
https://www.documentarytube.com/articles/remembering-arno-breker-creator-of-nazi-architecture/
Moderne kunst over en bred kam
-- Christophe Charbonels Poseidon Monumental (2018)
-- Forside fra Basserne nr. 952 (2014), forestiller Frk. Olsen som Afrodite i Botticellis renæssance-maleri
Materiale til dette: Henrik Fich, Græsk Kunst, Systime 1999: 286-299
Perspektivmonument v. prøveeksamen: Stuart Sandford 'Kouros (Josh)', støbt marmorstøv og harpiks/støbt poleret bronze, 2015
|