Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Naja Mandrup Sørensen
|
Hold
|
2024 ol/m (3m ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til old
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos - Krig og vrede
Vi starter oldtidskundskab ud med et epos forløb, hvor vi skal læse en del af Homers værk "Iliaden" og en lille del af Vergils værk "Æneiden". Eleverne får en grundlæggende introduktion til faget oldtidskundskab gennem læsning af et af antikkens hovedværker, hvorigennem de introduceres for de græske guder.
Kernestof:
Iliaden (46 sider)
1. sang, vers 1-611
16. sang, vers 645-867
18. sang, vers 1-147
22. sang, vers 1-515
Æneiden (9 sider)
2. sang, vers 1-269
I alt: 55 siders antikke basistekster.
Derudover læser vi perspektivteksten "Ode til Achilleus" af Casper Sebastian Graff-Jessen, og eleverne introduceres for perspektivering med fokus på eksamen.
Vi har arbejdet med følgende fagbegreber:
Epitet, patronymikon, formelvers, homerisk lignelse, daktylisk heksameter, hybris, nemesis, timé, kléos, do ut des og areté.
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Epos - introduktion.pptx
-
Læs frem til vers 100 i 1. sang i Iliaden. Vi læste de første 42 vers sammen i sidste time. Prøv at danne jer et overblik over handlingsforløbet.
-
Læs vers 304-492 i 1. sang i Iliaden, s. 12-17. Det er en del vers, men forsøg at fokusere på handlingsforløbet og Achilleus som karakter, mens I læser.
-
Arbejdsspørgsmål - 1. sang, vers 493-611.docx
-
Læs det sidste af 1. sang i Iliaden, vers 493-611, s. 17-20. I dagens lektie får vi et indblik i gudernes tilværelse på Olympen - overvej hvad det er for nogle gudetyper, vi møder.
-
Iliaden - resumé.pdf
-
Vi springer fra 1. sang til 16. sang i Iliaden, så kig lige det vedhæftede resumé igennem, så I har en idé om, hvad der er sket i de mellemliggende sange.
-
Læs vers 645-867 i 16. sang i Iliaden (lektien starter på s. 265 i bogen).
-
Læs vers 1-147 i 18. sang i Iliaden (s. 290-293 i bogen). Vi har sprunget en smule i værket igen, så tag et kig i resuméet igen.
-
Arbejdsspørgsmål - 22. sang, vers 1-366.docx
-
Læs vers 1-366 i 22. sang af Iliaden (lektien starter på side 344 i bogen). Vi har sprunget lidt igen, så skim lige det vedhæftede resumé igennem, så I ved, hvad der er sket fra 18. sang, som vi afsluttede sidste modul.
-
3 elevtyper - 22. sang, vers 367-515.docx
-
Læs vers 367-515 i 22. sang af Iliaden (det starter på side 353). Det er det allersidste af Iliaden, vi skal læse, så nyd det!
-
Vergils Æneide.pptx
-
Arbejdsspørgsmål - 2. sang, vers 1-269.docx
-
Læs vers 1-269 i den vedhæftede tekst, Æneiden, som er et romersk epos (og sådan lidt 2'eren til Iliaden). Jeg har også vedhæftet en ordliste, som måske kunne være en hjælp, mens I læser. Forsøg at danne jer et overblik over handlingsforløbet, så I h
-
Æneiden 2. sang.pdf
-
Ordliste til vers 1-269 i 2. sang af Æneiden.docx
-
Casper Sebastian Graff-Jessen - Ode til Achilleus.docx
-
OLD C.docx
-
Det her er vores allersidste epos-modul, så overvej, om der er noget fra forløbet, der skal afklares.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mytologi - destruktiv kærlighed
Vores mytologiforløb fokuserer på destruktiv kærlighed og vi arbejder med forskellige myter fra Ovids Metamorfoser med forskellige former for kærlighed som alle indeholder destruktive elementer. Forløbet tager udgangspunkt i en moderne kærlighedsdefinition som holdes overfor den antikke.
Kernestof:
Pygmalion (2 sider)
Narcissus og Ekko (6 sider)
Callisto (5 sider)
Pyramus og Thisbe (4 sider)
Apollo og Daphne (4 sider)
I alt: 21 siders antikke basistekster
Derudover læser vi "Hvad er en myte?" (grundtekst fra Paideia) og perspektivteksten "Det moderne menneske lider Ekko og Narcissus' skæbner gennem Tech-giganterne univers". Forløbet afsluttes med en eksamenslignende øvelse, hvor eleverne trænes i den mundtlige eksamen.
Vi arbejder med følgende elementer og begreber:
- mytens definition og formål
- Ovid som forfatter
- ætiologi - herunder deskriptive og normative elementer
- forskellige former for destruktiv kærlighed (atypisk, ulykkelig og uønsket kærlighed)
- forvandlinger
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mytologi - introduktion.pptx
-
Hvad er en myte.pdf
-
Pygmalion.docx
-
Ekko og Narcissus - arbejdsspørgsmål.docx
-
Læs de tre myter ("Narcissus", "Ekko og Narcissus" og "Narcissus" igen) i vers 341-510 i det vedhæftede dokument.
-
Ekko og Narcissus.pdf
-
Callisto.docx
-
Læs de to vedhæftede myter (Callisto samt Arcas og Callisto).
-
Callisto + Arcas og Callisto.docx
-
Pyramus og Thisbe - opdelt.docx
-
Læs myten om Pyramus og Thisbe, vers 55-166, i det vedhæftede dokument.
-
Pyramus og Thisbe.pdf
-
Elevseddel - 3m 2024.docx
-
8.10-8.55 - Gruppe 1 (Karl, Noa, Trille) + Gruppe 2 (Samuel, Selma, Sipho, Alexandra)
-
Jeg kommer lige i starten af modulet og tjekker fravær, og så har I de 30 minutter indtil der er samling til at:
-
1. Mosaik, 2. århundrede e.kr., Cypern.jpg
-
2. Antonio del Pollaiuolo, 1470.jpg
-
3. Giovanni Battista Tiepolo, 1755.jpg
-
4. Kate McDowell, 2007.jpg
-
Python + Apollo og Daphne.docx
-
Læs de to myter i den vedhæftede fil - Pythonslangen samt Apollo og Daphne.
-
Python + Apollo og Daphne - spørgsmål.docx
-
I skal være færdige med jeres kunst-analyser fra sidste modul.
-
Det moderne menneske lider Ekko og Narcissus' skæbner gennem Tech-giganterne univers.docx
-
Narcissus, vers 416-464.pdf
-
Dorrit Willumsen - Narcissos.docx
-
OLD C.docx
-
Sørg for at have læst det vedhæftede dokument igennem inden timen, så I har styr på det praktiske omkring eksamensformen og bedømmelseskriterierne i old.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tværfaglgt forløb EN/ol
Myter i litteratur: Shakespeare og Ovid
I dette forløb er der arbejdet tværfagligt med sammenligning af uddrag af William Shakespeare’s Romeo and Juliet og Ovids Metamorfoser: Pyramus og Thisbe, med særligt henblik på at afdække afsmitning fra Ovid hos Shakespeare.
Både oldtidskundskabsfagligt og engelskfagligt materiale har været behandlet som enkeltfagligt kernestof op til forløbet, det samme gælder supplerende stof og baggrundsmateriale.
I forhold til træning til SRP, har eleverne arbejdet differentieret i grupper, således at der i nogle grupper er fokuseret på selv at skrive en god problemformulering, hvor der i andre har været fokus på at udtænke underspørgsmål med særligt fokus på taksonomi, mens andre igen udelukkende har arbejdet med besvarelse af en færdig opgaveformulering.
I forhold til videnskabsteori, har fokus været på at definere hvad videnskab er, de videnskabelige genstandsfelter, hermeneutik samt den videnskabelige basismodel.
Ved mundtlig præsentation og i efterfølgende opsamling, har vi arbejdet med følgende fagbegreber: strukturalistisk analyse, nykritisk analyse, socialhistorisk og ideologikritisk analyse, den hermeneutiske spiral samt induktiv, deduktiv, kvalitativ og kvantitativ metode.
Materialer
William Shakespeare: Romeo and Juliet
Ovid: Metamorfoser (uddrag)
Følgende tekststykker skal inddrages:
Romeo and Juliet, Act V, scene 3 vv 91-120 + 147-171
Metamorfoser, 4. Bog, vv 55-166
Videnskablige metoder: https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
Hvornår er noget videnskab: https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE
Hvad er videnskabsteori: https://www.youtube.com/watch?v=geWGpjg6ciY
Hermeneutik: https://www.youtube.com/watch?v=RrjvfUjFadg
Niels Ebdrup: ”Sådan bruger du videnskabsteori” (https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-bruger-du-videnskabsteori)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Drama - den tragiske helt
Vi læser Sofokles' Kong Ødipus, hvor vi fokuserer på den tragiske helt. Eleverne præsenteres for det moderne skæbnebegreb overfor det antikke.
Kernestof:
Ødipus (44 sider)
Ovids Metamorfoser, 3. sang, vers 316-340, Tiresias (1 side)
I alt: 45 siders antik basistekst
Derudover læser vi perspektivteksten "Requiem nr. 116", et uddrag af Peer Hultbergs roman, og eleverne trænes i eksamenslignende perspektivering.
I forløbet fokuserer vi på dramagenren generelt, dramaernes opbygning, de tre store tragikere og de følgende fagbegreber:
Harmartia, peripeti, anagnorisis, katharsis, tragisk ironi, stichomyti, Den moralske årsagskæde (ate, hybris, ftonos, nemesis).
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Drama introduktion.pptx
-
Myten bag tragedien.pptx
-
Arbejdsspørgsmål - Ødipus, vers 1-214.docx
-
Læs vers 1-214 i Ødipus. Vi læste dem sammen i timen i går, så hvis man var tilstede, så er der ingen lektier for.
-
Ødipus, vers 215-511 - 3 elevtyper.docx
-
Ovids Metamorfoser - Tiresias.docx
-
Læs vers 215-511 i Ødipus. Vi møder en ny karakter, Teiresias. Hold øje med ham, når I læser - han kommer med vigtig info.
-
Vi nåede ikke at gennemgå de sidste to spørgsmål i tirsdags, så vi starter lige ud med at kigge på korsangen på side 14-16 (og finde ud af, hvad de tager fejl af), og så skal vi lige have fundet et par eksempler på tragisk ironi i de første 214 vers.
-
Læs vers 512-908 i Ødipus. Vi møder Jokaste, Ødipus' kone (og mor) for første gang. Prøv at lægge mærke til hvordan hun fremstilles, mens I læser.
-
Vi har arbejdet med følgende spørgsmål i denne time:
-
Ødipus, vers 909-1224 - 3 elevtyper.docx
-
Læs vers 909-1224 i Ødipus. Forbered jer på en seriøst dramatisk udvikling.
-
Ødipus, vers 1225-1531 - taksonomi.docx
-
Læs gennemgår det allersidste af tragedien, vers 1225-1531. Alle har nu opdaget alt, så nu skal vi se, hvilke konsekvenser det har for Ødipus.
-
Vi starter lige med at gennemgå de to sidste spørgsmål fra modulet i tirsdags, som vi ikke nåede:
-
Medbring Ødipus-bogen.
-
OLD C.docx
-
Af Requiem - Perspektivtekst.pdf
-
Vi starter med at se Andrea og Fridas Ødipus Hotel video, som teknikken drillede med inden ferien.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Filosofi - Hvad er Eros?
Vores filosofiforløb fokuserer på Sokrates og Platon, hvor vi bruger Kend Dig Selv som grundbog. Vi starter med at læse Hulebilledet, og fortsætter derefter med uddrag af Symposion, hvor vi læser Pausanias', Aristofanes' og Sokrates' taler.
Kernestof:
Hulebilledet (7 sider)
Pausanias' tale (7 sider)
Aristofanes' tale (7 sider)
Sokrates' tale (15 sider)
Totalsider basistekst: 36 sider
Vi læser et Halfdan Rasmussen digt, Agora, som perspektivtekst.
Vi arbejder med følgende begreber:
Sofister vs. filosoffer
Platonisk dialog
Fænomenernes og idéernes verden
Doxa, aporía, episteme
Den dialektiske metode
Den majeutiske metode
Det dualistiske verdenssyn
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skulptur
Vi fokuserer på de tre overordnede perioder indenfor græsk kunst; den arkaiske, den klassiske og den hellenistiske. Derudover analyserer vi romerske skulpturer og har til slut fokus på efterantikke perspektiverende skulpturer.
Vi har analyseret de seks følgende arkaiske skulpturer:
- Auxerre-koren
- Chiotisk kore
- Kalvebæreren
- Kleobis og Biton
- Peploskoren
- Sounion kouros
Vi har analyseret de følgende seks klassiske skulpturer:
- Zeus-Poseidon
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Afrodite fra Knidos
- Hermes og Dionysosbarnet
- Karyatide fra Erechteion
Vi har analyseret de følgende tre hellenistiske skulpturer:
- Bokseren
- Laókoon-gruppen
- Galler der dræber sig selv og sin hustru
Vi har analyseret de følgende fire romerske skulpturer:
- Marcus Aurelius Rytterstatue
- Augustus som religiøs
- Augustus som Jupiter
- Kejser Augustus
Vi har analyseret de følgende tre efterantikke perspektivskulpturer:
- Michelangelos David
- Thorvaldsens Venus med æblet
- Christian Lemmerz' Adam Kadmon
Faglige mål:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Klassen har valgt, at de vil op i kendte skulpturer til en potentiel eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skulpturanalyse.doc
-
Skulptur introduktion.pptx
-
1: Auxerre-koren.jpg
-
2: Chiotisk kore.jpe
-
3: Kalvebæreren.jpg
-
4: Kleobis og Biton.jpg
-
5: Peploskoren.jpg
-
6: Sounion Kouros.png
-
1: Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.kr.jpg
-
2: Diskoskasteren, ca. 450 f.kr.jpg
-
3: Hermes og Dionysosbarnet, ca. 350 f.kr.jpg
-
4: Karyatiderne, Erechteion, ca. 420 f.kr.JPG
-
4: Karyatiderne, Erechteion.jpg
-
5: Spydbæreren, ca. 440 f.kr.jpg
-
6: Zeus-Poseidon, ca. 460 f.kr.jpg
-
1: Bokseren, 200-tallet f.Kr. eller 80 f.Kr..jpg
-
2: Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230-220 f.Kr..jpg
-
2: Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230-220 f.Kr.jpg
-
3: Laókoon, ca. 100 f.Kr..jpg
-
4: Augustus religiøs.jpg
-
5: Augustus som Jupiter.jpg
-
6: Kejser Augustus.jpg
-
7: Marcus Aurelius (original).jpg
-
Perspektivering.pptx
-
Læs de vedhæftede sider, der handler om græsk kunst og dens indflydelse på senere Europæisk kunst og arkitektur. Det virker voldsomt med 16 sider, men langt størstedelen er billeder.
-
Græsk Kunst, s. 285-300 Europæisk kunst og arkitektur OCR.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074834927",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074834927",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074834927"
}