Holdet 2024 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Helene Holbek Leganger Berg
Hold 2024 ol/d (3d ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romersk Epos: Destruktiv kærlighed
Titel 2 Retorik og demokrati
Titel 3 Filosofi: At leve godt
Titel 4 Græsk Epos: Homers Guder og helte
Titel 5 retorik del 2
Titel 6 Kunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romersk Epos: Destruktiv kærlighed

VI læser uddrag af Ovids Metamorfoser med fokus på temaet Destruktiv Kærlighed.

Pythonslangen + Apollo & Daphne: I, 438-567
Callisto + Callisto & Arcas: II, 401-530
Ekko & Narcissus: III, 341-510

Perspektivmateriale:
John William Waterhouse (1849- 1917) ”Echo and Narcissus”(1903). (maleri)

Supplerende stof:
Andreasen og Poulsen, Paideia, 2012, Systime: "Hvad er en myte?"

Begreber
Myter: normativ, deskriptiv, ætiologisk
Epos: homerisk lignelse, daktylisk heksameter, fortæller
Tema: kønsroller og samfundsnormer, destruktiv kærlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik og demokrati

Vi studerer antik retorik og demokrati. Forløbet starter med en kort introduktion til historieskrivning, retorik og demokratiet i Athen fra 507 under Kleistenes' styre frem til Thukydids værk om den peloponnesiske krig.

Centrale elementer
- Det athenske demokratis tre principper: 1) folket styrer sig selv. 2) personlige egenskaber og rigdom må ikke tælle. 3) demokratisk deltagelse er en pligt, ikke en ret. Begreberne ostrakisme, isonomia og isegoria, appelformer (etos, patos, logos). Styreformer: demokrati, oligarki, monarki/tyranni.
- Historieskrivning: overgang fra mythos til logos -> kildekritik. Herodot som historiens fader, Thukydid som hans efterfølger.
- Retorik: Kunsten at overtale. Sofister. Taletyper: lejlighedstaler, retstaler og politiske taler. Retorikkens kritikere: filosofferne Platon og Sokrates. Troper og figurer.

Basistekster (total 33 sider)
Tekster fra Kilder til Demokratiet af Mogens Herman Hansen (MHH):
- Herodot: Stormandsdebatten (5 sider)
- Thukydid: Perikles' Gravtale, afsnit 34-43, inkl. (8 sider)
- Pseudo-Xenofon (Den Gamle Oligark): Athenernes Statsforfatning, afsnit I og III (10 sider)
Lysias 'Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes' i 'Lysias Taler' oversat af Mogens Herman Hansen, Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet 2011 (10 sider)

Perspektivmateriale
Lincoln: Gettysburg Address (1863)

Bagrrundsmateriale
-' Demokratiets Rødder' fra publikationen 'Demokratikanon', Undervisningsministeriet 2008: https://static.uvm.dk/Publikationer/2008/demokratikanon/kap01.html (hentet d.22.9.24)
- Peter Sand 'Historie' fra https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldhistorie/oldhistorie.html (hentet d.22.9.24)
- Peter Sand 'Retorik' fra https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldretorik/oldretorik.html (hentet d.22.9.24)
- Andreasen & Poulsen: 'Det retoriske system' i Paideia, Systime 2012
- Mogens Herman Hansen: baggrund om Herodot, Thukydid og Den gamle oligark i 'Kilder til demokratiet i Athen'.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filosofi: At leve godt

Med udgangspunkt i elevernes egen opfattelse af, hvad det gode liv indeholder samt læsning af et kort interview med Svend Brinkmann, studerer vi tre filosofiske skolers bud på, hvad det gode liv er og hvordan det opnås.

Materialer
- Platon: Kriton
centrale begreber: doxa, apori, episteme, elenchos, dialog, dualisme og modsætningspar, Idélæren (fænomener og idéer), dialektik, majeutik.

- Epikur: Brev til Menoikeus.
filosofiske paradigmer: venner, frihed og et analyseret liv.

- Stoicisme:
Seneca Brev 2
Marcus Aurelius ’Selvbetragtninger’,
˙ II. 1 +2 + 5;
˙ IV. 3 +12+ 25+26;
Epiktet ‘Stoiske leveregler’: 1, 2, 3, 5, 29
begrber: psykagogik, mådehold, brev som genre, ro og balance.

Perspektivtekst
Halfdan Rasmussen 'Agora' (1965, digt)

Supplerende materiale
Channel 4: Philosophy A guide to happiness, 3 afsnit: ’Sokrates om Selvtillid’ + ‘Epikur om Lykke’ ’Seneca om vrede’, 2000. Findes på mitcfu.dk
Svend Brinkmann: 'om Stoicisme', uddrag fra Stå Fast
Søren Hindsholm: 'Brevkursus i det rette liv' (om Seneca og brevskrivning)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Græsk Epos: Homers Guder og helte

Vi studerer de græske olympiske guder, som de skildres i (uddrag af) forskellige homeriske tekster, samt den homeriske helt. Dernæst undersøger vi skildringen af samme i filmen 'Percy Jackson og Lyntyven'. Forløbet skydes i gang med portrætter af de 12 olympiske guder, samt de tre græske heroer Herakles, Odysseus og Achilleus, hvor eleverne hver især undersøger og præsenterer 'deres' person.

Basistekster (total 44 sider)
Iliaden 1. sang: vv. 1-247 + 345-611
Odysséen i uddrag:
- 1. sang., vv. 1-120
- 5. sang, vv. 1-191 + 278-387,
- 8. sang, vv. 266-366
- 9. sang (den hele)
Demeterhymnen

Centrale begreber
oikos, arete, kleos, timé, do ut des, antropomorf, homerisk helt

Perspektivtekst
Percy Jackson og Lyntyven (film)

Sekundært materiale:
Myternes Dahl 'Hvad er en homerisk helt': https://www.youtube.com/watch?v=5SZxws1s8zo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 retorik del 2

Et kort genbesøg i Retorikken, hvor vi læser Lysias' retstale 'Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes'.

Basistekst
Lysias: 'Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes' (10 sider)

Centrale begreber: etopoieia (karakterskabelse) og safeneia (klar, enkel sproglig stil)

Supplerende
Paideia: om taletyper og retoriske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kunst

Vi studerer græsk og romersk antik kunst dels synkront, dels diakront i forhold til stiltræk, teknisk udvikling og kunst som udtryk for sin samtid. Vi studerer moderne kunst for at se, hvilke spor antikkens kunst har sat og hvordan disse bruges.

Til eksamen bruges IKKE-GENNEMGÅEDE, antikke skulpturer.

Arkaiske skulpturer brugt i undervisningen
˙ New York kouros
˙ Nikandrekoren
˙ Kalvebæreren
˙ Sounion-kouros
˙ Anavysos-kouros
˙ Aristodokos-kouros
˙ Berliner-koren
˙ Peplos-koren
˙ Kore fra Akropolis (på Glyptoteket)
˙ Auxerre-koren
˙ Kleobis og Biton

Arkaiske stiltræk og fagord
˙ Frontalitet, symmetri og stivhed (Egyptisk inspiration)
˙ Det idealiserede menneske: Smuk og stor (stærk)
˙ Kore: ung kvinde, påklædt
˙ Kouros: ung mand, nøgen
˙ Muskulatur og detaljer er indridset frem for modelleret
˙ Perlelokker, mandeløjne, arkaisk smil, snegleører for at skabe liv
˙ Brugt til gravmarkører eller votivgaver

Klassiske skulpturer brugt i undervisningen
˙ Kritiosdrengen
˙ Diadoumenos
˙ Vognstyreren fra Delfi
˙ Artemision (Zeus/Poseidon)
˙ Spydbæreren
˙ Athene Parthenos
˙ Nike justerer sin sandal (fra Nike Templets balustrade)
˙ Karyatide
˙ Hermes & Dionysosbarnet
˙ Afrodite fra Knidos
˙ (Apollon Belvedere)

Stiltræk og fagord til de klassiske sulpturer
˙ Mere naturtro, modelleret krop, dog stadig idealiseret: smuk og god, jf. filosofi
˙ Mindre stivhed, mindre frontalitet, mindre symmetri. Rundskulpturer.
˙ Ansigt: ophøjet ro, neutralt. Naturlige proportioner. Hår klippet kort. Skæg = ældre/voksen (evt. visdom)
˙ Ny positur: kontrapost. Posituren udvikles til mere og mere naturlig med ’skæv’ vægtfordeling på benene, der påvirker kroppen opad (hofter, torso, skuldre)
˙ Historien bag skulpturen er ’need to know’
˙ Det prægnante øjeblik
˙ Højklassisk: wet look med meget dybe folder. Forkærlighed for spil mellem lys og skygge.
˙ Senklassisk: den første nøgne kvindeskulptur – Afrodite fra Knidos af Praxiteles.

Hellenistiske skulputurer brugt i unervisningen
˙ Laokoon-gruppen
˙ Fuld gammel kone
˙ Relief: Athene mod titan, østfrise på Pergamonaltret
˙ Dreng, der kvæler gås
˙ Afrodite, Pan og Eros
˙ Afrodite Kallipygos
˙ Knælende Afrodite, der vasker sit hår
˙ Demostenes
˙ Galler, der dræber sig selv og sin hustru
˙ Nike fra Samothrake
˙ Farnese Herakles
˙ Bronzeboxeren

Stiltræk og fagord til hellenistisk kunst
˙ DRAMA! og handling. Dynamik og bevægelse.
˙ Skulpturgrupper som noget nyt.
˙ Udforskning af at gengive følelser og særkendetegn: stadig ikke reel portrætkunst, men en udforskning af forskellige udtryk i ansigt og krop.
˙ Fri positur
˙ Historien bag skulpturen er ’nice to know’: vi kan godt se, hvad der sker og behøver ikke kende fx myten.
˙ Hellenistisk barok: mere drama, store svulmende muskler, overdrevne rynker, osv. MORE-MORE-MORE
˙ Hellenistisk rokoko: sjove, ’lette’ (=ikke-alvorlige), pikante motiver.

Romersk kunst brugt i undervisningen
˙ Relief fra Ara Pacis, østfront ’Tella’
˙ Relief fra Titusbuen, indvendig til højre: ’Sejrsprocession’
˙ Treborianus Gallus
˙ Togatus
˙ Prima Porta Augustea
˙ Marcus Aurelius til hest
˙ Kejser Commodus som Herkules

Stiltræk og fagord til romersk kunst
˙ Kunst som propaganda (for kejseren)
˙ Portrætkunst, som vi kender det.
˙ Almindeligt at ’genbruge’ skulpturkrop til eget portræt
˙ Tre typer krop: heroisk nøgenhed; togaklædt vismand; (militær-)magt ved uniform.
˙ Rytterstatuen opfundet.

Perspektivskulpturer brugt i undervisningen samt kunstperioder og -ismer gennemgået i undervisningen:

Renæssancen
-- Michelangelos David (1501-1504)
-- Donatellos David (1440-1460)
-- Botticellis Venus' Fødsel (1486)

Barok og Rokoko
-- Caravaggios Medusa (oil on canvas, 1597)
-- Berninis Apollo & Daphne (1625)
-- Etienne-Maurice Falconets Siddende Amor (1757)

Hjemmesider brugt til Renæssance, Barok og Rokoko
https://www.kunstskolen.dk/renaessancen/
https://www.arsmundi.de/da/tjeneste/vores-kunstrapport/barok-og-renaessance-dette-er-forskellene/
https://lex.dk/barok
https://www.kunstskolen.dk/barok/
https://www.kunstskolen.dk/rokoko/
https://www.arsmundi.de/da/skulpturer/epoker/barok-rokoko/


Nyklassicisme
-- Thorvaldsens Jason med det gyldne skind (1804-1824)
-- Canovas Musen for lyrisk poesi (1814-1816)

Hjemmesider brugt til nyklassicisme
https://www.kunstskolen.dk/nyklassicisme/
https://www.thorvaldsensmuseum.dk/formidling/bertel-thorvaldsen-en-billedhuggers-form-pa-verden/moed-thorvaldsen
https://lex.dk/Antonio_Canova
https://www.nga.gov/stories/who-is-antonio-canova.html


Nationalsocialistisk kunst
-- Arno Brekers Fakkelbærer (1939)
--Arno Brekers Die Partei og Die Wehrmacht (1939)

Hjemmesider til nationalsocialistisk kunst
https://www.academia.edu/27974456/The_Nazi_Fascist_New_Order_for_European_Culture  
https://www.fukbh.dk/program/historie/historie/fascismen-og-antikken
https://lex.dk/nationalsocialistisk_kulturpolitik
https://lex.dk/Arno_Breker
https://canopycanopycanopy.com/contents/a_forcing_of_barriers
https://www.documentarytube.com/articles/remembering-arno-breker-creator-of-nazi-architecture/

Moderne kunst over en bred kam
-- Christophe Charbonels Poseidon Monumental (2018)
-- Forside fra Basserne nr. 952 (2014), forestiller Frk. Olsen som Afrodite i Botticellis renæssance-maleri
Materiale til dette: Henrik Fich, Græsk Kunst, Systime 1999: 286-299
Perspektivmonument v. prøveeksamen: Stuart Sandford 'Kouros (Josh)', støbt marmorstøv og harpiks/støbt poleret bronze, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer