Holdet 2024 ol/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Naja Mandrup Sørensen
Hold 2024 ol/m (3m ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til old
Titel 2 Epos - Krig og vrede
Titel 3 Mytologi - destruktiv kærlighed
Titel 4 Tværfaglgt forløb EN/ol
Titel 5 Drama - den tragiske helt
Titel 6 Filosofi - Hvad er Eros?
Titel 7 Skulptur
Titel 8 Repetition og eksamenstræning
Titel 9 Forløb#5
Titel 10 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til old

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Epos - Krig og vrede

Vi starter oldtidskundskab ud med et epos forløb, hvor vi skal læse en del af Homers værk "Iliaden" og en lille del af Vergils værk "Æneiden". Eleverne får en grundlæggende introduktion til faget oldtidskundskab gennem læsning af et af antikkens hovedværker, hvorigennem de introduceres for de græske guder.

Kernestof:
Iliaden (46 sider)
1. sang, vers 1-611
16. sang, vers 645-867
18. sang, vers 1-147
22. sang, vers 1-515
Æneiden (9 sider)
2. sang, vers 1-269

I alt: 55 siders antikke basistekster.

Derudover læser vi perspektivteksten "Ode til Achilleus" af Casper Sebastian Graff-Jessen, og eleverne introduceres for perspektivering med fokus på eksamen.

Vi har arbejdet med følgende fagbegreber:
Epitet, patronymikon, formelvers, homerisk lignelse, daktylisk heksameter, hybris, nemesis, timé, kléos, do ut des og areté.

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mytologi - destruktiv kærlighed

Vores mytologiforløb fokuserer på destruktiv kærlighed og vi arbejder med forskellige myter fra Ovids Metamorfoser med forskellige former for kærlighed som alle indeholder destruktive elementer. Forløbet tager udgangspunkt i en moderne kærlighedsdefinition som holdes overfor den antikke.

Kernestof:
Pygmalion (2 sider)
Narcissus og Ekko (6 sider)
Callisto (5 sider)
Pyramus og Thisbe (4 sider)
Apollo og Daphne (4 sider)

I alt: 21 siders antikke basistekster

Derudover læser vi "Hvad er en myte?" (grundtekst fra Paideia) og perspektivteksten "Det moderne menneske lider Ekko og Narcissus' skæbner gennem Tech-giganterne univers". Forløbet afsluttes med en eksamenslignende øvelse, hvor eleverne trænes i den mundtlige eksamen.

Vi arbejder med følgende elementer og begreber:
- mytens definition og formål
- Ovid som forfatter
- ætiologi - herunder deskriptive og normative elementer
- forskellige former for destruktiv kærlighed (atypisk, ulykkelig og uønsket kærlighed)
- forvandlinger

Faglige mål:

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tværfaglgt forløb EN/ol

Myter i litteratur: Shakespeare og Ovid
I dette forløb er der arbejdet tværfagligt med sammenligning af uddrag af William Shakespeare’s Romeo and Juliet og Ovids Metamorfoser: Pyramus og Thisbe, med særligt henblik på at afdække afsmitning fra Ovid hos Shakespeare.
Både oldtidskundskabsfagligt og engelskfagligt materiale har været behandlet som enkeltfagligt kernestof op til forløbet, det samme gælder supplerende stof og baggrundsmateriale.
I forhold til træning til SRP, har eleverne arbejdet differentieret i grupper, således at der i nogle grupper er fokuseret på selv at skrive en god problemformulering, hvor der i andre har været fokus på at udtænke underspørgsmål med særligt fokus på taksonomi, mens andre igen udelukkende har arbejdet med besvarelse af en færdig opgaveformulering.
I forhold til videnskabsteori, har fokus været på at definere hvad videnskab er, de videnskabelige genstandsfelter, hermeneutik samt den videnskabelige basismodel.
Ved mundtlig præsentation og i efterfølgende opsamling, har vi arbejdet med følgende fagbegreber: strukturalistisk analyse, nykritisk analyse, socialhistorisk og ideologikritisk analyse, den hermeneutiske spiral samt induktiv, deduktiv, kvalitativ og kvantitativ metode.

Materialer
William Shakespeare: Romeo and Juliet
Ovid: Metamorfoser (uddrag)

Følgende tekststykker skal inddrages:
Romeo and Juliet, Act V, scene 3 vv 91-120 + 147-171
Metamorfoser, 4. Bog, vv 55-166

Videnskablige metoder: https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
Hvornår er noget videnskab: https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE
Hvad er videnskabsteori: https://www.youtube.com/watch?v=geWGpjg6ciY
Hermeneutik: https://www.youtube.com/watch?v=RrjvfUjFadg
Niels Ebdrup: ”Sådan bruger du videnskabsteori” (https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-bruger-du-videnskabsteori)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Drama - den tragiske helt

Vi læser Sofokles' Kong Ødipus, hvor vi fokuserer på den tragiske helt. Eleverne præsenteres for det moderne skæbnebegreb overfor det antikke.

Kernestof:
Ødipus (44 sider)
Ovids Metamorfoser, 3. sang, vers 316-340, Tiresias (1 side)

I alt: 45 siders antik basistekst

Derudover læser vi perspektivteksten "Requiem nr. 116", et uddrag af Peer Hultbergs roman, og eleverne trænes i eksamenslignende perspektivering.

I forløbet fokuserer vi på dramagenren generelt, dramaernes opbygning, de tre store tragikere og de følgende fagbegreber:
Harmartia, peripeti, anagnorisis, katharsis, tragisk ironi, stichomyti, Den moralske årsagskæde (ate, hybris, ftonos, nemesis).

Faglige mål:

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Filosofi - Hvad er Eros?

Vores filosofiforløb fokuserer på Sokrates og Platon, hvor vi bruger Kend Dig Selv som grundbog. Vi starter med at læse Hulebilledet, og fortsætter derefter med uddrag af Symposion, hvor vi læser Pausanias', Aristofanes' og Sokrates' taler.

Kernestof:
Hulebilledet (7 sider)
Pausanias' tale (7 sider)
Aristofanes' tale (7 sider)
Sokrates' tale (15 sider)

Totalsider basistekst: 36 sider

Vi læser et Halfdan Rasmussen digt, Agora, som perspektivtekst.

Vi arbejder med følgende begreber:
Sofister vs. filosoffer
Platonisk dialog
Fænomenernes og idéernes verden
Doxa, aporía, episteme
Den dialektiske metode
Den majeutiske metode
Det dualistiske verdenssyn

Faglige mål:

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skulptur

Vi fokuserer på de tre overordnede perioder indenfor græsk kunst; den arkaiske, den klassiske og den hellenistiske. Derudover analyserer vi romerske skulpturer og har til slut fokus på efterantikke perspektiverende skulpturer.

Vi har analyseret de seks følgende arkaiske skulpturer:
- Auxerre-koren
- Chiotisk kore
- Kalvebæreren
- Kleobis og Biton
- Peploskoren
- Sounion kouros

Vi har analyseret de følgende seks klassiske skulpturer:
- Zeus-Poseidon
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Afrodite fra Knidos
- Hermes og Dionysosbarnet
- Karyatide fra Erechteion

Vi har analyseret de følgende tre hellenistiske skulpturer:
- Bokseren
- Laókoon-gruppen
- Galler der dræber sig selv og sin hustru

Vi har analyseret de følgende fire romerske skulpturer:
- Marcus Aurelius Rytterstatue
- Augustus som religiøs
- Augustus som Jupiter
- Kejser Augustus

Vi har analyseret de følgende tre efterantikke perspektivskulpturer:
- Michelangelos David
- Thorvaldsens Venus med æblet
- Christian Lemmerz' Adam Kadmon

Faglige mål:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Klassen har valgt, at de vil op i kendte skulpturer til en potentiel eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer